Gå til innhold

Hjelp til utstyr til Atlas Mountain Race


torhovland

Anbefalte innlegg

Vermeldinga kan naturlegvis endre seg, men det kan virke som at Yr har bestemt seg for denne regn/sludd/snø-byga.

I konkurranse-perspektiv kan ein kanskje seie at dette er ei gavepakke til ein nordmann 😄

Men eg får også litt å tenke på her. Ikkje så mykje for sjølve byga, men meir for det som skjer etterpå. Eg ser for meg at vi kjem oss ned frå passet og inn til checkpoint 1 om natta eller tidleg morgon, trøytte, gjennomblaute og kalde. Her er det også berre 7-8 grader, og kanskje ikkje stort varmare inne enn ute. Å ete mat her kan bli ei skjelven oppleving. Mange veljer kanskje å krype ned i soveposen her. Eg vil gjerne kome meg vidare. Resten av dagen blir det ingen sol, og maks 12 grader.

Skal eg dra med meg eit sett med tørt ullundertøy+sokkar+hanskar som eg kan skifte til på checkpoint 1? Og så drasse rundt på det i nesten ei veke? Hmm, eg kan jo finne noko i skapet som uansett er ganske slitt, og så heller kaste det når eg ikkje treng det lenger.

Endret av torhovland
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er endel med fra Storbritannia, de er vel vant til regn. Men. Sludd og snø, det er ekte norsk sykkelpendlervær! Ser vel heldigvis ut som at det forblir litt over pluss, men det kan jo bli en litt sur start. Likt for alle heldigvis, og i starten er man kanskje litt ekstra energisk siden man er igang.

Atlas Mountain Race-tracking er oppe. The race will start at 18:00 on the 9th of February 2024 with a ‘grand départ’ from Marrakech. (Lik norsk tid)

Link til etappene.

Hva sier prognosene om temperaturene senere i rittet? Ullundertøy veier ikke spesielt mye så lenge det er tørt. Sikkert fint å ha med om man er noen områder som når 0, men i 5+ grader er en vel varm så lenge en har en form for jakke/forvarmere og tråkker på. Ser i videoen under at det ser ganske varmt ut utover i videoen.

Tynne merino linerhansker kan kanskje hjelpe litt på om man er kald på henda. Ser et par (i videoen under) nevner at de var kald på henda. Hvis det er sånne forhold får en kanskje bedre kvalitet på søvnen i soveposen om en ligger i ullundertøy, tynn merinolue(tynne icebreaker luene) og noen ullsokker. For å få opp kroppstemperaturen litt, siden en gjerne er litt kald når man er sliten. Men om jeg ikke husker feil kjøpte du en sovepose hvor du hadde litt å gå på.

Ble sittende og dagdrømme til Into the rift-videoen, en video jeg må se i helhet ikveld merker jeg.

Man blir satt ut hvor magisk landskapet er, og hvor flott det ser ut å sykle der.

Den klisjerike Ernest Hemingway quoten passer egentlig veldig godt.

Ernest-Hemingway-inspirational-cycling-q

Lykke til!

  • Like 2
  • Thanks 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Ja, veret ser temmeleg perfekt ut etter denne våte starten. Mellom 5 og 25 grader inntil vi når kysten og får 30. Om vi kan stole på Yr her. Ja, eg har Marmot Hydrogen med temperaturgrense på -3, i kombinasjon med Therm-A-Rest XTherm liggeunderlag, så eg burde klare meg bra. Det ser ut til at dei aller fleste køyrer eit litt meir kompakt oppsett.

Eg har eigentleg pakka GripGrab Ride hanskar, som fungerer i norsk vinter rundt null grader. Men på grunn av denne regnbyga som er meldt tek eg Stolen Goat Winter Gloves også. Dei er ikkje like varme, men det er dei fyrste hanskane eg har opplevd som faktisk er vasstette. Dersom det no ser ut til at vi unngår kuldegrader, så kanskje eg kan droppe GripGrab, og supplere med liner gloves. Men veit ikkje om eg tør.

EDIT: Eg såg litt på reviews av dei Stolen Goat-hanskane, og dei har overbevist meg.

Endret av torhovland
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme liggeunderlag og det reflekterer faktisk endel varme.

Dette vil sikkert høres idiotisk ut, men kunne du brukt en latex/nitrilhanske over GrubGrab hansken første kvelden? F.eks XL utgaven av Biltema Nitrilhanske. Usikker om det vil bli kondensproblemer, siden det blir jo ikke liggende på huden. Også usikker på om de i det hele tatt holder lenge til sykkelbruk, men de er veldig "sterke" når jeg har brukt de til mekking.

