Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe smartlås og trenger tips fra ærede forum. Hva gjelder i 2024. Ønskeliste

- Enkel å betjene

- Mulighet for å sjekke at døra er låst via app

Mao ikke store krav. Brikke gidder jeg ikke. Fingeravtrykk sikkert kult, men ikke noe jeg prioriterer. Resten av huset er lite smart så sammenkobling med andre systemer er ikke relevant. Jeg har alarm fra Homely og da kan det være aktuelt å koble opp mot denne. Da er det bare Yale og Nimly som er kompatibelt ser det ut som.

Kan vurdere å kjøpe inkludert montering da jeg skjønner noen av disse kan være litt klønete å få inn.... Så hva velger jeg?

 - Yale (en eller annen variant): klassiker som visstnok er litt vrien å installere

- Nimly: billigere og ser enklere ut å installere. Pluss for backup-løsning med skikkelig nøkkel.

- Easycode?

Andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt IDLock i mange år, og vært godt fornøyd med det. Men når den begynte å tulle, og plutselig konket helt ut, måtte vi ha ny lås NÅ, og endte vi opp med en Nimly touch. Lett å montere, fingeravtrykklesing fungerer helt greit, og ser helt ok ut. IDLock'n var koblet til Google Home via Telldus, Nimly-låsen må visst ha en gateway, og det har jeg ikke giddet å styre med enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eldre Yale Doorman og synes den er knall. Lett å bruke. De nye har litt ekstra funksjoner, inkl. app. I nye standarddører er de vel ganske lettmonterte, men det er viktig at avstandene er korrekte. Det er en spesialbygd dør på huset her, så måtte ha låsesmed for å montere en jeg hadde kjøpt hos Coop på tilbud. Ble vel bittelitt dyrere enn om jeg hadde kjøpt den direkte hos låsesmeden (Access Låsspesialisten AS). Hadde sikkert klart å montere den selv når jeg så hva låsesmeden gjorde, men greit å spare det arbeidet siden det tok litt tid. Har fungert bra i mange år. Eneste er at om vinteren når det er 15ish minus, så blir (de nye) pakningene på døren så stive at man må holde døren litt igjen så låsen låser seg.

Hadde sikkert kjøpt Yale Doorman L3S Retrofit om jeg skulle kjøpt idag, selv om den er vel dyr.

Høres rart ut, fordi jeg ville tidligere si det hadde vært skikkelig irriterende, men smekklås-funksjonen er veldig behagelig. Eliminerte min "har jeg låst døra"-tanke. Litt som dosete med softclose. Man vet ikke hvordan man klarte seg uten, og det er veldig merkbart når man går tilbake til "gammel" teknologi.

Kode er så lett at det sitter i fingrene etter noen dager.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Yale V2N (nå heter den classic) i 6,5 år og den nye L3S i et drøyt år.

Kan trygt anbefale L3S. Den er verd mellomlegget. Har ringeklokke også 😄

Har min koblet via alarmselskap og bruker appen der, men den har en egen Yale bridge og app som fungerer fint for seg selv.

Kontrollmål at du kan montere lås uten for mye mikk makk. Litt utstemming er dog greit.

Har montert lås tre ganger selv og det går fint. Kan anbefale at det ikke er vinter, for man bruker litt tid og da er døren mye åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi har  Danalock på 3 dører, ene døren har kodelås koblet til, og en bridge gjør at jeg kan sjekke at alt er bra via app. Dette går via BT når jeg er hjemme.

Kodelåsen brukes når håndtverkere eller noen trenger tilgang, ellers er låsen på inngangsdøren satt opp sånn at den åpner seg automagisk når telefonen kommer innenfor BT-rekkevidde. Den låser seg når jeg drar. Jeg bor på landet og er ikke redd for at døren muuligens kan bli stående åpen et minutt eller så, men jeg skjønner at denne løsningen ikke passer for alle.

Den største fordelen for oss da vi kjøpte var at Danalock settes på innsiden av låsen man allerede har, og er egentlig bare en litt flink dørvrider. Den monteres og kan fjernes uten inngrep i hverken lås eller dør.

