Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som overskriften - hva spiser du på tur? 

Da tenker jeg i hovedsak bikepacking over flere dager. En utfordring er jo at mat selges ofte til flere måltider enn bare ett, og jeg har begrenset plass i veskene mine til å ta med mat videre (jeg må åpenbart skaffe meg større vesker, eller spise mer under måltidet??). Eller så er det jo i så måte en fordel å være flere på tur, og nå som sykkel til typen er i boks blir det forhåpentligvis noen overnattingsturer sammen fremover.  

Tar du med brenner? Ser for meg at det er digg om en skal på tur i flere dager for å kunne lage havregrøt+kaffe, selv om det er digg å spare vekt også. Noe jeg lurer litt på, hvordan tar man da evt. oppvask? Ja, det er på dette nivået kunnskapen min er, men man må starte ett sted. Bare enkelt med litt vann? Da kan man jo lage typ real turmat e.l. til middag også, så sånn sett så forenkler det matlagingen selv om det veier litt mer. 

Så, for at jeg skal klare å stille som logistikkansvarlig på tur fremover; hva kjøper man av mat på overnattingsturer?? (som ikke er haribo og potetgull, det har jeg kontroll på)

Endret av hardrock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper gjerne brenneren og tørrmaten hvis det er mulig. Mine turer går sjelden så langt utfor allfarvei at det ikke er mulig å få kjøpt seg noe mat underveis, enten det er på ei fjellstue, en benser eller en restaurant. Planlegger hvor jeg skal stoppe og spise og har koll på stengetidene, så jeg ikke ender opp utsulta på tampen av en lang dag. Spiser gjerne en stor middag ute, og handler inn litt kveldsmat samtidig hvis det er siste mulighet før natta.

Liker det best sånn, da jeg får slappet mer av og brukt spise-tiden på hvile og kos heller enn å sitte ute i terrenget og bale med gassbrenneren og den påfølgende oppvasken. Og ikke minst åpner man opp for kulinariske overraskelser (afrikansk stuing i Valldal?!), spontane møter og samtaler og opplevelsen av lokal matkultur - det koster jo litt, men for meg har det blitt en uvurderlig del av mine bikepacking-turer. Synes bygde-Norge har hevet seg mange hakk på matfronten de siste ti årene, det er også en medvirkende faktor her.

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige taler, sjelden noe problem på sykkeltur i Norge å finne noe mat på veien, det er verre i fjellet på tur.

Men hvis jeg skal ha med noe er jeg stor fan av Jetboil, og bruker den omtrent utelukkende til å koke vann, da slipper jeg oppvask og at noe brenner seg i den. Finnes mindre og lettere brennere, men man har alt i en pakke, den kan stå omtrent hvor som helst og slipper å tenke på at kokekar skal velte eller styre med vindskjerm.

Da har man til dagens viktigste måltid; kaffe. Bruker enten Aeropress eller de smått geniale kaffeposene de selger på XXL. Da kan man også lett supplere med real turmat eller lignende som backup, eller noe Rett-i-koppenish greier. Steker og koker sjelden mat på tur med mindre ren kosetur, som regel blir det noe som kan lages rett i en kopp eller pose. 

Har også en kvistbrenner jeg tenker teste litt, den tar mer tid, og krever uansett et kokekar, men kan i utgangspunktet bare fyre med småkvist og få nok varme til å koke vann etc. 

Hvis man har plass er jeg blitt stor fan av å lage med noen skikkelige blingser, gjerne surdeigsbrød da det holder seg ferskt. Kline til med perverse mengder smør, ost, pesto og skinke etc. Holder seg fint 1-2 dager, og veldig enkelt å bare pakke opp. Eller så kan man gå i andre enden av den gastronomiske skalaen og ha med seg cheeseburgere fra McDonalds 🙂

Jeg glemte posen med mat da jeg skulle på jakt en gang, og eneste jeg fant utenom bensinstasjon med dårlig utvalg var McDonalds. Etter tre dager var de like fine, og det er faktisk greit digg med en cheeseburger etter en lang tur i fjellet. Papir går på bålet, så veldig effektivt sånn sett 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vel stort sett en miks av medbragt og kjøpe noe ferdig underveis, men er aldri på langtur uten primus.

