Gå til innhold

Hva med luftforurensning? (Lang tråd)


1482

Anbefalte innlegg

Hei folkens! 

Etter forrigetur med rulleski har jeg hostet og harket svevestøv i flere dager. Dette fikk meg til å tenke på hvordan vi som trener og transporterer langs veien påvirkes av luftforurensning. Dette vil jeg tro er aktuelt for all aktivitet som foregår langs trafikkert vei, ikke bare syklister. 

 

Min situasjon er som følger: 

Jeg pendler daglig mellom Nittedal og Oslo. Reiseruten går på sykkelvei langs riksvei 4, via Sinsen, og inn til sentrum. På denne traseen er det person- og tungtrafikk til alle døgnets tider. Samtidig passerer jeg tre stk grus- og pukkverk som genererer mye støv. Jeg opplever at det stort sett alltid er mye forurensning og støv, selv på dager med «god» luftkvalitet (ref. målingene hos: https://luftkvalitet.miljodirektoratet.no/ ). På vinteren er det ofte dårlig eller svært dårlig luftkvalitet. 

 

Reisetiden er fra ca 1 time per vei om jeg sykler, til opp mot 2 timer dersom jeg løper eller går på rulleski. Totalt blir det altså minst to timer daglig eksponering i forurenset luft, fem dager i uken. 

 

Med minst to timer daglig eksponering er det urovekkende å lese om de negative helseeffektene av svevestøv og luftforurensning. Blant annet nevnes KOLS, kreft, hjerte- og karsykdommer, med mer. (Ref. https://www.fhi.no/kl/luftforurensninger/luftkvalitet/temakapitler/svevestov/?term=#helseeffekter-av-svevestv   ) . Felles for effektene er at de alene og/eller i kombinasjon kan gi betydelig redusert livskvalitet og forkortet levealder. 

 

Det er allmenn kunnskap at det finnes en rekke positive helseeffekter av fysisk trening og aktivitet. Litt enkelt sagt kan vi konstatere at fysisk aktivitet i utgangspunktet er positivt for kropp og sjel. Likevel har jeg en hypotese om at det kanskje ikke skal så veldig mye til før en oppnår «diminishing returns» dersom fysisk aktivitet foregår i forurensede miljøer. Helt konkret kan uttrykket diminishing returns eksemplifiseres ved å si at løping/sykling/rulleski isolert sett er sunt, men å bedrive dette over en viss mengde (X) i et forurenset miljø, medfører at ulempene forårsaket av luftforurensningen totalt sett overstiger fordelene ved fysisk aktivitet. 
 

Eventuelt kan det også være en mulighet for at forurensningen er såpass skadelig at de negative helseeffektene ved eksponering alltid vil overstige de positive helseeffektene av fysisk aktivitet. 

Spørsmålene mine er da som følger:

Er det noen som kjenner til relevant forskning på området? Trenger ikke nødvendigvis være norsk. Vil tro at mange prinsipper er overførbare fra andre land. 

Er du klar over hvilken helserisiko du utsetter deg for? Og hvis ja, hva gjør du med kunnskapen om dette? 

Selv har jeg sett noen syklister bruke maske mot forurensning (feks https://bikeshop.no/respro/cinqroxly/respro-cinqro-maske-gul-str-xl  

). Er det noen som har erfaring med bruk av slike eller liknende masker? Stilmessig synes jeg det står til stryk, men jeg er allerede neongul fra topp til tå så en maske fra eller til spiller liten rolle. 

Har du eventuelt andre innspill til hvordan man kan mitigere luftforurensning?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendla med sykkel ned til Linderud fra Skedsmo for noen år siden og tenkte litt det samme, det svevestøvet kan ikke være sundt. Kjøpte en sånn maske og prøvde den et par turer. Klarte ikke puste skikkelig i den, i tillegg dugga brillene ned. Så ga opp det prosjektet. Bytta etterhvert jobb så nå er det ikke et problem for meg lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forurensing kan også komme ovenifra i form av regn et godt stykke unna alfarvei.
I august 2021, langs Mantjernsvegen i Nordmarka, kom det et kraftig lokalt regnvær. Da jeg kom hjem så jeg at beskyttelsesfolien på computeren hadde merker som hadde tæret på plasten. Kunne kjenne med neglen at merkene var litt ruglete. Bare å bytte.
Vanskelig å beskytte seg mot slik nedbør.

image.png.4b534550adcd6e369b923edb0f523d97.png

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye forskning rundt helse, trening og dårlig luftkvalitet men jeg har ingen referanser  komme med i farten.

