hardrock Posted May 10 Share Posted May 10 (edited) Hei! Kjæresten min er på jakt etter sin ish-første sykkel, og jeg har fått ansvar for å finne mulige kandidater. Tiltenkt en del landevei, lange turer, grus, allround, ikke noe villmannsterreng. Har saumfart nettbutikk og finn, og endt opp med to som han selv likte; Cube Nuroad pro: https://www.sykkelcenteret.no/sykkel/landeveis-sykkel/cube-nuroad-pro-metalblackngrey?dpid=7678 Cannondale topstone 4 https://bikeshop.no/cannondale/nycanc15902u10/cannondale-topstone-4-grusracer-alu-disc-microshift-10s-vittoria-700c Slik jeg ser det er de ganske like; begge har 45mm klarering, mekaniske skivebremser. Hovedforskjellen er gir, hvor Cube har 2x foran og lettere gir, mens Cannondalen bedre komponenter. En fordel med Cannondalen er at det er Bikeshop som selger, som gjør det litt lettere logistikkmessig og om det skulle være noe, siden det er nærmere oss. Han sier han ikke vil ha noe bruk for å sykle fort, samtidig så sier han at det blir nok primært asfalt, sånn sett er jeg litt nervøs for om 1x'en på Cannondalen vil gjøre at han spinner ut for mye? Kjøper gjerne brukt, men følte selv jeg ikke fant noe bedre på bruktmarkedet som matchet pris (unntatt en det allerede var kø på), men tar gjerne imot tips! Vi vet lite, bare at det skal være en grussykkel (evt. endurance med god klarering, kall det hva du vil), og helst en farge han kan akseptere... Det er usikkert hvor mye sykling det vil bli, men vil jo helst finne en som motiverer til så mye som mulig! Han er 180 og budsjett er rundt 15k, men trengs ikke å makses. Blir det veldig feil her å lande på Cannondalen? Noe annet vi burde tenke på? Edit: kom på at Canyon eksisterer, de hadde en i passende prisklasse også https://www.canyon.com/no-no/gravel-bikes/adventure/grizl/al/grizl-5/3695.html?dwvar_3695_pv_rahmenfarbe=R075_P04&dwvar_3695_pv_rahmengroesse=M Edited May 10 by hardrock 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soeder Posted May 10 Share Posted May 10 White GX ltd synes jeg virker som mer for pengene, og synes den ser fresh ut i årets farge. Foretrekker hydrauliske skivebremser 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hardrock Posted May 10 Author Share Posted May 10 Soeder skrev (3 minutter siden): White GX ltd synes jeg virker som mer for pengene, og synes den ser fresh ut i årets farge. Foretrekker hydrauliske skivebremser Mest for penga er det vi er ute etter, fargen ble godkjent og! Takker for tips, legger den inn til vurderingen 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SykkelØyvind Posted May 10 Share Posted May 10 hardrock skrev (23 minutter siden): Mest for penga er det vi er ute etter, fargen ble godkjent og! Takker for tips, legger den inn til vurderingen 😄 Vær obs på størrelsen. Både White og tidligere Diamant har vært/er litt store i størrelsen. Pass på at dere ikke kjøper for stor/lang sykkel. Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hardrock Posted May 10 Author Share Posted May 10 (edited) SykkelØyvind skrev (6 minutter siden): Vær obs på størrelsen. Både White og tidligere Diamant har vært/er litt store i størrelsen. Pass på at dere ikke kjøper for stor/lang sykkel. Takk for obs!! Skal dobbeltsjekke når vi kommer til å velge størrelse. Kom også over denne, dog en del dyrere enn White sykkelen, vet ikke om det er verdt det?https://www.milslukern.no/gekko-34-firm-grv-p23308/glossy-ocean-met-s-52-v130655 Vi fant også noen gavekort på 7000, som hjelper på i disse butikkene https://www.presentkort.no/butikker/?place=Oslo&fs= (bla. Milslukern, litt derfor de kom på banen). Edited May 10 by hardrock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SykkelØyvind Posted May 10 Share Posted May 10 (edited) Uten å skulle henge ut Gekko/Anton spesielt da dette gjøres av mange, men bildet var