Gå til innhold

Hjelp til utstyr til Atlas Mountain Race


torhovland

Anbefalte innlegg

Eg har fått plass på Atlas Mountain Race i februar! 1300 km over Atlas-fjella i Marokko.

Valg av sykkel er veldig interessant her. Det går an å bruke stiv grussykkel. Mange har gjort det. Men konsensus er at ein terrengsykkel med demping er betre. Til og med fulldemping er ikkje utenkeleg. Faktisk vart rittet vunne på ein Scott Spark i år.

Mitt mål vil vere å fullføre i tide til festen i Essaouira. Då har eg 8 dagar på meg. Men det hadde vore fint å klare det på under 7.

Det eg fryktar mest på eit sånt arrangement er sittesår. Eg har hatt ein del trøbbel med det før (men sittesårplaster har vore ei velsigning). Så eg tenkjer at eg treng demping både foran og bak. Enten med fulldempa sykkel eller med hardtail med dempa setepinne. Eg skal uansett ha 29er. Ser ingen grunn til å velje mindre hjul.

Eg har ein 15 år gamal hardtail og ein tilsvarande gamal fulldempar. Eg kunne ha tatt utgangspunkt i ein av desse, men eg blir skeptisk til aluminiumstrøttheit. Og så er det jo mange andre grunnar til å velje noko meir moderne.

Men eg har ikkje tenkt å bruke 30 000+ på ny sykkel. Eg vil ta eit eller anna passande på Finn, og så oppgradere det som trengs. Ender heilt sikkert opp på over 30 000 uansett når alt av bikepacking-utstyr er på plass.

Så eg heller litt mot ein lett rittfulldempar med 100-120 mm vandring. For eksempel Scott Spark, Orbea Oiz, Specialized Epic, Trek Supercaliber, Canyon Lux, Merida Ninety-Six eller Giant Anthem. Det hadde vore greit med ein sykkel med litt meir avslappa sittestilling, men eg vil ikkje ha for mykje vandring heller.

Men hardtail med dempa setepinne er nok billigare og meir praktisk med tanke på stor rammeveske. Vanskeleg, dette!

Eg er 187 cm, ofte midt mellom L og XL. Men XL gir høgare stack, som er ein fordel, og meir plass til rammeveske.

Eg skal bygge meg eit framhjul med dynamo, så Lefty-gaffel er uaktuelt.

Eg er blant dei få som likar 2x, og det ideelle med tanke på utveksling ville ha vore 26/36 krank med 10-45 kassett. Men eg ser jo at alle andre er på 1x no, og 30 framme med 10-51 kassett gir like lav utveksling og sikkert høg nok også.

På grunn av demping og kanskje til og med heve/senkepinne så er sadelveske problematisk. Kanskje eg skal gå for ein Tailfin i staden.

Eg treng også tips til kompakt sovepose, underlag og bivvy. Temperaturen i fjella kjem visstnok ned i 0 til -5 om natta.

Så no vil eg svært gjerne høyre kva tips du har til alt dette!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralightoutdoorgear.co.uk er et fint sted å hente inspirasjon, alt sorteres etter vekt.

Liggeunderlag: Thermarest er et populært merke som lager lette liggeunderlag. Siden du er 187 må du gjerne opp i large. Hvilken R-verdi du trenger varierer litt etter bruken, men har selv Thermarest Xtherm og Xlite. Xtherm er markant varmere når bakken er frossen, og reflekterer mer varme. Litt tyngre enn Xlite, men hvis du kun skal ha et liggeunderlag, og du skal mer enn en natt sove ute i kjølige temperaturer, ville jeg kanskje valgt Xtherm. Hvis du sover varmt, eller sjeldent har problemer med at du fryser, vil Xlite fungere. Verdt å huske på at en trøtt og sliten kroppen fryser lettere. Personlig liker jeg MAX utgaven, men den har en liten vektstraff målt opp mot Mummi utgaven. Skal du sammenligne med andre merker, er det smart å se på R-verdien.

