Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor lang levetid er det på selve grillen til en gassgrill?
Har en 11 år gammel weber q3000 hvor gassen ikke antennes. Det er piezotenner, og ser at den funker, men mulig den ikke er sterk nok. Det er på tide å bytte regulator/slange og eventuelt så må jo piezotenneren også byttes. Tenne på gass med lighter liker jeg ikke🙈Hører at det kommer gass, og ja den er ikke tom🤪 

Akkurat gassgrill har jeg ikke lyst til å eksperimentere så alt for mye med, men er det quickfiks og så da har grillen i 5 år til er det jo verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iselilja skrev (3 minutter siden):

Hvor lang levetid er det på selve grillen til en gassgrill?
Har en 11 år gammel weber q3000 hvor gassen ikke antennes. Det er piezotenner, og ser at den funker, men mulig den ikke er sterk nok. Det er på tide å bytte regulator/slange og eventuelt så må jo piezotenneren også byttes. Tenne på gass med lighter liker jeg ikke🙈Hører at det kommer gass, og ja den er ikke tom🤪 

Akkurat gassgrill har jeg ikke lyst til å eksperimentere så alt for mye med, men er det quickfiks og så da har grillen i 5 år til er det jo verdt det. 

Det spørs jo helt hvordan du har vedlikeholdt den underveis. Hvis den står ute, ikke blitt rengjort etc, så kan levetiden bli svært kort. Tilsvarende hvilke materialer den har om det er syrefast stål eller noe annet.

Har en BroilKing som nå er 7 år og som er mer eller mindre som ny hvor alle sentrale deler som er i kontakt med varme er laget i syrefast stål, samtidig har vi en Weber Q3000 som er 12 år og den tenker jeg snart skal få evig hvile. Førstnevnte lever i fuktig klima ved sjøen, men har fordelen av å stå inne om vinteren, sistnevnte står på terrassen i blokka og blir brukt året rundt. 

Det sagt så fikk vi oss en overraskelse da vi skiftet gassflaske på Weberen for en stund tilbake, da ville den ikke tenne - dvs. det kom ikke gass. Da viste det seg at Weber i sin visdom hadde laget en regulator som ikke fungerte med siste revisjon av gassflasker, stiften som skal åpne ventilen var for kort. Rett og slett et dårlig design som Weber prøvde å lage noe svada om at det "ikke var deres skyld" for å slippe reklamasjonsansvar. Kjøpte en ny regulator på Claes Ohlson og problemet var løst. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste kan byttes på disse grillene, og med mindre den har stått så den har rusta i stykker har disse Q-grillene imponerende lang levetid etter min erfaring. Min hadde jeg vel i nærmere tjue år før jeg solgte den videre og oppgraderte til en større variant. 

Men måten å teste om Piezoen er gåen, er jo å bruke en fyrstikk/lighter etter at man har sjekket systemet for lekkasje. De større Webermodellene kommer med en sånn fyrstikkholder man bruker for å stikke en fyrstikk ned i grillen, men tipper vel Q-serien ikke har det fordi du har ganske lett tilgang til brennerne.

Men ville kanskje brukt en sånn lang peis-lighter om du ikke vil grille av håra på underarmene 🙂 Bare sjekk slanger og koblinger for lekkasjer først, kan flamme opp bra med morken slange (jepp, been there, fyrte opp en bra bhoooof da jeg var idiot og prøvde min etter at den hadde stått lagret i flere år utendørs uten å ha vært brukt). 

Er det en stund siden grillen har vært skikkelig vaska, kan du vel også demontere brennerne og vaske dem, mener jeg demonterte min Q100 og vaska den grundig og brukte en binders for å stikke ut fastbrente gjenstander i hullene, som gjorde stor forskjell på hvor bra den brant.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri rengjort den annet enn med kost og renbrent den etter hver bruk. Skal se om det er tett noen steder👌🏻 uansett kjøpe ny regulator. Er lagret utendørs, så greit å bytte. Det kom noen vannbobler opp av regulatoren da jeg tok på gassen. Det skal det jo ikke🤪

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket og rengjorde min 10 år gamle Q200. Flere av hullene i brenneren var tett så gikk over med en nål og staker de opp. Ved piezo-elementet er det ekstra mange hull så gassen kommer ut nær nok elementet. Disse kan også gå tett. Ta en runde og stak opp. 
Vår er også evigvarende men selve rista måtte byttes. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en q3000 som er akkurat like gammel. Og den holder nok fort mange år til.

Som andre sier her: Du bør bytte slange og regulator (slange bør byttes hvert femte-sjette år, regulator litt sjeldnere). Og verdt å skrubbe over eller pigge opp gasshullene - det kan fort tette seg med steikefett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Landmann-grill er 18 år gammel nå. Har alltid stått under tak, så det hjelper nok på levetiden. 

Byttet regulator og slange i går, er vel på den tredje slangen siden den var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde problemer med piezo tenneren på en Landman grill. «Tennpinnen» var kommet for nær gassrøret så lysbuen ble for liten (har sikkert dytta på den ved en eller annen rengjøring). Tok bare å bøyde tenneren litt lenger fra gassrøret (1-2 mm), da ble lysbuen lengre og gassen tenner nå lett på denne. Hadde også noe likt problem på en primus hvor samme fiks ordna biffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, mpe said:

Får man kjøpt nye grill rister til q3000?

Ja, det er nå vel den serien som er på markedet nå, nye rister til denne har jeg nå sett mange steder, feks på Plantasjen eller OBS Bygg, evt kjøpe direkte fra weber.com

Eksempelvis her: https://www.plantasjen.no/grillrist-weber-q-300%2F3000-svart-524354.html

  • Thanks 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...