Gå til innhold

Sovepose - lettttttt!!1


Anbefalte innlegg

Hola, Godtfolk

Nå veit jeg at OG bikepacking er å rulle seg inn i plastfilm & sove tre timer i ei grøft, men la oss nå si at jeg ønsker meg en sovepose for litt mer komfort. Jeg har allerede et Hilleberg Enan jeg er fonøyd med (duh!). Men jeg ønsker ikke å bruke 1Mrd på en Western Mountainering-pose. Hvilke andre soveposer er det som er sjuuukt lette, men ikke tøysete dyre?

Ser for meg en fillpower på ca 250-400g. Jeg har varmere poser jeg kan bruke om det kniper. 

Ja, vurderer MOUNTAIN EQUIPMENT HELIUM 250, men forsøker å sokne markedet først. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mye tid på å undersøke dette selv, og vurdere en stund WM. Endte opp med ME Firefly og er strålende fornøyd. Kunne valgt en lettere utgave i Firelite, men jeg fryser bare av å se kuldegrader på værmeldingen, så gutten må ha komfort!

En annen pose som kan anbefales er Big Agnes Torchlight UL. Denne kan utvides ved å åpne en glidelås i siden slik at du får 30 cm ekstra bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beste jeg kan ambefale til en billig penger er AEGISMAX Wind Hard Twilight. den veier 500g totalt og funker bra ned til 0 grader, det er dog en quilt/sovepose men jeg syntes den funker akuratt like bra som en sovepose og veier en god del mindre, relativt billig er den også men du må regne med at den bruker en måned eller 2 uker fra kina.  Er du helt gramm nazi kan du evt få en quilt/poncho combo så kan du droppe å ha med camp jakke og bruke soveposen som erstatning og da får du spart ytligere 400g, men denne typen quilt/poncho går vanligvis bare ned til 5-9 grader 

her er mitt gear delt opp et pie diagramm lol: ligger på rundt 5kg alt inkludert 
https://lighterpack.com/r/4ny6h7

her er en annen review av den: 

her kam man kjøpe:
https://www.aliexpress.com/item/1005004916318544.html?pdp_npi=2%40dis!EUR!€216.83!€143.11!!!!!%402101c5bf16904545857661538e7773!12000031192119598!btf&_t=pvid:a94067f6-b458-46cb-a46a-2fee2378a8ff&afTraceInfo=1005004916318544__pc__pcBridgePPC__xxxxxx__1690454586&spm=a2g0o.ppclist.product.mainProduct

Endret av Emtb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cumulus lager gode soveposer, har vært fornøyd med deres greier, hadde en Lite Line 400 pose i noen år men den ble ofte for varm til mitt bruk, så kjøpte nylig en Thermarest Vesper 32F/0C quilt. Den veier 440 gram og ble testet på et par overnattinger nylig, funket veldig bra ned mot 3-4 grader på Hardangervidda. 

Ikke at du spør om det, men det finnes lettere telt enn Enan også om du ikke trenger å sove på høyfjellet, kan fort spare 6-700 gram og mye volum der. F.eks. Gossamer Gear The One (har dette selv, veier ca 500 gram, superfornøyd! ikke så dyrt heller), eller noe fra Tarptent/Zpacks. 

 

Endret av olelovold
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke temperaturer skal du bruke soveposen i?

Et sleep system krever gjerne at liggeunderlag og sovepose optimerer hverandre. Superduperlett liggeunderlag med lav R-verdi ala Thermarest Uberlite kan fort gjøre en ellers god sovepose kjølig når det ikke lengre er sommerlige nattemperaturer. Thermarest Xlite vil gjøre at samme sovepose føles litt varmere, og Thermarest Xtherm vil gjøre at soveposen føles enda varmere. Xtherm og quilt kan være en fin 3-sesongersløsning. Har både Xlite og Xtherm, Xtherm er overlegen når det kommer til varme.

Fillpower er kvalitet og spenst på dunen, jo høyere, jo bedre, og dyrere. Hydrofob dun er nesten et must, om du skal være ute mer enn 1 natt. Selv synes jeg 400gram dunmengde(Down fill) er en fin mellomting, og har Rab Mythic 400. Er det for varmt kan den brukes som quilt, og når temperaturen kryper nedover kan jeg legge til en liner. Har også en Reactor-liner jeg kan bruke, men ender som regel bare med å ta med vinterposen Rab Alpine Pro 800 da pakkvolumet blir ca. det samme. Et sett med Exped duntøfler øker komforten mer enn tykke fluffy Smartwool sokker, pakker/veier mindre og. Tynn merinolue hjelper. Viktig å legge seg varm.

