Gå til innhold

STI: Dine favorittsteder og fremtidig ønskeliste


larsfn

Anbefalte innlegg

larsfn skrev (30 minutter siden):

Hva er dine favorittsteder for stisykling i Norge?

 

Foreløpig ser min liste slik ut:

1. Kaupanger

2. Alvdal

3. Torpo

 

Ønskeliste: Kragerø, Canvas, Lofoten

 

IKKE begrens deg til Lofoten hvis du skal såpass langt nord.
Få stier/turer, men fine insta-shots såklart. Vesterålen, Harstad, Narvik og grenseområdene til Sverige gir bedre sykling(men sikkert ikke like kul insta-faktor)

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør legge Elverum og Mosjømarka (enklest fra Løten, men også fra Elverum/Terningmoen) på listen deres over steder dere MÅ sjekke ut. Hvor mange ganger har dere ikke kjørt rett forbi. Kanskje legge inn en stopp på par-tre timer neste gang. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 10.8.2023 den 7.13):

Dere bør legge Elverum og Mosjømarka (enklest fra Løten, men også fra Elverum/Terningmoen) på listen deres over steder dere MÅ sjekke ut. Hvor mange ganger har dere ikke kjørt rett forbi. Kanskje legge inn en stopp på par-tre timer neste gang. 

 

Kan vi legge inn forespørsel om guiding da på gromstier på vei til Trysil en gang?? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (På 10.8.2023 den 13.55):

Hadde 7 år som hytteeier i Kongsberg, og mener fortsatt at stiene der er virkelig flotte og undervurderte. Nydelig variasjon, nesten uansett type sti man foretrekker finnes det der.

 

Hvor på Kongsberg vil du anbefale meg å kjøpe hytte når jeg ønsker tilgang på stier egnet for sykling og skiløyper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (43 minutter siden):

 

Hvor på Kongsberg vil du anbefale meg å kjøpe hytte når jeg ønsker tilgang på stier egnet for sykling og skiløyper?

Tja. Vi hadde i Funkelia, i hyttefeltet ved skisenteret. Var både sti og ski (lengrenn og alpin) rett ut fra døra, mer eller mindre. Flotte løyper, men det er kupert. Det er åsene på begge sider av sentrum som er de beste for stisykling. En times tråkking opp ga mange kilometer episk sykling ned igjen, eller man kunne velge blant varierte stier i området.

13km lysløype rett ut fra skisenteret, samt løype opp til Knutehytta og videre innover fjellene. Fine heiser, som også går dann og vann på sommeren.
Korte bilturer til Blefjell eller Heistadmoen for flatere langrennsløyper.

Lokasjonen for hytta var var perfekt sånn sett. Rusletur til sentrum tok drøyt 20 min. Kunne kjøre enduro ned til sentrum 🙂

For vår del ble det for trangt i feltet etterhvert, da det stadig bygges. Det ble litt som å være på campingplass. Smaken er som baken, men vi liker å ha litt armsleng og ikke høre når nabene fiser. I tillegg er ungene nå så store at hytte "er kjipt" selv med fiberbredbånd, så da solgte vi mens markedet var godt. Vi kommer nok til å lete etter hytte der igjen når ungene har forlatt redet, men da litt mer utenfor allfarvei. Savner det absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (1 time siden):

Tja. Vi hadde i Funkelia, i hyttefeltet ved skisenteret. Var både sti og ski (lengrenn og alpin) rett ut fra døra, mer eller mindre. Flotte løyper, men det er kupert. Det er åsene på begge sider av sentrum som er de beste for stisykling. En times tråkking opp ga mange kilometer episk sykling ned igjen, eller man kunne velge blant varierte stier i området.

13km lysløype rett ut fra skisenteret, samt løype opp til Knutehytta og videre innover fjellene. Fine heiser, som også går dann og vann på sommeren.
Korte bilturer til Blefjell eller Heistadmoen for flatere langrennsløyper.

Lokasjonen for hytta var var perfekt sånn sett. Rusletur til sentrum tok drøyt 20 min. Kunne kjøre enduro ned til sentrum 🙂

For vår del ble det for trangt i feltet etterhvert, da det stadig bygges. Det ble litt som å være på campingplass. Smaken er som baken, men vi liker å ha litt armsleng og ikke høre når nabene fiser. I tillegg er ungene nå så store at hytte "er kjipt" selv med fiberbredbånd, så da solgte vi mens markedet var godt. Vi kommer nok til å lete etter hytte der igjen når ungene har forlatt redet, men da litt mer utenfor allfarvei. Savner det absolutt.