Sovepose: Avhenger veldig om du sover varmt eller ikke. De som genererer mye kroppsvarme kan slippe unna med lettere soveposer. Dunposer komprimeres bedre. Man kan alltids supplere med en varmede innerlayer, men på en slik tur er det ikke gunstig pga vekt og volum. Kanskje en silkeliner for renhold, men soveposer kan vaskes og impregneres på nytt. Impregnert dun er fornuftig når du skal sove ute i forhold du ikke kontrollerer. Kondens vil være et problem, spesielt om du skal sove i bivy. Har selv to soveposer, Rab Mythic 400 og Rab Alpine pro 800. Førstnevnte fungerer til 5ish grader, men ikke så mye under. Sistnevnte fungerer fint til rundt minus 10. Det er enkelt forklart dunmengden og dunkvaliteten som sier hvor god/varm soveposen er. Dun som er under kroppen, er flattklemt og genererer ikke så mye varme. Dermed kan en spare noen gram på å bruke en quilt og godt underlag ala Xtherm. Ikke alle liker quilt. Siden jeg er mest kjent med RAB, markedsfører Mythic serien som ultralett og Neutrino serien som lett.  Dine 187cm er 2 cm over høydeanbefalingen til Mythic, ellers hadde kanskje Mythic 600 vært en fin all rounder. Neutrino Pro 500 og Neutrino 600 virker gode til -5. Du kan klart ha lettere soveposer, ala Neutrino pro 300 og Neutrino 400, men egen erfaring er at det verste på tur er å fryse når man er sliten og det gjør dagen etterpå ganske så kjip. Det finnes mange andre gode merker, men Rab er lett å sette seg inn i, så kan man sammenligne med andre. Et annet merke som selger svært gode (dyre) soveposer og quilts er Western Mountaineering. Et rimeligere alternativ er Cumulus, som flere på forumet har anbefalt. De kan også lage custom. Selges  f.eks. hos Backpacking light. Greit å tenke over at det er fint med en lett boblejakke om kvelden, siden det er god varme per gram. Det finnes flere sykkelspesifikke, men Rab Kaon er et eksempel. Den kan en f.eks ta med seg i soveposen, og øke varmen. Enkelt forklart bidrar det til mer gram dun rundt kroppen. Med erfaring kan en da velge en lettere soverepose. En tynn Icebreaker merinoulllue er fornuftig når det er kaldt, likt med gode sokker. Dunsokker har best varme/gram-ratio. Er -5 unntaket og ikke regelen, klarer en seg en natt om man tar på seg det en har av klær i en lettere sovepose, men kan fort være en sover litt dårlig. Ligger noen erfaringer i tråden Sovepose lettttttt1.

Bivy: En kamerat av meg som liker å sykle langt, gikk til innkjøp av OR Helium Bivy i høst. Han er fornøyd, men det er mindre komfortabelt enn enmannsteltet han har brukt tidligere. En utfordring er at man får nettet ned i ansiktet, og det krever litt triksing for å unngå at det blir irriterende. Endel klager på at det blir vanskelig å puste om de lukker bivyen helt. Min kamerat har kun testet noen få ganger, og hadde en god åpning, uten store problemer. Kondens er et problem når det kommer til bivy, men det påvirkes av ytre temperaturer og luftfuktighet. Greit å huske at telt/bivy holder litt på varmen, så det ofte er litt varmere i teltet enn utenfor. OR Alpine AscentShell Bivy virker som en litt mer komfortabel bivy, og litt lettere å komme inn i, men med en vekt/volumstraff. OutdoorGearLab-Test av bivybags. En kan bruke de lette redningsbivyene, men det er ikke i samme komfort og har ikke myggnett, så mulighet for besøk av insekter etc. Ser selv på Arva Bivy Escape ZIP til vinterbruk. Verdt å huske på at en får veldig lette telt, se på UltralightGear sitt utvalg. Da får en litt mer plass, men skal sies at selv med mine skarve 175cm, føles mitt Helsport Ringstind Superlight 1 trangt.

Vesker: Tailfin virker knall. Min langtsyklende kamerat har det. Tror det er Carbon Rack med pannier mounts han har. Til lange turer på hotell har han kun brukt Top Trunk Bag. Han har gått til innkjøp av Topeak Frontloader hvor tanken er å dytte liggeunderlag(Xlite), Bivy(Helium) og sovepose(en eller annen Thermarest), samt kanskje litt mer om det er plass. Siden den har en fin komprimeringsventil, kan en kanskje unngå pose til soveposen. Hvis det er endel røffe stier er det kanskje greit å unngå mye vekt på styret.

