Gå til innhold

Syklistenes Landsforening - er du medlem?


Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som er medlem i syklistforeningen?

Personlig kunne jeg tenkt meg en organisasjon hvor jeg kan påvirke slik at sykkelhverdagen min blir enklere og tryggere. Rent konkret er det mye løsninger i trafikken i min kommune som er håpløse, men som med enkle grep kunne vært gjort betraktelig mer sykkelvennlig. Dette vil i de fleste tilfeller også medføre mer fotgjengervennlig, og bilistvennlig. Altså senke konfliktnivået og øke tryggheten til alle trafikanter.

Har prøvd å nå ut til kommune, men føler ikke henvendelsene har effekt.

Forslagene går stort sett på enkel veimerking for å rute ulike typer trafikk inn der den skal, spesielt i forbindelse med kryss i typiske gjennomfartsårer for sykkelpendlere. Ser man objektivt på mange av disse kryssene er de meget farlige. Skulle tro det var interesse for å tak tak i dette når flere hundre syklister sykler forbi hver dag.

Kan syklistforeningen være organisasjonen for meg? Har de et forum kanskje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter som styremedlem i lokalt lag. Denne typen problemstillinger er jo kjernevirksomheten i SLF. 

Finnes ikke noe dedikert forum som dette, men det er enkelte fora på FB. Her i Trondheim har vi feks en gruppe drevet av oss i SLF med 6700 medlemmer der diskusjonen om hverdagssykling går heftig til tider, og det er også noen lokale fagfolk i styre og stell som henger her.

Det er jo litt ulikt hvor mye man får gjort i de lokale lagene, og mye avhenger av hvor mye de enkelte lokallagene har kapasitet til å drive med. Så ønsker du å bidra til å sette fokus og spille inn forslag til lokale myndigheter tipper jeg du er velkommen. 

  • Like 5

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokal-laget i Oslo hadde akkurat årsmøte, og da ble det sendt ut sakspapirer der det stod hva som ble gjort foregående år. Mye rundt å svare på høringer slik at syklisters interesser ivaretas når nye ting bygges. Fikser kanskje ikke eksisterende problemer, men forhåpentligvis blir det nye bygget med syklister i tankene så lenge man er flink til å være på ballen. Også nevnt en del arbeid opp mot politikere. Sitter også som en motvekt til Trygg Trafikk og andre bilist-tunge organisasjoner i diverse fora, f. eks. Oslo Trafikksikkerhetsutvalg.

Kanskje ikke alltid like synlig ut mot medlemmene, men som perbl er inne på er det jo frivillige, så for min del helt ok energien går til å påvirke, ikke å gi "goder" eller arrangementer tilbake til meg som medlem. Så jeg er medlem av idealistiske grunner, ikke fordi jeg direkte får så mye tilbake av rabatter eller lignende (ser det nå har kommet noe gratis sykkelregister som et gode? Får kanskje benytte meg av det). Selv om det er derfor jeg ble medlem da jeg var student, fikk gratis (?) bysykkel i Trondheim som medlem den gangen, og det var billigere enn å kjøpe årskort på bysykkel 😄 

  • Like 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Sykkelmafiaen said:

Lokal-laget i Oslo hadde akkurat årsmøte, og da ble det sendt ut sakspapirer der det stod hva som ble gjort foregående år. Mye rundt å svare på høringer slik at syklisters interesser ivaretas når nye ting bygges. Fikser kanskje ikke eksisterende problemer, men forhåpentligvis blir det nye bygget med syklister i tankene så lenge man er flink til å være på ballen. Også nevnt en del arbeid opp mot politikere. Sitter også som en motvekt til Trygg Trafikk og andre bilist-tunge organisasjoner i diverse fora, f. eks. Oslo Trafikksikkerhetsutvalg.

Kanskje ikke alltid like synlig ut mot medlemmene, men som perbl er inne på er det jo frivillige, så for min del helt ok energien går til å påvirke, ikke å gi "goder" eller arrangementer tilbake til meg som medlem. Så jeg er medlem av idealistiske grunner, ikke fordi jeg direkte får så mye tilbake av rabatter eller lignende (ser det nå har kommet noe gratis sykkelregister som et gode? Får kanskje benytte meg av det). Selv om det er derfor jeg ble medlem da jeg var student, fikk gratis (?) bysykkel i Trondheim som medlem den gangen, og det var billigere enn å kjøpe årskort på bysykkel 😄 

Akkurat det der med medlemskontakt og litt mer personlige gevinster er jo noe jeg lurer litt på om det kanskje burde vært mer av, da jeg tror det er et begrenset antall mennesker som blir medlemmer av sånne organisasjoner av rent ideologisk verdigrunnlag.

