Gå til innhold

Første sykkel - max 15k - kosebruk


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Kjæresten min er på jakt etter sin ish-første sykkel, og jeg har fått ansvar for å finne mulige kandidater. Tiltenkt en del landevei, lange turer, grus, allround, ikke noe villmannsterreng

Har saumfart nettbutikk og finn, og endt opp med to som han selv likte;

Cube Nuroad pro: https://www.sykkelcenteret.no/sykkel/landeveis-sykkel/cube-nuroad-pro-metalblackngrey?dpid=7678

Cannondale topstone 4 https://bikeshop.no/cannondale/nycanc15902u10/cannondale-topstone-4-grusracer-alu-disc-microshift-10s-vittoria-700c

Slik jeg ser det er de ganske like; begge har 45mm klarering, mekaniske skivebremser. Hovedforskjellen er gir, hvor Cube har 2x foran og lettere gir, mens Cannondalen bedre komponenter. En fordel med Cannondalen er at det er Bikeshop som selger, som gjør det litt lettere logistikkmessig og om det skulle være noe, siden det er nærmere oss. Han sier han ikke vil ha noe bruk for å sykle fort, samtidig så sier han at det blir nok primært asfalt, sånn sett er jeg litt nervøs for om 1x'en på Cannondalen vil gjøre at han spinner ut for mye? 

Kjøper gjerne brukt, men følte selv jeg ikke fant noe bedre på bruktmarkedet som matchet pris (unntatt en det allerede var kø på), men tar gjerne imot tips! Vi vet lite, bare at det skal være en grussykkel (evt. endurance med god klarering, kall det hva du vil), og helst en farge han kan akseptere... Det er usikkert hvor mye sykling det vil bli, men vil jo helst finne en som motiverer til så mye som mulig!

Han er 180 og budsjett er rundt 15k, men trengs ikke å makses. 

 

Blir det veldig feil her å lande på Cannondalen? Noe annet vi burde tenke på?

 

Edit: kom på at Canyon eksisterer, de hadde en i passende prisklasse også https://www.canyon.com/no-no/gravel-bikes/adventure/grizl/al/grizl-5/3695.html?dwvar_3695_pv_rahmenfarbe=R075_P04&dwvar_3695_pv_rahmengroesse=M 

 

 

Endret av hardrock
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • hardrock endret tittelen til Første sykkel - max 15k - kosebruk
Soeder skrev (3 minutter siden):

White GX ltd synes jeg virker som mer for pengene, og synes den ser fresh ut i årets farge. Foretrekker hydrauliske skivebremser

Mest for penga er det vi er ute etter, fargen ble godkjent og! Takker for tips, legger den inn til vurderingen 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (23 minutter siden):

Mest for penga er det vi er ute etter, fargen ble godkjent og! Takker for tips, legger den inn til vurderingen 😄 

Vær obs på størrelsen. Både White og tidligere Diamant har vært/er litt store i størrelsen. Pass på at dere ikke kjøper for stor/lang sykkel. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
SykkelØyvind skrev (6 minutter siden):

Vær obs på størrelsen. Både White og tidligere Diamant har vært/er litt store i størrelsen. Pass på at dere ikke kjøper for stor/lang sykkel. 
 

Takk for obs!! Skal dobbeltsjekke når vi kommer til å velge størrelse.

 

 

Kom også over denne, dog en del dyrere enn White sykkelen, vet ikke om det er verdt det?https://www.milslukern.no/gekko-34-firm-grv-p23308/glossy-ocean-met-s-52-v130655


Vi fant også noen gavekort på 7000, som hjelper på i disse butikkene https://www.presentkort.no/butikker/?place=Oslo&fs= (bla. Milslukern, litt derfor de kom på banen).

Endret av hardrock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Uten å skulle henge ut Gekko/Anton spesielt da dette gjøres av mange, men bildet var så tydelig. 

Styre- og hendelmontering her er ikke bra. 

