Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Da tester vi ut nytt forum. Ønsker tips til ny/brukt fulldemper.

Bakgrunn.
Den nest siste fulldemperen min var Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29" – Medium fra 2016.
https://99spokes.com/en-EU/bikes/specialized/2016/stumpjumper-fsr-expert-29
Var stort sett fornøyd med denne. 
Det jeg savnet var:
Litt slakkere vinkel på gaffelen, tror denne hadde 67 grader.
Specialized er små i størrelsen og denne var et nummer for liten for meg.
Lettere utveksling og 12 delt gir, noe jeg lett kunne byttet til selv.

Dagens fulldemper er Scott Genius 700 Tuned størrelses Large fra 2018.
https://99spokes.com/en-EU/bikes/scott/2018/genius-700-tuned

Er stort sett fornøyd med denne også.
Liker at den er svært lett, klatrer bra og er trygg nedover.

Det verste med denne er at klikkpedalene slår nedi en gang iblant, noe som har resultert i flere ufrivillige tryn. Det gjør at jeg ikke tør å gi på maks bortover. Dette med pedalene er absolutt det viktigste parametereret for meg å løse med neste sykkel.

Sykkelen er litt for stor for meg og jeg skulle valgt størrelse medium. Får for mye vekt på armene og blir mest sliten der.

Scott Genius 700 Tuned har bakhjulet langt bak. Kombinert med for stor størrelse sliter jeg mer med å bunny jumpe i forhold til tidligere. En litt mer leken sykkel hadde vært fint.

Litt om mine ønsker.
Pedalene skal ikke ta nedi når jeg sykler på vanlig sti. Scott Genius 700 Tuned er den første sykkelen jeg har opplev dette på. Dette er et absolutt krav.
Er mer glad i å sykle oppover og bortover enn nedover.
Liker selvfølgelig nedoversyklig også, her er trygghet viktigst. Liker bedre 65 grader gaffelvinkel en 67 grader.
Har ingen ambisjoner om å ta KOM-er på Strava på nedoversegmenter. 
Ny sykkel skal helst være brukt for å få unna verditap og pris er ikke viktig.
Jeg kan oppgradere alle delene på rammen etter min smak.

 

277_684518747.jpg

102_952700626.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med pedalene vil du nok kunne oppleve på mange sykler, særlig med mer vandring.

Slik jeg leser det du skriver tror jeg sykkel i DownCountry kategorien vil passe deg bedre. Feks:

-Scott Spark (ikke RC modellene)

-Transition Spur

-Rocky Moutain element

osv osv. De fleste større merker har sykler i denne kategorien da dette er sykler som kan brukes til det meste. Du vil mest sannsynlig oppleve mindre pedal strikes på disse enn på modellen med mer vandring. Merker ganske stor forskjell fra Genius til Spark, men samtidig synes jeg det bare er en vanesak så nå slår jeg ikke noe særlig nedi på noen av de.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samtlige Stumpjumpere siden 2016. 2016-modellen i karbon er fortsatt ingen dårlig sykkel. Min ble bare for liten. Med 150mm gaffel og offset-bush i demperen får du en del slakkere styrevinkel.

Tips: det er tilbud på siste gen Stumpjumper akkurat nå. Det kommer sikkert en ny til året. Sjekk specialized.no. Har handlet, og er knallfornøyd. Dette er en naturlig utvikling av 2016-modellen, den i mellom var et massivt bomskudd, så hold deg unna.

Den siste er lengre og slakkere, og tråkker bedre. 130/140mm. Selv med grisekort stem koste jeg meg i går på langtur med masse kjip transport.  Både asfalt og grus gikk fint, denne sykkelen er såpass kvikk at med raske dekk er den ikke langt unna en habil XC-sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden inviterer jo til egenreklame for egne valg 😉

Din beskrivelse av egen sykling ligner på min og jeg trives meget godt ombord på en Ibis Ripley. Tråkker veldig bra, men har også gjort meg til en vesentlig bedre rytter nedover.

Veldig allsidig sykkel hvor valg av dekk transformerer sykkelen fra XC-racer til hardcore downcountry.

Du finner en særdeles velutstyrt versjon på Finn nå. Den er ikke billig, men mye av verditapet er nok tatt ut.

https://www.finn.no/309410055
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMC Fourstroke og Santa Cruz Blur CC er to raske og habile stimaskiner. Begge løser problemet med at pedalene tar ned i. Det er ikke et ukjent fenomen på en den generasjonen Scott. Fikk en del tilbakemeldinger på det da jeg solgte disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Ibis Ripley nevnes over her, og det er en glimrende stisykkel som med raske dekk fungerer godt til raskere disipliner også. Men Ibis har en sykkel som er enda bedre om man ønsker å unngå kontakt mellom pedalene og moder jord. 
Der er Ibis Exie  enda litt bedre, den er laget for XC og rundbane med litt høyere krank, nettopp for å slippe "pedal strikes" når man tråkker gjennom teknisk terreng og i svinger. 
Ripley er en stisykkel mens Exie er i den herlige nye kategorien downcountry, en stirakett som slett ikke gjør seg bort nedover. Sånn enkelt forklart. 

