Gå til innhold

TPU slanger


Anbefalte innlegg

Hvor bra er slanger i TPU materiale, er de bare dyre eller er både rullemotstand og punkteringssikkerhet bedre enn tradisjonelle slanger og slangeløst oppsett ?

Så ser jeg at noen slanger koster over 800,- kr per par hos Bikeshop mens andre koster en tiendedel hos mer tvilsomme aktører. Er de dyreste slangene virkelig så bra at man kan forsvare en pris på nesten tusen kroner for ett par inklusive frakt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med de fra RideNow til ca. 60 kr stykket (er ofte på salg).

De har virket fint syns jeg, viktig at felgteip er bra ellers får du punktering innefra.

 

Kan ikke si jeg merker forskjell fra latex, men sparer 100 gram totalt. Pluss at de er vesentlig billigere enn Michelin eller Vittoria latex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt på RideNow i en måned, strålende fornøyd så langt med pris, kjørekomfort, vekt og plass i sadelveska. Har fremdeles til gode å punktere, men ser for meg at det i hovedsak er dekket som får stå for sikkerheten der. 
 

Ser heller ikke vitsen med å bruke penger på dyrere produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (6 timer siden):

skjønner jeg ikke vitsen med å kjøpe feks Aerothan.

Det kommer til syvende og sist an på forholdet mellom pris og punkteringshyppighet. Jeg har ikke prøvd RideNow, men Aerothan, Tubolito og Revoloop i forskjellige varianter over 3-4år. For meg har Aerothan kommet ut som det klart beste valget av de med en pris på ca.200/stk sist jeg handlet og 1 (snik)punktering (på en syltynn metallnål-liknende sak) på.. tja, det må være rundt 10 000km samlet sett - den første slangen har gått 7000km i samme felg nå, på 3 år eller så. Man kan ikke punktere ofte med en slange til 60kr før det ikke var så billig i forhold likevel. De to andre merkene har for meg punktert like hyppig som butyl gjorde, på forskjellige forklarlige og uforklarlige vis. Så jeg vil nesten snu på det og si at jeg ikke skjønner vitsen med å velge noe annet enn Aerothan 😉

Kanskje har jeg hatt flaks/uflaks med bruken av de forskjellige, men jeg er iallfall helt sikker på at det er forskjell på TPU og TPU. Materialet i Revoloop virker tynt og noe skjørt, kjørefølelsen er dog nydelig. Materialet i Tubolito er tykkere, men virker ikke å være spesielt elastisk (de er ofte permanent deformerte rundt ventil og eikehull etter noe tids bruk). I tillegg til at kjørefølelsen med Tubolito er dårlig (rar klang lager de og). Materialet i Aerothan virker tykt, seigt/elastisk og robust - likevel er vekta sammenliknbar og kjørefølelsen god. De blir gule i fargen etter noe tid, men det er ubetydelig for meg 😛 

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt på RideNow TPU i 36g versjon i en halv sesong, og kan anbefale dem på det varmeste. En punktering pga en metallbit som stakk gjennom dekket, og ville punktert en hvilken som helst slange. Hullet lappet jeg med en av de selvklistrende lappene som fulgte med, og har ikke merket noe mer til det siden. Kjørefølelse er etter min mening tilsvarende latex, men merkbar forskjell i hvor snappy hjulene føles, da man sparer en god del roterende vekt ytterst på hjulene. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til verken latex, butyl eller bytte til slangeløst. Enkelt, billig, lett og _føles_ raskt.

Har et sett i 19g-versjon som skal brukes på nytt sykkelbygg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Infraspinatus skrev (6 timer siden):

Noen som har teknisk info bak forskjellen mellom Tubolito, SmarTube og Aerothan?