Det er mange gram å spare ved å velge det som ligger i grenseland av komfortsonen. Greit å tenke over hva en har med seg totalt, så en ikke har med noe dobbelt. Letteste innsparingen er ofte å la ting bli igjen hjemme. Det pleier å være mye tilbud på soveposer og liggeunderlag på Black Friday, så en fin tid å se etter gode tilbud. Lett bikepackingutstyr er ganske dyrt. Når det skal være lett, så blir det fort litt skjørt, så er ikke slik at en trenger det aller dyreste.

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På utstyrsfronten har jeg ikke så mye å tilføye, men god tur og husk reiserapport her inne! Marokko er et flott land med bra mat og hyggelige folk, bare du kommer deg ut av turistfellene. I så måte ser jeg at ruta går utenfor turist-hølet Agadir, og det er like greit. Essaouira som er målbyen er en kjempefin by med lang historie som havneby. Husk å prute på alt, da blir du oppfattet som at du er av Berber-avstamming og akseptert umiddelbart 🙂

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rittstart tidlig i februar kan du ikke bruke så lang tid på å bestemme deg. Du skal jo rekke å kjøre deg inn på sykkelen (midtvinters i Trøndelag) og hvis du kjøper brukt bør alt av drivverk, dempere og lager serves.

Jeg ville kjøpt en hardtail på høsttilbud og satt på 2.4 Aspen og dempesetepinne.

 

Det er jo bare å kopiere gjennomsnittet av disse oppsettene:

https://bikepacking.com/bikes/2023-atlas-mountain-race-rigs/

Endret av HenrikG
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med plass,  dette blir spennende!!   Kvaliteten på sovepose er avhengig av Kvaliteten på liggeunderlag og bivuak/ telt. Jeg har et Helsport Ringstind 1 superlight ( 1kg) , og digger komforten det gir meg å ha et relativt romslig rom som jeg kan ha alt av klær og utstyr tilgjengelig.  Spesielt om morgenen da jeg kan kle på meg inne i teltet.  Det gir også tryggheten at en kan stoppe hvor og når som helst og gå i hi. Jeg bruker ME Helium 400 sovepose,  og nemo liggeunderlag med r4,8. Har bare prøvd det ned til rundt 7 grader, men det burde klare 5 minus. Tailfin aeropack er på min ønskeliste også, og jeg er ikke i tvil at dette er den beste bak sete oppakning's løsning. Ang sykkel, så er det jo bare å ta et valg.  Som en ser på de fleste ultraritt så brukes alt mulig om en annen.  Vondt blir det uansett 😎 

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også bare gratulere! Jeg har et thermarest neo air eller noe som er lett og varmt men det er så forbanna glatt at det grenser til ubrukelig.

Har en sovepose fra warmpeace som jeg synes er mye for pengene, selges på hektapåtur.

ser at mange bruker Canyons exceed til ultraritt. Det har sikkert med pris å gjøre- du får dem ned i 17k nye(tilbud nå!), men utstyret imponerer ingen sofakrigere- men de har også veldig bra med plass i hovedtriangelet.

Du kan vel sykle på «hva som helst» det viktige er at det passer og at du sikkert godt.  Men om du er av det kaliberet at du tar løst på et så imponerende prosjekt, så er det kanskje ikke siste gangen? En investering i en god hardtail i stål eller titan..ville vært skeptisk til brukt fulldemper til en billig penge. 
det ligger en surly karate monkey i xl på Finn med dogstsrhjul. Den kommer nok til mål iallefall.

Å bryte med setesår er jo et mareritt. Man kan vel ikke ha fresh bib til hver dag..hvordan løser du det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet i Atlasfjellene og i samme type terreng som det beskrives på nettsiden til rittet

Mitt tips er at du har fokus på andre ting en type sykkel ettersom du stort sett må klare deg selv. Solide dekk, ekstra slanger, mat, varierende temperatur og ikke minst vann. Mobildekning kan være varierende. Les deg opp om landet, jeg ville vel ikke dratt på egenhånd der nede selv om mange andre gjør det.

