Gå til innhold

Erfaringer hybelutleie?


Anbefalte innlegg

Tror ikke det er kjempelenge til eldste kid flagger ut. Hu har de siste 3+ åra disponert det meste av kjelleren som sin egen.

Egen inngang, bad og oppholdsrom. Mangler bare kjøkkenfasiliteter (som jeg tror lett lar seg gjøre å installere). Kjelleren tilfredsstiller tekniske krav, rømningsvei osv.

Har leid ut leilighet (i bygård) tidligere, men det begynner bli en stund siden. Som trådemnet sier er jeg bittelitt ute etter erfaringer, dyrekjøpte, gode, styr unna, go for it osv.

Jeg har ikke studert markedet her (stjørdal), men vi har en svær vgs samt høyskole for bl.a trafikklærerutdanning. 
Jeg er (har blitt) en fyr som vil ha minst mulig prakk og styr, så tipper jeg melder meg inn i huseiernes igjen, og bruker deres kontrakter bl.a.

Men, erfaringer må det jo være flere av her?

Hadde vært kjekt med litt ekstra penger (ja, selvsagt bor eget avkom gratis og er ekstremt kostbare i tillegg…)

Alternativ er egentlig å flytte i leilighet, men bittelitt tidlig mtp plassbehov gjenboende kid..

edit: samt at jeg trolig må stenge adkomst til trapp opp, men det er også løsbart innenfor greit budsjett

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har leid ut hybel og leilighet med egen inngang i ganske mange år, og hatt veldig lite trøbbel med det. Jeg tror du skal være veldig uheldig for at det ikke blir lettjente penger. Vi har innboforsikring (eller bolig?) som inkluderer utleieforsikring, det gir litt trygghet. De krever at vi sender varsel om utkastelse innen 14 dagers forsinket husleie. Det pleier også å få fart på innbetalingen. Bare pass på å sette deg godt inn i utleiers plikter og rettigheter, og manglende rettigheter. Jeg vil sterkt anbefale tidsbegrensede kontrakter, hvis du får inn drittsekker så blir du i alle fall kvitt dem når kontrakten utløper, og det blir enklere å regulere husleien etter markedet. Vi har praktisert ett år, det er såvidt jeg skjønner tillatt når det er en del av egen bolig.

En ting å tenke igjennom er om du vil leie ut umøblert, delvis eller helt møblert. Hvis du leier ut med hvitevarer f.eks. så er de ditt ansvar når de ryker. Vi måtte nettopp kjøpe vaskemaskin, kjøleskap og komfyr i løpet av et par års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kompis som har hatt litt dårlig erfaring i det siste, og dette gjelder jo ikke alle, men må være forberedt: 

Du kan forvente at de tar seg til rette som at de eier stedet, bare uten noe som helst vedlikehold, og hvis noe går galt er det DU som må fikse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende altså, keep the tips coming 🙂

jeg hadde verdens beste leieboere da jeg leide ut på øya i trh (at jeg solgte den leiligheten blir min akilleshæl. Jeg ville bodd der nå!)

De leieboerne ja, superhyggelige attpå. Hadde vel et par møter der, hvor jeg selvsagt tok med pizza som møtemat!   

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et lite byggetips attpå?

jeg må ha litt kjøkken evt, og det er litt plass i inngangspartiet, men stenge av-løsningen gjør at jeg ikke får tilgang til skrotboden, som bl.a huser varmtvannsbereder.

Denne boden tror jeg kan huse et lite kjøkken, med bittelitt innsats. 
 

enkelt hybelkjk i gang eller hybelkjk+ i bod+?

(i-landsproblemet er at jeg uansett kjøkkenløsning mister enkel-innbæring av sykler etter tur…)

Hva koster isolert dokkestue tro… 😛

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker om det er regulert spesifikt i regelverket med vi har fått med i kontrakten at vi skal ha minst halvårlige inspeksjoner av kåk og teknisk utstyr. Disse varsles innen rimelig tid. På den måten vet leietaker at hen må være forberedt på å bli sett litt i kortene om man er slørvete med inventar og bygning. 

Vi brant oss på at en av leieboerne hadde en drypp-lekkasje fra vaskemaskinen (som var vår) pågående så lenge at vi måtte sanere deler av vegger og gulv. Hadde han varslet i fra umiddelbart så hadde vi byttet ut eller reparert maskinen og lekkasjen hadde ikke vært noe problem. Samme leieboer hadde et litt slapt forhold til renhold noe som gjorde at vi krevde vaskefirma til å utføre utvask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (31 minutter siden):

Fra kompis som har hatt litt dårlig erfaring i det siste, og dette gjelder jo ikke alle, men må være forberedt: 

Du kan forvente at de tar seg til rette som at de eier stedet, bare uten noe som helst vedlikehold, og hvis noe går galt er det DU som må fikse det.

Ja, det er lurt å ta med i kontrakten at det ikke er lov å montere ting på veggene, male, osv, og at eventuelle feil må varsles så snart som mulig og at leietaker ellers kan bli økonomisk ansvarlig, eller noe slikt. Tipper Huseierne sine kontrakter har med slikt, de er skrevet 100% i favør huseier (innenfor lovens krav).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, huseierne tar med det meste (forøvrig hentet en god del tips derfra, vært på foredrag osv).

