Gå til innhold

Hjelp til utstyr til Atlas Mountain Race


torhovland

Anbefalte innlegg

Dette gleder jeg meg til å høre mer om. Håper du tar deg tid til å dele fra reisen i ettertid. Har sett mye av det du har lagt ut på YouTube og delt i en randonneur-gruppe på Facebook. Inspirerende med langturer.

Jeg har trua på at dette kan bli veldig bra. Har selv vært i området til fots. Helt rått. Bare å glede seg og lykke til!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (6 timer siden):

Nå er jeg såpass kjedelig at jeg ville tatt en tur som turist først og dannet meg ett inntrykk av landet. Mye mulig at du vil bli overrasket over hva som defineres som "byer" ute på landsbygda. Marrokko kjører knallhardt på sentralisering av landet.

Det å være helt alene når det kniper, særlig i ett fremmed land med ukjente kulturer, kan bli en....utfordring

Det er ikke spesielt vanskelig å skaffe seg en inntrykk av land n for tiden. AMR har blitt arrangert flere ganger og er dokumentert i mange forskjellige filmer og skrevne rapporter.  Her fra en diskusjon om sikkerhet på nettstedet dotwatcher. "I remember hearing that Mike Hall analysed the number, and severity of incidents in the TCR in relation to the miles travelled by all participants, and compared these figures with road accident statistics in the UK. As far as I know, the TCR isn't more dangerous than just riding your bike on the road in any context. People always talk about sleep deprivation or rider behaviour and try to point towards that as being the biggest risk factor. It's not: it's drivers, as it is when anyone takes their bike for a ride on a road, anywhere. I feel that this is just a continuation of the victim blame culture we have where cyclists are blamed for their own deaths." 

Er AMR farligere enn TCR? Sansynligvis ikke, da det er en fast rute der store deler er med nesten ingen biltrafikk. Mens i Tcr lager alle sin egen rute som garantert inneholder noen skumle veivalg på store veier med mye trafikk. Spesielt i østeuropa og balkan er det mer aggressiv bilistkultur, det oppleves iallefall sånn. Men den eneste dødsulykken i TCR var en som ble påkjørt og drept i 2017. Det skjedde første natten i Belgia... 

I år vet jeg bare om en som ble trakassert av en bilist. Det var i Frankrike.. Så i mitt hode er det her i vesten det er farligst. Jeg har selv blitt sperret, tvunget av veien og forsøkt trakassert av rånere på ultradistanse-event i Norge. Selv om kjørekulturen i f.eks Bosnia er mer aggressiv enn i Norge opplevde jeg aldri noe sånt der. 

Nei, AMR er ikke mer farlig enn en sykkeltur i europa. Utfordringene ligger i at det er ugjestmildt og teknisk terreng med en del øde partier, lite naturlig vann, uvant mat, lange mørke netter osv. Folk er mer gjestfrie der enn i Norge. Jeg ser virkelig fram til å følge Tor's tracking i Februar!!

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (1 time siden):

Du er veldig kryptisk i måten du vil advare mot store farer, hadde blitt enklere å diskutere hvis du var mere konkret.  Jeg står ved min påstand, med bare ett konkret  eksempel som de fleste innen ultra kjenner godt til. 

Arrangøren er krystallklar på at deltagerene må håndterere alle problemer på egenhånd, ingen støtte underveis kan påregnes.
Alt av tekniske utfordringer, uhell og feilnavigering forventes det at deltagerene håndterer selv. Det kan bli lenge å vente på en bil som kan kjøre deg til ett sykehus som er en dagsreise unna
Språket kan være en utfordring såfremt trådstarter ikke er språkmektig. Kan skape problemer ved innkjøp av mat, drikke og andre bagateller. Bør gå greit
Kulturforskjeller, ikke forvent at alle ser på deg med blide øyne når du havner i områder som ikke har turistnæring. Mange har ett skjevt øye til vantro turister. Det er fort gjort og uforvarende gjøre en bommert.
Mange vil se på turister som en åpen og velfylt lommebok, forsiktighet kan være påkrevet. Ran og overfall skjer, enkelte blir ett hode kortere.
Jeg var der i september og da var det stedvis jævlig varmt, 55grader iht Garmin. Jeg ble svimmel når jeg syklet
Politiet er korrupt, helt åpenlyst.

