Gå til innhold

Halvhøye tursko med GTX


Anbefalte innlegg

Sommeren og tiden fremover gir mange turer i skog og mark ala Ryfylke og Nordmarka, og jeg trenger noe annet enn joggesko. Hva bør jeg kjøpe og hva bør jeg ikke kjøpe? 

Skal ikke ha type jaktstøvler som går oppover leggen men heller ikke helt lave sko. Pris ca 1500kr og komfort er viktig. Skal ikke brukes på mer enn dagsturer med barn. Vet at budsjettet er snevert men sånn er det og er innforstått med at man ikke får det beste til den prisen. 
Har funnet et par alternativ:

https://www.xxl.no/alfa-kvist-advance-2-0-gtx-tursko-herre-gra/p/1223583_1_Style

https://www.outdoorexperten.no/no/articles/1.1666.178385/scarpa-rush-trek-pro-gtx-shoes-men-vulcanomustard?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw0_WyBhDMARIsAL1Vz8sC79rj9djQBHUU1004LdLpZprMayFY_-R1r4iTf1zQ74tTpe3SwfgaAq33EALw_wcB

 

https://www.fjellsport.no/fottoy/tursko/halvhoye-tursko/scarpa-boreas-gtx-petrol-lime-210760?_gl=1*1dnkidk*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQjw0_WyBhDMARIsAL1Vz8t5pt0QEDfXwWdgHQRxetYkgVR6BpIJFQ6GHkNy30hiUPTbyLybQu0aAvWeEALw_wcB

https://www.zalando.no/scarpa-rush-trk-gtx-fjellsko-desertmango-qs342a02r-o11.html

Noen tanker?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er knallfornøyd med Scarpa Zodiac Plus GTX. Vanlig butikkpris er vel dobbelt av det du ønsker, men Milrab har (ganske utplukket nå) de på tilbud til kr 1 799. Ser Zalando har til de til kr 2 200. De er gode å gå med, og har faktisk valgt de på et par lengre sommerturer fordi de er gode sammen med tung sekk. Hørt gode ting om de fra andre turgåere også. Her en test fra Outdoorgearlab. Bruker vanligvis 42.5 i Asics og Altra, i disse 43 for litt ekstra luft. Og Superfeet såle.

Valg av sko avhenger endel på terreng, forhold og vekt på ryggen. Jeg bruker Altra Lone Peak til mye sommerturer, som er en terrengjoggesko. Er det våt bruker jeg Altra Olympus GTX. De er klumpete, så for mange er nok Hoka Speedgoat GTX et bedre alternativ. Ingen av dem erstatter egentlig komforten til Zodiac når en går med tyngre sekk, men de har andre bedre egenskaper.

Anbefaler en tur til/over Pershusfjellet eller en Nordmarka Classic i kano. Evnt. bare leie kano på Kikut eller Bjørnholt. DNT Katnosdammen har vel kano til lån for de som booker en natt der.

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpa generelt anbefales, synes også de har holdt prisene på nogenlunde normalt nivå mens en del har skrudd opp enormt.

Fås veldig ofte på tilbud.

Alfa derimot har jeg vært gjennom et par reklamasjoner og generelt fancyaktig stoff på de lettere modellene som ikke tåler særlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko er da veldig personlig..

Jeg har hatt Scarpa i flere varianter og elsket dem. De siste, lave skoene ble dessverre ødelagt i hælen etter bare et par år. Skuffende. Da jeg kjøpte nye, høye fjellsko på omtrent samme tid prøvde jeg "alt" av Scarpa, og fant ingen som jeg følte passet føttene mine.

Alfa har mye bra. Der er det verdt å følge med på tilbud hos XXL.

Min personlige favoritt nå er Meindl. Kanskje har jeg blitt gammel gubbe som tenker at gode lærsko er tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over 42.5 i Altra og Asics. 43 for å ha litt ekstra plass til en god sokk til vinterbruk. Merker ikke så mye til det hvis jeg bruker de på sommeren. Kunne hatt 42.5 i Scarpa.