så tydelig. Styre- og hendelmontering her er ikke bra. Hvis man kjøper en sykkel med styret som dette bør man vri det et godt stykke fremover slik at nedre del av bukk blir ca vannrett. Deretter må hendlene flyttes ganske så langt opp på styret igjen for å havne der de skal. Butikken bør gjøre dette for deg slik at du slipper å styre med styreteip selv. Sykkel 1 - feil Sykkel 2 - en del bedre, men fortsatt burde styret vært rotert enda litt fremover. Edited May 10 by SykkelØyvind 2 Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hardrock Posted May 10 Author Share Posted May 10 SykkelØyvind skrev (3 minutter siden): Uten å skulle henge ut Gekko/Anton spesielt da dette gjøres av mange, men bildet var så tydelig. Styre- og hendelmontering her er ikke bra. Takk for hva vi burde være obs på om vi kjøper (ferdigmontert) sykkel i butikk!! Er pga. sånt som dette jeg litt skeptisk til noeeen butikker, uten å henge ut noen 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted May 10 Share Posted May 10 Soeder skrev (19 timer siden): White GX ltd synes jeg virker som mer for pengene, og synes den ser fresh ut i årets farge. Foretrekker hydrauliske skivebremser GX LTD har i flere år utmerket seg, og årets modell har denne uken fått ypperlig omtale og "Mest for pengene" i test av guru Alpers i Landevei. Landevei: Test av White GX LTD 24 Jeg har ingen bindinger til Landevei og tillater meg å anbefale på det varmeste et abonnement for dybdeinnsikt og grundige tester under norske forhold. SykkelØyvind skrev (19 timer siden): Vær obs på størrelsen. Både White og tidligere Diamant har vært/er litt store i størrelsen. Særlig GX LTD 19 som du testet for Landevei, var jo - for å si det enkelt - kjempestor 😀 Etterfølgeren var ikke like overdimensjonert. Nye GX LTD 24 (grønn til høyre) synes å skille seg også fra forgjengeren GX LTD 22 (grå til venstre). Blir enda tydeligere om vi sammenstiller syklene. Ettersom XXL ikke oppgir geometri, og Whites sider ikke er oppdatert, kan man ikke umiddelbart se alle endringene. Jeg vet ikke om bildene som XXL bruker av de to modellene er i samme størrelse, så sammenstillingen kan være misvisende. Men om det er samme størrelse på bildene, vil endringene kunne påvirke sittestilling. 1 2 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
saktetur Posted May 10 Share Posted May 10 Helt på sin plass å prøve før kjøp, men sånn i forhold til str på White GX Ltd så har jeg den sorte 22mod? i str M54 og jeg er 180 og har 85,5 i skritt og jeg føler str er riktig for meg. Når du ser nicket mitt skjønner du at jeg ikke ligger først i feltet, men jeg vil likevel nevne at jeg er superfornøyd med med sykkelen, hva nå det måtte være verdt. På de glimrende illustrasjoner på 22 og 24mod fra @Sepeda kommer det veldig tydelig frem at det er forskjell på geometri, men utover det ser det ut til at komponenter er lik som på den gamle. Vist Alpers mener 24 mod er mest for pengene (og endog til kanskje "bedre" enn 22mod), da skal jeg sannelig ta meg en tur til XXL for en test Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted May 10 Share Posted May 10 saktetur skrev (7 minutter siden): Vist Alpers mener 24 mod er mest for pengene (og endog til kanskje "bedre" enn 22mod), da skal jeg sannelig ta meg en tur til XXL for en test Alltid artig å kikke, men du kan nyte turene på din GX LTD 22 i trygg forvissning om at det er en utmerket sykkel. Om du skulle vurdere noe annet, er det anerkjente modeller i kostbart materiale man kan drømme om 🙂 Testen er grundig og lesverdig, men ingen sammenlikning av forgjenger og etterfølger i GX-familien. 1 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
