Gå til innhold

Ny lykt til hjelmen


Anbefalte innlegg

Hei!
Vurderer å bytte ut lyktene mine (styre og hjelm) før årets lyktesesong. Men primært hjelmlykta

Tror og håper at det har skjedd noe med batteri-teknologi etc. siden forrige lykter ble kjøpt inn for snart 10 år siden?

Sykler uten sekk og takler ikke ledning som henger ned i nakken. Det jeg primært lurer på er om det nå er mulig å få en ok lykt med min. 1500-2000 lumen som i sin helhet kan monteres på hjelmen uten å bli for tung, og at den lyser i min 2 time på full styrke? Bør også være en grei måte å montere på hjelmen uten for mye styr.

Endret av Flo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er inhabil så det holder men har Outbound Hangover selv og elsker den. Drister meg til å spe på med litt info.
Aldri mer eksternt batteri og ledning på hjelmen for denne karen. 
Den kan nok ikke kjøres på fullt i 2 timer men jeg bruker den på Adaptive og Medium i kombinasjon med Outbond Trail Evo på mine turer. 


image.png.8178090071a3dcf383e135285ba7045e.png

Og den er så liten og lett at man kan ha en ekstra lykt i lomma, sånn at man kan kjøre på full pupp i 2 timer. 
Selvsagt ikke den rimeligste løsningen med 2 lykter, men kjøper man 2 så kan vi vel gi litt avslag. 
Ellers kan den lades under sykling vha pass-through lading, om man takler en ledning på de turene som er over 2 timer. 

Les mer om lykta her: https://www.outboundlighting.com/products/hangover-bike-helmet-light

Endret av Roy
  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjørt min Hangover tom på tur enda, Roy 🙂

Som du er inne på - bruker alltid minst to lys. Hodelykta er kun på når jeg er på sti. Null problem å slå av/på med den store knappen.

Etter å ha kjørt diverse kabel + batteribaserte løsninger i så mange år var det rett og slett en åpenbaring med Hangover. Man trenger ikke 5000 lumen, men bra lys. Og det gir Hangover.

Drar nok plutselig på meg en Trail Evo. Mener å huske at nok et Magicshine tok kvelden forrige sesong, og er så vanvittig lei av kabler og batteripakker som slenger og bråker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja se der ja!

Dette er nok tett på hva jeg er ute etter. Ser at en ny utgave er på vei fra Outbound, nemlig Portal. Lanseres i Oktober. Litt mer lys og litt lengre batteritid enn Hangover. 

Om jeg ikke finner noe annen lykt innen den tid så blir det min nye lykt, helt sikkert! 🙂

Men det er bare å komme med andre tips til tilsvarende lykter altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, de Outbound-greiene så bra ut! Er det noen mulighet til å bruke Hangover med hodestropp? Hjelmlykta jeg har brukes minst like mye på langrenn i Nordmarka om vinteren som på hjelmen om høsten. Men en tung batteriklump og ledning hadde vært digg å slippe, både på ski og sykkel.

Jeg digger mine ti år gamle Moonlight Bright as Day-lykter, men bedre feste og integrert batteri frister veldig, merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (26 minutter siden):

Dæven, de Outbound-greiene så bra ut! Er det noen mulighet til å bruke Hangover med hodestropp? Hjelmlykta jeg har brukes minst like mye på langrenn i Nordmarka om vinteren som på hjelmen om høsten. Men en tung batteriklump og ledning hadde vært digg å slippe, både på ski og sykkel.

Jeg digger mine ti år gamle Moonlight Bright as Day-lykter, men bedre feste og integrert batteri frister veldig, merker jeg.

Jepp, om du har et hodebånd med GoPro feste så er det bare å klipse eller skru fast Hangover.
Jeg bruker min mye som hodelykt på tur, på hytta osv. Super til ski også, både langrenn og andre planker, og snowboard, aking osv. 

Endret av Roy

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (47 minutter siden):

Lupine Blika blir aldri feil. Sitter glimrende på hjelmen, lykta foran og batteriet bak. 

