Gå til innhold

Bikepacking rute med nordvestlandets høydepunkter (landevei)


Anbefalte innlegg

Hei!

Planlegger et lite eventyr hvor jeg i hovedsak prøver å få med høydepunkter i Møre og Romsdal, men ruta strekker seg også inn i Vestland fylke. Hva som er høydepunkter er jo litt subjektivt, og kanskje det er noen skjulte skatter jeg ikke har fått med meg. Litt usikker hva som er beste veivalg mtp å unngå de mest traffikerte strekningene, men utenom sesong håper jeg at det ikke er alt for ille. Jeg har satt Åndalsnes som utgangspunkt da det er togforbindelse dit (og nattbuss). Siden Trollstigen ikke er åpnet enda (pga. rasfare), har jeg tenkt at det er raskere å sykle nedover vekk fra ras 😅

Har tatt utgangspunkt i nasjonal sykkelrute 1 sørover langs kysten, og tilbake igjen har inkludert Norangsdalen og Geiranger da jeg visste jeg ville innom der. Kanskje ikke sistenevnte i høysesong...

Ruta strekker seg inn i Sogn og Fjordane, 

1. utkast rute: https://www.komoot.com/collection/2755841/-mrekyst-sunnmre-og-litt-indrefilet

(vet ikke om det er best med en egen tråd, eller hadde det vært noe med en felles tråd hvor man kan dele ideer til ruter?)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydepunkt og høydepunkt, vet ikke, men for en enkel kar fra Høland er jo naturen på nordvestlandet mer en nok for meg.

Syklet for noen år siden deler av samme rute som ditt forslag. Tok buss til Ålesund og fulgte ca ruta di til Førde, hvor jeg satte kursen hjemover til østlandet.

Angrer ennå på at jeg droppet avstikkeren ut på Stadtlandet og besøkte både Selje og Vestkapp. Så det må kanskje bli høydepunktet jeg ikke fikk med meg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser flott ut!

Jeg er ikke lokalkjent, men som et generelt tips vil jeg anbefale ypperlige Norges vakreste sykkelturer av @Alpers Der finner du nydelige turer med beskrivelse og QR-koder til Strava med utgangspunkt i bl.a. Geiranger og Aursjøvegen.

Dersom du abonnerer på Landevei, kan du i Fri Flyt-appen søke i digitalt arkiv etter de mange turene som er omtalt i magasinet gjennom årene, også av @SykkelØyvind og @Valentino 

Ser at du allerede tar utgangspunkt i nasjonal sykkelrute, som er en utmerket måte å sikre at turen går i vakre omgivelser på lite trafikkerte veier.

Tenkte at jeg skulle anbefale Norangsdalen, men ser at den allerede er inkludert 🙂

Jeg tok selv en liten sløyfe fra Ålesund under en jobbreise på høsten et par år siden. Var veldig fristet av kystruten, men tiden strakk ikke til mer enn denne turen langs vakre Hjørundfjorden til Hellesylt og tilbake igjen via Stranda. Med kaffe og svele på fergene som drivstoff.

Norangsdalen2.jpg.6d4a22ae5b53ba0d713f22292621fda5.jpg

Som utflyttet bergenser, elsker jeg kyst, hav og fjord, men Norges smaleste dal var like fullt et høydepunkt.

Geirangerfjorden.jpg.6ee09af609efd00c45b188593ddbcb90.jpg

Jeg ser at du fornuftig nok har unngått en del tunneler. Jeg havnet uforvarende i slakt oppadstigende tunnel nordover fra Hellesylt, i alt syv kilometer dypt inne i kjølig fjell. Da var det greit å ha tilgang på kart over tunneler for syklister og forsikre meg om at den var åpen for tohjulinger. Belønningen var et lite øyeblikk med utsyn mot Geirangerfjorden mellom Streketunnelen og Ljøtunnelen.

Håper du får tips fra lokalkjente.

God tur og legg gjerne ut rapport i ettertid 👍

  • Like 3

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Stadtlandet inkl Vestkapp må en absolutt få med seg, samme med Måløy og halvøya utenfor + Bremanger. Men tog Åndalsnes- Romsdalsfjorden inkl Visdalsheia-Tingvollfjorden etter Eidsvåg-Batnfjord-Eide-Atlantershavsvegen t/r og videre ytre turistvei til Bud, deretter Malmefjorden-Skaret-Romsdalsfjorden igjen til Sølsnes-Ferge og samme vei til Åndalsnes som du kom (obs ta gammelvegen mellom Skorgedalen og isfjorden, som går parallelt med den litt mer traffikerte hovedveien). Overnatte på Åndalsnes camping, Så sørover Trollstigen (den er safe i juni+), ferge Eidsdal-Dalsnibba-Gamle Strynefjell- Overnatte en plass og så Stadtland-Måløy-Bremanger-Sogndal-Lærdal(overnatte) og da enten sørover over Aurlandsfjellet, nordover via Tyin eller østover via Hemsdal. En eller annen plass kan man ta tog hjem igjen. 

Endret av Oddefa
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Jeg er ikke lokalkjent, men som et generelt tips vil jeg anbefale ypperlige Norges vakreste sykkelturer av @Alpers Der finner du nydelige turer med beskrivelse og QR-koder til Strava med utgangspunkt i bl.a. Geiranger og Aursjøvegen.

