Gå til innhold

Pedaler til gravel/grusracer


Anbefalte innlegg

Hvilke pedaler velger folket på gravel sykkelen? Bruker sykkelen en del uten sykkelsko til småturer hit og dit. Så hva er best å velge her? Sitter vanlige landeveispedaler der i dag som jeg setter inn pedal-plate på når jeg ikke bruker sko. Men finnes det bedre løsninger der ute? Har og terrengsko liggende å slenge.

Endret av OleF
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Shimano EH500. SPD på ene siden, flatt på andre siden. Da kan jeg bruke flate siden om jeg sykler uten sykkelsko (omtrent aldri), eller i litt sketchy situasjoner der jeg ikke vil være klippet inn.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig SPD , f.eks. XT eller XTR, er vel det de fleste bruker på gravel. Men, endel bruker også landeveispedaler. 

Kommer vel mest at an på hvor og hvordan du bruker sykkelen. Har du ikke behov for å gå noe særlig, er landeveis pedaler fint selv på gravel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt kombipedal i mange år, som @Sykkelmafiaen også nevner. Av forskjellige grunner har jeg gått over til flatpedal og litt gode joggesko. Kommer helt sikkert anpå hva og hvordan, men til mine turer, både daglige og flerdagsturer er flattis blitt greia og jeg ser meg ikke tilbake.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører flats, og akkurat nå kjører jeg et par blytunge knallblå shimano-pedaler bare fordi det var det jeg hadde tilgjengelig, men er også på utkikk etter noen lettere og litt mindre stygge pedaler. Jeg har foreløpig ikke sett noe behov for clips, mine turer er stort sett 70-100km på grus/landevei og pendling fire dager i uka. Men samtidig så er jeg litt lei av joggeskoene mine som begynner å bli slitte og er litt store/luftige, men synes de fleste flats-skoene jeg har sett ser alt for mtb-sko ut...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Shimano XT-pedaler med klikk på ene siden, kjøpt fordi de har innebygd reflekser på sidene. Min gravel er også pendlersykkelen min, og jeg har både sett og hørt om sykkelkontroller på strekningen Lysaker - Vika så gidder ikke å risikere bot for noe så trivielt.

Trodde jeg trengte klikkpedaler, men etter 1000 km så er klikksiden fremdeles ubrukt.

Endret av Espen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (1 time siden):

jeg har både sett og hørt om sykkelkontroller på strekningen Lysaker - Vika så gidder ikke å risikere bot for noe så trivielt

Har aldri sett de kontrollere noe annet enn hastighet på elsykler der?

Forskrift om krav til sykkel sier forøvrig:

Sitat

På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene

Blir noen i det hele tatt tatt for dette? Absolutt ingen landeveissyklister har refleks på pedalarmene.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (29 minutter siden):

Har aldri sett de kontrollere noe annet enn hastighet på elsykler der?

Forskrift om krav til sykkel sier forøvrig:

Blir noen i det hele tatt tatt for dette? Absolutt ingen landeveissyklister har refleks på pedalarmene.

De har også kontroller typisk på høsten der lys og refleks er et tema; gjerne i samarbeid med Trygg Trafikk. Hørt om kontroller på selve Lysakerlokket og sett kontroller i begge endene av Frognerstranda. Jeg tenker bare at det er forhøyet risiko for kontroll på den strekningen og det er så unødvendig å få bot på 750 eller hva det er bare fordi sykkelen ikke er forskriftsmessig.

Landeveissykkelen har ikke en eneste refleks, og aldri blitt stoppet på landeveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enkelt tilfredsstilt dette kravet på mine sykler:

- Kjøpte refleksteip på Biltema
- Surret litt over en runde refleksteip på hver krankarm, og to runder klar pakketeip oppå der igjen.

Voila, forskriftskrav tilfredsstilt!