Syns ofte det er skikkelig kos å fyre primusen utenfor teltet, men har dager jeg er så sliten at det blir kjeks og vann i soveposen.

Vist vi snakker bikepacking er plassen så begrenset at det går i tørrmat fra morgen til kveld, men supplert av kjøpemat når jeg har mulighet for det. Jeg har på mitt oppsett plass til mat for 2,5 dag. Da har jeg pakket 1 Real eller noe annet, som er tenkt som krisemåltid og resten er egenkomponert havregrøt + en 5 pakk Anton Berg, kjeks/mellombar/kransekake/lefseklenning etc. Kompletterer etter hvert som det nærmer seg slutten på det jeg har med fra start og spiser meg framover fra kafe, butikk, etc der det passer.

Som en veldig bra erstatning til Real slår jeg et slag for potetmos og spekepølse/skinke. Slår Real smaksmessig 9 av 10x, men betinger å sveive over kjelen med en mosedott etter endt måltid. 

Ellers er boksemat rett på primusen en deilig avveksling og passer fint i forbindelse med en litt lengre pause i nærheten av butikken du kjøpte den.

Ellers har jeg med pulverkaffe i porsjonspakninger, et par poser sjokopulver og noen poser solbærtoddy.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Todagers kjører jeg på ferdigsmurte skiver; men primus til kaffe om morgenen gjør morgenen i telt så utrolig mye bedre at det virkelig er verdt det.  Til sommeren når det blir ca 14 dager satser jeg på real eller lignende.  Men ellers er jo det jo å stappe nedpå med alt av ferdigmat underveis, utfordringen er jo at en går drittlei absolutt alt etter noen dager.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var ikke helt dum, poser man kan bruke til å trekke mat som nudler, potetmos osv. 

Silikonversjon som er litt mer heavyduty:

https://www.backpacker.com/gear/stoves-cookware/cookware-reviews/this-reusable-ziploc-bag-is-changing-how-i-cook-in-camp/

Mer engangsbruk, eller å ha med fler:

https://packitgourmet.com/cook-in-bag-trade/

https://packitgourmet.com/Ultralight-Cook-In-Cozy

Kommer med en isolerende pose også, som gjør ting enklere å håndtere. Kanskje teste par sånne selv, lag ferdig miks for havregrøt, potetmos med spekepølse etc i er jo perfekt oppi de der. Kan komponere egne Real Turmat-måltider. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under fjorårets tørketid med ildforbud forsøkte jeg meg på kald kaffe (kaldt vann og kaffe). Det var en ganske grusom opplevelse. Kommer det noe slikt i år blir det sportsdrikke med koffein eller en colaboks.

Er jeg på tur alene (eller med de som ikke har med egen brenner) bruker jeg en 750ml Toaks Titanpot. I denne får jeg plass til Jetboil presskaffefilter, 240g Coleman gasspatron, gasspatronfot. I turkoppen min- GSI Backpacker mug- får jeg plass til brenner og kakao/kaffe. En kan vel egentlig kjøpte hvilken som helst brenner. Jeg har en Soto Windmaster, fordi jeg er nerd og den fungerer bra ved vind. Negative med den er at den er litt stor. Til korte turer klarer en seg fint med mindre gasspatron og da kan en kanskje ha brenner i titanpot. Som regel kan jeg koke kaffe til 2 stk i kjelen, men litt snaut om man er 2 som skal ha vann til Real turmat. Da bruker jeg en 900ml kjele, som passer utenpå 750ml. Eller bare koker vann i to omganger (et kok gir gjerne 1 real og 1 kakao).

