Gå til innhold

Beste pendlesykkel for pengene - sommer ‘24


Anbefalte innlegg

Jeg har etter hvert blitt glad i å sykle til jobben, men jeg merker at når det bøtter ned - da sitter det langt inne å sykle ræser’n pga mangel på skjermer osv… vinterpendler’n funker greit når det er snø og slaps, men blir for kjedelig i sommerdritvær…

Vurderer derfor å bytte å anskaffe en dritværsykkel som er litt mer inspirerende å sykle på enn vinterpendler’n jeg har og tenker da grusræser med mulighet for piggdekk og skjermer. 
 

Budsjett; minst mulig - max 20k. Jo høyere pris - jo bedre bør kjøpet være. 
 

Hva er det beste kjøpet pr i dag? Noen bedre enn f eks denne; 

https://www.xxl.no/ridley-kanzo-a-grx400-2x10-23-24-gravelsykkel-grussykkel-unisex-bla/p/1218751_1_Style

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for grusræser med skjermer og muilghet for bagasjebrett, iaf. Veldig fornøyd. Selv har jeg en White GX Pro, også med grx, som har funket bra i mange sesonger nå, og kostet ikke allverdens. Er vel GX LTD tilsvarende heter nå, men ikke så mye billigere enn den du har lenket, som jo virker som et bra kjøp med det tilbudet i mine øyne.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pendlersykkel bør og ha integrerte lys. Trek Dual Sport 3 Equipped har samboeren vært fornøyd med, relativt lett til å være hybridsykkel på 14.2 kg: https://spinn.no/trek/58220/trek-dual-sport-3-equipped-gen-5-galactic-grey

Kostet 13400 kr i fjor, de har igjen i annen type ramme: https://spinn.no/trek/54317/trek-dual-sport-3-equipped-stagger-black-olive

Ellers ser jeg Bike Brothers har Specialized Sirrus X 3.0 Eq på salg til 10k i samme sjanger: https://bikebrothers.no/produkt/specialized-sirrus-3-0-x-eq/
(14.8k hos Sørensen... https://sorensensykler.no/produkt/specialized-sirrus-x-3-0-eq-gloss-nearly-black-black-reflective/ )

Enda bedre om det hadde vært gates belt-drive, men det tror jeg ikke jeg har funnet i Norge bortsett fra Kalkhoff hos Oslo Sykkelverksted, men de veier sånn 18 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig så virker det som SKS Speed Rocker er skjermene som leder. 
Jeg ønsker noe som dekker litt mer enn ass saver, da de blir semi-permanent montert for sykling i dritvær hele året. Hadde vært snedig om det ikke var et prosjekt å ta de av for en rask grustur i fint vær, der jeg ønsker minst mulig rakkel på sykkelen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (1 time siden):

Det er pendlersykkel, sett på skjermer og la de bli. Ferdig.

Det er primært pendlesykkel! I tillegg blir det dritværssykkel og sykkel for turer der ræsern ikke vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (16 timer siden):

Så rart at en før kunne kjøpe en karbon-ramme-sykkel for under 10.000, mens en nå må betale 15.000 EKSTRA for å få karbon i stedet for aluminium.... WHY??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (6 minutter siden):

Så rart at en før kunne kjøpe en karbon-ramme-sykkel for under 10.000, mens en nå må betale 15.000 EKSTRA for å få karbon i stedet for aluminium.... WHY??

wow.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (5 minutter siden):

Så rart at en før kunne kjøpe en karbon-ramme-sykkel for under 10.000, mens en nå må betale 15.000 EKSTRA for å få karbon i stedet for aluminium.... WHY??

Ja, det har blitt greie priser… i 2018 kjøpte jeg en Canyon Lux CF 7 SL, med komplett 1x11 XT-gruppe, Fox 34 Perf Elite Step Cast og matchende bakdemper samt DT Swiss hjul (350 ring drive-nav) til omtrent samme prisen som en alugrussykkel med omtrent innstegskompnenter rund baut koster meg på tilbud i dag… det fables om at sykkelprisene egentlig ikke har gått spesielt mye opp, men jeg kjenner litt på at jeg er uenig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (5 minutter siden):

Ja, det har blitt greie priser… i 2018 kjøpte jeg en Canyon Lux CF 7 SL, med komplett 1x11 XT-gruppe, Fox 34 Perf Elite Step Cast og matchende bakdemper samt DT Swiss hjul (350 ring drive-nav) til omtrent samme prisen som en alugrussykkel med omtrent innstegskompnenter rund baut koster meg på tilbud i dag… det fables om at sykkelprisene egentlig ikke har gått spesielt mye opp, men jeg kjenner litt på at jeg er uenig.

Ser at tilsvarende Lux i dag koster omtrent det dobbelte som i 2018; drøyt 48000kr. 
Generell prisstigning siden 2018 har vel vært ca 20%. 
Og så er det selvsagt mange årsaker til at det har blitt sånn, og bransjen tjener nok ikke mere penger (snarere tvert i mot), men at sykler for kunden har blitt dyrere, tror jeg er ganske sant…

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips, iaf til helårspendling: Laaange skjermer.

Bakskjermen bør gå helt ned til krankhuset og framskjermen så langt "ned" som mulig. Ellers har du bare en maskin som primært transporterer saltslaps til drivverk og sekundært transporterer deg.

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (35 minutter siden):

Et tips, iaf til helårspendling: Laaange skjermer.

Bakskjermen bør gå helt ned til krankhuset og framskjermen så langt "ned" som mulig. Ellers har du bare en maskin som primært transporterer saltslaps til drivverk og sekundært transporterer deg.

Har gode skjermer på gamlependlesykkel’n og vet godt verdien av det, ja!👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...