Tekniske data foruten punkteringssikkerhet er tilgjengelig i testen til bicyclerollingresistance

Sitat

We would rate the RideNow (36 grams), Revoloop (39 grams) and Schwalbe Aerothan (43 grams) equally good with Barbieri NXT, Pirelli SmarTube, and the Tubolito Road (39 grams) slightly behind those as they roll a bit slower.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vel et år hadde jeg første punktering med TPU slange (Pirelli SmarTube) i går, plutselig var det flatt etter en brosteinsbelagt rundkjøring som jeg har kjørt mange ganger før uten problemer. Mistenker at jeg hadde litt for lite luft i bakhjulet, var i alle fall ingenting som hadde gått igjennom dekket. Venter på en pakke RideNow fra AliExpress, så da blir det noen dager tilbake på butylslanger(grøss) frem til de dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viceroy skrev (1 time siden):

(....)  Mistenker at jeg hadde litt for lite luft i bakhjulet (...) 

Det er akkurat her slangeløst hjelper deg. Men det er kanskje ikke rette tråden å gni det inn 😎

LarsB

  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til Mallorca 9 mars og har gjort unna ca 400 mil så langt. Med Continental GP 5000-28mm og RideNow Tpu på 36 g har det gått som en lek. 

  • Hjulene var kjempelette å sette opp, bare å sette på felgtape, ha på dekket, smette inn slangen etter å ha pumpet den litt opp, bruke dekkspaken litt og der var dekket på plass. Ved transporten på fly hit ned var det bare å slippe ut lufta og pumpe opp igjen når jeg monterte sykkelen.
  • Trillemotstadnd: Det triller noe helt enormt-med dekktrykk på ca 6 bar/90 psi er det ingen- absolutt ingen jeg har syklet ned bakker med som har vært i nærheten av å trille fortere enn meg. Det er tvert imot slik at jeg triller inn de aller fleste som ligger foran ( og regner med at det er maaange av disse som har tubeless....) Skal være ærlig å si at det var en som kjørte fra meg ned Coll de Femenia for litt over ei uke siden. Etter å ha kjørt fra Tankstelle/Lluc mot Pollensa ble jeg tatt igjen av to syklister, den ene med Uno-X drakt og den andre med Ineos drakt. Jeg antok at dette var fan av lagene og tenkte disse var det passe å sykle med nedover mot Pollenca. Da vi kom på toppen av Coll de Femenia hørte jeg han Ineos fyren spurte han andre: Are you ready?  Og dermed bar det ivei nedover bakkene...jeg satte pers ned bakkene, men Ineos fyren for som en rakett nedover lia og ble borte. Da vi kom ned til bunnen av stigningen sakket han av så vi andre to tok han igjen. Lå på hjulet og kikket litt på sykkel, drakt og hjelm, og jammen var han gjennomført "fan" for det sto Swift på hjelm og sykkel samt et britisk flagg....Måtte google litt og fant ut at det var innafor å bli frakjørt av Ben Swift.
  • Punkteringssikkertheten er på topp. Har ikke hatt en punktering (hadde ingen i januar med samme oppsett da jeg var 10 dager i Calpe også)- i motsetning til han som alle vet hvem er som fikk bakdekket blåst av felgen på sitt tubeless oppsett for noen uker siden her nede, heldigvis i motbakke. Så statistisk er Tpu helt i toppklasse her.
  • Komforten er utmerket, merker ikke mye til ujevnhetene  med 90 psi og Tpu slanger. Veigrepet er mer enn godt nok.

Tpu slanger vert anbefalt og er etter mi meining det beste du kan ha under dekket ditt på ein landeveissykkel (om du ikkje er på Uno-X eller kjører brosteinsritt).

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (20 minutter siden):

Det er akkurat her slangeløst hjelper deg. Men det er kanskje ikke rette tråden å gni det inn 😎

LarsB

Les mitt svar Lars. Det er godt mulig at tubeless hadde hjulpet her. Men for hvermansen er det nok slik at det tubeless oppsettet medfører mer styr og arbeid/usikkerhet om det er trygt nok i fohold til arbeidet med å skifte slange de få gangene hvermansen punkterer. Er med på en sykkelside der det med jevne mellomrom legges ut problemer med med tubeless oppsett (dette er helt vanlig folk som sykler  en del) og som blir helt oppgitt/fortvilet over de uhell som oppstår. Men skal la det ligge- skal si ifra når jeg punkterer så kan jeg regne ut hvor stor sannsynlighet det er for uhell med Tpu slanger.