Ungdommer kan være begge deler feks, men bo-evne er jo forhåpentligvis noe som læres. Naboen over hekken leier ut tre hybler, så kan jo høre litt med han, men husmessig kan det ikke sammenlignes. 
 

Blir nok møblert første gang i alle fall, da hvitevarer allerede står der, minus komfyr. Jeg innbiller meg mindre hazzle med innbæring/ utbæring og dermed litt slitasje.

Hm, kanskje datter tar meg seg vaskemaskina "si"…? 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leietaker bør ha egen forsikring. Nå er det lenge siden jeg har vært involvert i noe slikt, men etter råd fra en byggmester, så var anbefalingen at leietaker bør ha en ålreit forsikring. Det er ikke spesielt kostbart. En forsikring som dekker kr 50 000, er ikke mye verdt hvis leietaker først er skjødesløs.

Ellers tror jeg min mor så og si finansierte huset sitt (kanskje ikke helt) med leietakere i en sokkelleilighet. Klart, kjøpt på litt andre premisser enn idag. Alle utenom en i løpet av 25-30 år var knall. Et samlivsbrudd en ikke kunne gjøre noe med, hvor ene parten fikk bo billig ut semesteret. Den ene som ikke var knall fikk dekket alt gjennom jobben, og arbeidsgiver var knall.

Nøkkelen er vel å finne litt stille rolige folk eller par, som gjerne tar høyere utdannelse. Studenter innen odontologi, it, medisin og ingeniørfag har vært knall. Gjerne er de ganske streite, og de har sjeldent tid/energi til å støye så mye 😅

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide i sin tid ut en leilighet, ingen problemer av noe slag.
Så hadde jeg en kollega som leide ut til en enslig mor som ikke betalte husleie. Hun var uformuende og hadde ikke penger til annen leilighet. Det tok ham ett år uten leieinntekter på  få henne ut.
Og så var det en artikkel i Aftenposten for en tid tilbake der han som leide ut leiligheten hadde fått klager på bråk fra styret. Utleier fikk grisebank når han kommenterte at leligheten var rasert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Jacobsen skrev (På 5.6.2024 den 15.35):

Husk at om du fjerner intern forbindelse til egen boenhet, så er dette en søknadspliktig oppretting av ny boenhet. 

Jeg vil tro at en låsbar skyvedør ikke er å fjerne forbindelse? 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leid ut leilighet i eget hus i mange år med 99% gode erfaringer.

Bruker standard husleiekontrakten fra Forbrukerrådet.
Her er et par tips/erfaringer:

-Viktig! Få leietaker til å godkjenne punkt 8 i kontrakten, "Utkastelse og særlig tvangsgrunnlag", da kan du begjære utkastelse raskere hvis det skulle oppstå problemer med betaling. Ellers er det en tidkrevende prosess å få ut leietaker.

-3mnd depositum på egen depositumskonto, vær oppmerksom på at det er lurt at den alltid er i samme bank som husleien kommer inn.
Ved problemer er det greit at banken kan se at husleien har uteblitt.

-Du kan fint ha egne ordensregler som et tillegg til husleiekontrakten.

-Vi har alltid lagt oss i nederste prisleie sammenlignet med tilsvarende leiligheter i samme by, det har stort sett sikret oss mange interesserte, alltid kjekt å ha litt flere potensielle leietakere å velge i.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (På 5.6.2024 den 17.36):

Ikke lei ut til folk med NAV garanti.

Lei eventuelt heller ut til Flyktninghjelpen, de står som leietaker og betaler leie selv om leiligheten står tom.

Regner med at PlankePetter er en idealist - og de skulle vi hatt fler av;
som kynist kan jeg vel poengtere at blandt flyktninger/migranter finner vi alt fra folk med doktorgrad i partikkelfysikk til de som ikke har sett en vannkran før de kom til Norge. Sistnevnte gruppe kan være noe mer krevende leietagere.

Folk med NAV garanti kan være absolutt alt, fra utagernde psykisk syke til folk som står på bar bakke og trenger en ny start på livet.

Så spørs det hva som er viktigst for utleier - enkle penger eller å bidra for de som trenger det. Kynisten i meg sier at 99% går for kjappe skattefrie kroner rett i lommeboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (23 timer siden):

Blir hybelutleie, ikke leilighet. Kunne fått til to hybler evt leil, men da må jeg flytte sikringsskap, og det tipper jeg koster ei nyre (og jeg kan ikke pantsette de flere ganger…)

det koster 10'-15' og flytte sikringsskap.

som ett utgangspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (7 minutter siden):

det koster 10'-15' og flytte sikringsskap.

som ett utgangspunkt

Da venter vi spent på noen som har kjøpt eller solgt en nyre for å verifisere at det er i samme prisleie

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (4 timer siden):

Da venter vi spent på noen som har kjøpt eller solgt en nyre for å verifisere at det er i samme prisleie

Mine har levd hardt, men bedre siste 10+ åra. 
10-15 er dog noe lavere enn jeg fikk hos pantelånern…

  • Haha 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...