Hvis man kjøper en sykkel med styret som dette bør man vri det et godt stykke fremover slik at nedre del av bukk blir ca vannrett. Deretter må hendlene flyttes ganske så langt opp på styret igjen for å havne der de skal. 
Butikken bør gjøre dette for deg slik at du slipper å styre med styreteip selv. 

Sykkel 1 - feil
Sykkel 2 - en del bedre, men fortsatt burde styret vært rotert enda litt fremover. 

Screenshot 2024-05-10 at 16.54.39.png

Screenshot 2024-05-10 at 16.57.50.png

Endret av SykkelØyvind
  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (3 minutter siden):

Uten å skulle henge ut Gekko/Anton spesielt da dette gjøres av mange, men bildet var så tydelig. 

Styre- og hendelmontering her er ikke bra. 

 

Takk for hva vi burde være obs på om vi kjøper (ferdigmontert) sykkel i butikk!! Er pga. sånt som dette jeg litt skeptisk til noeeen butikker, uten å henge ut noen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (19 timer siden):

White GX ltd synes jeg virker som mer for pengene, og synes den ser fresh ut i årets farge. Foretrekker hydrauliske skivebremser

GX LTD har i flere år utmerket seg, og årets modell har denne uken fått ypperlig omtale og "Mest for pengene" i test av guru Alpers i Landevei. 

WhiteGXLTD24Landevei.jpg.a54e52fffc90dd7b8fe1ffb8519d0460.jpg

Landevei: Test av White GX LTD 24

Jeg har ingen bindinger til Landevei og tillater meg å anbefale på det varmeste et abonnement for dybdeinnsikt og grundige tester under norske forhold.

SykkelØyvind skrev (19 timer siden):

Vær obs på størrelsen. Både White og tidligere Diamant har vært/er litt store i størrelsen. 

Særlig GX LTD 19 som du testet for Landevei, var jo - for å si det enkelt - kjempestor 😀

Etterfølgeren var ikke like overdimensjonert.

WhiteGXLtd2224.jpg.be700c24849c8afdddaded5212349206.jpg

Nye GX LTD 24 (grønn til høyre) synes å skille seg også fra forgjengeren GX LTD 22 (grå til venstre).

WhiteGXLtd2224x.jpg.4a8dd24c1fcc0c814e353a3409b8ccaf.jpg

Blir enda tydeligere om vi sammenstiller syklene.

Ettersom XXL ikke oppgir geometri, og Whites sider ikke er oppdatert, kan man ikke umiddelbart se alle endringene.

Jeg vet ikke om bildene som XXL bruker av de to modellene er i samme størrelse, så sammenstillingen kan være misvisende. Men om det er samme størrelse på bildene, vil endringene kunne påvirke sittestilling.

  • Like 1
  • Thanks 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på sin plass å prøve før kjøp, men sånn i forhold til str på White GX Ltd så har jeg den sorte 22mod? i str M54 og jeg er 180 og har 85,5 i skritt og jeg føler str er riktig for meg. Når du ser nicket mitt skjønner du at jeg ikke ligger først i feltet, men jeg vil likevel nevne at jeg er superfornøyd med med sykkelen, hva nå det måtte være verdt.

På de glimrende illustrasjoner på 22 og 24mod fra @Sepeda kommer det veldig tydelig frem at det er forskjell på geometri, men utover det ser det ut til at komponenter er lik som på den gamle. 

Vist Alpers mener 24 mod er mest for pengene (og endog til kanskje "bedre" enn 22mod), da skal jeg sannelig ta meg en tur til XXL for en test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (7 minutter siden):

Vist Alpers mener 24 mod er mest for pengene (og endog til kanskje "bedre" enn 22mod), da skal jeg sannelig ta meg en tur til XXL for en test

Alltid artig å kikke, men du kan nyte turene på din GX LTD 22 i trygg forvissning om at det er en utmerket sykkel. Om du skulle vurdere noe annet, er det anerkjente modeller i kostbart materiale man kan drømme om 🙂

Testen er grundig og lesverdig, men ingen sammenlikning av forgjenger og etterfølger i GX-familien.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (16 timer siden):

Jeg vet ikke om bildene som XXL bruker av de to modellene er i samme størrelse, så sammenstillingen kan være misvisende. Men om det er samme størrelse på bildene, vil endringene kunne påvirke sittestilling.