I utgangspunktet tegner det her til å bli en fantastisk opplevelse og du har forpliktet deg til å komme med en utfyllende reportasje med mange bilder

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (19 timer siden):

På utstyrsfronten har jeg ikke så mye å tilføye, men god tur og husk reiserapport her inne! Marokko er et flott land med bra mat og hyggelige folk, bare du kommer deg ut av turistfellene. I så måte ser jeg at ruta går utenfor turist-hølet Agadir, og det er like greit. Essaouira som er målbyen er en kjempefin by med lang historie som havneby. Husk å prute på alt, da blir du oppfattet som at du er av Berber-avstamming og akseptert umiddelbart 🙂

Slik jeg forstod guiden vår så var de opprinnelige Marokkanerene  berbere. Han sa i krasse ordelag at landet var "arabisert" og at berberene nå var en underklasse i eget land. Ikke fullt så ille som indianerene (heter det indianer nå?) i US, men like fullt en underklasse. De er således en større forskjell på å være berber/marokkaner  enn trønder/nordmann. Så at du blir akseptert som en berber fordi du pruter er vel en overdrivelse 🙂
 

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, då er sykkel bestilt. Eg endte med Orbea Alma, som nemnt lenger oppe. Fekk ein bra pris på ein pent brukt M30.

Den sykkelen på XXL såg ut som eit bra tilbod, men den var dessverre berre tilgjengeleg i medium.

Den Surlyen på Finn har eg faktisk sett på. Har også sett gjennom bikepacking.com si liste over stålsyklar, og alle dei andre hardtail-testane der. Ei stund tenkte eg å lage grussykkel med dempegaffel, eller hardtail med racerstyre om du vil. For eksempel basert på Mason InSearchOf. Så kom eg over ein titansykkel med det passande namnet Titus Silk Road til ein pris som såg for god ut til å vere sann, men det motsatte var tilfellet, sidan den tidlegare har vore tilgjengeleg til £1000, eller £350 for berre ramma.

Men eg er ikkje sikker på om eg synest den ekstra vekta til stål er verdt det, eller om titan er så fantastisk mykje betre enn aluminium. Karate Monkey ramme med stiv gaffel kjem på 4 kg!

Fly har eg også bestilt. Det var ikkje så ille som eg hadde frykta. Men det gjenstår å sjå om KLM klarar å manøvrere sykkelkofferten gjennom både Schiphol og Charles de Gaulle!

@Gubben, kult at du har vore i området og sykla. Ja, eg er absolutt bevisst på kva eg treng for å kome meg gjennom ein sånn tur. Vi har ein fyldig rittmanual, og det var fleire kontrollspørsmål i søknaden for å sikre at deltakarane i alle fall har ei viss peiling på kva dei går til.

Takk til @Andreas@Sveinung1 og @Kopp for tips til soveutstyr. Eg skal studere det grundig. Det er ikkje sikkert det blir så mange netter ute i kulda. Kan godt hende det blir anledning til hotell ei natt, samt på checkpoints eller eit rom på ein butikk eller noko.

Eg har ei Vaude Minaki PrimaLoft-jakke som eg kanskje kan ta i staden for boblejakke. Den ser tynn ut, men har vore god å ha på Fat Viking ned mot 30 kuldegrader. Men det er naturlegvis skilnad på å sykle og å ligge i ro.

Sittesår, der er det Allevyn plaster som ser ut til å fungere veldig bra for meg. Eg har naturlegvis også prøvd alle slags sadlar, og det eg har landa på er Selle SMP Well Gel. I smal utgåve, for det er faktisk ikkje sånn at breidt sete automatisk gir mest avlastning. Eg har visst relativt smale sittebein.

Då er det berre setepinne, dekk, girøre, dynamohjul, lykt, USB-ladar, vesker, sovepose, liggeunderlag, telt/bivy, sko, reiseforsikring, legeattest og hotell igjen. Enkelt! Ja, og så litt trening innimellom, då.