Til bikepacking føler jeg at det volum og plassering, er det viktige, så lenge utstyret er passe lett. Ruller liggeunderlag(Xtherm) og kanskje tarp(Amok Skjold 10 ultralight) rundt teltet(Helsport Ringstind Superlight 1), og plasserer det i styrebagen(Restrap Bar Bag L med Bumper Bar). Sovepose moses ned i setevesken(Restrap Saddle bag) sammen med klær og annet som tåler å bli most. Pakker ca. likt når jeg bruker Amok hengekøye(Ikke UL), selv om det veier endel mer. +-1-2kg er ikke noe en kjenner så godt på sykkelen, da den er uansett er tyngre og føles mindre leken enn normalt.

De fleste temperaturratinger er bare mumbojumbo, men fillpower og dunmengde gir ofte en grei pekepinn, spesielt om en sammenligner med verdiene til WM og Rab oppgir. Husk temperaturen er en grad eller tre høyere i teltet. Å slippe en kald natt er gjerne verdt noen hundre gram. Sover ofte godt og varmt i min Mythic 400 mens en kompis som har en ultralight Thermarest som pakker/veier litt mindre, fryser. De har ca. samme rating, uten at jeg husker hvilken Thermarest det er. Hadde egentlig lyst på Rab Mythic 200 når jeg handlet, men 2 veldig erfarne selgere hos Sportsnett(når de var i sentrum) advarte meg om at det kunne bli mange kalde netter.

Det er mye tilbud når det kommer til utstyr, så vel verdt å legge inn varsler på Klarna og Prisjakt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Sea to Summit Spark sp1. Litt over 300g. Og holder meg varm ned til 0grader. Med tynn Merino på kropp naturligvis. (Har også med en syltynn dunjakke som jeg kan legge over meg ved behov… denne jakken er med uansett for å bruke på kvelden, så da kan man jo slå av litt på temperaturkravet i posen? 🙂

Prismessig lik Helium 250 ser det it som ved raskt googlesøk. kjøpte på tilbud i fjor til ca 2500,-

Pakker ned helt latterlig liten.

 

IMG_5441.jpeg
 

Helium 250:

700+ Premium andedun

Comfort: 8ºC (EN13537)

Comfort limit: 3ºC (EN13537)

Pakkvolum: 22x18x15 cm

Vekt: 705g (reg) 720g (Long)

pris: 2500-3500ish?

 

Spark sp1:

850 dun

Comfort: 9ºC (EN13537)

Comfort limit: 5ºC (EN13537)

Pakkvolum: 16x11 cm  

Vekt: 340g (reg)

pris: 2500-3500ish?

 

Omtrent samme specs til under halve vekta. 👍🏻

Endret av Flo
Skrivefeil
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (47 minutter siden):

Jeg har en Sea to Summit Spark sp1. Litt over 300g. Og holder meg varm ned til 0grader. Med tynn Merino på kropp naturligvis. (Har også med en syltynn dunjakke som jeg kan legge over meg ved behov… denne jakken er med uansett for å bruke på kvelden, så da kan man jo slå av litt på temperaturkravet i posen? 🙂

Prismessig lik Helium 250 ser det it som ved raskt googlesøk. kjøpte på tilbud i fjor til ca 2500,-

Pakker ned helt latterlig liten.

 

IMG_5441.jpeg
 

Helium 250:

700+ Premium andedun

Comfort: 8ºC (EN13537)

Comfort limit: 3ºC (EN13537)

Pakkvolum: 22x18x15 cm

Vekt: 705g (reg) 720g (Long)

pris: 2500-3500ish?

 

Spark sp1:

850 dun

Comfort: 9ºC (EN13537)

Comfort limit: 5ºC (EN13537)

Pakkvolum: 16x11 cm  

Vekt: 340g (reg)

pris: 2500-3500ish?

 

Omtrent samme specs til under halve vekta. 👍🏻

AEGISMAX Wind Hard tiny veier det samme, er varmere og billigere. er dog en quilt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ultralight soveposer vil det lille av dunen som er under personen, ha liten varmeeffekt. Derfor "ultralight-hikers" som regel bruker quilt.

Soveposen Flo viser frem var virkelig latterlig liten. Jeg har også en syltynn dunjakke(Rab Kaon), men det er jo faktisk "hele" 70g 800FP dun i den, og det vil dytte SP1 opp fra 180g downfill sovepose til 250g. Mer enn Helium 250(243g). Det står ikke hvor mye downfill Aegismax Wind Hard Tiny har, så blir litt vanskelig å sammenligne, selv om 10D stoff kan umulig veie mye av de 440g. Kanskje maks 200g?

Flo, du sover kanskje varmt?