I Oslo laget de for mange år siden en oversikt over hvor registrerte allergikere bodde, og de fleste bodde i 100meters avstand fra innfartsårer. Så kjenner jeg endel som har flyttet fra storbyer i europa og til Norge og som har blitt kvitt allergiene sine. Vi snakker her om luftveisallergier.

Generelt bør man ikke trene når luften er forurenset og masker har kun begrenset effekt mot svevestøv.

De som sykler til jobb i Oslo bør definitivt ha fokus på hvor de sykler, det kan være fornuftig å ta småveiene og ikke sykle langs hovedveiene, spesielt om våren føre veiene er feid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt anekdotisk hjemmeforskning, men når min yngste var ca 3 år hadde hun hatt noe legen kalt barneastma som ga litt symptomer om vinteren. Vi var i Oslo en ukes tid vinteren det året og da hostet hun konstant, natt og dag. Når vi dro fra Oslo og bodde en natt på Mysen så var all hoste vekke og det var ingen antydning til det samme greiene når vi kom hjem til Stavanger.

Hvis jeg bodde i Oslo hadde jeg bekymret meg betraktelig mer for luftforurensning enn jeg gjør her i Stavanger. Mistenker óg at det fuktig klimaet bidrar til å holde støvmengden nede her.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen kilder å vise til, bare min noe selektive hukommelse, men mener å huske at jeg har hørt om forskning på dette området som viste at de positive helseeffektene ved fysisk aktivitet, f.eks. sykling til jobb, langt på vei overgikk de negative forbundet med forurensningen man var utsatt for langs denne veien.

Forutsetningene som var lagt til grunn her vet jeg derimot ikke noe om, så hvis forskningen er gjort i områder med mindre kulde enn her i nord, så kan det jo være effekter som ikke er tatt høyde for. Likeledes er det sikkert lavt til moderat tempo/intensitet, slik at om man bruker pendlingen til hardere treningsøkter kan jo det også ha effekter som ikke er gjort rede for.

Ok, det var en altfor langtekkelig måte å si at det skal være mulig å finne forskning på området, selv om jeg beklageligvis ikke har noe konkret å vise til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, et kjapt søk på ScienceDirect som enkeltvis inneholdt ordene air pollution exercise ga 34 586 treff, og mange av de 25 første virker relevante.

Én heter f.eks. "Active transport: Exercise trumps air pollution, almost always", og du kan vel lese konklusjonen ut av tittelen. Imidlertid tilkjennegir de en interessekonflikt i og med at de er ivrige syklister og oppgir i oppsummering at elsykler er en bedre investering enn elbiler, så de har åpenbart en agenda her. Det er ikke dermed sagt at konklusjonen er feil, men det setter ting i kontekst. Så husk kildekritikken folkens!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (5 minutter siden):

Har dessverre ingen kilder å vise til, bare min noe selektive hukommelse, men mener å huske at jeg har hørt om forskning på dette området som viste at de positive helseeffektene ved fysisk aktivitet, f.eks. sykling til jobb, langt på vei overgikk de negative forbundet med forurensningen man var utsatt for langs denne veien.

Støttes!

Altså mye negativt med luftforurensing, men det er tross alt bedre å være aktiv og røyke enn å stumpe røyken og sitte på ræva. For å sette det litt på spissen, og ikke for å bagatellisere farene ved røyking. Hvis pendling får deg i aktivitet er det bra for deg!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingo skrev (35 minutter siden):

Litt anekdotisk hjemmeforskning, men når min yngste var ca 3 år hadde hun hatt noe legen kalt barneastma som ga litt symptomer om vinteren. Vi var i Oslo en ukes tid vinteren det året og da hostet hun konstant, natt og dag. Når vi dro fra Oslo og bodde en natt på Mysen så var all hoste vekke og det var ingen antydning til det samme greiene når vi kom hjem til Stavanger.