I de større byene så er trafikken av en annen art en i Rørostraktene og forsiktighet blir aldri feil. Noe større mulighet for å bli innvolvert i en ulykke her enn i Bergen.
På landsbygda og i fjellene er det minimalt med trafikk, forsåvidt tynt med folk i det hele tatt. Liten sjans for å havne i en trafikkulykke.

Sammenfattet:
Jeg er rimelig sikker på turen blir usedvanlig vellykket.
De fleste farene unngås ved å lese seg opp litt og ta livet litt med ro der problemer kan oppstå
Mulig skadeomfang er de vanlige ved kjøring utenfor allfarvei, men ventetiden på hjelp kan bli lang og sykehuset du kommer til kan være av en noe annen standard enn det vi er vant med. 
Vann og feilnavigering er kritisk, det er smått med bekker å hente vann fra. Flere steder regner det ikke
Ran, overfall og drap på turister skjer. Det er trygt i storbyene, men jeg er mer usikker på hvordan det i realititen er på landsbygda. Ett par steder syklet vi raskt forbi og hotellene hadde solide murer rundt områdene sine.

Så har jeg kopiert litt fra regjeringen.no som gjerne er "politiske" dvs forsiktige i sin omtale av land

Trafikk. Det bør utvises stor aktsomhet i trafikken, ulykkes frekvensen er høy. Vær særlig forsiktig i rundkjøringer og ved kryssing av veier, selv i lyskryss. Det er god standard på motorveiene, men veiene er dårlig opplyst. Pass på å ha med kontanter for å kunne betale bompenger på motorveiene (utenlandske kort godtas ikke).

Norsk førerkort er gyldig i Marokko.

Terror. Det er begrenset risiko for terrorangrep i Marokko. Marokkanske myndigheter har høy terrorberedskap. Angrep, også mot utenlandske turister og typiske turiststeder, kan imidlertid aldri helt utelukkes.

Demonstrasjoner. Det er jevnlig demonstrasjoner og folkeansamlinger i de store byene. De fleste av disse er fredelige. Norske borgere bør likevel unngå folkeansamlinger.

For turer i fjell og ørken-områder bør det benyttes autoriserte guider med lokalkunnskap. Det anbefales at man forflytter seg i gruppe.

Kvinners sikkerhet. Selv om Marokko er mer «vestlig» enn mange andre muslimske land, bruker kvinnene klær som dekker store deler av kroppen. Utenfor turistområdene rådes kvinner til å dekke knær og skuldre for å unngå uønsket oppmerksomhet.

Vest-Sahara. Vest-Sahara er i henhold til FN-paktens bestemmelser et «ikke-selvstyrt territorium». Deler av Vest-Sahara er minelagt, det foregår sporadisk skuddveksling langs sandbermen og det er forbundet med stor fare å ferdes utenfor de store byene Layoune og Dakhla og veiene som forbinder dem. Den norske ambassaden har svært begrenset mulighet til å bistå norske borgere i Vest-Sahara.
Enkelte lovbrudd straffes hardt. Blant annet vil besittelse, bruk, salg eller smugling av illegale rusmidler kunne føre til lange fengselsstraffer.
Seksuell omgang utenfor ekteskap, samboerskap og homofil praksis er straffbart.
Det er forbudt å ha med seg bibelen på arabisk og spre ikke-muslimsk / evangelisk litteratur.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en får håpe det er av omsorg og ikke av kraftig undervurdering du hjelper en voksen mann med en innlysende konsekvensanalyse . Men for all del, kan jo hende trådstarter trodde det var et lokalt ritt han meldte seg på😎 

Men det er jo bra du har troen på at det går bra (selv om det er litt forvirrende)

Håper vi legger denne død nå, dette bidrar ikke særlig fornuftig til tråden.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dreier seg om kalkulert risiko. Som risikokonsulenten(bekymreren) til en kamerat som liker å sykle verden rundt, må en bare akseptere at det er risiko over alt, men gjerne ikke så dramatisk som enkelte vil ha det til.