 

Elsker den boken!! Anbefalt til venninner som også har blitt mer sulten på sykkeleventyr etter å ha bladd gjennom. Kan sitte og drømme meg bort i turene selv om jeg har lest gjennom flere ganger. Og dette er også bare drømming, så får jeg se om det blir noe av. Skal to uker nå til Åndalsnes siden jeg fortsatt har en leilighet der i påvente av å lande livet et annet sted, så sykling på nordvestlandet blir det, så får jeg se an om det blir bikepacking. Norges smaleste dal har stått på ønskelisten i noen år så den blir det definitivt.
 

Nordvestlandet er jo uansett en fin destinasjon, så fint å få en oversikt over "høydepunkt" et sted. Veldig mange gode tips fra @Oddefa også! Skal få tegnet opp det forslaget også. Gamle Strynefjell står også høyt på lista, i følge Statens Vegvesen åpner den 10. juni, på webkameraer ser det ut som den er mulig allerede..

 

Drømmer også om mye annet lenger inn i landet, Sognefjellsvegen (som jeg aldri har sykla til tross for flere somre med jobbing der), Aurlandsvegen, Undredal har jeg hatt lyst til å besøke i flere år (jobbet på en seter i Sveits, den eneste andre norske som hadde jobbet der, dog for flere tiår før jeg var der, driver ysteri i Undredal). Etter det tok Komoot over planleggingen, må tenke litt mer på hvilke høydepunkt jeg kunne tenke meg å få med meg. En del av denne runden kan være veldig fin nå på våren med brøytekanter ser jeg for meg. https://www.komoot.com/collection/2755846/-from-lesja-to-moss. Er det relativt varmt og liker man å sykle sent/tidlig er jo noen av fjellovergangene nattestengt, så da får man det ekstra stille også.

Startpunkt i Lesja er relativt tilfeldig, kan også ta tok til feks Dombås eller Otta. Om man sykler den senere på året kan man jo peile seg inn mot Mjølkevegen feks, men jeg er usikker på når grusveiene rundtom "åpner", så ville holde meg til asfalt under planleggingen. Her er en A-B i samme område jeg så noen andre sykle for ca en uke siden: https://www.komoot.com/tour/1581318020, lett tilgjengelig med tog ut/inn. Er for mange ting på drømmelista... 

Men tilbake til mørekysten, derfor må jeg gå og pakke og ikke drømme. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert at det passer med ditt tenkte opplegg, men angrer på at vi ikke fikk tatt Flofjellsvegen da vi var i området. Greit å vite om hvis noen ønsker alternativer mellom Hellesylt og Stryn som er litt mer avsidesliggende. Fullt farbar på gravel ihvertfall.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kuleste turen jeg gjorde med Landevei var nok "Flekkefjordsrunden" (side 24 i boka til @Alpers). Helt feil sted i landet for turen din @hardrock men alligavel. Siden den gang har de rensket bort det meste av vegetasjonen opp Tronåsen (som ikke er lenger enn Mur de Huy, bare brattere) og det har flere fordeler: Den er ikke sleip og glatt uansett vær, man kan se hvor fæl den er, og man kan beundre utsikten, også fordi man ikke trenger å se ned hele tiden for å finne traksjon. Tronåsen var verre før.

undefined

Etter toppen skal man ned her. 33% utforbakke.

 

  • Like 4
  • Wow 1

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Går an å sykle gamleveien over Flofjellet fra Hellesylt. Så du kan evt erstatte fergeturen med Hellesylt -> Flo -> Gamle Strynefjellsveg -> Dalsnibba -> Geiranger

Endret av Raoul Duke
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert like mange preferanser som det er forummedlemmer, og du er bedre kjent en meg på Åndalsnes siden du bor der, men som Sunnmøring tenker jeg at Dag 1 kanskje er litt kjedelig og følger en del trafikkerte veier. Man kan si mye fint om Hareid men man kan også la være
 

Jeg ville droppet Trollstigen, og hatt Grotli som utgangspunkt. Ta gamle strynefjellsvei, flofjellsveien, Norangsdalen til Leknes. Om det klaffer med en sjelden ferge til Standal tar du over standaleidet istedenfor bondalseidet til vatnevatnet. Du har allerede vatnesvingane på ruta di, over disse til Fyrde. Herfra er det nydelig og knapt trafikkerte mil på sørsida av austefjorden og rundt dalsfjorden. videre vestover til du møter ruta di i Vanylven. 
Retur til Grotli: når du kommer fra Nordfjord til Stryn kan du dra Nord for rv 15 gjennom markane til kjøs og så gjennom Hornindal til Hellesylt. Ferge til Geiranger og retur til Grotli.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Kopp skrev (14 timer siden):

 

Meget, tusen takk!!

Har laget en ny loop med alle tips fra @KoppKopp-runde, men uten at ruta fortsetter vestover. Dette gir en kortere tur som fint kan gjøres på 2-3 dager. 

Denne ga meg virkelig lyst til å komme ut en tur!! 😄

 

Endret av hardrock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...