Gå til innhold

Pedaler til gravel/grusracer


Anbefalte innlegg

Rent språklig har jeg problemer med å forstå denne setningen og hvorfor våre britiske venner er så opptatt av det norske ordet grus. "Verdt å minne om at gravel-begrepet er bredere enn grus, som særlig våre britiske venner stadig understreker."

Eller som en halvskolert røver sa det: Hvorfor bruke utenlandske fremmedord når man like gjerne kan bruke tilsvarende norske substitutter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🙂

Jeg deler din skepsis til låneord, som oftest betyr anglisismer. På gamleforumet brukte jeg konsekvent norske betegnelser, men her på nytt forum har jeg i større grad tatt konsekvensen av at de engelske ordene har gått inn i norsk dagligtale.

Poenget til meg og våre engelskspråklige venner er at gravel i denne sammenheng ikke er begrenset til grus. Det er altså mer enn grussykling. Det er dermed ikke gitt at det kan oversettes ordrett til norsk og beholde samme betydning. Man kan gjerne oversetter ordrett, men da bør må ikke se seg blind på ordvalget.

I Storbritannia og på kontinentet inkluderer man gjerne gammelt veinett av brostein, kjerreveier og hardpakkede stier, i et land som Japan brukes det tidvis også om nettverket av Rindo skogsveier, og selv amerikanerne, med sitt nettverk av fire roads i grov grus over store deler av kontinentet, er tydelig på bredden i begrepet:

“Gravel” does not refer just to rocky, stony, pebbly roads—it’s pretty much all the roads, paths, and unpaved surfaces that lie between paved tarmac and technical singletrack.

Bicycling: What the Heck is “Gravel” Anyway?

Begrepet flyter også over i All Road, eller blandevei, som også tydelig inkluderer landevei.

Pedalene og skoene som jeg nevnte i innlegget du siterer, er velegnet nettopp for blandeveissykling, som mange av oss driver med.

Og hvis jeg nå har bidratt til å gjenstarte språkdebatt om grussykling og gruskverning og grusknusing og grusbanking og grusracing og eventyrsykling og blandeveissykling og gravelsykling, er vi tilbake der vi var i 2014: Pick a syklingsbetegnelse and be a dick about it! 😀

  • Thanks 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ble nysgjerring og søkte litt. Ser da ut som grus er det samme som gravel, partikler med diameter 2-64 mm, definert i internasjonale ISO-standarder.

Grussykling er jo et enkelt og forklarende navn. Eventyrsykling fører bare til fordumming, og gruskverning/grusknusing - ja, morsomt, men det motsier jo hva man driver på med. Man sykler jo på en vei, hovedaktiviteten er ikke å male stein til finere partikler!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ES-600 en del etter tips på gamleforumet og landeveispedaler på en god del turer.
Savner å kunne klikke inn på begge sider så ES-600 støver ned i boden i år, blir XT-pedaler og landeveispedaler i skjønn forening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer offtopic:

Hva er egentlig blandeveisykkel? Litt morsomt begrep kanskje, men ekstremt lite beskrivende ihvertfall, og kanskje grunnen til at det ikke har tatt av. 

Hva er egentlig en sykkel som er laget for blandevei, og hva er det? Grussykkel sier seg at det er laget for å sykle på grus (og alle sykler kan jo forsåvidt brukes til alt), men om det fins noen sykkel som er laget for å sykle på alt må det vel være terrengsykkel? Terrengsykkel = blandeveibike? 🤭
 

(Bruker forresten SPD på landevei, men har også gamle pedaler med giga landeveisklosser som ikke blir brukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (6 timer siden):

Terrengsykkel = blandeveibike? 🤭

Terrengsykler kan brukes på alt av underlag, men moderne terrengsykler er vesentlig mindre egnet til landevei og grusvei enn de var tidligere. 

BlandeVEI inneholder altså VEI av "alle" standarder. Fra asfalterte landeVEIER til grus- og kjerreVEIER". Men da ikke stier. Terrengsykler av moderne type gir egentlig bare mening å bruke på spekteret kjerrevei-sti, men så klart med innslag av andre veityper for å binde stipartiene sammen. 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (14 timer siden):

Har brukt ES-600 en del etter tips på gamleforumet og landeveispedaler på en god del turer.
Savner å kunne klikke inn på begge sider så ES-600 støver ned i boden i år, blir XT-pedaler og landeveispedaler i skjønn forening.

Gjorde det samme og endte opp med samme løsning, bytter mellom SPD-SL og XT. Synes i tillegg ES-600 hadde vel mye float selv med maks stramming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (8 timer siden):

Terrengsykler kan brukes på alt av underlag, men moderne terrengsykler er vesentlig mindre egnet til landevei og grusvei enn de var tidligere. 

BlandeVEI inneholder altså VEI av "alle" standarder. Fra asfalterte landeVEIER til grus- og kjerreVEIER". Men da ikke stier. Terrengsykler av moderne type gir egentlig bare mening å bruke på spekteret kjerrevei-sti, men så klart med innslag av andre veityper for å binde stipartiene sammen. 

 

 

Klassiske terrengsyklar, derimot, var også eigna til lange turar på blanda underlag. I mitt neste liv, når eg skal på jordomsykling, blir det på ein sånn ein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt oppriktig mente jeg ikke i tidligere innlegg å misjonere for pedaler som PD-ES600, PD-A520 eller PD-A600. Jeg vet at de er for spesielt interesserte 🙂 Tosidige terrengpedaler er uovertrufne for terrengsykling, tradisjonelle landveispedaler er likeledes uovertrufne på landevei, og begge har sine styrker også for gravel og særlig blandevei. Ville bare nevne dem som et lett, pent og praktisk tredje alternativ til de tradisjonelle pedalene, som vi alle har brukt i mange år.