Min kamerat har syklet Norge/USA/Europa på langs, og var vel USA-tur 2 han ble bitt av en hund. Ellers har ørken og manglende vann, samt lange øde områder vært utfordringer, som ble løst med god planlegging.

Ved god planlegging, kommer en gjennom det meste. Et militærmotto er Grundighet gir trygghet. Bør også ha en positiv naivitet, ellers tar man aldri noen sjanser og turen blir fryktpreget.

En har en veldig god reiseforsikring av en grunn, og en bør gjerne ha en egen satellittkommunikasjonsenhet slik at en kan kommunisere med familie og redningspersonel/ambassade om noe skjer. Som regel er det egne interne mentalgame det mest utfordrende, fordi en utslitt hjerne og kropp finner motstand i det meste.

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammeveska dukka faktisk opp i går også. Under 9 døgn frå bestilling til frakt frå USA og hit, det var over forventning!

PXL_20231221_122141541.jpg.eeb628d65e1f7dfa21830fe1f53b82cd.jpg

Kanskje ikkje den vakraste bikepacking-riggen i verda, men funksjonell, det er den i bøttevis!

No har eg alt som skal til for å testpakke litt og sjå kor mykje kapasitet eg har.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eeSilk+ setepinnen overraska meg. Då eg gjorde research på det som fantes av dempesetepinner konkluderte eg med at eg ville ha elastomer framfor fjær, primært fordi dei med fjær har ein tendens til å gi gyngefølelse.

For å sikre meg mot gynging tok eg til og med og bestilte ein hakket hardare elastomer medan eg venta på at setepinnen skulle dukke opp. Det kunne eg ha spart meg. På dei turane eg har hatt så langt har eg vore usikker på om setepinnen enten er heilt usedvanleg bra - eller om den ikkje fungerer i det heile tatt! Eg kjenner nemleg knapt noko vandring som helst, og absolutt ingen gynging.

Ikkje for det, alle turane eg har hatt har vore komfortable, sjølv over kantete is. Men i ein blindtest hadde eg ikkje visst om det var på grunn av ein dempesetepinne eller berre breie dekk og fleks i ramme, setepinne og sete. Setepinnen kjennest meir ut slik eg antar ein sånn fleksy pinne frå Canyon oppfører seg.

I kveld bestemte eg meg for å filme litt, for å sjå kva som eigentleg skjer. Og jaudå, setepinnen fungerer. Det er likevel vanskeleg å seie om den har dei 35 millimetrane med vandring som den skal ha. Då må det i så fall eit kraftigare slag til enn det eg klarar å mobilisere med stilleståande sykkel.

Det skal nemnast at det går an å kjøpe mjukare elastomer også. Men dei er meint for folk som er lettare enn meg.

Vel, vel. Det ser ut til at eg har fått akkurat det eg var ute etter: ein dempesetepinne utan gynging. Eg får berre stole på at denne gjer jobben sin, som er å sørge for ekstra komfort på lange turar i ulendt terreng.

Utanvekt.jpg.e6a9f2ad263a6c64fa0c8aaedd84b8c3.jpg

Kompresjon.jpg.d766b41fab0f0b699187a26a7146508e.jpg

Endret av torhovland
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår!

Hjula er ferdige, så eg skal ta ein tur og køyre dei inn litt i kveld, med dynamo og lykt montert. Eg har flytta over piggdekka inntil vidare. Seinare skal eg setje på ørkendekka og sjekke at eg får det tett.

Eg har konstatert at Tailfin har sine begrensingar volummessig. Eg supplerer med Apidura Downtube Bag og Food Pouch (ved stemmet, i tillegg til min Oveja Negra Snack Bag). Dette skal gje meg plenty pakkvolum. Utfordringa no blir å ikkje fylle dette volumet med unødig utstyr. Men det trur eg skal gå greit.

Eg hadde tenkt å skaffe spesielle flaskestativ til Nalgene 1-liters flasker bak på Tailfinnen. Men så oppdaga eg at det faktisk finst litersflasker (vel, nesten 1 liter) i normal sykkelflaskeformat, som Zefal Magnum og Elite Fly. Så eg har bestilt nokre slike som eg skal teste.

