Gå til innhold

Prosjekttråd? - Jamez' Birkensykkel 2024


Anbefalte innlegg

I lys av at Birken ikke vil endre på Allroad klassen 2024, så tenker jeg at jeg må finne på noe annet enn i fjor. 

I fjor syklet jeg Birken på 02:50 i Allroad-klassen med en Factor LS, med 40mm dekk og 2x giring. Perfekt sykkel for formålet på alle måter. Men å starte i pulje 8 var ganske kjipt. Gåpartiet og terrengpartiene var et mareritt egentlig. Forbikjøringer utafor stien, roping og hoing for å si fra at man kommer bakfra osv. 

I år ser jeg ca tre muligheter for å få være med på leken med de andre barna... I prioritert rekkefølge. 

 

1: Modde jobb/vinter-sykkeln for anledninga. Har en Lauf Seigla, med mekanisk Rival 1x11 på. Kunne satt på en lang stem og flatbar og terrengbremsehendler på denne. Har alt en -17grader 120mm stem som burde gi grei nok, men trolig fortsatt litt for kompakt sittestilling. Har et ganske lett flatt alustyre som er passe smalt.  Må kjøpe et par Sram Level bremsehendler. Fram kan jeg bare bytte hele bremsen med kaliper og slange siden det er postmount og ekstern slange på Grit gaffel og styre, men bak må jeg bruke terrenghendel med flatmount kaliper med terrenghendeln og lufte på nytt. Har alt en 1x12 terrengshifter som vel fint kan brukes med 1x11 også ut fra det jeg har forstått. Ca en kveld med mekking. Fordel er også at jeg kan bruke Conti Raceking 2.2 dekk som jeg alt har og bruker på denne, som jo er knallfine dekk til Birken. Resultatet blir vel rett over 9kg, litt avhengig av dekkvalg. Kost ~2k. 

(1b: Litt ekstra mekking. Hive på 1x12 XX1 10-52 kassett fra fulldempern og AXS bakgir pluss shifter. Og har en 48T aeroring liggende som passer på kranken. Gir funksjonelt lite ekstra for Birken, litt ekstra vekt og mulig litt mindre drivverkstap.) 

 

2: Beitmyren-stilen på Factor'n. Sette på et terrengstyre med landeveishendlene montert på barends.  Mest på trass. Trenger ikke kjøpe inn så mye annet en et par egna barends og noe styreteip, samt at jeg må ha et par nye oliven til bremeslangene fordi de går inni styret og da må trekkes om på nytt. Ser litt mørkt på å ikke ha bukken for nedkjøringene faktisk, for det gir lavest tyngdepunkt og er mer stabil og trygt.  Resultatet er vel rundt 8.5kg. Kost ~1k. 

 

3: Feige helt ut , sykle fulldempern min. BMC Fourstroke 100mm foran og bak. Hive på Raceking 2.2. Og må nok ha på et større drev foran, for 32T er for lite. 36 skal gå på. Kanskje 38 også.  Syns det blir unødvendig grovt og tungt. Vekt rett under 11kg. Kost <1k.

 

Hva tenker menigheten? 🙂

 

Alle prosjekttråder trenger et bilde - så her er et av kandidat 1 for jobben: 

image.png.e4fd257242e777b5b81d946d806b0cef.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fart er et nok begrenset forskjell. 

Jeg ville gått for den modellene du sitter best på. Jeg ville gått for kandidat 1 eller 2. Skulle jeg syklet selv hadde det blitt Beitmyren style.

Hvis du tror du er sterk nok til å henge med teten så kan absolutt fulldemperen være ett alternativ. Digg med den i avsluttingen.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (6 minutter siden):

Du kan gjerne flytte tråden til blandevei/grus-forum-delen, denne delen er for terrengsykler 🙂

Antyder du at Birken ikke er et terrengsykkelritt?  ...en gravel med flatt styre er nå i praksis det som var terrengsykkel for 10+ år siden. Jeg syns denne hører hjemme her. 

 

Olechr skrev (16 minutter siden):

Jeg ville gått for den modellene du sitter best på. Jeg ville gått for kandidat 1 eller 2. Skulle jeg syklet selv hadde det blitt Beitmyren style.

Vet ikke hvordan jeg blir å sitte på alt 1 før jeg har prøvd. Beitmyren style blir jo lik sittestilling som jeg kjenner, så det vet jeg funker knall.  Sitter jo fint på fulldempern, men sitter jo oppreist og sannsynligvis uaerodynamisk i forhold til 1 og 2. 

 

Olechr skrev (9 minutter siden):

Hvis du tror du er sterk nok til å henge med teten så kan absolutt fulldemperen være ett alternativ. Digg med den i avsluttingen.

Det vet man jo aldri. Opp rosinbakken utgjør 2 kilo fort 6-7sek eller en økning på ~10w. Mangler man dette her kan man jo se gruppa forsvinne over toppen. 