 

image.png.518926296d54876cba91e5fc15773267.png

Ikke les videre om du ikke er interessert, men for de spesielt interesserte, er det verdt å merke seg at siste og lettest tilgjengelige utgave ES600 på 279 gram skiller seg på enkelte vis fra forgjengerne A600 på 286 gram og den mindre bemerkede A520 på 315 gram.

Single-sided gravel goodness fikk A600 mye skryt fra sykkelguru James "The Angry Asian" Huang (Escape Collective/CyclingTips/Velo), som i mitt hode er engelskspråklig sykkelpresse sitt svar på Alpers og Øyvind. Omtalen er forresten sammenfallende med min erfaring, så da slipper jeg å skrive enda et uendelig innlegg 💡

Men i Lost Opportunities påpeker Huang at nyeste ES600 både har redusert plattform og endringer i lagrene som gjør at pedalen henger i en vinkel som gjør det mer komplisert å klikke inn. Det kan ha hatt noe å si for dem i tråden som savnet tosidig innklikk, som på terrengpedaler.

(Om du reagerer på at de to testene har samme dato, skyldes det at vårt elskede CyclingTips dessverre ble overtatt av Outside og inngår nå i Velo. Betalingsmur, men du får lese noen få artikler gratis.)

Med konklusjonen Beautifully smooth, very light pedals that combine road looks with MTB tech, roste også Road.cc klassiske A600 i deres test tilbake i 2015. Men i 2020 påpekte også de i test av ES600 at den nyeste pedalen har en tendens til å henge i vinkel som gjør det vanskelig å klikke inn, om enn det synes å kunne bli bedre med bruk ettersom lagrene blir mer fleksible.

Road.cc påpeker for øvrig også fordelen med den brede plattformen og gode støtten til fotbladet fremfor tradisjonelle terrengpedaler: If you swap from a normal SPD mountain bike pedal to these, you'll immediately notice the difference in foot feel. (...) I'd say the difference in sole support between the ES600s and a standard SPD unit makes it well worth swapping over if you're already using a mountain bike SPD for road riding. 

Jeg vet at meget erfarne ryttere på forumet er uenig, men det er helt sammenfallende med min erfaring. Her vil åpenbart stivheten på sålen spille en rolle. Men dette taler dessverre også til fordel for tidligere modell A600 fremfor ES600 med sin reduserte plattform.

Hva gjelder grad av flyt, som rosandholm nevner, er jeg selv fornøyd med A600 og A520 innenfor justeringsmulighetene. Diskuteres også i artiklene jeg lenket til. Men følelsen av fasthet i grepet, vil i praksis også avhenge av utforming av sko, slitasje i klossene og slitasje i plattform. Så ser jeg at det trekkes frem at nyeste ES600 skal være enkel å klikke inn og ut av, uten at jeg vet om det medfører at spennet i justering er endret i denne siste modellen i forhold til de tidligere.

For øvrig har begge pedalene den svakhet at skoen ikke hviler mot rustfritt stål, som enkelte av toppmodellene til Shimano, men mot aluminium. Det gir lav vekt, men kan over tid føre til redusert grep mellom sko og pedal.

Og både A600 og ES600 blir dessverre lett oppskrapet og mister sitt blanke, sorte skinn. Krysser fingrene for at fremtidige modeller i sort vil være anodisert og ikke ha den svakheten. Her har forresten den klassisk utseende og mindre omtalte A520 en klar fordel.

***

Så håper og tror jeg at de som bruker PD-ES600 likevel trives med den! Uten at jeg har egen erfaring, er jeg trygg på at innklikking på denne pedalen er en vanesak. Og støtten til fotsålen vil uansett være bedre enn standard terrengpedal.

Det ovennevnte er altså kun ment som noen betraktninger, ikke misjonering. Selv liker jeg som sagt at de er lette, har bred plattform som gir god støtte til fotbladet, og ikke minst ved et raskt blikk kan forveksles med rene landeveispedaler 😀

BMCRoadmachineSPD.jpg.e72b69062994ffeafd342fd83084b254.jpg

Bare tenk hvis noen fikk vite at jeg har SPD på sykkelen! 😱

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 1.5.2024 den 15.02):

Terrengsykler kan brukes på alt av underlag, men moderne terrengsykler er vesentlig mindre egnet til landevei og grusvei enn de var tidligere. 

BlandeVEI inneholder altså VEI av "alle" standarder. Fra asfalterte landeVEIER til grus- og kjerreVEIER". Men da ikke stier. Terrengsykler av moderne type gir egentlig bare mening å bruke på spekteret kjerrevei-sti, men så klart med innslag av andre veityper for å binde stipartiene sammen. 

 

 

Interessant! Mener du dette fordi grussyklene er mer effektive på alt underlag opp til sti i grovhet, eller er moderne halvdempere som feks scalpel ht eller rose pdq de facto dårligere til feks birken eller en 6 mils tur på asfalt enn en topphardtail fra 2010?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (15 timer siden):

Interessant! Mener du dette fordi grussyklene er mer effektive på alt underlag opp til sti i grovhet, eller er moderne halvdempere som feks scalpel ht eller rose pdq de facto dårligere til feks birken eller en 6 mils tur på asfalt enn en topphardtail fra 2010?

Det er få som faktisk bruker/har halvdemper som terrengsykkel lengre.  Rittfulldempere, som de fleste som konkurrerer i terrengsykling nå har er lite inspirerende å sykle på grus/vei, men også med moderne ritthalvdempere er det utfordringer med utveksling. De færreste har tyngre gir enn 34/36-10 som tyngste. 
Før var en lett hardtail standardterrengsykkelen - nå er middels lett stisykkel/rittfulldemper mer å anse som normalen. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...