Rapport blir det nok heilt sikkert. Satsar på video også.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett rittmanualen, men klok av skade fra andre turer:
Ta med papirkart, legg inn ruten på telefonen og GPS'en, ekstra batteri, solcellepanel,, småsedler, mynt. Folk er tildels utfattige, vurder om du skal ta med små rosinpakker og gi til tiggende barn. Religion har en annen status dernede og det samme kan bekledning ha, du er kaffir og husk det, vær høflig, ikke ta bilder av folk uten å spørre om lov. Tar du bilder av damer/jenter/pikebarn kan du få seriøse problemer.
 

Fjellene er fantastiske om kvelden så ta med kamera og trefot.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har allereie bra dynamolykt, men eg treng backup-lykt, og då gir det meining å ha hjelmlykt som eg kan køyre i kombinasjon med dynamolykta. Det eg då ser etter er ei lett lykt som har bra batterilevetid utan at eg må dra med ein svær batteripakke. Så vidt eg kan sjå er det Exposure som då er det soleklare valget. Då har eg lys heile natta, og så kan eg enkelt ta den av og sette den på USB-lading om dagen, frå dynamo (via Forumslader).

Exposure Joystick er populær, og det er ikkje så rart, når den med skarve 93 gram leverer alt som trengs. Men Zenith er også veldig interessant. 40% større batteri og framleis berre 150 gram.

Finst det andre lykter som kan måle seg med dette?

Som nemnt har eg ein Forumslader Pro som eg kan bruke. Den er litt større enn den treng å vere, men mesteparten av det er på grunn av tre 18650 Li-ion celler som fungerer som ein batteribank. Det kan vere godt å ha i lange bakkar eller gåparti om natta, når dynamoen ikkje kan levere. Lykta er nemleg kopla direkte til Forumslader, så det einaste dynamoen gjer er å lade battericellene. Ulempen er at den tar litt plass i ei veske. Det finst ein modell som går ned i gaffelrøret og som har ein top cap med USB-utgang, men den treng minst 19 cm, og så mykje trur eg ikkje min sykkel har.

Endret av torhovland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at Joystick er bra😀

Har ei gammal ei som nok begynner å nærme seg 10år som er still going strong uten hikke av noe slag.

Lykta er mk.9 med 750 lumen og jeg synes den er fin som hjelmlykt.

Festet er supert om du har hjelm med hull i senterlinja av hjelmen og sikkerhets snora som du kan feste i hjelmen er smart.

Ladinga er treig på mi lykt, men er vel bedre på dagens.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde litt eigenresearch på liggeunderlag, og det er ingen tvil om at det er Therm-a-Rest XTherm som gjeld for kalde bikepacking-turar! Og det fine er at det er ein del gode prisar på denne for tida. Sikkert fordi det er kome ein oppdatert XTherm NXT. Slik eg ser det er ikkje den verdt dobbel pris. Den er litt tjukkare og varmare, men hovudpoenget med NXT var å fikse chipsposelyd, som uansett stort sett berre var eit problem på XLite.

Så om du treng liggeunderlag til vinteren, slå til no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelite innspill herfra,

Fordelene til xlite med lite pakkvolum, lav vekt, god komfort og helt grei R-verdi trumfer mine andre underlag enten det skal i ryggsekk eller sykkelbag. Ja jeg har både mer og mindre komfortable underlag og velger xlite 10 av 10 ganger når vekt og volum er tema.

Jeg har en del netter på xlite og var faktisk ikke klar over at underlaget hadde et knitreproblem før jeg leste om det og så det nevnt av diverse YTubere. Det kan være at det lager litt mer lyd enn andre underlag som nytt, men at det skal være problematisk på noe vis skjønner jeg ikke. Nå har jeg brukt det i 4-5 år uten noen som helst problem og sover jeg dårlig er det i hvertfall ikke underlaget skyld.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt eller bivy, med eller utan tarp? Det er ikkje eit enkelt spørsmål. Men eg treng eigenleg ikkje tenke så mykje på det. Ein analytisk tyskar har gjort det for meg. Hjelpes meg, her er den eksakte problemstillinga analysert i detalj. Men eg likar det. Det er akkurat sånt eg ville ha grubla på sjølv om eg ikkje hadde tilgang på slik informasjon.

https://torstenfrank.wordpress.com/2019/11/01/zelt-tarp-oder-bivy-shelter-fur-das-atlas-mountain-race/

Google Translate til engelsk fungerer kjempefint, om du ikkje er heilt stø i tysk.

