Jump to content

TPU slanger

Recommended Posts

Hvor bra er slanger i TPU materiale, er de bare dyre eller er både rullemotstand og punkteringssikkerhet bedre enn tradisjonelle slanger og slangeløst oppsett ?

Så ser jeg at noen slanger koster over 800,- kr per par hos Bikeshop mens andre koster en tiendedel hos mer tvilsomme aktører. Er de dyreste slangene virkelig så bra at man kan forsvare en pris på nesten tusen kroner for ett par inklusive frakt ?

Jeg sykler med de fra RideNow til ca. 60 kr stykket (er ofte på salg).

De har virket fint syns jeg, viktig at felgteip er bra ellers får du punktering innefra.

Kan ikke si jeg merker forskjell fra latex, men sparer 100 gram totalt. Pluss at de er vesentlig billigere enn Michelin eller Vittoria latex.

Jeg har kjørt på RideNow i en måned, strålende fornøyd så langt med pris, kjørekomfort, vekt og plass i sadelveska. Har fremdeles til gode å punktere, men ser for meg at det i hovedsak er dekket som får stå for sikkerheten der. 

Ser heller ikke vitsen med å bruke penger på dyrere produkter. 

rosandholm skrev (6 timer siden):

skjønner jeg ikke vitsen med å kjøpe feks Aerothan.

Det kommer til syvende og sist an på forholdet mellom pris og punkteringshyppighet. Jeg har ikke prøvd RideNow, men Aerothan, Tubolito og Revoloop i forskjellige varianter over 3-4år. For meg har Aerothan kommet ut som det klart beste valget av de med en pris på ca.200/stk sist jeg handlet og 1 (snik)punktering (på en syltynn metallnål-liknende sak) på.. tja, det må være rundt 10 000km samlet sett - den første slangen har gått 7000km i samme felg nå, på 3 år eller så. Man kan ikke punktere ofte med en slange til 60kr før det ikke var så billig i forhold likevel. De to andre merkene har for meg punktert like hyppig som butyl gjorde, på forskjellige forklarlige og uforklarlige vis. Så jeg vil nesten snu på det og si at jeg ikke skjønner vitsen med å velge noe annet enn Aerothan 😉

Kanskje har jeg hatt flaks/uflaks med bruken av de forskjellige, men jeg er iallfall helt sikker på at det er forskjell på TPU og TPU. Materialet i Revoloop virker tynt og noe skjørt, kjørefølelsen er dog nydelig. Materialet i Tubolito er tykkere, men virker ikke å være spesielt elastisk (de er ofte permanent deformerte rundt ventil og eikehull etter noe tids bruk). I tillegg til at kjørefølelsen med Tubolito er dårlig (rar klang lager de og). Materialet i Aerothan virker tykt, seigt/elastisk og robust - likevel er vekta sammenliknbar og kjørefølelsen god. De blir gule i fargen etter noe tid, men det er ubetydelig for meg 😛 

Edited by Joaaso

Har kjørt på RideNow TPU i 36g versjon i en halv sesong, og kan anbefale dem på det varmeste. En punktering pga en metallbit som stakk gjennom dekket, og ville punktert en hvilken som helst slange. Hullet lappet jeg med en av de selvklistrende lappene som fulgte med, og har ikke merket noe mer til det siden. Kjørefølelse er etter min mening tilsvarende latex, men merkbar forskjell i hvor snappy hjulene føles, da man sparer en god del roterende vekt ytterst på hjulene. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til verken latex, butyl eller bytte til slangeløst. Enkelt, billig, lett og _føles_ raskt.

Har et sett i 19g-versjon som skal brukes på nytt sykkelbygg. 

• Like 1