De fleste jeg kjenner som er med i NAF er jo liksom ikke der pga verdiene, det er pga veibok, rabatter, gode avtaler på service osv. Til og med syklister er jo med der pga forsikringsordningene og andre avtaler som veihjelp de har klart å få til for folk med dyre sykler. Mens folk som er i DNT er jo ofte der pga tilgang til hytter, arrangement og turer etc, ikke fordi de synes verdiene til DNT nødvendigvis er så viktige.

  • Like 3

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (18 timer siden):

Forslagene går stort sett på enkel veimerking for å rute ulike typer trafikk inn der den skal, spesielt i forbindelse med kryss i typiske gjennomfartsårer for sykkelpendlere.

Helt konkret når det gjelder vegoppmerking og skilting, er dette sterkt regulert i forskrift og håndheves av Statens Vegvesen. 
Kanskje det er lettere å få gjennomslag hvis det foreslås noe som er innenfor og med henvisning til forskrifter?

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er medlem og ønskjer at enda fleire blir det. I morgon er det årmøte i lokallaget i Trondheim, og hadde det ikkje vore for at eg har noko anna på programmet, skulle eg ha vore der og engasjert meg litt. Synest foreininga gjer ein god jobb, men det betyr sjølvsagt ikkje at alt dei gjer, er like målretta eller slagkraftig. Fleire medlemmer vil vera positivt både med tanke på gjennomslag og kompetanse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøres det noe lobbyvirksomhet på landsbasis? Eksempelvis forsterke regler for syklister på de mange mil med gang- og sykkelveier vi har i landet. Noe så enkelt som å gjøre en gang- og sykkelvei som går langs en forkjørsvei til automatisk å ha forkjørsrett for kryssende veier uansett hva som måtte befinne seg i enden den kryssende veien.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endring av trafikkregler for å gjøre trafikkreglene tryggere og mer forståelige er vel spilt inn gjentatte ganger på nasjonalt nivå. Dette med vikeplikt er jo så avansert at selv supernerder ofte ikke er helt sikre på hva som gjelder i ett gitt kryss, selv om man har Google Maps eller gatebruksplan tilgjengelig.

Ett av satsingsområdene sentralt akkurat nå er også det å få ned hastighet i bysentrene til 30km/h. I bykjerner og tett bebygde områder viser det seg gang på gang at folk ikke får med seg syklende og andre myke trafikanter i trafikkbildet, får man ned hastigheten er det gode grunner til å anta at det kan utgjøre stor forskjell i risikoen myke trafikanter har i trafikkbildet. Studier fra steder der dette er gjort har hvertfall vist at det kan utgjøre en stor forskjelll.

I tillegg kan det også gjøre stor forskjell i støy og generell opplevelse i trafikken.

Ellers er det jo også mange som jobber mye med lokale saker rundt i landet, men som nevnt tidligere, så er det litt opp til lokallagene hvor mye de har kapasitet til å drive politisk jobbing. Enkelte lokallag har jo folk som jobber store deler av en stilling og driver kontinuerlig oppfølgning mot styre og stell, andre er kanskje mer sentrert rundt det å drive mer sosiale aktiviteter. Er det å følge litt med på det som skjer politisk, og kanskje synse litt om høringer og lignende noe du har lyst til å drive med, tipper jeg du kan gjøre lynkarriere rett inn i et lokalt styre 🙂

Her i Trondheim har vi hvertfall ambisjoner om å holde på enda litt mer med det, og om det finnes potensielle nye eller gamle medlemmer som kunne ha lyst til å holde på med litt politisk arbeid sammen med oss er det bare å si fra. 

  • Like 3

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kettill skrev (11 timer siden):

Gjøres det noe lobbyvirksomhet på landsbasis?

Slik SLF er organisert, er at det er masse lokallag med frivillige, og så et sentralt sekretariat med noen få ansatte. Disse sentrale jobber da med mere langsiktige ting på nasjonalt nivå. Inn mot stortingspolitikere, mye jobb inn mot Nasjonal TransportPlan, prøve påvirke TryggTrafikk til ikke bare tenke på bilisters sikkerhet, være en fagbase for planleggere rundt om kring som skal bygge sykkelting eller lignende, arrangerer sykkelkonferansen for fagfolk osv.

Jeg har ikke full oversikt akkurat, bare småting jeg snappet opp i samtaler med noen som jobbet der frem til nylig.

  • Like 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...