hardrock Posted May 11 Author Share Posted May 11 Sepeda skrev (16 timer siden): Jeg vet ikke om bildene som XXL bruker av de to modellene er i samme størrelse, så sammenstillingen kan være misvisende. Men om det er samme størrelse på bildene, vil endringene kunne påvirke sittestilling. Hm, ja kan se ut som man sitter litt mindre oppreist på årets modell? Kjæreste sier at hjertet hans sier Cannondalen (og jeg er enig i at den er penest, også matcher den min sykkel), men jeg tror at White vil være mer allsidig, oooog når Alpers har gått god for den stoler jeg på det. Så første steg blir å dra og se om vi får prøvd en på XXL. Er jo en grei forskjell i pris også, og er jo litt annet som kan være greit å kjøpe inn også... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted May 11 Share Posted May 11 hardrock skrev (34 minutter siden): Kjæreste sier at hjertet hans sier Cannondalen. Så lenge hjernen hans sier at han da må opp til versjonen med hydrauliske bremser og opp i pris 😊 1 1 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
olve Posted May 11 Share Posted May 11 8 minutes ago, Sepeda said: Så lenge hjernen hans sier at han da må opp til versjonen med hydrauliske bremser og opp i pris 😊 Enig med dette. Når du skal svi av 15k på en blandeveissykkel bør den hvert fall ha hydrauliske skivebremser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hardrock Posted May 11 Author Share Posted May 11 Sepeda skrev (16 minutter siden): Så lenge hjernen hans sier at han da må opp til versjonen med hydrauliske bremser og opp i pris 😊 olve skrev (6 minutter siden): Enig med dette. Når du skal svi av 15k på en blandeveissykkel bør den hvert fall ha hydrauliske skivebremser. Da skal jeg legge frem hva som skiller syklene annet enn hvor lekre de ser ut, så kanskje hjertet/hjernen sier noe annet. 😄 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted May 11 Share Posted May 11 Nei, dette må du bare bestemme for ham. Valg av sykkel er altfor viktig til å overlate til tilfeldige kjærester. 1 9 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted May 11 Share Posted May 11 Da har jeg tilfeldigvis fått tatt en kjapp titt på nye GX LTD. I 56. Man skal ikke stole på øyemål, men i likhet med sammenstillingen over, synes stack/rammehøyde/styrerør å være kortere enn forgjengeren. I kombinasjon med det som synes å være krappere seterørsvinkel, innbyr det til en mer aggressiv og kompakt sittestilling. Men det er stort monn for å tilpasse. Felger og nav er ikke synlig merket, men vi må legge til grunn at det er WTB ST i21 TCS 2.0 og Formula RX-812/142 som oppgitt av XXL. Da er felgene egnet for slangeløst oppsett. Dekkene WTB Riddler 37 mm synes å være enkle OEM-dekk. Ikke merket som TCS eller Light, så trolig ikke egnet for slangeløst oppsett, og ikke like tett vev/ettergivenhet/lav vekt som originaldekkene. Jeg gjenkjenner ikke bremseskivene. Er merket med 'Resin only". Bremseklosser i resin er da også standard i Shimanos kalipper for landevei og grus. Med ramme og setepinne i aluminium, må man regne med en noe hard følelse med tydelige tilbakemeldinger fra underlaget. Kan kompenseres med redusert lufttrykk eller dekk med mer volum og ettergivenhet. Eventuelt setepinne med fleks/vibrasjonsdemping eller eget favorittsete. At XXL tilbyr en sykkel med komplett GRX til samme pris som forgjengeren med Apex for fem (!) år siden, er uansett imponerende. Ifølge betjeningen går de unna som varmt hvetebrød i butikk. På nettsiden er det i skrivende stund tomt for XL/58, antall L/56 og M/54 telles ned, mens det er flest igjen i S/52. Om @hardrock bestemmer seg for denne til kjæresten, er det verdt å ikke tenke for lenge. 