Ellers er det nok mindre problem med vekta, men vil tro fulldempern jevnt over koster noen watt mer innsats - tapt i drivverk/dempere og dårligere aerodynamikk på både sykkel og gubbe oppå. 

Digg i nedkjøringene og terrengpartiene ja, men der er det vanskelig å spare mye tid om ligger i køa og om man havner solo så er igjen aero en større ulempe enn fordelen dempere gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antyder ikke nei. Et ritt som sykles med den sykkelen der er ikke terreng, i min bok.

Men jeg mister ikke mye søvn over hvor tråden er, men i min bok hører denne ikke til under "sti og terreng".

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (7 minutter siden):

Antyder du at Birken ikke er et terrengsykkelritt?  ...en gravel med flatt styre er nå i praksis det som var terrengsykkel for 10+ år siden. Jeg syns denne hører hjemme her. 

 

Vet ikke hvordan jeg blir å sitte på alt 1 før jeg har prøvd. Beitmyren style blir jo lik sittestilling som jeg kjenner, så det vet jeg funker knall.  Sitter jo fint på fulldempern, men sitter jo oppreist og sannsynligvis uaerodynamisk i forhold til 1 og 2. 

 

Det vet man jo aldri. Opp rosinbakken utgjør 2 kilo fort 6-7sek eller en økning på ~10w. Mangler man dette her kan man jo se gruppa forsvinne over toppen. 

Ellers er det nok mindre problem med vekta, men vil tro fulldempern jevnt over koster noen watt mer innsats - tapt i drivverk/dempere og dårligere aerodynamikk på både sykkel og gubbe oppå. 

Digg i nedkjøringene og terrengpartiene ja, men der er det vanskelig å spare mye tid om ligger i køa og om man havner solo så er igjen aero en større ulempe enn fordelen dempere gir. 

 

Største ulempen for meg med fulldemperen hadde vært at jeg synes det er skikkelig kjedelig å sykle med dagens fulldempere på grus. Mye kulere med grussykkel.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 minutter siden):

Et ritt som sykles med den sykkelen der er ikke terreng, i min bok.

Understreker bare nok en gang at Birken burde tenkt nytt og klassifisert rittet som et grusritt og ikke terrengsykkelritt - og åpna for fritt sykkelvalg. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det noe ala Beitemyren med Grail og flatt styre tror jeg , kommer nok til å droppe bremsevarianten hans og heller gå for normale terreng bremsehendler uten barends , girvelger låner jeg fra terrengsykkelen (AXS🥰) eller gi f… og heller sykle ultrabirken 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (18 minutter siden):

heller gå for normale terreng bremsehendler uten barends , girvelger låner jeg fra terrengsykkelen (AXS🥰

Det er jo i praksis alt1 som jeg foreslår da. For å få OK sittestilling på en gravel med flatbar bør man jo ha fryktelig lang stem, siden reach er så kort da. 

Grunnen til at jeg tenker å gjøre en slik mod på Lauf'en framfor Factorn er at Lauf har litt lengre reach og kort 80mm stem orginalt, slik at jeg nok vil klare å få en litt mer utstrakt sittestilling uten å måtte gå ha 200mm lang stem 😄  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (25 minutter siden):

For min del blir det noe ala Beitemyren med Grail og flatt styre tror jeg , kommer nok til å droppe bremsevarianten hans og heller gå for normale terreng bremsehendler uten barends , girvelger låner jeg fra terrengsykkelen (AXS🥰) eller gi f… og heller sykle ultrabirken 

Samme som Magnus Faanes gjorde på sin Scott gravel i fjor det.

 

 

IMG_9030.png

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (1 time siden):

Understreker bare nok en gang at Birken burde tenkt nytt og klassifisert rittet som et grusritt og ikke terrengsykkelritt - og åpna for fritt sykkelvalg. 

Seriøst helt enig! Tror det hadde fått opp/tilbake mye av størrelsen, spille på den sterkt økende populariteten rundt gravel.

  • Like 3

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (20 minutter siden):

Samme som Magnus Faanes gjorde på sin Scott gravel i fjor det.

Ser ut som det med fordel kunne vært en lengre stem der... sitter veldig kompakt. 

Ikke spesielt lang top tube på den Scottn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting av bremser og bremsehensdler går fort med riktig utstyr. Ville balgt løsning med grævvel med langt stem, flatt styre og nye bremsehendler. Da går det også fort å bytte tilbake. Legg litt styretape på midten så kan du kjøre komfortabelt med puselanker om du skulle måtte ta en føring. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller mot den løsningen ja. Det er fort gjort. Har utstyret og har gjort det mange ganger (🙄). 

