Gå til innhold

Cervelo Aspero-alternativer


Anbefalte innlegg

Hola, Godtfolk

 

Vurderer Cervelo Aspero som en koggerkiller, da med et grushjulsett og et landevegshjulsett.

Er det andre muligheter der ute i samme univers? 3t Exploro nevnes av noen.

KRAV, må ha plass til dekk opp til 40mm + ganske så aggressiv. 

Festepunkt etc er ikke viktig. Jeg har anna sykkel som kan brukes til last, baikpækking etc. 

 

Endret av Jomar Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forrige generasjon Stigmata. Kongesykkel. Fin og kvikk geo samt plass til 45mm dekk. Gjenget kranklager, 27,2 pinne og vanlig kabelføring har den også. Fåes sikkert på tilbud også, siden det har kommet ny modell (som dessverre ikke er like nais).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativer fra en Aspéro-eier:

Spesh Crux

Aurum Manta

Factor Ostro Gravel

Scott Addict Gravel

BMC Kaius

Wilier Rave

Ridley Kanzo

Cannondale SuperSix CX/SE

Cervelo R5 CX

Colnago G3-X

(Nevnte Stigmata og Exploro er supre alternativer også)


Stort utvalg, og små, men viktige forskjeller på geometri. Hvor aggressiv ønsker du sittestilling og kjøreegenskaper, det må vurderes for å finne riktig ramme. 

En annen ting jeg ville vurdert er cockpit og setepinne. Mange av disse raske grusracerne har proprietære løsninger som hemmer fleksibilitet til å få den slik du vil.

Rund setepinne og mulighet til å velge stem og styre selv, det var viktig for meg. 

BB-standard og styrelager-slitasje har vært problemer på min Aspéro. Førstnevnte har nylig vært tema i en Hambini-rant. Kan være greit å være obs på. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra som er nevnt. Siden du ikke spesifiserte så nøye hva du er ute etter av geometri og egenskaper er det jo mange å velge i. 

Enda noen til lista: 

Trek Checkpoint

Basso Palta

Argon Dark Matter

Factor LS 

Orbea Terra

Lauf Seigla 

Canyon Grizl (litt grov og slack) 

 

Jeg så også på Rave, Kanzo, Exploro , men havnet selv på en Factor LS. Ville nok vurdert Kaius sterkt om jeg skulle sett videre 🙂

Min er tidlig utgave med pressfit bbright, men de nyere er jo over på T47a som kanskje er en bedre løsning?  Men, er nok ikke bbright i seg selv som er det største problemet Hambini peker på, mer enn toleranser og at man kan være ganske uheldig med ramma man får. Ikke sikker på at T47a er noe bedre dersom ikke begge sidene er paralelle og i samme linje - gjelder vel uansett bb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du må ha støtte for 40 mm dekk?
Hvis du klarer deg med 35 mm ser den nye versjonen av Endurace (lansert i går) veldig bra ut. Jeg har vondt å se at du klarer å finne andre sykler med samme komponenter til den prisen: Under 50K med Di2 eller AXS, wattmåler, genial setepinne og integrert, justerbar cockpit. Sannsynlig kan du presse inn et større dekk enn 35 også. 
https://www.canyon.com/en-no/road-bikes/endurance-bikes/endurace/#section-product-grid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Orbea Terra som jeg er fornøyd med, men kjenner at den blir litt grov når SSK kjører sine mandagsintervaller og gamlekara møter opp i sylfrekke Tarmac-er som koster top dollar. Jeg vil ha noe i samme univers MEN SOM OGSÅ kan gape over grove grusdekk.

Aspero og Addict Gravel ser fine ut så langt. 3T Exploro er også nais.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (11 timer siden):

Rammerommet er vel ok? Stemlengde og styrebredde er faktisk justerbart.

Enig at seterøret er litt pussig. Fokuser på setestagene  som er parallelle med underrøret i stedet 😉

Vedlikehold av pinnen, hvordan da?

Justerbar stemlengde? Så vidt jeg har forstått har canyon sluttet med å la deg velge stemlengde ved kjøp. Rammerommet burde jo vært i underrøret. Nå får man vel ikke plass til slange en gang.

Pinnen skal i følge canyon taes ut og smøres hver 300km (!), noe som også ser ut til å stemme da begge mine kompiser som har denne opplever knirk etter få turer. Alt blir bra med en vask, men er jo litt masete å ta ut pinnen såpass ofte. Spesielt på denne som er litt mer "tricky" enn en vanlig pinne. Men som sagt en utrolig comfy pinne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (14 timer siden):

Har en Orbea Terra som jeg er fornøyd med, men kjenner at den blir litt grov når SSK kjører sine mandagsintervaller og gamlekara møter opp i sylfrekke Tarmac-er som koster top dollar. Jeg vil ha noe i samme univers MEN SOM OGSÅ kan gape over grove grusdekk.

Aspero og Addict Gravel ser fine ut så langt. 3T Exploro er også nais.

 

Alle tre rammene du sikter til er relativt tunge rammer. 1 000 - 1 100 gram for en str 56.

Det virker som du ønsker noe som er og føles kvikk oppover. Da tenker jeg at Specialized Crux er veien å gå. Denne har nesten kliss lik geometri som Tarmac SL7, veier 825 gram (S-Works = 725 gram) og har plass til hele 47 mm dekk. Store dekk gir deg den komforten du ønsker på grus, og den vil føles som en landeveissykkel på asfalt med 28 mm dekk. Den har i tillegg svært pene linjer, i mine øyne penere enn både Aethos og Tarmac. Eneste den "mangler" er helintegrerte kabler i styre og stem. (som jo også 3T og Aspéro (ikke Aspéro5) mangler)

Den er heller ikke så verst priset. Rammesett (ikke S-Works) koster 34k, og man kan enkelt bygge opp en sykkel som veier rett over 7,0 kg i landeveis-modus og godt under 8,0 kg i grus-modus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme båt som deg og har brukt mye tid på å vurdere en haug av disse syklene opp mot hverandre. Jeg har gått for Specialized Crux siden jeg ønsker noe raskt og kvikt på hverdagsturene, samtidig som jeg kan sette på brede dekk. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (1 time siden):

Takk for innspill, @YOLO. Jeg leser grundig det som kommer om ramme/vekt.  Spesh er flott og fint, men jeg risikerer at folk tror jeg er en BI-nisse/dealer i krypto. 

 

Scott Addict Gravel er mindre påfugl.  

Haha. Ser den, samtidig er vel Tarmac langt mer «krypto» enn Crux. Addict Gravel er dog litt «Se på han terrengsyklisten som prøver seg på med bukkestyre, så søtt». 
 

Pluss at den er litt på den grove siden mhp grus-geometri. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...