Hvis jeg bodde i Oslo hadde jeg bekymret meg betraktelig mer for luftforurensning enn jeg gjør her i Stavanger. Mistenker óg at det fuktig klimaet bidrar til å holde støvmengden nede her.

Tilbake i 2013 var Stavanger verst på svevestøv, men mye bra har blitt gjort til å endre på det.

  • Den gang var piggdekk-andelen 25%, mens en senere har innført piggdekkavgift, og nå er det kun 9% som kjører på piggdekk.
  • Stavanger var og plaget av mye svevestøv fra gamle peiser / ovner. De innførte i 2016 pengestøtte på 5000 for rentbrennende ovner som tok vekk mange gamle ovner.
  • Stavanger har og hatt støtte til kjøp av varmepumpe på 40% (maks 6000). Det har vært en gedigen suksess og har både spart strøm og stoppet mye fyring i ovner.
  • Stavanger soper og rengjør noen veier HVER DAG! (se bilde under). En ser at kommunen tar støv på alvor med 100-siders rapporter og målinger 17/2020 (stavanger.kommune.no)
  • Og nå har Stavanger åpnet store deler av Sykkelstamvegen til 2 milliarder, med nabokommunene. 

Er klart at regn skyller vekk en del svevestøv, og binder støv, men også vinden blåser vekk mye støv (blåser mer i Stavanger enn Oslo).

Ikke så rart at Stavanger / Sandnes-området lager masse syklister. Både de og innbyggerne tas på alvor. De har vel gjort en del i Oslo og, men... Sånne grustak som ble nevnt av trådstarter....burde vært påtvunget et slags filter/vegg som stopper støvet.

 

Rengjøring.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! I Oslo og omegn er det vel stort sett rengjøring av sykkelfelt én gang hver vår, og selv da ser man jo at det ligger igjen et tykt støvlag mange steder. Er vel primært for å ta grus o.l. det rengjøres, ikke støv. Knust glass blir stort sett fjernet ved naturlig spredning heller enn aktiv opprydning. Begredelig...

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en vanlig støvmaske fra byggern hjelpe mot svevestøvet? Noen som har testa å sykle med det? Jeg har en formening om at de billigmaskene vil funke bedre enn spesialmaskene med tanke på pusting. Men tar de nevneverdige mengder av støvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forsåvidt enkelt å teste. Hiv den på en ukes tid og se hvor den blir skitten.

Men i utgangspunktet er jeg veldig skeptisk, spesielt ifht den innsuginga av luft som gjerne gjøres på en sykkeltur. Du skal nok ha en veldig velbygd og stram/tettsittende maske for å ha god effekt. Lufta tar jo fort raskeste vei. Men noe vil jo (neste) enhver maske ha, må bare veie mot ubehaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (18 timer siden):

Vil en vanlig støvmaske fra byggern hjelpe mot svevestøvet? Noen som har testa å sykle med det? Jeg har en formening om at de billigmaskene vil funke bedre enn spesialmaskene med tanke på pusting. Men tar de nevneverdige mengder av støvet?

Jeg har brukt billige støvmasker (3M for sandpapir-bruk) når jeg jobber med Glava glass-isolasjon. Når jeg jobber hardt merker jeg at det bygger seg opp fuktighet på innsiden av ventilen, slik at jeg må ta pause. Vil tro det samme kan skje når en sykler, men vet ikke. Men er jo hundrevis av forskjellige masker, så finnes sikkert andre modeller som er mer egnet. Men det jeg kan si er at masken funker mot byggisolasjon. Når jeg har den på merker jeg ingen ting i lungene, men hvis jeg "skal bare" så ender jeg veldig fort med å hoste. Så selv om jeg var redd luft ville lure seg rundt kanten så gjorde det ikke det. Så det kan ha noe for seg. Er nok ikke uten grunn at kineserne bruker masker i trafikken.