Bruker nesten bare 240g patroner da jeg har endel dårlige erfaringer med 100g patroner som ikke gir nok futt. Bruker en adapter så jeg kan re-fylle (identisk) gass over patronene.

Jeg er ganske lei Real middager så min go-to turmat er ofte pasta med (ferdigkappet) chorizo og (rød) pesto. Varierer litt mellom vanlig pastaskruer og tortellini, alt etter hvor lang turen er (holdbarhet). Jeg er veldig fan av Real Musli, og rynker på nesa over en kamerat som klarer spise vanlig havregrøt🤢 Pakken til Real tar opp litt plass siden de er så stive, så hvis en uansett har med seg en (stor nok) kopp, kan en jo helle over innholdet i Realposen over på zipbags og så blande alt i koppen under turen. Har nesten alltid med Toro/Freia hurtigkakao, 2 poser passer fint i Backpacker mug.

Jeg liker brødskiver med egg og bacon på tur. Selv om jeg har en veldig lett MSR stekepanne gidder jeg nesten aldri ta med slikt. Det skjer nesten kun når jeg er med folk som vil glampe, og jeg har en grunn til å drasse med min tyngre Primus stålstekepanne. Gassbrenner og lette stekepanner er dårlig kombo. Det blir veldig mye varme der flammen er, ikke så mange andre steder. Et tips om man har en lett stekepanne er å feste den ytterst på seteraketten.

Det er ganske vanlig hvis en skal på lengre turer å starte med litt ferske produkter første dag, før det går over i mer saltet/fett eller tørrmat. En smart ting er å sette seg ned å regne på litt kaloriinnhold. På tur er utfordringen motsatt av det i hverdagen; Hvor mye kalorier kan en spise raskest mulig. Lettspist kaloritett mat er da bra.

Oppvask er skikkelig ork om vinteren. Når det er varmt er det lettere. Sikkert ikke den mest miljøvennlige løsningen, men jeg har Zalo på en liten Sushi-soya-flaske (ala den bittelille som følger med butikksushi). Ofte holder det med litt zalo og at man gnikker kjelen/koppen med hånden, for så å kaste vekk vannet et godt stykke innsjøen/vannet. En kan også klippe ut en liten bit mikrofiber eller kjøpe skrubben til MSR. Sea to summit har såpeflak, som er veldig lett å bruke. f.eks. STS Wilderness Wash. Fryser heller ikke

Nalgene har noen fine små flasker som en kan ha div. ting på. Når det har vært kjølig i været har jeg av og til bare tatt med en gryterett i en Nalgene flaske.

Har ofte med meg vannrensefilter. Bruker selv Katadyn Befree. En kamerat har brukt seg selv om forsøkskanin og drukket urenset vann i de fleste vann vi har vært, uten å bli syk. Så vannrensefilter er som regel ikke nødvendig om man er litt nøye med kilden.

På sykkel beveger en seg over lengre strekker og har som regel tilgang til butikker. Merker at jeg selv har blitt litt lat med årene, og det er veldig lett å bare kjøpe en baguette, en pose Grifler og litt sjokolade som kveldsmat. Det er ikke like sjarmerende som å lage noe selv, men for min del er det ganske digg å bare hoppe i Amok'en og ta kvelden der. Er man på tur sammen med noen, og det er passe varmt, er det hyggelig å bare slappe av. Sånn inntil myggen/knotten/kleggen vil være med på selskapet. Da kan evnt. fyre opp Thermacell Backpacker. Eller, det er iallefall det jeg håper på siden jeg har kjøpt en slik for årets sesong.

  • Like 5

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (20 minutter siden):

Under fjorårets tørketid med ildforbud forsøkte jeg meg på kald kaffe (kaldt vann og kaffe). Det var en ganske grusom opplevelse. Kommer det noe slikt i år blir det sportsdrikke med koffein eller en colaboks.