Endret av Kaiost
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kun en grønnskolling uten noen autoritet på dette nye forumet, men jeg synes Kaiost fortjener en påskjønnelse eller i det minste anerkjennelse for iherdig og kompromissløst forsvar av egne preferanser i flere tråder. Og han har rett. Man får størst glede og sykler fortest på det oppsettet man liker og stoler på selv. Jeg er ikke ironisk. Og jeg er ikke ironisk når jeg sier at jeg ikke er ironisk. Og så videre.

Endret av Sepeda
  • Like 1
  • Haha 5

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (Akkurat nå):

Nå er jeg kun en grønnskolling uten noen autoritet på dette nye forumet, men jeg synes Kaiost fortjener en påskjønnelse eller i det minste anerkjennelse for iherdig og kompromissløst forsvar av egne preferanser i flere tråder. Og han har rett. Man får størst glede og sykler fortest på det oppsettet man liker og stoler på selv. Jeg er ikke ironisk. Og jeg er ikke ironiske når jeg sier at jeg ikke er ironisk. Og så videre.

Hehe, enig. Du skulle hørt meg da jeg argumentere for slanger på terrengsykkel. Kona vant klassa si i Birken i 2021 med tpu slanger, Scott Scale med stiv gaffel-7.5 kg. Hun som ble nr.2 ledet med kona på Sjusjøen med 8 min. Hun kjørte tubelss og punkterte. Guffa tettet ikke og hun hadde et svare strev med å få fikset dette. I mål var kona 3 minutter foran- og vant altså med slanger vs tubeless.

Etter dette kjørte vi TransØsterdalen to ganger og etter å ha hoppet og danset på sleipe røtter og hatt dårlig grep, samt regelrett bli frakjørt av ryttere du eller ville kjørt fra fikk jeg en aha opplevelse med tubeless og terreng. Så i fjor ble det tubeless på to hardtailer og to fulldempere. Alt ble bedre, flyten i terrenget, kontroll på sykkelen i utfordrende partier. Så der ser jeg meg ikke tilbake- kun tubeless på terreng.

Men landevei (altså ren asfaltsykling som jeg bedriver) og terrengsyklng (og gravel) er etter min mening to forskjellige idretter. Helt til noen klarer å overbevise meg om noe annet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (1 time siden):

Skal bare se at Ineos og Uno X stiller med slanger hele gjengen 😎

Du kan gjerne være ironisk, men jeg har aldri sagt at slanger er det beste for proffsyklister eller Uno-X, snarere tvert imot.

De har alle fordelene med tubeless oppsett ved å ha mekanikere som tar seg av jobben slik at det skal være riktig i henhold til sikkerhet, størrelse på dekk, mengde guffe osv osv. De kjører ofte på annet underlag enn det 99% av alle de andre gjør, noe som gjør at de drar nytten av mindre dekktrykk. De har følgebiler som gir dem nytt utstyr når uhellet er ute.

Og de kjører med det utstyret som alle andre bruker, noe som bygger opp trua på at det vi har er minst like bra som de andre.

Den dagen den gjengse mann i gata kan sette opp et hjulsett tubeless like lett og med så lite klunder som han gjør med Tpu kan vi snakke om saken. Inntil da kan gjerne dere få som er her inne og som er frelst selvsagt mene at tubeless er best for alle-alltid. Pr. i dag er ulempene ved tubeless større enn fordelene for han som går inn i butikken og kjøper en sykkel og som bruker den for å holde seg litt i form- jfr de som har kjøpt Nakamura/Diamant landeveissykler siden 2010 (nå er selvsagt ikke det bra nok sykler, selv om de er solgt i bøtter og spann- det bør helst hete Scott, Fara, S-Works, Cannondale osv). 