Funker fint i all slags vær, appen har blitt MYE bedre enn den var, lett å gi ut midlertidige koder, batteriene varer omtrent 3 år (for oss), og man kan alltids bruke nøkkel dersom noe ikke virker. Jeg har ikke trengt nøkkel siden vi byttet, og er superfornøyd med automagisk åpning.

Jeg tror bridgen kan kobles med Homeyen, men jeg har aldri hatt behov for det og ikke prøvd.

 

Man kommer alltids ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Yale Doorman koblet til alarmanlegget, det er godt over middels digg, låsen har fungert helt fint i noen år nå. 
God kvalitet. 

Men, det er 1 ting som er irriterende med den, lydnivået når døra åpnes og lukkes. 
På dagtid er det ikke noe å tenke på, men skal den døra åpnes og lukkes etter leggetid så er det overhengende fare for at hele husstanden våkner, såpass bråkete er den faktisk. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al_mtb skrev (På 15.5.2024 den 15.41):

 

 - Yale (en eller annen variant): klassiker som visstnok er litt vrien å installere

 

 

Jeg har nettopp installert Yale Doorman L3S Flex på en sliten dør fra tidlig 80-tall og det var litt knot men ikke spesielt mye.
Mest knot var det å demontere gammel dør pga. skruer som satt fast - og så er låsekassa marginalt bredere enn TrioVing sin gamle boks. Men pussepapir og litt tolmodighet så gikk det helt fint.

 

Bruksanvisningen som følger med er ok, men youtube-linkene bedre. I kombo er det mer enn god nok dok for å greie det sjøl på rundt 1 times tid (inkl. knot).

 

Det følger med wifi bridge i L3S Flex pakka, dette er litt halvdårlig dokumentert og da er det veldig forvirrende at komplett anbefaler at du må kjøpe den ved siden av siden den koster 1.600 ish. Du trenger den i nærheten av låsen for å få den på nett så du kan sjekke låsestatus uten å være i nærheten. Og jeg tror akkurat wifi tilknytningen tok nesten like lang tid som å installere låsen da den ikke liker 5 GHz + 2.4 GHz wifi nett så jeg måtte disable 5 Gig på ruteren, konfigurere opp brua og så enable 5Gig igjen.

 

Edit: Mål avstand karm før du begynner. Der var kanskje den største overraskelsen for den tåle rmax 5 mm. Det følger med avstandsstykker som gjør at man kan kompensere noe, men er glippa for stor funker ikke låsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (26 minutter siden):

Har Yale Doorman koblet til alarmanlegget, det er godt over middels digg, låsen har fungert helt fint i noen år nå. 
God kvalitet. 

Men, det er 1 ting som er irriterende med den, lydnivået når døra åpnes og lukkes. 
På dagtid er det ikke noe å tenke på, men skal den døra åpnes og lukkes etter leggetid så er det overhengende fare for at hele husstanden våkner, såpass bråkete er den faktisk. 

Du kan jo bare skru ned lyden, eller er det alarmen som bråker?

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (13 minutter siden):

Du kan jo bare skru ned lyden, eller er det alarmen som bråker?

Ser jeg var lite presis i beskrivelsen der. 
Lydnivået på taste- og bekreftelseslyder er ikke noe problem, men det er selve låsen, den mekaniske lyden er HØY. 

Det er ingen justeringsmuligheter på den etter hva jeg har funnet ut, det eneste jeg har lest meg frem til er at man kan dempe/runde lyden litt med fett. Man må da ha et fett som ikke stivner for mye i kulden, da risikerer man at døra ikke smekker når det er kaldt ute. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøy med vår Yale Doorman L3S Flex. Monterte den selv i en ny ytterdør for 3 år siden, uten problemer.

Vi valgte Yale da denne har skikkelige knapper. Har prøvd Nimly på hytta til en kjenning, men har ikke sansen for touch-knapper, synes det fungerer dårlig, spesielt vinterstid. Yalen kan du trykke på med hansker ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 7.6.2024 den 9.42):

Du kan jo bare skru ned lyden, eller er det alarmen som bråker?

Herlig og takk! Flyttet for snart ett år siden. Den lyden på låsen har jo irritert meg litt. Ikke masse, men litt. Nå er den lavere og helt perfekt 👍

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...