Eg har faktisk eit lett 1-mannstelt frå før, MSR Hubba. Måtte sjekke kor konkurransedyktig det er på vekt, og det er slett ikkje så ille. 1,25 kg. Og det har stor takhøgde. Kan absolutt fungere bra i Marokko. Men det hadde vore artig å erstatte det med Nordisk Lofoten UL, som berre er eit halv kilo. Eller eit velfungerande bivy-oppsett.

Som han tyskaren er inne på, eit telt er eigentleg overkill i den forstand at eg ikkje treng ein plass å bu når det er dårleg ver, eller når eg skal ordne meg mat. Eg treng berre å kunne sove nokonlunde komfortabelt nokre timar sjølv om det er nedbør.

Endret av torhovland
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger en ganske liten tarp om man vil ha litt dekke over åpningen på OR Helium bivy. 1-1.5m X 1-1.5m. Det blir ikke mye vekt om man får tak i en i UL material. Det var en løsning jeg tenkte på når jeg så Helium i bruk.

Utfordringen med alle løsninger, er at hvis det først starter å pøse skikkelig, klarer man egentlig ikke komme seg inn i teltet/bivy før man er gjennomvåt, og det beste er kanskje å bare sykle videre. Der kan tarp være en god løsning, men hvis det er trær eller skur i nærheten, er kanskje det den enkleste midlertidige løsningen. DD Tarps har en lett Bikepacker Tarp

Lofoten UL minner meg veldig om mitt Helsport Ringstind Superlight 1, og personlig ville jeg trivdes bedre i det kontra i en bivy. Det å komme inn i en Helium er litt tricky. Vannsøylen på Lofoten UL er ganske lav med 1600mm, men det er en av mange ting man ofrer når man går UL. Er man først i den prisklassen er Zpacks og andre noe å se på. Outdoorgearlab Test av UL telt. Mange av disse krever en teltstang som vil dra opp vekten litt, alt. gåstav. Zpacks Plex Solo er et ganske polulært valg blant UL hikers.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke aner jeg hvordan været er i Atlasfjellene i februar, men vist regn kan være tema tror jeg nesten jeg hadde satset på telt.

Som @Andreas nevner er det hverken lett å komme seg tørr inn, eller å få skiftet i en Bivy. Vist du drar med deg mye fuktighet inn, eller får posen våt før du får rullet den ut i bivy´n øker vekta du må dra på + at neste natt byr på litt mindre komfort.

Personlig ville jeg sett på dette som en del av egen sikkerhet, uten at jeg vet noe om hvilken hjelp du kan regne med om noe uforutsett skulle skje.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, regn må eg nok "regne" med. Det kan sludde og snø også. Sjå klippet under.

Hjelp kan eg derimot ikkje regne med. Eg får ein SPOT tracker med SOS-funksjon som kun skal brukast i absolutt nødsfall. Og dersom eg må be ein annan deltakar eller ein innfødt om hjelp, så har eg diskvalifisert meg sjølv i rittklassifiseringa. Så det gjeld å klare seg sjølv på alle måtar. 

Eg er jo eigentleg einig i at telt høyrest fornuftig ut, spesielt når dei kan fås ned i eit halvt kilo. Men det er interessant at når eg søker etter "tent" på RIGS OF THE 2023 ATLAS MOUNTAIN RACE så får eg 11 treff, medan "bivy", "bivvy" og "bivi" gir 54 treff!

