Gå til innhold

Airfryer-tråden


Anbefalte innlegg

Tenkt litt på det samme, for det er jo på moten. Det er vel bare en veldig liten varmluftsovn (vifte). Ser ikke helt poenget med det hvis man har vanlig ovn. Klart, vanlige ovner tar ofte litt lengre tid å varme opp uten vifte, men med vifta på er det ikke stor forskjell. Er nok en del forskjell på billige og dyre ovner også. Et sted vi leide brukte ovnen 2-3 minutter på å bli varm, men overvarmeelementet røk, så de byttet til kjipeste varianten på power (uten varmluft). Den tok nærmere 20 min å varme opp for å lage en pizza.

Min konklusjon er at «airfryer» er gimmick. Man kan lage samme maten i en vanlig varmuftsovn, så kanskje bedre å investere i en skikkelig stekeovn? Airfryer kan sikkert være hendig på en hybel eller lignende, eller hvis det er store kapasitetsproblemer på kjøkkenet..

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn er det vel en varmluftsovn. Men på samme vis som at en varmluftpistol og en hårtørker er mye samme konstruksjon, er det en viss forskjell, da en airfryer er endel mer kompakt og intens og beveger varmlufta på et mye mindre volum. 

Når det er sagt, finnes det heftige varmluftsfunksjoner på endel ovner, så jeg klarer meg fint med min Bosch. Jeg tar heller en multicooker eller presisjonsovnen til Anova foran en airfryer hvis jeg skal ha en ny dings på kjøkkenet.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye kjappere enn i varmluftsovn, med mindre du har en vanvittig bra ovn da. 
Mye mindre volum i airfryeren gjør at du slipper å varme opp så mye luft og at luftstrømmen sirkulerer mye kjappere og blir mer effektiv. 
Den bruker mindre strøm også. 

Vi har Cosori Dual Blaze (varmeelement både over og under) og bruker den mye. Fries, nuggets, kylling, grønnsaker, fisk, biff, rundstykker ++++. Kjapt og enkelt 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at det krever så mye energi å varme opp en normal stekeovn? Er det luftvolumet som er problemet, eller er det dårlig isolasjon i veggene? Høres bare ut som dårlige varmeelement og vifter spør du meg (korriger gjerne).

Det er ikke så veldig bærekraftig hvis alle skal kjøpe airfyer fordi stekeovnen de allerede har er dårlig. Eller, det er jo økonomisk bærekraftig for elektronikkprodusentene, men ikke for kloden eller folks økonomi!

Det blir på samme nivå med de som synes det er fint at Apple har egen ladekabel, slik at man skal slippe å kunne lade telefonen med andre ladere man har 🤨

Airfryer er sikkert fint på en hytte eller hybel uten stekeovn, men til vanlige boliger er det keiserens nye klær. Hadde produsentene blitt påkrevd å oppgi spesifikasjoner på de tingene som eventuelt gjør en airfryer bedre enn en vanlig varmluftsovn, hadde nok folk heller kjøpt vanlig stekeovn med gode nok spesifikasjoner. Og hatt mer penger til overs til sykkel. Og god mat på bordet 😉

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIrfryer brukes vesenetlig mer enn microovn her i huset, så valget mellom de to er enkelt om en skulle ut. Merker også at jeg savner den på hytta. 

Hovedfordelen er mindre porsjoner som skal lages raskt. Airfryre erstatter ikke en stekeovn, men de har begge egentskaper som ikke er fullt ut overlappende.

Av alle duppeditter som hra vært innom kjøkkenbenken og ikke er der enda, så står denne her enda og har stått der noen år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (15 timer siden):

Kan ikke forstå at det krever så mye energi å varme opp en normal stekeovn? Er det luftvolumet som er problemet, eller er det dårlig isolasjon i veggene? Høres bare ut som dårlige varmeelement og vifter spør du meg (korriger gjerne).

Det er ikke så veldig bærekraftig hvis alle skal kjøpe airfyer fordi stekeovnen de allerede har er dårlig. Eller, det er jo økonomisk bærekraftig for elektronikkprodusentene, men ikke for kloden eller folks økonomi!

Det blir på samme nivå med de som synes det er fint at Apple har egen ladekabel, slik at man skal slippe å kunne lade telefonen med andre ladere man har 🤨

Airfryer er sikkert fint på en hytte eller hybel uten stekeovn, men til vanlige boliger er det keiserens nye klær. Hadde produsentene blitt påkrevd å oppgi spesifikasjoner på de tingene som eventuelt gjør en airfryer bedre enn en vanlig varmluftsovn, hadde nok folk heller kjøpt vanlig stekeovn med gode nok spesifikasjoner. Og hatt mer penger til overs til sykkel. Og god mat på bordet 😉

Jeg var veldig skeptisk til konseptet selv, og så for meg nok en maskin som skulle stjele benkeplass eller stå ubrukt i et skap, så det var en viss friksjon fra meg i innkjøpsfasen. 
Men vi fikk låne airfryeren til svigers, de bruker sin mye og skryter av hvor god maten blir og hvor lettvint det er. 
Etter en uke var jeg solgt og var plutselig pådriveren for innkjøpet, og tok rollen som prosjektleder for å finne den beste fryeren for vårt behov. 