Hyttelandsby er ikke min greie heller og da styrer jeg nok klar av området rundt Funkelia. Har vel egentlig vurdert området sør, sør-øst for Blefjell, dvs Lifjell og Blestølen.
Skal gjøre meg litt kjent deroppe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (11 timer siden):

Hyttelandsby er ikke min greie heller og da styrer jeg nok klar av området rundt Funkelia. Har vel egentlig vurdert området sør, sør-øst for Blefjell, dvs Lifjell og Blestølen.
Skal gjøre meg litt kjent deroppe

Fint i de områdene også, men stusselig for stisykling. Om du liker grus er det eldorado 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

1. Ringebu/Venabygdsfjellet

Værfast-gjengen på Ringebu har vist frem noe av det peneste, groveste og morsomste jeg har syklet. En guidet tur her vil du sent glemme! 

2. Skeikampen

"Utflukt" ble arrangert her i sine første utgaver, ikke uten grunn! Nær sagt uendelig med flotte og godt merkede stier på høyfjellet. 

3. Gressvik

Cruxe-eliten's lekegrind omsvøpt i svaberg og barnålsskog. Her har jeg de siste årene hatt sesongpremiere på piggfrie dekk, gjerne i februar/mars(!).

 

Ønskeliste: Alvdal, Oppdal, Nord-Norge

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, vanskelig. Er jo mange steder jeg bare har vært innom èn gang og opplevelse kan ha blitt farget av både form, vær og føre.

Kaupanger, Hafjell/Reinsfjellet/Hitfjell og Stryn var alle fantastisk på hver sin måte, henholdsvis masse action, flott tursti og laaaang nedkjøring.

På ønskelista har jeg Ringebu. Har hatt lyst på en guidet tur der i hele år men de tilbyr jo bare gruppebookinger og jeg har ikke funnet noen å dra med. Kunne jeg hoppet på en eksisterende gruppe med plass hadde jeg allerede vært der i år. Nå begynner det kanskje å bli litt seint for denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (12 timer siden):

På ønskelista har jeg Ringebu. Har hatt lyst på en guidet tur der i hele år men de tilbyr jo bare gruppebookinger og jeg har ikke funnet noen å dra med. Kunne jeg hoppet på en eksisterende gruppe med plass hadde jeg allerede vært der i år. Nå begynner det kanskje å bli litt seint for denne sesongen.

De kjører flere dags, helg og ukesarrangementer som påmeldingsturer. Neste er Høstferie-tur, og så rundes sesongen av med Shutdown Weekend. De oppdaterer event-kalenderen på facebook med all info man skulle trenge 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petterthebetter skrev (1 time siden):

De kjører flere dags, helg og ukesarrangementer som påmeldingsturer. Neste er Høstferie-tur, og så rundes sesongen av med Shutdown Weekend. De oppdaterer event-kalenderen på facebook med all info man skulle trenge 🙂

Nice, får ta en titt. Kanskje jeg får sjekka det ut på denne siden av første snøfall uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Petterthebetter skrev (På 24.9.2023 den 23.07):

1. Ringebu/Venabygdsfjellet

Værfast-gjengen på Ringebu har vist frem noe av det peneste, groveste og morsomste jeg har syklet. En guidet tur her vil du sent glemme! 

2. Skeikampen

"Utflukt" ble arrangert her i sine første utgaver, ikke uten grunn! Nær sagt uendelig med flotte og godt merkede stier på høyfjellet. 

3. Gressvik

Cruxe-eliten's lekegrind omsvøpt i svaberg og barnålsskog. Her har jeg de siste årene hatt sesongpremiere på piggfrie dekk, gjerne i februar/mars(!).

 

Ønskeliste: Alvdal, Oppdal, Nord-Norge

Jeg digger området mellom Skeikampen og Varden på Kvitfjell. Her er det mye gøyal fjellsti 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NR 1 Fredrikstad og Sarpsborg for ren stisykling , har først skjønt hvor bra det er etter at jeg flyttet.

Ellers slår jeg ett slag for Gudbrandsdalen. Øyer fjellet,Goppolen , skei , Ringebu (værfast ) osv finnes masse .