Kaldbrygg fungerer utmerket da, men krever litt annen forberedelse. Forsåvidt ikke en dum ting på tur, krever bare litt filtreringsmuligheter ala en presskannetopp til kokekar eller drikkekopp. Kan fint lages på en Nalgene-flaske ol. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en bryggepose. De er vel blitt ganske vanlige.

20230617_110542(Large).jpg.f0dc26d3374351461bc40dcf04142e2f.jpg

Cup of shame eller hva jeg kalte den. Skal sies at det var mye rar mat på den turen siden en ikke kunne bruke brenner. Mye fette/sterke pølser og rare harde oster. Var en ganske dyr handletur, hvor endel av maten endte kun som smakebiter.

Den hadde ligget en god stund i bunnen i turmatskuffen. Det kan nok være veldig mye vane, som gjorde at jeg synes det smakte dårlig. Kald kaffe = kaffe jeg har glemt å drikke opp. Ser at veldig mange ultralight hikers bruker cold soaking til ganske mye, også kaffe. For meg er litt kaffekosen om morgenen endel av sjarmen med tur. Samt en kakao på kvelden.

Har sett endel på youtube bruke en slags tepose for kaffe. Det er sparer litt vekt, selv om pulver/instant kaffe er vel det letteste vektmessig. Sånn om man liker instant kaffe. Her er en pose i bomull. Ville kanskje foretrukket en i papir selv.

WEB_Image_Teposer_i_bomull_Coffeesock_TeaSock_2_pk_speidersport-coffeesock-teasock-comp1456612975_plid_43340.jpeg

Er veldig fornøyd med mitt kaffeopplegg, men har også eksperimentert litt med Kikkerland Collapsible Coffee Dripper. Fungerer ganske fint om en bruker 2-3 filtre, så vannet ikke renner gjennom med en gang.

WEB_Image_Kaffetrakter_Kikkerland_Collapsible_Coff_speidersport-kikkerland-collapsible-coff1011840983_plid_19339.jpeg

Om jeg ikke husker feil forsøkte en kamerat GSI sin, men sa den ga litt smak av plast. Dog det er sikkert bare i starten.

WEB_Image_Kaffetrakter_GSI_Outdoors_Collapsible_Ja_speidersport-gsi-outdoors-collapsible-ja-1259113483.jpeg

Soto har jo en ganske fin en som står veier 46 gram.

WEB_Image_Kaffetrakter_Soto_Helix_Coffee_Maker__speidersport-soto-helix-coffee-maker-1446589130_plid_43274.jpeg

Jeg er storbruker av Aeropress, noe som igjen gjør at det meste av kaffe en blir servert føles litt svak. Har lenge hatt lyst på AeroPress Go, men så er 326 gram hardt å svelge, selv for en rehabilitert Weight Weenie.

WEB_Image_Kaffepresse_med_kopp_Aeropress_Go_200_ml_speidersport-aeropress-go-with-cap-1152167027.jpeg

(Alle selges hos speidersport)

--

En tur i bildealbumet får meg til å minnes at makrell i tomat i de små pakkene er veldig fin turmat. Var vel det jeg levde på den turen etter jeg innså at harde sterke oster ikke falt helt i smak. Dog, det setter sine spor på utstyr og var ikke lett å vaske bort uten varmt vann.

20230616_225031(Large).jpg.28c560f51228554823726e8a5f1a4593.jpg

--

Til en billig kvistbrenner fra Aliexpress har jeg kjøpt en billig titanrist som fungerer fint til lett grilling. Er en ganske liten kvistbrenner så det er såvidt nok kull/varme til å grille en burger av gangen.

20240426_223823(Large).jpg.9ad925d27aa19b05875671ea83caf1fc.jpg

Har kjøpt en litt mer fancy kvistbrenner til min mor. Konkurrenten til Firebox. Tror det er Bushbox. Den har hengsler og adskillig lettere å bruke. Eneste er at ingen slike er ment som bål, og siden den billige fra Aliexpress har overlevd som minibål lenge, får den holde noen år til.