Ellers så kan man unngå mage pedal strikes og tryn med litt justering av teknikk og linjevalg. Selv om det såklart er mer risky business å tråkke raskt bortover en singletrack man ikke kjenner som sin egen lomme, så er det plenty av dyktige og raske syklister som klarer dette med glans, selv på sykler uten høyt krankhus. 
Å se og gjenkjenne farene i god tid vil være en nøkkel, å kunne se langt frem og velge linjer basert på hva man observerer er en av de aller viktigste grunnteknikkene man kan ha som terrengsyklist. Jo fortere det skal gå, jo viktigere blir dette. 
Og så er det å agere og justere seg etter hva man observerer, slik at man f.eks ikke har pedalen nede i området der det enten er noe man ser, eller det potensielt lurer en fare inni f.eks lyng eller gress. 
Så min påstand da er at uansett hvilket nivå du er på nå mtp teknikk og blikk, så kan du bli enda bedre og potensielt eliminere pedalhekt og tryn, på den sykkelen du har i dag, ved å øve på å få blikket lengst mulig frem når du er ute og sykler på sti. 
Og du vil på automagisk vis bli både tryggere og bedre nedover også, og ha det mer gøy når du sykler. Du får mer flyt og gir hjernen din bedre tid til å prosessere info og planlegge linjer. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trek top fuel 2022!!

Trek tok top fuel bort fra rittsykkel kategorien, da superkaliber overtok. De gjorde topfuel om til en tråkk vennlig  stisykkel med 120mm vandring, slakere styrevinkel.

 

Jeg har til vanlig grove sykler noe som gjør at jeg også må ha en grus sykkel. Men Top fuel dekket alle mine behov. RETT OG SLETT EN RÅ SYKKEL.

 

flax for deg at jeg faktisk har den til salgs. Den er lite brukt, uten skrammer og oppleves som en ny sykkel.

 

se link: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=276364201

29FEA3EA-0027-4E24-8943-D645400ADFD7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på det som skrives om at forhjulet er vanskelig å få opp, kranken er litt lav, litt bratt styrevinkel sammen med et ønske om ikke brattere setevinkel(belastning på hendene) så virker det som trådstarter kanskje bør vurdere å montere en gaffel som er 10-20mm høyere. Det vil nemlig forbedre alle disse tingene. 

Nyere sykler vil tendensielt ha en brattere setevinkel, som ikke nødvendigvis er topp for sykling i flatere terreng. 

Videre så vil en god, kvalifisert service av dempere sammen med godt vedlikehold og kanskje noen nye dekk kunne gi en kjempeopplevelse. 

Sykkelen ellers er jo topp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T.Winther skrev (8 timer siden):

Trek top fuel 2022!!

Trek tok top fuel bort fra rittsykkel kategorien, da superkaliber overtok. De gjorde topfuel om til en tråkk vennlig  stisykkel med 120mm vandring, slakere styrevinkel.

 

Jeg har til vanlig grove sykler noe som gjør at jeg også må ha en grus sykkel. Men Top fuel dekket alle mine behov. RETT OG SLETT EN RÅ SYKKEL.

 

flax for deg at jeg faktisk har den til salgs. Den er lite brukt, uten skrammer og oppleves som en ny sykkel.

 

se link: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=276364201

29FEA3EA-0027-4E24-8943-D645400ADFD7.jpeg

Jeg tror du må ta deg tid til å sjekke geo på den han har mot den du prøver å selge ham. Det er riktignok litt høyere krank på Top Fuel men kun 3mm som skiller den og sykkelen han nå klager på at han får pedal strikes med. 
Jeg tror ikke et sykkelbytte løser utfordringen. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (29 minutter siden):

Jeg tror du må ta deg tid til å sjekke geo på den han har mot den du prøver å selge ham. Det er riktignok litt høyere krank på Top Fuel men kun 3mm som skiller den og sykkelen han nå klager på at han får pedal strikes med. 
Jeg tror ikke et sykkelbytte løser utfordringen. 

Nå har jeg sjekket litt.

TFen er 3-6 høyere en den han har. 
Exie er til nærmet lik. De små mm har ingen ting å si på pedal subb.

alle moderne terrengsykler har rundt 340-345mm krank høyde.(av de heg har sjekket. Vil si at det er samme hvordan sykkel du har da. Det er teknikken til syklisten det kommer ann på.

Dempersag og comp innstillinger har også mye å si.

 

jeg selv sliter ikke med pedalsubb på TF’en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har også store plattformpedaler. De vil helt naturlig slå mer ned i bakken enn klikkpedaler f.eks.. Å bruke klikkpedaler vil også hjelpe på å få opp forhjulet(!!), fordi du i praksis løfter føttene opp fra krankakselen og således får en bedre geometrisk utgangspunkt for å flytte vekt over akslingen på bakhjulet. 

Demperoppsett er også nevnt, eller bare demperservice. Raskere retur, litt mer trykk, litt mer kompresjonsdemping vil også hjelpe. 

Her er det mange ting å utforske før ny sykkel er svaret med to streker under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...