For heis mener jeg Åre er best i Norden med Hafjell som nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aklangen/Holleia i Ringerike er verdt et besøk. 

Klassisk stisykling i et østmarkaish terreng, men uten søkkene og mye lange sammenhengende teknisk flyt på barnål og sva partier. 

Parkerer man halvveis opp fra Tyrifjorden så klatrer man 100hm opp på grus, men tar en særdeles fin sti ned igjen som dacapo. 

Runden rundt Aklangen innom Lerbergsetra er ca 12 km og er en fin halvdags/ettermiddagstur 

Er bare en drøy halvtime å kjøre fra Sandvika. 

Kan også fint kombineres med klassikeren Ringkollen/Åsa enten på vei bort til Aklangen eller på vei hjem. 

Begge turene er etter min mening absolutte bucketlist kandidater på det sentrale Østlandet. 

Roadtrip Ringebu/Tynset/Røros har vært på lista lenge. Kanskje får jeg det til neste år......

Holleia

Ringkollen

Gulity pleasure vel nede på Åsa Landhandleri 👌

received_2121252721382254.jpeg.023aeaca0cffc4909abc98215cc4d4e2.jpeg

Endret av ulf martin
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (1 time siden):

Aklangen/Holleia i Ringerike er verdt et besøk. 

Klassisk stisykling i et østmarkaish terreng, men uten søkkene og mye lange sammenhengende teknisk flyt på barnål og sva partier. 

Parkerer man halvveis opp fra Tyrifjorden så klatrer man 100hm opp på grus, men tar en særdeles fin sti ned igjen som dacapo. 

Runden rundt Aklangen innom Lerbergsetra er ca 12 km og er en fin halvdags/ettermiddagstur 

Er bare en drøy halvtime å kjøre fra Sandvika. 

Kan også fint kombineres med klassikeren Ringkollen/Åsa enten på vei bort til Aklangen eller på vei hjem. 

Begge turene er etter min mening absolutte bucketlist kandidater på det sentrale Østlandet. 

Roadtrip Ringebu/Tynset/Røros har vært på lista lenge. Kanskje får jeg det til neste år......

Holleia

 

Ringkollen

 

Gulity pleasure vel nede på Åsa Landhandleri 👌

received_2121252721382254.jpeg.023aeaca0cffc4909abc98215cc4d4e2.jpeg

Har du en Strava link eller en gpx fil denne turen?

Endret av Plankepetter
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (På 21.10.2023 den 13.15):

Har du en Strava link eller en gpx fil denne turen?

Holleia

Check out my activity on Strava: https://strava.app.link/B7kKiLoI7Db

Opp fra parkeringen ved bommen. Du kan kjøre helt opp hvis du vil. 

Den første km på sti langs vannet er litt knotete og du vil i tillegg møte et par steder på veien som ikke lar seg sykle. Det er kun snakk om noen titalls meter til sammen. 

Du møter ofte merking så sett deg inn i kartet på forhånd så gir disse verdifull info. 

Ruta er i korte trekk

Aklangen, Engelen, Grus en km fra Engelen til sti mot Lebergsetra og derfra tilbake til utgpkt ved Aklangen igjen. Bort til vestenden av Aklangen og sti ned til parkeringen via Åbortjern. Er ganske overbevist om at retningen vi sykler er den som gir best opplevelse. Se på flyover. 

Ringkollen 

Check out my activity on Strava: https://strava.app.link/8IrMgScK7Db

Her parkerer du på Klekken hotell ( 5 min på veien til høyre ved eplehagene før Hønefoss) 

Hvor interessant runden opp til Røsstjern egentlig er kan nok diskuteres. Vi pleier å ta runden innom, men valget er enten kjerrevei ned til ferista evt å sykle litt lengre bort å ta en kul men veldig tilgrodd sti. Å ta den fra der stien ved ferista på Ringkollveien går inn kan sikkert være like greit. 

Greit å merke seg er den ikke helt intuitive bratte skråningen man må skyve opp fra Ultvedtjern. Den er ikke lang, men er lett å overse og bare fortsette rett frem. 

Du ser det sikkert selv, men turen lar seg fint sjuttle. 

Det er også mulig å strekke turen langs en rygg i retning Steinsletta når man er nede ved tunnellen på Åsa. Den ligger på TG og MTB map. Har ikke testet den, men blir overrasket hvis den ikke er kul. 

God tur! 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...