Comfort Limit på 5 grader tilsier at det ikke er en veldig komfortabel natt, selv med ekstra plagg. Selv er jeg ganske normal i varmeproduksjon, men synes det ganske gøy med de som er veldig varme av seg, som sover komfortabelt  steder hvor andre hutrer. En kommer et godt stykke ved å legge seg varm, da det sies at soveposer er hovedsakelig laget for å beholde varme, derav varmeflasketrikset fungerer så bra. Min erfaring er at hvis en legger seg litt kald, gjerne med kalde føtter, så blir natten fort preget av noen oppvåkninger fordi man er kald. Samme gjelder om en f.eks. vintercamper og en kjenner kulda gjennom liggeunderlaget.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thermarest Xlite har god R-Verdi/gram-ratio. Nye utgaven - NXT - er bedre enn forgjengerene, og ventilen deres er veldig god. Til ren sommerbruk trenger en ikke MAX-utgaven, men det er smak og behag. Xlite/Xtherm er velkjente og populære liggeunderlag som "alle" blir anbefalt. Grovt sagt er Xlite(R 4.5, 370g) 3 sesongers og Xtherm(R 7.7, 440g) dekkende for alle sesonger. Uberlite(R 2.3, 230g) brukes av ultralight hikers, mange er veldig fornøyde. All vekt i regular size.

Nedsiden med Thermarest er at de ikke har det fine dun/synt-laget som Exped har. Har Xlite og Xtherm , og aldri tenkt over det laget før jeg fikk Amok hengegøye med Winterlight liggeunderlag(Laget av Exped? Veldig likt.). Det er litt boost i komfort, men har en vektstraff jeg ikke hadde giddet å ta om liggeunderlaget kun skal brukes på sommeren. Noen synes Thermarest bråker litt, og har litt aluminiumsfolie-feeling, men det har aldri plaget meg spesielt. Det som kan være utfordrende er at glatt teltbunn, helning og Thermarest liggeunderlag kan da fremstå litt glatt, uten at jeg har hatt nevneverdige problemer med det. Vet ikke hvordan det er med andre typer liggeunderlag. Mange ultralight hikers har ofte med seg et superlett tynt foam liggeunderlag, som de bruker for å løse "problemet", til yogamatte og sitteunderlag. Gossamer gear eller Gram Counter Gear, har sistnevnte selv.

Ultralight Outdoor Gear co uk er en fin side om en vil vektnerde. Standardsortering i produktene er ikke hva som er mest populært, men vekt.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt på om du er side-sleeper og generelt synes sovepose kan være litt for trange. Jeg er en av de. Jeg ønsket meg en sommersovepose, som var litt bredere enn de smaleste for komfortens skyld, men også som med litt utvidet bruksområde når det kryper ned mot null. Endte med å bestille meg en custom Cumulus-pose, med 10cm ekstra bredde, og litt ekstra fyll for å ta ned comfort-tempen med fire grader fra sommerpose. fra spekken jeg endte opp på: 

X-LITE 200 custom: "Sleeping bag's weight: 507 g, Down amount: 240 g, Width: Add +10 cm in girth, Down quality: 900 Fill Power hydrophobic, Outer fabric: Pertex Quantum Pro 36 g - Sailor Blue, Inner fabric: Pertex Quantum 29 g - Meteorite Black, Zipper length: 5 mm 1/1, Zipper side: zipper left"

 

 

Endret av EspenS
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (På 27.7.2023 den 16.47):

Jeg har en Sea to Summit Spark sp1. Litt over 300g. Og holder meg varm ned til 0grader. Med tynn Merino på kropp naturligvis. (Har også med en syltynn dunjakke som jeg kan legge over meg ved behov… denne jakken er med uansett for å bruke på kvelden, så da kan man jo slå av litt på temperaturkravet i posen? 🙂

Prismessig lik Helium 250 ser det it som ved raskt googlesøk. kjøpte på tilbud i fjor til ca 2500,-

Pakker ned helt latterlig liten.

 

IMG_5441.jpeg
 

Helium 250:

700+ Premium andedun

Comfort: 8ºC (EN13537)

Comfort limit: 3ºC (EN13537)

Pakkvolum: 22x18x15 cm

Vekt: 705g (reg) 720g (Long)

pris: 2500-3500ish?

 

Spark sp1:

850 dun

Comfort: 9ºC (EN13537)

Comfort limit: 5ºC (EN13537)

Pakkvolum: 16x11 cm  

Vekt: 340g (reg)

pris: 2500-3500ish?

 

Omtrent samme specs til under halve vekta. 👍🏻

Denne ser fristende ut. Imponerende liten og lett! Egentlig genialt å ha med som sikkerhetsutstyr i dagstursekken også. Takk for tips😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Marmot Phase 30 jeg er veldig fornøyd med til sommerbruk. Kjøpt på XXL for litt under 2000,-.