Tror det er denne jeg har brukt:

3M Støvmaske 8822c ffp2 m/ventil 3 stk pr pkn | Maxbo

Men ville nok prøvd andre og, som er mer egnet til sykling.

Ser at faktisk Bikeshop har masker. Aner ikke hvor gode de er, men du kan i hvert fall kalle deg Hannibal med den på.

Respro Sportsta Støvmaske Str. XL - Bikeshop.no

BikeshopMaske.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingo skrev (På 28.5.2024 den 9.24):

Litt anekdotisk hjemmeforskning, men når min yngste var ca 3 år hadde hun hatt noe legen kalt barneastma som ga litt symptomer om vinteren. Vi var i Oslo en ukes tid vinteren det året og da hostet hun konstant, natt og dag. Når vi dro fra Oslo og bodde en natt på Mysen så var all hoste vekke og det var ingen antydning til det samme greiene når vi kom hjem til Stavanger.

Hvis jeg bodde i Oslo hadde jeg bekymret meg betraktelig mer for luftforurensning enn jeg gjør her i Stavanger. Mistenker óg at det fuktig klimaet bidrar til å holde støvmengden nede her.

En ungen var plaget av falsk krupp, dette forsvant relativt kjapt når vi endret bosted fra by til land.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (2 timer siden):

Jeg har brukt billige støvmasker (3M for sandpapir-bruk) når jeg jobber med Glava glass-isolasjon. Når jeg jobber hardt merker jeg at det bygger seg opp fuktighet på innsiden av ventilen, slik at jeg må ta pause. Vil tro det samme kan skje når en sykler, men vet ikke. Men er jo hundrevis av forskjellige masker, så finnes sikkert andre modeller som er mer egnet. Men det jeg kan si er at masken funker mot byggisolasjon. Når jeg har den på merker jeg ingen ting i lungene, men hvis jeg "skal bare" så ender jeg veldig fort med å hoste. Så selv om jeg var redd luft ville lure seg rundt kanten så gjorde det ikke det. Så det kan ha noe for seg. Er nok ikke uten grunn at kineserne bruker masker i trafikken.

Tror det er denne jeg har brukt:

3M Støvmaske 8822c ffp2 m/ventil 3 stk pr pkn | Maxbo

Men ville nok prøvd andre og, som er mer egnet til sykling.

Ser at faktisk Bikeshop har masker. Aner ikke hvor gode de er, men du kan i hvert fall kalle deg Hannibal med den på.

Respro Sportsta Støvmaske Str. XL - Bikeshop.no

BikeshopMaske.jpg

Takk for god info. Problemet med den maska jeg hadde (og kanskje alle disse spesialmaskene?) er at de har veldig tette filter som skal ta pollen og alt mulig mikrostøv. Det gjør at man må ta i godt når man puster inn og ut, litt som med gassmaske på. Det gjorde ihvertfall at jeg holdt på å svime av i oppoverbakker…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (22 timer siden):

Hold deg i sone 1 og pust med nesa. Den har bedre naturlig filter enn munnen

Slår enda ett slag for nesepust. Det er i hvert fall langt bedre enn ingenting, og har ellers gode bieffekter. Litt tilvenningstid, men man kan fint ligge i sone 3 med nesepust også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er om en klarer å starte en time tidligere....og slutte en time tidligere...mindre sjanse for masse støv....eller sykle en annen vei...hvis en har fleksitid / fleksikone og er A-menneske, og ingen unger som ikke klarer seg selv.....ok....

Nå er ikke jeg plaget med støv på sørvestlandet, men vil ikke en tynn buff foran munnen og ta vekk mye drit? I hvert fall de største partiklene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være aaaaalt for store hull i en buff. Størrelsen på luftforurensingspartikler må jo suse gjennom den skiten som en tennisball i en dobbeltgarasje (nei, jeg har ikke googlet dette for å sjekke :D).

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...