Diagram_Bushbox_LF_EN.jpg

Det fine med slike kvistbrennere er at de produserer litt varme og forbruker mye mindre ved. 1/3-1/4 handlepose ferdigkappet tørr minived holder noen timer. Å holde liv i et skikkelig bål med våt ved er gjerne et større prosjekt, med mye røyk og sviende øyne. Inntil man har klart å lage en skikkelig forbrenningsovn hvor alt brenner og det eneste man hører er skrikene til fuktigheten i vedstokkene.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Selvforsynt flerdagstur uten mulighet til å lage seg noe varmt er vel lite tur?
Kaffe i form av en Nescafe Gull refill-pose. Rett i koppen. Nye Toro Mac'n Cheese er min favoritt (kke plastkopp).
Beef Jerky. Bare så synd at de er kostbare. Tørrfisk, elsker det, men er også blitt kostbar i poser. 
Tomme flasker fra flytende honning brukes til smør/margarin og ketchup. Kan selvfølgelig brukes til annet også.
Ørliten oljeflaske fra en snelle er fylt med Zalo. Det sies at en dråpe er nok. Er ikke så sikker på det. Uansett, snu stekepanne med en gang retten er laget. Deretter noen dråper Zalo på en mosedott og gni godt, før en skyller i vann/vannet. 
Et utvalg fra Drytech. Er selv så heldig å ha en kompis som sender meg utgått/nesten utgåtte feltrasjoner. De varer i "evigheter". Ikke alt egner seg for alle turer så det må sorteres litt.
(Håper Drytech/Real Tromsø overlever etter å ha mistet Forsvaret som kunde)

image.jpeg.14c0122f79857512489a540e8e2c7127.jpeg
image.jpeg.60c768180d47754c267d1864233e155f.jpeg

image.jpeg.99806fab62c447707277c2edd2f83804.jpeg

Jack Link's Beef Jerky Original

Tørrfisk, hele sider

Og som opplevd, kommer godsaker som andre har fraktet med seg bare flytende. Sto og fisket og hørte en merkelig lyd mellom noen steiner og busker ved vannkanten. En plastpose med to pils 🙂 Virker å ha vært i vannet en stund. De smakte utmerket på den varme dagen.

image.jpeg.a51c54e13bd268eea84eb3d7cef61f58.jpeg


Til slutt, det åpenbare. Alt av søppel tas med og kastes på rettmessige plasser. Synes det slurves en del med dette. Dette var rett ved sykkelstien v/jernbanelinja noen hundre meter sør for Snippen. Inneholdt svært mange tomme gassbokser. For mye å ta meg seg. Meldte det inn til kommunen. Syklet forbi dere mange dager før det omsider var det ryddet vekk.

image.jpeg.af03410941395d610cb9d3b5b4832b2a.jpeg

 

 

 

 

Endret av san
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virker folk veldig forskjellige. For egen del er/var camp vel så viktig som syklingen. Da blir brenner etc med. Har en billig og enkel toppmontert med tenner.

Potetmos er godt tips. Også brukt det som add-on i real. Havregrøt er gull. Kjekt å mikse gryn og sukker på forhånd.

Vært veldig fornøyd med sea to summits x-set med panne. Plukker med det som jeg behøver fra settet for turen. Flammer og silikonvegger krever litt forsiktighet dog.

Har en GSI Perculator så jeg kan bruke filterkaffe, men er ikke fremmed for pulver hvis jeg har det for hånden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også skyte inn at for akkurat den biten fra butikk til camp, hvis man sykler på en sløyfe hvor det funker, liker jeg å ha med en daypack. Sea to summit sin tar f. eks lite plass pakket i vesken, men rommer en hel del som sekk når den er i bruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...