Kanskje det er en mulighet for flere, å låne en for å teste om en airfryer kan tilføre noe positivt? 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (6 timer siden):

Jeg var veldig skeptisk til konseptet selv, og så for meg nok en maskin som skulle stjele benkeplass eller stå ubrukt i et skap, så det var en viss friksjon fra meg i innkjøpsfasen.

Gjett om 'a! Jeg HATER intenst og lenge alt som står på benken. Mer enn en gang har slike blitt stående og samle støv (juicemaskin/saftpressemaskin I'm looking at you)

Men den lille Cosori'n fikk vi klemt inn i et hjørneskap så den kan tas ut/inn når den trengs, og da funker det.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kjapp googling ser jeg at Airfryere fås i mange størrelser, med volum på 1 L for små til 8 L for ekstra store store, og noen "multifunksjonelle" så store som 30 liter. Men typisk 3-6 L?

Stekeovn med varmluft fås fra 55 L til 80 L, vanligvis mellom 65-72 L. Så det er 10-20 ganger større volum inni i en vanlig ovn.

Utvendig er en stekeovn cirka 60x60x60 cm, en tilfeldig airfryer jeg fant Cosori Dual Blaze (6.4 L) måler ca 30x30x30 cm utvendig. Men den ene er jo typisk innebygd i kjøkkeninnredningen, den andre står på benken.

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt Airfryer, og ikke er redd for å blåse langt over budsjettet som seg hør og bør som en sykkelforum-stæsjnisse, ville jeg definitivt heller kjøpt en benketopp-ovn med intens varmluft som dette som ikke nødvendigvis tar sååå mye mer plass. Denne er mye mer anvendbar enn de typiske Airfryerne, og du slipper også teflonbelagt skuffløsning som med tid vil slites. Denne kan du også bake fantastisk bra i med bra dampkontroll:  https://anovaculinary.com/products/anova-precision-oven

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (10 minutter siden):

Shiiit. Den Anova ovnen tror jeg kunne pensjonert stekeovnen vår. Den blir selvsagt for liten noen ganger, men jeg tipper den tar omtrent alt unntatt de største bakeøktene. 

Jeg tror kanskje at det at sånne små benkeovner virker å være ganske vanlige i USA er grunnen til at mange testnettsteder er negative til airfryere, for med en sånn kompakt ovn med sprek varmluft får du jo en airfryer.

Hvis ikke damp og sous vide-fokus er så viktig, er jo også denne en aktuell kandidat for Air Fryer https://bakerenogkokken.no/hvitevarer/ovner/sage-sov-860-bss-miniovn/

Hvis en følger Chefsteps på Youtube så bruker de den under Breville-navnet der de i siste videoen lager varmerøyka laks i Airfryer.

 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg satt oppe noen timer med guttungen i natt og benyttet muligheten til å bestille en Philips HD9280 på Philips sitt vintertilbud mens jeg ventet på at han skulle sovne. I forkant rakk jeg å lese meg opp på en del funksjoner som virker veldig nyttige i en airfryer, men valgte å gå for det som fremstår som en god innstegsmodell så får jeg heller oppgradere. Vi liker å lage mat, men blir litt eid av tidsklemma om dagen så jeg håper airfryeren kan hjelpe litt der.

En stund var jeg innstilt på noe sånt som @perbl foreslår over og det blir det kanskje på sikt, men nå ble prisen litt styrende.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 9.2.2024 den 12.53):

Jeg satt oppe noen timer med guttungen i natt og benyttet muligheten til å bestille en Philips HD9280 på Philips sitt vintertilbud mens jeg ventet på at han skulle sovne. I forkant rakk jeg å lese meg opp på en del funksjoner som virker veldig nyttige i en airfryer, men valgte å gå for det som fremstår som en god innstegsmodell så får jeg heller oppgradere. Vi liker å lage mat, men blir litt eid av tidsklemma om dagen så jeg håper airfryeren kan hjelpe litt der.

En stund var jeg innstilt på noe sånt som @perbl foreslår over og det blir det kanskje på sikt, men nå ble prisen litt styrende.

Beklager hvis jeg satte i gang en tråd som fikk deg til å svi av noen hundre-/tusenlapper!😂

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 9.2.2024 den 12.53):

Jeg satt oppe noen timer med guttungen i natt og benyttet muligheten til å bestille en Philips HD9280 på Philips sitt vintertilbud mens jeg ventet på at han skulle sovne. I forkant rakk jeg å lese meg opp på en del funksjoner som virker veldig nyttige i en airfryer, men valgte å gå for det som fremstår som en god innstegsmodell så får jeg heller oppgradere. Vi liker å lage mat, men blir litt eid av tidsklemma om dagen så jeg håper airfryeren kan hjelpe litt der.

En stund var jeg innstilt på noe sånt som @perbl foreslår over og det blir det kanskje på sikt, men nå ble prisen litt styrende.

Men kommer den med karbon kabinett og presisjons-kulelagre?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har airfryer og bruker den sånn passe regelmessig, men ifm. skifte av stekeovn tenkte vi å se om vi kan droppe den. 
 

Ny ovn skal i teorien fikse biffen greit, og fint om vi kan bli kvitt en dings fra kjøkkenet. Var ikke derfor vi valgte ovnen, men den funksjonaliteten fulgte med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...