Edit: Når jeg ser at det skal regne 35mm over en periode på 10 timer, er det kanskje for mye til å stole på noen nitrilhansker. De hadde kanskje holdt til en times skur.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har faktisk med eit par sånne, men eg hadde ikkje tenkt å bruke dei til sykling 😀

Eg tek uansett med ulike alternativ til Marokko, og så gjer eg endeleg pakking på fredag, basert på oppdatert vermelding.

Strengt tatt burde eg ta med eit par neoprenhanskar også. Det er det einaste som er nokonlunde komfortabelt sjølv når det er gjennomvått.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (1 time siden):

Eg har faktisk med eit par sånne, men eg hadde ikkje tenkt å bruke dei til sykling 😀

Siste fredagsturen min i sludd og regn ble skikkelig våt og kald og jeg innbiller meg at et par latexhansker gjorde at fingrene mine etterhvert fungerte ganske greit. Jeg hadde impregnerte (Silikon/WS) hansker, men smeltevann rant ned jakkearmen og ned/inn i hanske.

I sekken hadde jeg et par slike tynne hansker i verktøysettet og med dem innerst og våt hanske utenpå ble det faktisk ganske greit å fullføre turen. Hansken overlevde de 3 timene, men de er jo ikke veldig solide så hvor lenge de hadde fungert, eller hvor mange ganger de hadde overlevd når ytterhanske tas av på er jeg usikker på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite i tilfelle det blir superkaldt. Eg har også med kjemiske fotvarmarar som eg i nødsfall kan putte inni hanskane.

Ein annan sak er dekktrykk. Silca sin kalkulator, som eg har inntrykk av er treffsikker, meiner eg skal ha 13 psi i mine 2.35" Vittoria Mezcal. Det høyrest kanskje litt lite ut? Eg vil jo svært gjerne unngå punktering. Eller kanskje det er OK?

image.png.4f77c5c1b2fce90b293dea2953b9ca72.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå....dette blir spennende! Gleder meg som en unge til å følge deg. Du finner ut av alt dette. Personlig starter jeg gjerne med litt høyt trykk, og så tapper jeg ut når jeg kommer til rufsete partier akkurat nok til at jeg  syns komforten er til å leve med.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg endrar dekktype frå "puncture resisitant" til "high performance" får eg 14/15 psi. Eg tenkjer eg reknar det som minimumstrykk, då. Eg har med trykkmålar til Marokko, men kjem ikkje til å ta den med på tur, så det beste er å finne riktig trykk frå starten av. Om eg hadde vore eit lite hakk meir nerdete hadde eg telt opp kor mange pump dette tilsvarar 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig lavt ut, sånn typ "litt humpete og en skarp stein klypehull" lavt. Ville nok starta på rundt 20, også sett det an.

Det å telle antall pump blir sikkert litt vel mas siden det vil vel variere noe med temperatur, og det ser jo ut som dere får litt svingninger 🙂

Endret av Ndreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En merker jo raskt når en har et greit dekktrykk. Jeg sjekker svært skjeldent dekktrykket , og når jeg gjør det så er det stort sett blitt veldig lavt. Men det plager meg svært lite,  og en merker jo at lavt trykk gir komfort, og en vet jo at en taper temmelig lite fart på å ha lavt trykk. Når felgen slår for lett nedpå steiner, da er det litt for lavt😎  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja masse lykke til! Med unntak av Sun-flyer rapportene som ble gitt her underveis av en ivrig dot-watcher så blir dette min første "faktiske" dot-watching opplevelse. Gleder meg til å følge deg og Justinias!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om jeg er i form til Prikkfølging( fritt oversatt)så  tidlig på sesongen,  men skal gjøre mitt beste for å henge på.  Dette blir gøy, jeg er sikker på at Tor er godt forberedt,  i god form, og klar for dette eventyret. 

 Ikke la deg forstyrre av de andre, kjøre ditt løp, men grav dypt 😎

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har gått knirkefritt i dag. Marrakesh flyplass var chill. Og taxituren til hotellet var kort. Eg har allereie møtt han som har sykla TCR nest flest gongar (7) og Nelson, arrangøren.

I morgon skrur eg i hop sykkelen og sjekkar ut medinaen i byen.

Følg forøvrig #amr2024cap11 på Insta, eventuelt #amr2024.

 

PXL_20240207_161027592.jpg

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...