Gå til innhold

Lette, men solide slanger til bikepacking tur.


Anbefalte innlegg

Er ikke helt med på hva som skjer i slange verden... Da jeg har vært på tubeless kjøret i de siste årene.

Drar på tur hjemmefra med tubeless, men må ha noen slager i tilfelle guffen treffer vifta.

Hva er smått, lett og solid av sykkel slanger om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke sett Den store TPU-krangletråden😃

Om du vil ha det faktuelt og systematisk, se Bicycle Rolling Resistance: TPU Inner Tubes: Tubolito, Revoloop, Aerothan, FOSS, Pirelli, Eclipse, Barbieri, Vittoria, RideNow, Compared to Butyl, Light Butyl, and Latex

Jeg har litt tilfeldig gått for Tubolito som nødslange på grunn av lav vekt, lite volum og sjarmerende selger hos Sykkeldelisk. Har aldri fått bruk for den på tre kontinenter, så vet ikke om den er solid.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler fornøyd rundt på Aerothan. Hvis du skal ha en trygg backup ville jeg styrt unna de letteste variantene:

Sitat

The ~40 grams TPU tubes also feel much more reliable than the 22/25 grams versions that are really thin. We would recommend these if you don't need that absolute last bit of performance the ultra-light TPU tubes offer. We would rate the RideNow (36 grams), Revoloop (39 grams) and Schwalbe Aerothan (43 grams) equally good with Barbieri NXT, Pirelli SmarTube, and the Tubolito Road (39 grams) slightly behind those as they roll a bit slower.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Rullemotstand er mindre viktig, da hele turen ideelt foregår uten slange. Dekk er Schwalbe G-One Overland Evo 50mm. Spent på disse dekkene. Dekkene har fått god kritikk hos bicyclerollingresistance.com. På slangen er da pris, vekt og soliditet er mer viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt opp sykkelen til sviger-onkel med Aerothan for to år siden. Han sykler noen tusentalls km i året, på mye variert underlag, men trives best på grus i Nordmarka. Har ikke hørt noen klager på de to åra som har gått siden jeg monterte slangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 24.5.2024 den 19.31):

sjarmerende selger hos Sykkeldelisk.

andersar skrev (9 timer siden):

Dette må være mange år siden? 😄 

🙂

Her er det sikkert et poeng som går meg hus forbi. Uansett - hun fortalte så engasjert, detaljert og med smittende entusiasme om TPU-slangenes velsignelser at jeg ikke hadde hjerte til å forlate Sykkeldelisk tomhendt. Ven og vakker var hun også. Jeg vet ikke, men har all grunn til å tro at hun vår søtere enn @Kaiost Kanskje mer sjarmerende også.

Ja, lenge siden. Har spurt i TPU-tråden om hvor lang levetid man kan forvente av en nødslange som ligger i setevesken. Har ikke fått svar utover gjentatte forsikringer om at man er helt uovervinnelige på TPU i seniorritt.

Tror for øvrig at tips om Aerothan er godt.

  • Like 1
  • Haha 5

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Dårlig spøk kanskje. Jeg har ikke handlet på Sykkeldelisk på 10 år. Var innom for et år siden eller så og fikk vel bare bekreftet at det har blitt  MER Anton og MINDRE Sykkeldelisk, i form av mye ungdommer i staben som er mest opptatt av å gå rundt og se kule og hippe ut, og mindre på å yte fremragende service og inneha produktkunnskap.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt reserveslange et drøyt år i sadelveska og den ser like fin ut. Når kona og jeg er på utenlandstur har jeg tre slanger i veska for sikkerhets skyld (hun ingen, man er da gentleman og tar reserveslanger og pumpe på sykkelen så hun får lettest mulig ekvipasje) - men tror jeg kan gå ned til kun en ...vi har godt over 10 000 km i 2024 på Tpu og ikke en punktering.

Når det gjelder statistikk så er det umulig å få bedre statistikk i år enn jeg har på Tpu slanger. Noen her sier at jeg ville vunnet med større margin om jeg hadde kjørt tubeless (var 24 min foran nestemann i klassen på Randsfjorden rundt, og 2.55 min bak totalvinner individuell start), men seier er seier. 

Det er nesten så jeg angrer på at jeg ikke kjørte Elgrittet i går- har jo Epicen satt opp tubeless, så ut fra tilbakemeldinger om hvor fort det ville gått kan en bare tenke seg..