Tror dette blir mitt siste innlegg vedrørende temaet, men om det skulle være en med usedvanlig gode pedagogiske evner som kan legge dette fram for meg på en måte som gjør at jeg blir overbevist så kom igjen. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (3 minutter siden):

Dette er nok dessverre ikke i egenskap av slangene dine 😉

Det er en kombinasjon av slanger og GP 5000,( sykkel er en Focus Cayo disc og jeg veier 73 kg i dag) eller hva mener du grunnen er?. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen i rullemotstanden til slangene har helt latterlig lite å si i forhold til fordelen av å drifte bak noen, ha guts og teknikk til å kjøre fort nedover, av å ha en aerodynamisk sittestilling, være smidig nok til å kunne pakke seg inn tight, ha en aerodynamisk hjelm og klær.

Det blir usaklig anekdotisk å argumentere for at det å kjøre fra noen tilfeldige personer nedover er en egenskap som kan atrributeres til forskjellen mellom butyl, tubeless og TPU.

Endret av Gruskverner
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da utgår den fordelen det hevdes at tubeless har da om det er slik du sier…

Nå tror jeg vel at jeg har et rimelig bra erfaringsgrunnlag når det gjelder hvordan min sykkel triller med de hjul, dekk, slanger den har. Etter drøye 130 timer og ca 4000 km på 5 uker her på Mallorca så langt er det mer enn noen tilfeldige personer jeg har trillet inn og ifra. Dette er gjort på så mange forskjellige bakker at jeg mener å ha ganske god oversikt, også i forhold til det du nevner. 

Men det høres ut som om du har bedre greie på dette enn meg så da tenker jeg at jeg lar det bli med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (På 14.4.2024 den 18.29):

Tekniske data foruten punkteringssikkerhet er tilgjengelig i testen til bicyclerollingresistance

 

Noen her mente at det var forskjell i materialet mellom de ulike TPU-slangene. Jeg har bare testet Aerothan, tubolito og pirelli smartube.. de siste virker ganske lik mens aerothan må være litt annen «TPU-konstruksjon»..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Joaaso Hadde litt erfaringer om bruk og materiale som han delte fint her.

Jeg har kun erfaring med aerothan 28-35c pr. nå og lest mest om den. Tror på at de er mer punkteringssikre enn butyl, og har den fordelen at de ikke skal kunne flerre seg opp.

Har punktert en gang, men det var en litt spesiell situasjon hvor jeg var helt sikkert på at felg og alt gikk at skogen. Merket til min store overraskelse ikke punktering (lavt trykk) før jeg kom skulle dra fra jobb igjen og felg overlevde.

Tilsvarende situasjon (stor fart mot usett asfaltkant) med butyl har slange revnet og dekk nesten gått av felg.

I motsetning til andre rapporter fikk jeg også lappet min med park tool patch kit.

Så for egen del virker aerothan å vare lenge nok til å forsvare prisen, men om RideNow er tilsvarende blir det vanskelig. Skulle gjerne sett en test av punkteringssikkerhet mellom merkene.

@haaaaakon

Sitat

Jeg kjøpte 4 stk RideNow og hadde 4 punkteringer på 5 dager..

Hvilken versjon av de var dette? Og du fant ingenting i dekket? 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen eg blir overbevist om at TPU er like punkteringssikkert og like lettrullande som slangelaust så går eg over til TPU. @Kaiost gjer ein svært god jobb i å overbevise. Men så er det sånt som det @haaaaakon og @Viceroy rapporterer om over som gjer at eg ikkje er heilt overbevist enno.

Eg har ein del tusen kilometer slangelaust på landeveg, og har hatt så lite trøbbel og styr med det at eg per no ikkje ser nokon grunn til å skifte. Men det kan naturlegvis endre seg. Det som eg synest er mest irriterande er at ventilane etterkvart tettar seg og blir dårlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...