Da har alle syklene refleks og tilfredsstiller vegvesenet sine krav. Om det har noe særlig effekt vet jeg ikke. Men jeg ønsker flere kontroller velkommen, det er flere som har blodtrimmede elsykler som kjører gris, og/eller lykter som blender alle andre syklister. 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano XT pedaler, ala disse:

epdm8120.640.jpeg

Riktig kotyme hadde kanskje vært landeveispedaler, men jeg er bortskjemt med Specialized S-Works evigvarende terrengsko og det å kjøpe landeveisutgaven klarer ikke min gnitne hjerne å forsvare. Pluss jeg sykler med noen som sykler med landeveispedaler på gravel, med S-works landeveissko, og den frykten de har for å bli skitten eller få en skramme på sine sko, ønsker jeg ikke.

Kan også sykle noen kilometer med de pedalene med vanlige sko. Ikke optimalt, men det fungerer.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (3 timer siden):

Shimano XT pedaler, ala disse:

epdm8120.640.jpeg

Riktig kotyme hadde kanskje vært landeveispedaler, men jeg er bortskjemt med Specialized S-Works evigvarende terrengsko og det å kjøpe landeveisutgaven klarer ikke min gnitne hjerne å forsvare. Pluss jeg sykler med noen som sykler med landeveispedaler på gravel, med S-works landeveissko, og den frykten de har for å bli skitten eller få en skramme på sine sko, ønsker jeg ikke.

Kan også sykle noen kilometer med de pedalene med vanlige sko. Ikke optimalt, men det fungerer.

Er det som å "banne i kirka" å bruke landeveispedaler på en gravelsykkel eller går det greit. Føler det er litt bedre å gå med terrengsko kontra landeveisko.

Sett litt på disse:

 

Screenshot_20240428_180717_Chrome.jpg

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alt går greit, og vet ikke hvor jeg først fikk gravel=landeveissko/pedal fra.

Landeveisko virker grusomt å gå med, og tanken på å skrape karbonsålen på grusen om en må gå et stykke er 🤢. Mine S-works terrengsko med karbonsåle har jeg tråkket med over alt. Ikke som joggesko, men 3-4km lett jogg langs grusveien på østsiden av Maridalsvannet har gått ok. Ganske vonde legger etterpå, men lite å gjøre med det når man har punkteringsbonanza og er tom for lapper og slanger.

Designavdelingen til Shimano må gå i skammekroken over de der! Ingen designbombe, men de vokste litt på meg etter det første sjokket. Sikkert praktiske, men terningkast 1 på design! Dog...de hadde passet på elsykkelen min om jeg hadde brukt klikkpedaler på den. Estetikken på den er det jo ikke noe håp for uansett.

Edit: Var ikke så ille etterhvert.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte T421 (eller forgjengeren) noen år på pendle/bysykkelen min, funket greit og ekstremt enkle å klikke inn/ut av, og en del enklere/raskere å få vridd til den siden man ønsker enn de som har ujevnt fordelt vekt slik som PD-EH500.

Men de bygger litt mer enn vanlige rene SPD-pedaler - hadde et par ganger hvor de tok nedi svingen.

XT-varianten / T-8000 du linker er sikkert bedre til en mer treningsrettet sykkel.

https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/terreng/pedaler/kombipedaler/shimano-pd-t421-kombipedaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Ultegra landeveispedaler 9 av 10 ganger, men bytter til Shimano XTR terrengpedaler og tilhørende sko hvis jeg er usikker på om jeg kan sykle hele runden jeg skal ut på. Landeveissko med Shimano-SPD -SL-klosser er helt kurante å gå korte avstander på fast underlag på. Altså inn og ut av en kaffebar, markastue, bensinstasjon, landhandleri ++ -. 