Ellers må jeg nok si meg helt enig med Sepada i at jeg nok har lite å stille opp når det gjelder sjarm...kona fikk se et bilde av meg fra den tiden det var om å ligne Bjørn Borg-jeg hadde langt hår som gikk under haken og pannebånd.

"Du var jo kjekk en gang du" sa hun.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (7 timer siden):

Var innom for et år siden eller så og fikk vel bare bekreftet at det har blitt  MER Anton og MINDRE Sykkeldelisk, i form av mye ungdommer i staben som er mest opptatt av å gå rundt og se kule og hippe ut, og mindre på å yte fremragende service og inneha produktkunnskap.

Her må jeg umiddelbart arrestere deg 😐

Da jeg var innom Sykkeldelisk forrige uke, og siden la ut innlegg om landets mest kostbare landeveissykkel tilgjengelig som hyllevare, møtte jeg imponerende innsikt hos unge Anders.

Ikke bare kunne han gjøre rede for alle detaljer om det italienske vidunderet, ned til egenskapene til harpiksen som brukes når karbondukene legges i støpeformen til den fjærlette rammen, men hadde også innsikt i en mengde temaer som er forbeholdt de mest ihuga entusiastene, med både et kritisk blikk på egne sykler, som Lab71-modellene, så vel som omfattende kunnskap om modeller som Sykkeldelisk ikke fører, som Melee versus Fray. Og ikke minst oppdatert innsikt i utvikling av standarder og tekniske løsninger, geometri, særegenheter ved Campa, betydningen av UCI-regelverket for syklene som tilbys det brede publikum og masse annet. Det var en fornøyelse å diskutere sykkel med ham.

Min erfaring er at dersom man spør etter medarbeider som har god innsikt i sykkel, finner man som regel det, selv i de store kjedene. Og det er en glede å prate med eller få tjenester av fagfolkene hos de spesialiserte forhandlerne. 

Kaiost skrev (6 timer siden):

Har hatt reserveslange et drøyt år i sadelveska og den ser like fin ut.

Et år er ingenting. Min reserveslange må da være inne på femte året, minst. Derfor jeg lurer. 

Kaiost skrev (6 timer siden):

Ellers må jeg nok si meg helt enig med Sepada i at jeg nok har lite å stille opp når det gjelder sjarm...

Jeg sa ikke det. Jeg bare antok at den unge, vakre og velkvalifiserte medarbeideren på Sykkeldelisk var søtere enn deg. Og kanskje mer sjarmerende. 

Kaiost skrev (6 timer siden):

...kona fikk se et bilde av meg fra den tiden det var om å ligne Bjørn Borg-jeg hadde langt hår som gikk under haken og pannebånd. "Du var jo kjekk en gang du" sa hun.....

Pics or it didn't happen.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min lokale Anton sport butikk er det nok helt andre kvaliteter enn fagkunnskap som gjør at småtuppene får seg jobb, det er ikke mange butikker i området med finere sukkertøy i butikken for å si det sånn. Litt annen standard enn hos Europris.... Noen tilegner seg litt fagkunnskap også, men det er definitivt ikke stedet jeg går for å få kjøpsråd.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (12 minutter siden):

Hos min lokale Anton sport butikk er det nok helt andre kvaliteter enn fagkunnskap som gjør at småtuppene får seg jobb, det er ikke mange butikker i området med finere sukkertøy i butikken for å si det sånn. Litt annen standard enn hos Europris.... Noen tilegner seg litt fagkunnskap også, men det er definitivt ikke stedet jeg går for å få kjøpsråd.

App app app, nå skriver du på et åpen forum, hold sånne tanker og begreper  eventuelt inne i hodet ditt .

  • Thanks 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Må samtidig ta mitt ansvar for at jeg ledet inn på det sporet, om enn utgangspunktet var innsikt og engasjement hos Sykkeldelisk. Og et påskudd til å fleipe med kaiost.

Tilbake til lette, men solide slanger til bikepackingtur!

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Min erfaring er at dersom man spør etter medarbeider som har god innsikt i sykkel, finner man som regel det, selv i de store kjedene.

Det er jo veldig gledelig om det faktisk er sånn.... Mitt datautvalg er magert, rett og slett fordi jeg veldig sjelden bruker tid i fysiske butikker.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...