Endel anbefaler å gå opp en halv størrelse pga. sokk og/eller mer luft. Det er egentlig en preferansesak. Til ren sommerbruk, hvor kanskje bruker en tynn merinosokk, er kanskje vanlig størrelse ok.

Følg litt med på vekten på skoen. Det gir litt effekt på lange turer.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zodiacene er oppgitt 545gram per sko. Det er OK lett. Ikke kjempelett, men langt lettere enn tunge jaktsko/støvler i lær. Jeg plages ikke av vekten, men jeg kan se på gjsn. hastigheten at det ofte går litt fortere i Altra Lone Peaks. Zodiac er vel nesten en slags "arbeidssko", de bare fungerer bra og tåler det de utsettes for. Sko ala Lone Peaks (tynn hardt såle) har også en begrenset dagslengde. Jeg har pushet 35km på en dag med de, og da hadde jeg så ømme fotblad at det gjorde vondt å gå.

Det er balansegang på vekten, og en må inngå noen kompromiss. For lett kan ofte indikere en svakere sko. Det må gjerne spares inn i stoff eller såle. Som msteiro er inne på så er lettveksstoff kanskje ikke like holdbart som det klassiske. Noen vil kanskje si det kjedelige.

Ser Rush veier 555gram.

Lett format av slike sko er vel Hoka Speedgoat 5 MID Gore-Tex og Alfa Bregne A/P/S GTX M. Jeg var nysgjerrig på Bregne, men Alfa anbefalte meg ikke de til tyngre sekk. Det fordi sålen er for myk, og litt tynn. Leste tilbakemeldinger om at med sekk så kunne en kjenne litt underlag etterhvert. Dog, det kommer sikkert ann på kroppsvekt. Om jeg ikke husker feil er det en norsk tur-youtuber som ble sponset som brukte de på sin Norge på langs gåtur, over mye fjell. Mange som driver med Thru-hiking er fan av Speedgoatene, men da ikke i GTX utgaven. Skal sies at de ofte har med seg veldig lett utstyr.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen middels høye Hoka en periode, men slitestyrken på lettvektsmaterialet til Hoka er vel for å si det forsiktig, en "utfordring". Jeg la merket for hat etter det 😄 

Jeg har Scarpa Zen Pro Mid GTX nå, de begynner å bli en del år men jeg syns det er en veldig fin miks mellom slitestyrke/bestandighet i vått føre og stabilitet. Sålen på denne modellen har ikke all verdens mønster så den gjør seg godt i typisk lyngterreng/fuktig skogsterreng, men ikke så bra når det blir sleipe steiner/svaberg.  Størrelsesmessig syns jeg disse har vært veldig bra. Jeg har 44,5 nå, og det er stort sett den størrelsen jeg ligger på. Har høy fotbue og breie Donaldføtter, og disse er komfortable å gå langt og lenge med.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen Arcteryx Aerios sko som er lett og god til vanlig fjellvandring. Jeg har høy versjon, som egentlig ikke er så høy, men finner de ikke igjen på nett. Ser at det finnes i mid og low versjon.  Jeg prøvde halve skohylla på VPG før jeg landet på disse. De var lettere enn mer tradisjonelle fjellsko. Jeg var i utgangspunktet skeptisk all den tid Arcteryx egentlig ikke driver med sko men de har vist seg å være veldig gode. Godt mulig de ikke lever i 20 år som mine gamle fjellsko men det lever jeg godt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått tre par sko i hus:

Alfa Kvist 2.0

Mammut Sapuen

Mammut Mercury

Alfaen ble fort lagt bort fordi den hadde null støtte rundt ankel og alt annet enn snill vei ville gitt problemer med stabilitet. 
Mammutene derimot var veldig like. Er det noen av dere som har erfaring med noen av modellene? Jeg heller mot Mercury pga. et lite hakk bedre komfort, men det er veldig jevnt…

 

https://www.mammut.com/no/en/compare/3030-04710-0001/3030-04241-00132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...