Gå til innhold

Ceresrittet Master 2024- ble klassevinner med TPU slanger!


Anbefalte innlegg

Det rapporteres at i det søndagens Ceresritt Master 2024, kort løype (alle kvinner og M60+) ble et toppresultat på distansen av rytter som kjørte med Tpu slanger inni Gp5000 dekkene. Den 65 årige rytteren som  syklet med det gammeldagse oppsettet bestående av slanger og dekk ble totalt nr.3 på distansen, samt klassevinner i M65-69.

At det skulle være mulig å hevde seg helt i toppen uten å kjøre tubeless kom som en bombe blant deltagerne og det ble diskutert målområdet hvordan dette egentlig var mulig. Underveis i rittet  hadde flere observert at rytteren satt lett med i alle partier av løypa, og ikke minst trillet seg lett fram i feltet i nedoverbakkene. 

I målområdet etter innkomst uttalte syklisten at dagens resultat kom som en stor ovverraskelse med tanke på de ulempene slange/dekk oppsettet skal ha i forhold til tubeless oppsatte hjul (ifølge flere spesialister på området). Videre sier han at han fulgte magefølelsen som sa at han burde kjøre med det oppsettet som hadde fungert uten problemer av noen sort i de 5000 km og 200 timene han hadde syklet i mars og april.

På spørsmålet om han kommer til å fortsette å kjøre med Tpu slanger og GP5000 dekk framover var rytteren klokkeklar i sitt svar:JA.  

 

  • Like 1
  • Thanks 2
  • Haha 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktene fra Leirsund skal ha det til at hadde han hatt skikkelig utstyr hadde han vunnet 40-45. 😉

  • Haha 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (1 time siden):

Han hadde vunnet med større margin på hookless-hjul med slangeløst oppsett. 
 

😜

Det var visst bekreftet at det var hooked clincher tubeless ready hjul. Men etter påstander om at han ville vunnet med større margin ( vedkommende hadde pådratt seg en liten halsinfeksjon etter hjemkomst fra Spania slik at ut fra watt/puls kurver hadde det visst gått på ca 90% av full maskin), samt hevdet seg blant de som er en generasjon yngre så ble han overtalt til å sette opp et hjulsett med karboneiker og vekt på 1270 gram- tubeless til neste helg. 
Skal høre med vedkommende om han skal stille i aldersklassen sin eller gå ned til de som antas å ha samme nivå. Vil anta at det med tubeless snakkes økning i prestasjon noe lignende Pogajar i dag vs i går. Bare blåse de av hjul i den siste avgjørende bakken.
 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (1 minutt siden):

Dette seiler allerede opp til en av de bedre raljeringstrådene på lenge, @Kaiost!

Hehe...har ikke mer moro enn man ordner sjøl. Kan nesten ikke vente til jeg får se resultatene fra neste helgs Mastercup i Follo. 

Syklisten ble så oppglødd av å høre at han ville nå et helt annet nivå med tubeless at vedkommende sterkt vurderer å stille på temporittet som Fry arrangerer kommende fredag. Sannsynligheten for at det kommer til å gå fort er vel så stor at det skulle holde med å bruke Tarmac'n påmontert tempobøyle framfor å bruke en gammeldags temposykkel med tubular dekk. At det er maken sykkel Cadel Evans i sin tid syklet fort på får ikke hjelpe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (1 time siden):

Den 65 årige rytteren som  syklet med det gammeldagse oppsettet bestående av slanger og dekk ble totalt nr.3 på distansen, samt klassevinner i M65-69. (...) På spørsmålet om han kommer til å fortsette å kjøre med Tpu slanger og GP5000 dekk framover var rytteren klokkeklar i sitt svar:JA.  

Kaiost, vær ærlig nå.

Dette er deg i år 2040, ikke sant?

  • Haha 2

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 minutt siden):

Kaiost, vær ærlig nå.

Dette er deg i år 2040, stemmer?

Det er en grunn til at kona kjøper bukser til meg. De Dressmanbuksene jeg trives i gikk ut av produksjon i 2010, og etter flere forespørsler tar de ikke inn flere av typen med livet litt over navelen. Eller at jeg reiser tilbake til samme sted på Mallorca år etter år, framfor å prøve noe nytt...

Så mulig jeg ikke er av den innovative typen.

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (8 timer siden):

Lurer veldig på hva han som ble nummer 2, 4 sek bak med 150 mindre treningstimer i 2024 ruller på...

Rytteren ble forelagt denne kommentaren og som han så treffende sa det.: Rett skal være rett." all trening er ikke lagt ut på Strava slik at det korrekte tallet er nok 200 treningstimer mindre i 2024". 