Lyser i en time på 2.400 Lumen, så du må tune ned for å få to timer, ta med ett lite batteri til, alt ha et større

Enig. Blika er helt genial, og det finnes batterifeste til hjelmen. Med batteri bak og lykt foran blir hjelmen fin og balansert. 

Kombiner med en Betty på sykkelen så kan man kjøre med felles fjernkontroll på styret.

Endret av DesmoSkier
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er styrelykta som har kvelda her (forventer egt at hodelykta følger etter, kjøpt samtidig, for ca lenge siden), vurderer en av flg: 

Gemini duo 1500, polaris 2000 (evt hjelm), lumonite 1500, ms 3500

(ingen hensikt om trådkupping, ts nevner jo styret også!)

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for Blika på hjelmen. 

Mange jeg ser som har etterspurt ny hjelmlykt opptil flere ganger etter jeg kjøpte min, så varigheten er det lite å si på. Sjelden jeg sykler så lange turer at jeg trenger mer batteritid enn det lille batteriet som kan klipses bak på hjelmen gir meg. Full guff er det uansett kun i nedoverbakkene, og oppsettet med fjernkontroll på styret for å styre begge lykter der man kan programmere fritt blant moduser via app er suverent.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (50 minutter siden):

Er styrelykta som har kvelda her (forventer egt at hodelykta følger etter, kjøpt samtidig, for ca lenge siden), vurderer en av flg: 

Gemini duo 1500, polaris 2000 (evt hjelm), lumonite 1500, ms 3500

(ingen hensikt om trådkupping, ts nevner jo styret også!)

Hoppet i kaninhullet siden jeg er så fornøyd med min OL Hangover, og kjøpte en Trail Evo til styret. Har bare gjort noen bittesmå tester foreløpig, virker akkurat like gjennomtenkt som hodelykta. Eneste "plagen" er at det er litt faff å flytte styrefestet mellom forskjellige sykler. Full rapport kommer plutselig da mørket kommer fort nå 😞

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (19 minutter siden):

Hoppet i kaninhullet siden jeg er så fornøyd med min OL Hangover, og kjøpte en Trail Evo til styret. Har bare gjort noen bittesmå tester foreløpig, virker akkurat like gjennomtenkt som hodelykta. Eneste "plagen" er at det er litt faff å flytte styrefestet mellom forskjellige sykler. Full rapport kommer plutselig da mørket kommer fort nå 😞

Er det lykta eller festet som ikke er like gjennomtenkt? 

Det du kan gjøre er å kjøpe et styrefeste til, da kan du slippe å flytte det mellom sykler. 
Jeg synes styrefestet er veldig godt gjennomtenkt og laget, har aldri hatt en lykt med et feste jeg kan stole på som Outbound sitt. Det tåler å sykle utfor med Trail Evo uten at det sklir eller knekker. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (26 minutter siden):

Er det lykta eller festet som ikke er like gjennomtenkt? 

Det du kan gjøre er å kjøpe et styrefeste til, da kan du slippe å flytte det mellom sykler. 
Jeg synes styrefestet er veldig godt gjennomtenkt og laget, har aldri hatt en lykt med et feste jeg kan stole på som Outbound sitt. Det tåler å sykle utfor med Trail Evo uten at det sklir eller knekker. 

Styrefestet jeg tenkte på. Ikke misforstå, det er knallbra, men skulle gjerne hatt en tool-free montering. Bytter mellom flere sykler vinterstid. Ikke aktuelt å ha det sittende på dersom jeg skal sykle uten lys (OCD) og dermed ikke behov for flere fester.

Funderte på om jeg skulle finne en identisk bolt, forlenge og sveise på en "T" så jeg kunne skru uten Umbraco. Det hadde vært nok 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (2 minutter siden):

Lupine har klart å lage et lite og elegant feste som gjør det lynraskt å flytte lykta og uten at noe står igjen på sykkelen. Det festet har aldri sviktet meg og Outbond burde bare kopiere det.  

Eneste ulempen er at det koster hest å kjøpe flere av det for ulike styrediametre 🙂 Hilsen han med tre ulike diametre på stallen som brukes på vinterstid.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...