PXL_20240101_1601207722.jpg.143d7df53bd7e101a8a964dcef5f0142.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, torhovland said:

Eg har konstatert at Tailfin har sine begrensingar volummessig. Eg supplerer med Apidura Downtube Bag og Food Pouch (ved stemmet, i tillegg til min Oveja Negra Snack Bag).PXL_20240101_1601207722.jpg.143d7df53bd7e101a8a964dcef5f0142.jpg

Synes det ser ut som et bra oppsett! 

Ref dette med flasker og stativ, så videoen fra Lachlan Mortons Divide FKT og ser han valgte små sidevesker på tailfinnen i stedet for store vesker på styret, og at det ser ut til at han faktisk bare har med seg én vanlig sykkelflaske (i et bta-stativ på skiene), og heller bruker soft flasks i rammeveske/sideveske/hydreringssekk. Vil tro dette er et mer aero oppsett og kanskje fører til bedre håndtering av sykkelen i tekniske partier fordi det er mindre vekt på styret?

Tok du av igjen den forlengeren/ekstra lange adapteret mellom setepinnen og tailfinnen? Ser ut som bagvolumet nå begrenses litt av setet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Ja, interessant å samle alt bakpå sykkelen. Men eg vil gjerne samle alt soveutstyret i ein rull (skulle gjerne fått bivyen inn der også), og då er det fort framfor styret som er einaste alternativ. Det vil seie, eg kunne jo ha putta det oppi Tailfinnen, men der vil eg ha andre ting som eg treng på dagtid. Eg synest ikkje den ekstra vekta på styret var noko problem. Terrenget i Marokko er ikkje så veldig teknisk heller, berre veldig steinete.

Og så vil eg gjerne unngå sekk på ryggen, og då er det fint med flaskestativ på Tailfin. For å være ærleg er eg ikkje så bekymra for det aerodynamiske på denne turen 😄

Men eg har faktisk skaffa ein Apidura Musette, som så vidt kan sjåast framfor rammeveska. Den kan eg bruke til å bære ting på ryggen om eg verkeleg må.

Eg er glad eg bestilte forlengar til Tailfin. Har ikkje tatt den av. Eg forstår eigentleg ikkje kvifor dei ikkje berre brukar den som standard. Så det går bra å fylle opp veska, det berre ser ikkje sånn ut frå den vinkelen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/29/2023 at 4:07 PM, HenrikG said:

og hvis du kjøper brukt bør alt av drivverk, dempere og lager serves.

Eg syntes det høyrdes litt overdreve ut for ein pent brukt 2022-modell. Men jammen slutta ikkje lock-out'en på gaffelen å fungere, så eg fekk tatt ein full demparservice. Mekanikaren tipsa meg om å sjekke bremsene for lekkasje. Han hadde sett litt antydning, men var usikker på om det kunne vere olje frå demparen som kom ut då han opna den.

No har eg hatt bremsehendlane inntrykt med reim (og med shims) i to dagar, og det ser fint ut.

PXL_20240109_104124342.jpg

Endret av torhovland
med shims
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, torhovland said:

Eg syntes det høyrdes litt overdreve ut for ein pent brukt 2022-modell. Men jammen slutta ikkje lock-out'en på gaffelen å fungere, så eg fekk tatt ein full demparservice. Mekanikaren tipsa meg om å sjekke bremsene for lekkasje. Han hadde sett litt antydning, men var usikker på om det kunne vere olje frå demparen som kom ut då han opna den.

No har eg hatt bremsehendlane inntrykt med reim i to dagar, og det ser fint ut.

PXL_20240109_104124342.jpg

Antar at du også hadde bremseklosser og hjul på plass (evt shim) for å skape trykk mot stemplene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å sjekke at hjul og dekk er i stand til å etablere eit tett samarbeid. Eg får jo ikkje testa dekka på alvor før eg er i Marokko.

Dei var enkle nok å setje opp, og det høyrest umiddelbart heilt tett ut, utan guffe. Framdekket gav tre solide popp som høyrdest ut som pistolskot.

Skal la dei stå sånn nokre dagar.

PXL_20240109_115109142_2.jpg

Endret av torhovland
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...