Eit anna poeng er at det uveret som kan kome neppe blir spesielt ekstremt samanlikna med norsk haust og vinter. Vi er jo van med både kulde og regn. Som @Andreas seier er det kanskje ikkje verre enn at det berre er å sykle på. Utfordringa er når regnet kjem akkurat i det eg ikkje får til å halde meg vaken lenger.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det med bivy vs tent har endel med pris og kunnskap å gjøre. Veldig mange henger seg opp i vekt, noe som egentlig ikke er så dumt når en skal sykle langt. For meg som bikepacker er volum nesten det viktigste. Skal sies at Helium bivy kanskje er 1/2-1/3 av pakkvolumet til mitt Ringstind 1 SL. Hadde vært interessant å sett sammenligning av Lofoten UL og Helium. Prismessig er vel Helium 1/3-1/4 av prisen, alt etter tilbud. For mange er prisen en dealbreaker, siden de kanskje er mer inn i slike eventyrritt, og ikke bikepacking. Mao. kortvarig bruk, hvor komfort kanskje ikke er høyt på listen. UL gear er gjerne litt skjørt, mitt Ringstind er er vel i øvre vektklasse av UL, men jeg har allerede hatt det inne på service for en rift. Skal sies at mitt har blitt brukt endel, i alle sesonger.

Sea to Summit Nano Poncho Tarp er som navnet sier en Poncho-Tarp-kombo, oppgitt til 230g(Rab og Bach har lignende). Det kan være en fin mellomting, men av erfaring så tåler ikke slike lettvektsponchos store regnbyger godt, over litt tid. En sub 300g bivy kan gjøre nytten, utfordringen er at det kanskje er diffust hvor vanntett de er. Da er de 200-300gram ekstra for teltkomfort kanskje verdt det, om volumet et lite nok.

Hvis en kun skal sove, og ikke er veldig fin på det, er kanskje de letteste bivyene veien å gå. Terra Nova Moonlite Bag Cover er superlett(180g), med myggnett og skrives at er vanntett. Dog, vanntett hjelper vel ikke om det regner inn i bivyen, men der kan jo en tar UL tarp hjelpe. Tidligere lest noen reviews fra de som har testet Moonlite, at de likte bedre Alpkit Kloke som veier 298g(litt lettere uten bag). Den er lettere enn Helium, sikkert mindre pakkvolum og.  Dog Helium kan komprimeres mer enn oppgitte 9cmx32cm. En slipper stangen i Helium og. Litt usikker på om bivyene har så stor komfortforskjell, mtp. bivy vil føles trang uansett, jo større personen er, jo trangere. At Helium har myggnet, kan være en fordel mtp. kondens og det at man ikke føler det er tungt å puste, hvis man lukker bivyen helt. Må innrømme av Kloke fanget min interesse.

En ting jeg har diskutert litt med min langtsyklende kamerat, er at det å sykle langt og sove ute er utfordrende. Han har foretrukket hotell/motell, fordi det gir høyere garanti for en god natts søvn, samt mulighet for å vaske sykkelbekledning. Ved å sove ute hver natt øker sannsynligheten for dårlig søvn og rare opplevelser. Dette er en grunn til at en bør øve/teste utstyret et par ganger, før slike eventyr. Litt for å få rutinene, og litt for at det bare føles naturlig. For mange, inkl. megselv, føles det ikke naturlig å sykle 50 meter inn en grusvei, drasse sykkelen 10m inn i skogen, og så rigge til for natt. Etter 1-2-3 ganger føles det kanskje naturlig, og ikke så rart. Skal man sykle for hygge er det ikke så ille å sove ute hver natt, men er man i grenseland av tåleevne over lengre tid, vil dårlig søvn ha en solid ytelsessvekkelse. HTFU fungerer ofte bare middels når kroppen er utslitt og har sovet dårlig.

Løsningen hans for vasking av klær, var i vasken med mild såpe, så henge de opp foran aircondition/vifte, gjerne på max. Merinoullsykkeltrøye ala Sweet Crossfire hjelper litt på lukta, litt bedre på varme enn de tekniske. Visstnok litt tricky å få alt tørt, så våt bib er sikkert alltid en utfordring om en skal vaske de på tur og noe som bør unngås siden det fort gir solide friksjonssår på stumpen.

Garmin Inreach Mini 2 er fin hvis du vil ha konstant kommunikasjon med venner/familie/SOS. Veldig mange fornøyde brukere. Må ha abb., som er en merkostnad. Personlig står jeg mellom den eller Messenger utgaven. Litt for egen sikkerhet, men også for at familie ikke skal uroe seg unødvendig.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...