Antall treningstimer har ingenting med hvor godt Tpu slanger og GP5000 triller. I tillegg er det ingen som husker hvem som ble nr.2 i hvilket som helst ritt. Og i en spurt er 4 sekunder en evighet. (Spør Kristoff). The winner takes it all. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
johs78 skrev (1 time siden):

Den 65 årige rytteren hadde nok tatt seieren uansett, men skader selvsagt ikke å kjøre på det enkleste/beste oppsettet 💪 👋

Det rapporteres fra ryttere som var i feltet og som satt  i det avgjørende bruddet i Rånåfossbakken (ikke vinner av M65-69) at de 5 rytterne (av 10 totalt i bruddet) fra Sarpsborg SK gjorde minimal jobb for å holde gruppa i gang de siste 2 milene. Dette overlot de stor sett til de fire fra Tryvann, Moss, BCK og Elverum. Det ble også påpekt både underveis og etter målgang fra en av de frustrerte rytterne (som fikk et par Sarpsborg ryttere foran seg i mål) at det var dårlig at en klubb med 5 ryttere bidro så lite.

Dette gjorde at rytteren som vant M65-69 bestemte seg for å kjøre taktisk opp siste bakken for å se hvem som tråkket til. Han hadde full oversikt over hvem som var i egen klasse og bestemte seg for å ha samme taktikk som de hadde hatt den siste halvtimen- å ligge på hjul. Det ble gjort til ca 500 meter gjensto.

Og på samme måte som Hushovd var en av verdens betse i spurt i slak motbakke- stolte rytteren på spurtegenskapene i den slake motbakken. Det viste seg å holde med god margin. Kunne til og med ta den sittende, vel vitende om at (om nødvendig)  det var 100 watt mer å hente om han reiste seg og tok stående spurt.  

Endret av Kaiost
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (25 minutter siden):

[..] I tillegg er det ingen som husker hvem som ble nr.2 i hvilket som helst ritt. Og i en spurt er 4 sekunder en evighet. (Spør Kristoff). The winner takes it all. 

 

Jeg tror nok kanskje denne tråden er ditt eneste håp for at flere enn deg skal huske dette svært aldersbestemte toppresultatet fra "Ceresrittet 2024 kort løype, Kvinner og M60+". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (18 minutter siden):

Nei, men det har ganske mye å gjøre med hvem som kommer først i mål.

Akkurat- men poenget her. At vinner av M65-69, og nest beste mann på distansen (slo 8 av 9 i M60-64) oppnådde dette- selv med sine Tpu slanger (noe som etter uttalelsene fra enkelte ville sagt at det ville være veldig, veldig vanskelig).  Men nå vris visst dette til at det er ikke så viktig hva du sykler på slags oppsett, men hvor mye som trenes.

Når det gjelder trening, resultater og antall treningstimer så er det vel utallige eksempler på at dette ikke stemmer- at de som trener mest behøver å vinne alt de stiller opp i. Kunne dratt fram en haug med utøvere som har gått i den fellen - men så opplyst som man er her inne på forumet så er det unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (4 minutter siden):

Jeg tror nok kanskje denne tråden er ditt eneste håp for at flere enn deg skal huske dette svært aldersbestemte toppresultatet fra "Ceresrittet 2024 kort løype, Kvinner og M60+". 

Ser ut som du fikk det med deg ihvertfall. Men ellers har du et poeng. Det sykles og trenes fordi det gjør godt for kropp og sjel, ikke for å oppnå resultater. Om det blir nr.1 eller 5 er helt likegyldig og kunne ikke brydd meg mindre.

Etter å ha konkurrert fra 10 årsalderen, og med til dels bedre resultater enn helgens ritt er det helt likegyldig med "toppresultater". Å være frisk, samt å kunne gjøre det en har lyst til er noe vi ofte tar for gitt, det gjør ikke jeg. Valgte derfor å gå av med AFP når jeg hadde muligheten for å kunne gjøre det jeg ønsket, mens jeg hadde helse til det.

Syklingen har gitt meg venner over hele landet og opplevelser jeg ellers ikke ville fått. At jeg i en periode igjen nå konkurrerer på landevei er fordi jeg har lyst til det. Mulig den lysten har gått over neste år, og at fokuset blir på helt andre ting. Det kan være som under årets Mallorca 312, der kona og jeg syklet sammen. Det gir minner for livet, som jeg da kan dele med min nærmeste. Eller after beer på strandpromenaden sammen med gode Vikings syklister etter dagens fellestur. 

Som i all idrett for oss som ikke er på landslaget er det ingen andre enn deg selv som brys seg om hvordan det har gått. 

Tror nok jeg blir husket for noe helt annet enn en seier i et lite felt på Ceresrittet i 2024.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (36 minutter siden):

Akkurat- men poenget her. At vinner av M65-69, og nest beste mann på distansen (slo 8 av 9 i M60-64) oppnådde dette- selv med sine Tpu slanger (noe som etter uttalelsene fra enkelte ville sagt at det ville være veldig, veldig vanskelig).  Men nå vris visst dette til at det er ikke så viktig hva du sykler på slags oppsett, men hvor mye som trenes.

Det er absolutt ingen som sier det er vanskelig å sykle fort med TPU-slanger.

Poenget som ikke virker å synke inn er at du som frisk 65-åring som trener 600-800(?) timer i året uansett vil være i "toppen" uavhengig av slangevalg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Sykkelist1 skrev (16 minutter siden):

Det er absolutt ingen som sier det er vanskelig å sykle fort med TPU-slanger.