2 1 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kopp Posted May 11 Share Posted May 11 Er det noen som har erfaring og kjenner maks dekklaring på denne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted May 11 Share Posted May 11 Knapt noen på forumet som har erfaring med denne nye modellen, men det er god klaring og mye luft rundt Riddler 37 mm både i gaffel og ved krank. Tar betydelig bredere dekk. Neppe mindre klaring enn forgjengeren. Hva gjelder detaljer, kan jeg nesten ikke røpe mer fra den grundige testen i Landevei. Tilgang til Landevei og hele Fri Flyt en hel måned koster ikke mer enn kr. 129 og er en opplagt investering for dem som vurderer sykkelen 😊 2 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleF Posted May 11 Share Posted May 11 SykkelØyvind skrev (På 10.5.2024 den 16.58): Uten å skulle henge ut Gekko/Anton spesielt da dette gjøres av mange, men bildet var så tydelig. Styre- og hendelmontering her er ikke bra. Hvis man kjøper en sykkel med styret som dette bør man vri det et godt stykke fremover slik at nedre del av bukk blir ca vannrett. Deretter må hendlene flyttes ganske så langt opp på styret igjen for å havne der de skal. Butikken bør gjøre dette for deg slik at du slipper å styre med styreteip selv. Sykkel 1 - feil Sykkel 2 - en del bedre, men fortsatt burde styret vært rotert enda litt fremover. Du har ett viktig poeng her. Hvordan kan di fremstille sykkelen slik? Er jo direkte farlig å sykkle med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SykkelØyvind Posted May 11 Share Posted May 11 OleF skrev (28 minutter siden): Du har ett viktig poeng her. Hvordan kan di fremstille sykkelen slik? Er jo direkte farlig å sykkle med. Jepp - Det er ikke bare norske husmerker som synder her. Har sett veldig mange sykler fra større produsenter komme med styret satt opp på denne måten også. På sykler med integrert styre/stem slipper man i hvert fall dette problemet. De aller fleste integrerte oppsett jeg har sett har "riktig" vinkel på styret. Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjornhb Posted May 11 Share Posted May 11 (edited) OleF skrev (1 time siden): Du har ett viktig poeng her. Hvordan kan di fremstille sykkelen slik? Er jo direkte farlig å sykkle med. Minner meg om når jeg monterte en terrengsykkel med dempegaffelen gal vei og trillet ut i butikken... Var litt over middels sliten den dagen 🙄 Edited May 11 by torbjornhb Quote https://pulssonen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted May 12 Share Posted May 12 I tilfelle noen tenker på omtalte White GX LTD (med styre og hendler noenlunde fornuftig satt opp 😊) minner jeg om tilbudspris gjelder kun ut dagen. 3 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
saktetur Posted May 12 Share Posted May 12 Sepeda skrev (På 11.5.2024 den 14.18): Da har jeg tilfeldigvis fått tatt en kjapp titt på nye GX LTD. I 56. Felger og nav er ikke synlig merket, men vi må legge til grunn at det er WTB ST i21 TCS 2.0 og Formula RX-812/142 som oppgitt av XXL. Da er felgene egnet for slangeløst oppsett. Jeg gjenkjenner ikke bremseskivene. Er merket med 'Resin only". Bremseklosser i resin er da også standard i Shimanos kalipper for landevei og grus. Vist de bare har "glemt" å sette på dekaler så var det i hvertfall disse felgene som satt på 22 modellen. Og hva gjelder skiver så så det slik ut på 22mod. Og nav var navnløse også på 22mod. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruskverner Posted May 12 Share Posted May 12 Noen som har str. 52-ramma i 2024-utgaven og kan måle reach og effektiv overrørslengde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hardrock Posted May 13 Author Share Posted May 13 Sepeda skrev (På 11.5.2024 den 11.48): Nei, dette må du bare bestemme for ham. Valg av sykkel er altfor viktig til å overlate til tilfeldige kjærester. Sepeda kom med det viktigste poenget her, så det ble selvsagt en White GX LTD 24 på han 😄 Allerede på vei hjem kom spørsmål om det er mulig å lakkere ramma, men vi får satse på at den faller mer i smak etterhvert. 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.