Får begynne å jakte på et par Level hendler. Noen som har til overs?  Kanskje verdt å gå for Level TL... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (12 minutter siden):

Heller mot den løsningen ja. Det er fort gjort. Har utstyret og har gjort det mange ganger (🙄). 

Får begynne å jakte på et par Level hendler. Noen som har til overs?  Kanskje verdt å gå for Level TL... 

Har trolig et sett liggende, skal sjekke hva det er for noe og sende på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (35 minutter siden):

Har trolig et sett liggende, skal sjekke hva det er for noe og sende på PM.

Gull. La inn forespørsel på de på Finn også... 

Edit: fikk tilslag på dem. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenker kanskje gjøre birken-comeback neste år. Sykkelparken min fra før inneholder en perfomanceorientert XC FS, og en lite performanceorientert gravel (titan-hoi for de lange turene)

Men ser for meg alternativ 4) kjøpe billig kina hardtailramme og bygge selv. Har mye av resten av delene som skal på. Og så er det jo litt morsomt å bygge.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenS skrev (På 11.6.2024 den 9.55):

4) kjøpe billig kina hardtailramme og bygge selv. Har mye av resten av delene som skal på. Og så er det jo litt morsomt å bygge.

Absolutt et alternativ også. Men, kjenner meg selv - et sånt prosjekt drar fort på seg. I mitt tilfelle hadde det fort blitt mye dyrere å gå for noe sånt. 

 

Jeg har fått Sram Level TL bremsene fra Finn. Desverre var det ikke kaliprene som var dårlig, men hendlene. Ser atdet er kjent problem med trege hendler pga stemplene inni hovedsylindrene som sveller. Fant bra info på dette på denne siden. Ser ut som det går an å enten dreie ned plaststemplene som sitter i, eller bare kjøpe nye.

Irriterende nok koster et service kit 435kr på bikeshop - per stk. Det var litt drøyt, men fant  disse som  følge den andre linken. skal passe overens. Skal prøve om jeg har verktøy til å få åpna opp dem først. Det var jo litt av en prosedyre - som krever en liten tang for låseringen som jeg ikke er helt sikker på om jeg har

Har noen her gjort service på Sram Level hovedsylinder selv? 

 

Videre fant jeg denne infoen på nett: 

Sitat
  • SRAM Red/700/Force/Rival/Apex calipers for the mechanical-shifting brifters:
    • 254mm2 piston area; 18mm pistons
  • SRAM 2-piston MTB calipers, S-900 calipers, and the calipers for the ETAP and ETAP AXS groups:
    • 344mm2 piston area; 21mm pistons

Så om jeg bruker Level TL hendlene med gamletypen Force kaliper så får jeg litt feil utveksling. Om jeg forstår det rett så vil da stemplene bevege seg 35% mer for samme vandring på hendel - og da vil det kreve 35% hardere klem på hendel for samme bremsekraft? 

Foran tenkte jeg uansett bytte hele bremsa med kaliper og alt. Trenger ikke koble av slangene siden de går utenpå styre og gaffel - slipper lufting.

Bak går bremseslangen går i ramma, så må kobles løs. Kanskje best å kjøpe en Flat mount to post mount adapter og bytte både hendel og kaliper da, siden jeg likevel må lufte bakbremsen da? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demonterte Level TL bremsen igår. Viste seg at stemplet , den hvite på bildet, er for stor for sylinderen. Diameter på de to tynne partiene var nesten 9.50mm , dreide ned litt på alle flatene slik at ingenting var over 9.40mm og da glir stempelet fint i sylideren. 

Monterte sammen igjen og nå kjennes hendelen helt fin ut igjen. Quick fix - helt gratis. 

image.png.8df574564f0abc131c1c863c293dffa0.png

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (1 time siden):

Demonterte Level TL bremsen igår. Viste seg at stemplet , den hvite på bildet, er for stor for sylinderen. Diameter på de to tynne partiene var nesten 9.50mm , dreide ned litt på alle flatene slik at ingenting var over 9.40mm og da glir stempelet fint i sylideren. 

Monterte sammen igjen og nå kjennes hendelen helt fin ut igjen. Quick fix - helt gratis. 

image.png.8df574564f0abc131c1c863c293dffa0.png

Samme issue som også Code har vært bekjent med, altså beefy sti/utfor-bremser. Jeg fant titan-stempel på Aliexpress på tips fra @baronKanon som fjernet problemet helt. Titan sveller ikke, noe plasten kan gjøre. Mine funka fint i kulde, men ble trege som du beskriver i varmen.... men på dine virker det å være elendige toleranser. 

Fet fiks, forresten, tommel opp!

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (På 30.5.2024 den 10.35):

Antyder du at Birken ikke er et terrengsykkelritt?  ...en gravel med flatt styre er nå i praksis det som var terrengsykkel for 10+ år siden. Jeg syns denne hører hjemme her. 

Nei, det er ikke et terrengsykkelritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...