Gå til innhold

Sykkel filmer/dokumentarer


Anbefalte innlegg

Regner med di fleste har sett Netflix serien om tdf nå, men det har og kommet en ny dokumentar om Cav på Netflix. Vert å se?

Kan gjerne poste tips til gode filmer/dokumentarer innenfor sykkel her.

Endret av OleF
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • OleF endret tittelen til Sykkel filmer/dokumentarer

Sjekk ut "Eat. Race. Win" på Amazon Prime. 

Utdrag:

SPIS. SYKLE. VINN. er et eventyr i kulissene til planetens storste ärlige sportsbegivenhet: Tour de France.

Dronningen av prestasjonsmatlaging, kokken Hannah Grant, tar deg med pả hennes lop innenfor lopet mens hun finner prestasjonsmat til Australias proffsyklist-lag Orica-Scott. Hannah viser oss akkurat hva som skal til for à prestere pả kanten av menneskelig utholdenhet i et 21 dager langt lop.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede nevnt flere gode og klassiske her. Jeg slår et slag for 'Behind the scenes: De Ronde'. Det er noe av det absolutt beste i mine øyne når det kommer til sykkeldokumentarer. Her følger man både ryttere, støtteapparat, lagledere, fotografer og arrangører etc gjennom en utgave av Ronde van Vlaanderen. Her får man virkelig et innblikk i hvor stort og omfattende dette er på mange forskjellige plan. Jeg vender stadig tilbake til disse og må se noe om igjen. Anbefales på det groveste!

Link til tilfeldig episode/år:

 

 

Jeg så også denne filmen på YT her for en liten stund siden. Verdt å se. Følger en gjeng med ganske gjennomsnittlige karer som gjennomfører sitt livs utfordring. Følelsene de opplever selv og seg i mellom, båndene som knyttes , og tilstanden de tidvis havner i er godt beskrevet og svært gjenkjenbart om man har lagt ut på noen turer og utfordringer selv.

 

Endret av RoyE
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 3.8.2023 den 11.07):

De to første du lister opp, hysterisk flotte saker, dansk original-versjon "en forårsdag i helvede" er best. Digger filmsnutter av min helt Felice Gimondi og de andre superstjernene, Merckx, Moser, Maertens og Devlaeminck osv. Terningkast 7,2 !!!!!!!!!!!!!!!!!

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg anbefaler Trillingene fra Belleville

"Champion, som er adoptert av bestemoren, er en ensom liten gutt. Bestemoren merker at Champion er gladest når han får sykle. Årene går og Champion, som ved hjelp av  bestemor har trent hardt for å bli en skikkelig syklist, er en dag klar til å melde seg på  verdens tøffeste konkurranse innen sykkelsporten, Tour de France! Men under rittet blir Champion kidnappet."
https://www.sfanytime.com/no/movie/trion-fran-belleville

Le vélo de Ghislain Lambert er en annen som er verd å se. Den finnes på Netflix. Humoristisk blikk på proffliv og Ghislains vekst og fall på 70 tallet. "In the 70s, there was Merckx and there were the others. Ghislain Lambert was one of the others. This is his story, a quite simple one. The story of a modest Belgian bike racer. His greatest ambition in life? To become a champion. His greatest tragedy? Not having the legs his heart deserves."

Vi var noen som tenkte på å lage Team Magicreme replika-trøyer. Det kokte imidlerid bort i kålen, ikke sant @Dan 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (5 timer siden):

Vi var noen som tenkte på å lage Team Magicreme replika-trøyer. Det kokte imidlerid bort i kålen, ikke sant @Dan

Jepp, men nå finnes de faktisk å kjøpe, så vi var ikke alene om idéen. 🙂

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
NjuK skrev (På 25.10.2023 den 7.41):

Cavendish dokumentaren er verdt å se. Den gir ett innblikk i hvordan det mentale også spiller inn i toppidretten. De som er i toppidretten har ett litt annerledes skrudd sammen topplokk enn oss andre. For min del er det overaskende at det ikke er mer selvmord i toppidretten.

Så dokumentaren av Cavendish i dag. Jeg fikk et helt nytt syn på fyren. Jeg håper av hele mitt hjerte at fyren vinner en etappe i Touren 2024!

Samtidig veldig givende å se dokumentarserien om TdF. Det gav et innblikk i de ulike lagene og rytterne som gjør det mer spennende å interessant å følge med i sirkuset.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...