Hm, ja kan se ut som man sitter litt mindre oppreist på årets modell?

Kjæreste sier at hjertet hans sier Cannondalen (og jeg er enig i at den er penest, også matcher den min sykkel), men jeg tror at White vil være mer allsidig, oooog når Alpers har gått god for den stoler jeg på det. Så første steg blir å dra og se om vi får prøvd en på XXL. Er jo en grei forskjell i pris også, og er jo litt annet som kan være greit å kjøpe inn også...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (34 minutter siden):

Kjæreste sier at hjertet hans sier Cannondalen.

Så lenge hjernen hans sier at han da må opp til versjonen med hydrauliske bremser og opp i pris 😊

  • Like 1
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Sepeda said:

Så lenge hjernen hans sier at han da må opp til versjonen med hydrauliske bremser og opp i pris 😊

Enig med dette. Når du skal svi av 15k på en blandeveissykkel bør den hvert fall ha hydrauliske skivebremser.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (16 minutter siden):

Så lenge hjernen hans sier at han da må opp til versjonen med hydrauliske bremser og opp i pris 😊

 

olve skrev (6 minutter siden):

Enig med dette. Når du skal svi av 15k på en blandeveissykkel bør den hvert fall ha hydrauliske skivebremser.

Da skal jeg legge frem hva som skiller syklene annet enn hvor lekre de ser ut, så kanskje hjertet/hjernen sier noe annet. 😄 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20240511_125602.jpg.d965fe9ceebd6f82a7120520a8825428.jpg

Da har jeg tilfeldigvis fått tatt en kjapp titt på nye GX LTD. I 56.

Man skal ikke stole på øyemål, men i likhet med sammenstillingen over, synes stack/rammehøyde/styrerør å være kortere enn forgjengeren. I kombinasjon med det som synes å være krappere seterørsvinkel, innbyr det til en mer aggressiv og kompakt sittestilling. Men det er stort monn for å tilpasse.

Felger og nav er ikke synlig merket, men vi må legge til grunn at det er WTB ST i21 TCS 2.0 og Formula RX-812/142 som oppgitt av XXL. Da er felgene egnet for slangeløst oppsett.

Dekkene WTB Riddler 37 mm synes å være enkle OEM-dekk. Ikke merket som TCS eller Light, så trolig ikke egnet for slangeløst oppsett, og ikke like tett vev/ettergivenhet/lav vekt som originaldekkene. 

Jeg gjenkjenner ikke bremseskivene. Er merket med 'Resin only". Bremseklosser i resin er da også standard i Shimanos kalipper for landevei og grus.

Med ramme og setepinne i aluminium, må man regne med en noe hard følelse med tydelige tilbakemeldinger fra underlaget. Kan kompenseres med redusert lufttrykk eller dekk med mer volum og ettergivenhet. Eventuelt setepinne med fleks/vibrasjonsdemping eller eget favorittsete.

At XXL tilbyr en sykkel med komplett GRX til samme pris som forgjengeren med Apex for fem (!) år siden, er uansett imponerende.

Ifølge betjeningen går de unna som varmt hvetebrød i butikk. På nettsiden er det i skrivende stund tomt for XL/58, antall L/56 og M/54 telles ned, mens det er flest igjen i S/52.

Om @hardrock bestemmer seg for denne til kjæresten, er det verdt å ikke tenke for lenge.

  • Like 2
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knapt noen på forumet som har erfaring med denne nye modellen, men det er god klaring og mye luft rundt Riddler 37 mm både i gaffel og ved krank. Tar betydelig bredere dekk. Neppe mindre klaring enn forgjengeren.