- Vekt: 500 g 
- Fyllvekt: 230 g
- Personlengde: 183 cm
- Omkrets skulderbredde: 152 cm 
- Omkrets hoftebredde: 147 cm 
- Innvendig lende: 203 cm 
- Pakket størrelse: 15 x 34 cm 
- T-Comfort: 5°C
- T-Limit: 0°C
- T-Extreme:-15°C 
- Fyllmateriale: RDS-sertifisert 850+FP gåsedun med PFC-Fri Down Defender

 

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/ultralight-sleeping-bag/marmot-phase-30

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matcher ikke de letteste her, men en budsjettvennlig sommerpose er Helsport Breheimen Down. Pakker rimelig lite og blir vel rett under kiloen med trekk (0,88 oppgis på posen). Utsolgt på nett, men er tilgjengelig på salg i endel xxl varehus.

Har ikke fått så mange netter i den, men fornøyd så langt. Jeg er ganske varm av meg, men trenger en viss tykkelse på underlag for å ligge komfortabelt (både i køye og telt).

Endret av Soeder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Noen som vil anbefale en ålreit kunstfiberpose til vinterbruk?

Har en ME Xero 550 og Downmat/Syntmat, men fryser lett når det bikker null - senest på helgas telttur (-3 og vind) lå jeg med alle klærne på i posen. 

Tror jeg foretrekker noe annet enn dun siden jeg ofte befinner meg i fukte områder (les: Trøndelagskystnære strøk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke et godt tips angående syntetpose. Syntet er vel litt bedre mot fukt, billigere, men større pakkvolum.

Har brukt min dunvinterpose uten nevneverdige problemer på østlandet. Det er viktig at det er dun som er impregnert. Over tid mister dunimpregneringen kanskje litt effekt, og en må ta en runde med Nikwax Down Proof. Uimpregnert dunsoveposer og fuktige forhold, kan bli en kald opplevelse.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

@MOB Hvis du ikke trenger pakke for smått, så kikk på norske Isbjørn. https://isbjorn.no/produktkategori/soveposer/.
Har en Barents, den er den mest perfekte fibervinterpose jeg har hatt (samt støtte en familiebedrift). Min goto dunpose er Ajungilak Siku Down https://www.ajungilak.no/siku-down-18c - det er virkelig besteposen med glidlås i midten. 

Endret av wwater
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet for å utvide bruksområdet til lette/tynne poser er å supplere med soveposelaken når det forventes lavere temperaturer. Bruker selv Reactor Extreme fra Sea&Summit. Det finnes flere andre leverandører. Bruker forøvrig alltid en eller annen variant av lakenpose, tynne silke/bomull, med tanke på hygiene. Enkel vask.
https://seatosummit.eu/no/collections/sleeping-bag-liners

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skriver opptil 14grader på STS Reactor Extreme, min erfaring er kanskje 3-4-5 grader?

Nå skal sies at jeg forsøkte på min Rab Mythic 400 med Reactor Extreme til vintercamping . Gikk i og for seg greit, men viktig å ha et skikkelig liggeunderlag, gjerne med en skum(Bamse/Z-lite) i tillegg. Dog, nå med min vinterpose kan jeg klare meg fint med min Thermarest Xtherm. En får gjerne 1-2-3 grader ekstra inne i teltet, om det ikke blåser for mye.

Har selv blitt skikkelig skjødesløs med liner, selv om jeg har en fin en i silke. Det er bare litt for knot. Faktisk lukter ikke soveposen ille (enda), men det kan ha med at jeg lufter den godt når jeg kommer hjem og hvis jeg har bikepacket/svettet, så tar jeg et bad.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (15 timer siden):

De skriver opptil 14grader på STS Reactor Extreme, min erfaring er kanskje 3-4-5 grader?

 

Ja, 14 grader er vel optimistisk og følger mitt intrykk hvordan også sovepose-temperatur angis vel optimistisk. 5-6 grader er vel mer realistisk. Ser forøvrig at varianten er endret i år med åpning nede ved føttende som kan snøres igjen. 
Som du nevner, liggeunderlaget er viktig. Bruker Exped Deepsleep Mat 7.5 i hengeteltet Haven XL. Med den nærmer det seg glamping og er langt fra bikepacking. Det er vel den varianten som selges formsydd til Tesla. Men å være frossen gjennom natten ødelegger dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert Amok Draumr Ultralight og Fjøl Ultralight til bikepacking. Det er ikke superlite  pakkvolum, men tror jeg hadde fått most det inn et sted. Hadde blitt hardt å gå vekk fra Fjøl Winterlight da det er en knall allround kombo med vanlig Draumr, men det er litt vekt/volum om man skal få det med seg i bikepackingoppsett.

Har bare ikke klart å rasjonalisere nye kr 5 000 i utstyr jeg egentlig allerede har, og ikke vil kvitte meg med. Det blir tidvis litt subbing i bakken med hengekøya hvis bakken er ujevn, og ikke-UL Draumr er jo litt tettere, noe som er fint hvis det blåser litt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...