Jump to content

Aero, dype hjul og "brede" dekk (ft. SilcaJosh)


Recommended Posts

Interessante funn fra vindtunnell-testing for grussykling:

TL;DW: Dype hjul er raskere uansett bredde på dekk (fra 32mm-53mm)

 

Bonusfunn:
Drikkeflaske i skjorta foran = mer aero enn uten! 😄
Lauf Grit 3 er mer aerodynamisk enn "vanlig" karbongaffel 😄

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ndreas skrev (2 timer siden):

Lauf Grit 3 er mer aerodynamisk enn "vanlig" karbongaffel 😄

Fjærdemperen hos Grit er et eksempel på at utbygg fra rammesett vil kunne gi en aerodynamisk fordel. 

Av samme grunn er skjermer, som også kan gi aerodynamisk fordel, ikke tillatt etter UCI-reglene.

Det er også en kjent sak at riktig utformede rammevesker likeledes kan gi aerodynamisk fordel.

Grunnet til at syklister flest tror at det er aerodynamisk optimalt med naken sykkel uten skjermer, uten vesker (og uten Grit!) og gjerne med rytter dekket i søle fra topp til tå, skyldes at UCI-reglene dikterer at det er det vi ser hos proffene på TV 🙂

Soeder skrev (1 time siden):

Mangler økologisk validitet den der..ser ikke noe grus i tunellen 😆

🙂

Men grus påvirker rullemotstand, ikke luftmotstand.

  • Like 3

😐

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært ekstremt morsomt dersom UCI åpnet for skjermer og rammevesker, men kun modeller fra 2023 eller eksplisitt godkjente i 2024 (mao. for å unngå produkter som kun er tiltenkt aero, og ikke funksjonalitet).

Tenkt deg Pog og Vingegaard knive opp Tourmalet med hvert sitt sett  skranglende SKS-Bluemels skjermer, Lauf-gaffel, Haribo-godtepose på overrøret og flaske i skjortelomma.

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Sikker på at ikke støvsky påvirker luft(motstand)? 🙂 Neida, jeg bare leter etter argumenter for å holde meg til nåværende oppsett 💸💸, men det måtte vel ev. enda bedre effekt på grus, bortsett fra at man ofte sykler saktere og mindre vindutsatt.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Gruskverner said:

knive opp Tourmalet med hvert sitt sett  skranglende SKS-Bluemels skjermer, Lauf-gaffel, Haribo-godtepose på overrøret og flaske i skjortelomma.

Det der er TCR i eit nøtteskal. I alle fall om du legg til ein sovepose.

Link to comment
Share on other sites

Gruskverner skrev (41 minutter siden):

Det hadde vært ekstremt morsomt dersom UCI åpnet for skjermer (...) Tenkt deg Pog og Vingegaard knive opp Tourmalet med hvert sitt sett  skranglende SKS-Bluemels skjermer...

Ja, eller i Paris-Roubaix 🙂

paris-roubaix-2021-17.jpg.eb67391fab52bc4aab28e4c73c0f067e.jpg

😐

Link to comment
Share on other sites

Ndreas skrev (7 timer siden):

Drikkeflaske i skjorta foran = mer aero enn uten!

Anquetil pleide vel å flytte flasken fra sykkelen til baklommen før klatringer, men det handlet om vektdistribusjon. Kanskje vi alle bør putte den foran. 

image.png.e496c99e43681327faa0ded6062df92b.png

  • Like 2

Vive le forum!

Link to comment
Share on other sites

Utover effekten av felgdybde på dekk over 35 mm bredde, var det interessant at selvet dekket har så mye å si at 53 mm av én type var mer aero enn 45 mm av en annen type. 

For eksempel virker det som at runde knaster er fordelaktig sammenlignet med langsgående mønster slik vi ser i GK SK, Scwalbe G-One RS osv. 

Kanskje BRR må få seg vindtunnel. 

Hva gjelder aero-gains vha rammebagger, mageflasker, gigahjelmer, dildo-styrer og annen dumskap, håper jeg UCI fortsetter å håndheve strengt, og at grusritt også blir mer ryddig. Sykkelrammer skal være nakne. Hvis man vil se dum ut på sykkel, har man jo triatlon. 

  • Thanks 1
  • Haha 3
  • Wow 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...