Hva gjelder detaljer, kan jeg nesten ikke røpe mer fra den grundige testen i Landevei. Tilgang til Landevei og hele Fri Flyt en hel måned koster ikke mer enn kr. 129 og er en opplagt investering for dem som vurderer sykkelen 😊

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 10.5.2024 den 16.58):

Uten å skulle henge ut Gekko/Anton spesielt da dette gjøres av mange, men bildet var så tydelig. 

Styre- og hendelmontering her er ikke bra. 

Hvis man kjøper en sykkel med styret som dette bør man vri det et godt stykke fremover slik at nedre del av bukk blir ca vannrett. Deretter må hendlene flyttes ganske så langt opp på styret igjen for å havne der de skal. 
Butikken bør gjøre dette for deg slik at du slipper å styre med styreteip selv. 

Sykkel 1 - feil
Sykkel 2 - en del bedre, men fortsatt burde styret vært rotert enda litt fremover. 

Screenshot 2024-05-10 at 16.54.39.png

Screenshot 2024-05-10 at 16.57.50.png

Du har ett viktig poeng her. Hvordan kan di fremstille sykkelen slik? Er jo direkte farlig å sykkle med.

Screenshot_20240511_193111_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleF skrev (28 minutter siden):

Du har ett viktig poeng her. Hvordan kan di fremstille sykkelen slik? Er jo direkte farlig å sykkle med.

 

Jepp - Det er ikke bare norske husmerker som synder her. Har sett veldig mange sykler fra større produsenter komme med styret satt opp på denne måten også. På sykler med integrert styre/stem slipper man i hvert fall dette problemet. De aller fleste integrerte oppsett jeg har sett har "riktig" vinkel på styret. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
OleF skrev (1 time siden):

Du har ett viktig poeng her. Hvordan kan di fremstille sykkelen slik? Er jo direkte farlig å sykkle med.

Screenshot_20240511_193111_Chrome.jpg

Minner meg om når jeg monterte en terrengsykkel med dempegaffelen gal vei og trillet ut i butikken... Var litt over middels sliten den dagen 🙄

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 11.5.2024 den 14.18):

20240511_125602.jpg.d965fe9ceebd6f82a7120520a8825428.jpg

Da har jeg tilfeldigvis fått tatt en kjapp titt på nye GX LTD. I 56.

Felger og nav er ikke synlig merket, men vi må legge til grunn at det er WTB ST i21 TCS 2.0 og Formula RX-812/142 som oppgitt av XXL. Da er felgene egnet for slangeløst oppsett.

Jeg gjenkjenner ikke bremseskivene. Er merket med 'Resin only". Bremseklosser i resin er da også standard i Shimanos kalipper for landevei og grus.

 

Vist de bare har "glemt" å sette på dekaler så var det i hvertfall disse felgene som satt på 22 modellen.

88481684-8C7A-4D47-8791-88A6A3724C0D.jpeg.d8c4f70d3cefb5e07ff35e871722cc6f.jpeg

A516D74E-E920-453D-8A12-ECF5F1BA1B7E_1_201_a.jpeg.b708fd38f88fa0dc5926b78bdfbf682c.jpeg

Og hva gjelder skiver så så det slik ut på 22mod.

4065634C-133D-4EAD-9FBA-2F6FA09FAFD9.jpeg.aa294d0f7f49cee9c21f3979374960b3.jpeg

Og nav var navnløse også på 22mod.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 11.5.2024 den 11.48):

Nei, dette må du bare bestemme for ham.

Valg av sykkel er altfor viktig til å overlate til tilfeldige kjærester.

Sepeda kom med det viktigste poenget her, så det ble selvsagt en White GX LTD 24 på han 😄 

Allerede på vei hjem kom spørsmål om det er mulig å lakkere ramma, men vi får satse på at den faller mer i smak etterhvert.

 

  • Like 3
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...