Poenget som ikke virker å synke inn er at du som frisk 65-åring som trener 600-800(?) timer i året uansett vil være i "toppen" uavhengig av slangevalg.

Poenget som ikke virker å synke inn er poenget med denne tråden….tror noen har fått det med seg. Ikke du ser det ut til.

Men for å skrive i klartekst så du slipper å lure: jeg vet at jeg vil hevde meg i toppen på de ritt jeg velger å være med på uavhengig av utstyr. Har så god kunnskap om egen kropp, watt, tider på trening at jeg kan si med ganske god sikkerhet hvordan det går.
 

På samme måte ville der vært på ski. Jeg går oppi 50 ganger fra Birkebeinetstarten og til Skramstadsetra på en vinter. Vet hva jeg ville gått Birken på med normale ski- men det gir meg ingenting å gå rennet. 

Ellers er der tydelig at man skal være forsiktig med å forsøke å være morsom/ med ironisk undertone. 
 

Ps: som sagt så legger jeg ikke ut all trening på Strava. Hadde 950 timer ifølge Garmin. Sikkert derfor jeg er så god at jeg ikke trenger tubeless. Får bytte over til det når jeg trapper ned treningsmengden.

Endret av Kaiost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er jo deilig å få skrytt litt av egen form da;-) Antall som har hørt om seieren har nå økt fra 2 til alle som har tittet i denne tråden. Hehe. Uansett, gratulerer med seier. Ikke alle forunt å kunne ha formen til å ha glede av sykling når man har bikket 65.

Etter å ha lest TPU-tråden med interesse, så lurer jeg litt på hvem som har skrevet at slanger ikke er raskt nok? Fordelene med tubeless finnes, men for oss vanlige folk så er jo ikke lav rullemotstand en av de. Flandern rundt ble vel vunnet med slanger i dekka for et par år siden, det har som regel vært vunnet med pariser og nå de siste årene på slangeløst. Så hva du har inni dekka har lite å si for resultat (på asfalt). 

Endret av JoeT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (55 minutter siden):

Poenget som ikke virker å synke inn er poenget med denne tråden….tror noen har fått det med seg. Ikke du ser det ut til.

Joda jeg skjønner poenget med tråden, den er bare veldig overflødig. TPU-tråden er allerede full av dine bragder på sykkelsetet.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (18 minutter siden):

Joda jeg skjønner poenget med tråden, den er bare veldig overflødig. TPU-tråden er allerede full av dine bragder på sykkelsetet.

Sliter du med andre synspunkter enn dine egne? 
Et lite tips er da å la være å lese/ kommentere denne tråden. Kan ikke skjønne du gidder bruke tid på noe du mener er overflødig.

Ellers er jeg lite imponert over ditt forsøk på hersketeknikk. Du må nesten forklare meg hva mine bragder på sykkelsetet er du da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (25 minutter siden):

Det er jo deilig å få skrytt litt av egen form da;-) Antall som har hørt om seieren har nå økt fra 2 til alle som har tittet i denne tråden. Hehe. Uansett, gratulerer med seier. Ikke alle forunt å kunne ha formen til å ha glede av sykling når man har bikket 65.

Etter å ha lest TPU-tråden med interesse, så lurer jeg litt på hvem som har skrevet at slanger ikke er raskt nok? Fordelene med tubeless finnes, men for oss vanlige folk så er jo ikke lav rullemotstand en av de. Flandern rundt ble vel vunnet med slanger i dekka for et par år siden, det har som regel vært vunnet med pariser og nå de siste årene på slangeløst. Så hva du har inni dekka har lite å si for resultat (på asfalt). 

Kan si det til deg. Jeg bare tuller. Har det litt morsomt med de som lar seg fyre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (26 minutter siden):

Sliter du med andre synspunkter enn dine egne? 
Et lite tips er da å la være å lese/ kommentere denne tråden. Kan ikke skjønne du gidder bruke tid på noe du mener er overflødig.

Ellers er jeg lite imponert over ditt forsøk på hersketeknikk. Du må nesten forklare meg hva mine bragder på sykkelsetet er du da!

Nei, jeg sliter ikke med andre synspunkter enn mine, etter hva jeg kan se så har vi ganske likt synspunkt hva gjelder slanger vs slangeløst. 

Jeg aner ikke hva du har gjort på sykkelsetet. Det jeg derimot vet i min søken etter erfaringer ved bruk av TPU-slanger er at du ruller fra tilnærmet alle på Mallorca, du er stadig vekk raskest på dagens leaderboard på Strava-segmenter og du vinner master-ritt med god margin. Jeg skjønner dog ikke hva dette har med TPU-slanger å gjøre.

Men du har helt rett i en ting, jeg skal slutte å bruke tid på denne tråden.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste VM på landevei ble vunnet av en kar som gikk i bakken 17 km før mål og syklet med ødelagt cleat. Mon tro hvor mye seiersmarginen i Ceres Master ville blitt om vinneren hadde vært smart nok til å legge seg nedpå litt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...