Hovedgrunnen er at landeveisskoene er mer komfortable enn terrengskoene, selv om de er av samme merke/prisnivå. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare landeveispedaler/sko på grus/gravel/bikepacking. På lengre bikepacking turer har jeg med ett par veldig lette tøysko. På lengre turer syns jeg det er deilig å ta av sykkelsko (uansett type) i pauser. Samme ved lengre fjellturer osv, luft beina når en kan.
Oppsett landeveispedaler/sko blir som regel betydelig lettere en tilsvarende terreng. High-end terrengsko syns jeg ikke er så mye bedre å gå på en landeveissko (begge deler har som regel stiv karbonsåle). Enklere terrengsko syns jeg ofte er klumpete, tunge etc.
Å gå inn på butikker eller for å ta noen bilder osv, med landeveissko er ikke noe problem.

Tror dette temaet blir som med dekk ol. svarene vil være sterkt påvirket av om en hovedsaklig kommer fra landevei- eller terrengsykling.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å starte opp noen syklist-typisk bombastisk debatt om fordeler og ulemper ved ethvert valg 😀 - det avhenger av preferanser og tiltenkt bruk - vil jeg minne om at det ensidige skillet landevei/terreng er en smule foreldet.

image.png.b88827a326b8c6de86f92735d3223ae5.png

Man får landevei/gravel/touring-pedaler med SPD ("terreng")-fester. Som nevnte Shimano Ultegra PD-ES 600 på 279 gram, min estetiske favoritt, den klassiske, sølvskimrende PD-A520 på 315 gram, eller den dessverre vanskelig tilgjengelige PD-A600 på 286 gram. De to sistnevnte ble i sin tid også klassifisert som Ultegra, men omtales nå av Shimano som Tiagra 🙂

Disse har lavere vekt enn tilsvarende terrengpedaler, med bred plattform for stabilitet som fungerer med såler av forskjellig stivhetsgrad, og er usammenlignbart mer elegante enn klumpete terrengpedaler. Men med innklikk på kun én side, i likhet med landeveispedaler.

Må for all del ikke forveksles med tyngre kombipedaler. De ovennevnte krever klikk.

NhtTojsj2U8Co39kJFkPf8-970-80.jpg.webp

Så har man tilsvarende sykkelsko med SPD-klosser, gjerne kalt gravel-sko, hvorav flere estetisk og funksjonelt nærmer seg landeveissko. Det er et så vidt spekter av sko at det er vanskelig å beskrive dem kort, fra grove sko for å krysse fjell og kontinenter til lette og stive rittsko for grus og landevei. Verdt å minne om at gravel-begrepet er bredere enn grus, som særlig våre britiske venner stadig understreker. Jeg vet at alle brenner etter å si at gravel-sko bare er XC- eller terrengsko, men så enkelt er det absolutt ikke. Ja, noen modeller vil være overlappende, mens hos mange modeller vil du finnen annen utforming, andre egenskaper og annen estetikk, som gjør dem velegnet til både gravel- og landeveissykling.

Gravel shoes are now a well-established segment; long gone are the days of putting up with footwear designed for MTB. The best gravel shoes take the majority of their design notes from the best road bike shoes but are overbuilt to some degree to take on the varying challenges that gravel riding offers.

Cyclingnews: Best gravel shoes: Top options for whatever gravel means to you

image.png.96ce645e12c0f6038f9348ace2b8436e.png

Ingenting av dette betyr at du ikke kan bruke rene terreng- eller landeveisløsninger - det er selvsagt aldeles utmerket - jeg bare påpeker et tredje alternativ som jeg selv er blitt glad i og har endt opp med å foretrekke på alle typer vei. Akkurat disse er dog ikke egnet for vårløsning i Marka 🙂

  • Like 3

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten - her er svaret om noen lurer på hvorfor man alltid må bruke klikkpedaler 👍

 

  • Haha 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 28.4.2024 den 13.58):

- Kjøpte refleksteip på Biltema
- Surret litt over en runde refleksteip på hver krankarm, og to runder klar pakketeip oppå der igjen.

 

Stilpolitiet has entered the chat

  • Thanks 1
  • Haha 3

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...