Gå til innhold

Askervelodromen


Anbefalte innlegg

i disse dager så kunne det vært innteresant å sett den nytte/kost analysen politikerene la til grunn for at de skulle bygge innendørsvelodrom i Asker, den ble jo ikke akkurat billig. 300.000.000 kroner har budstikka nevnt
hvor mange persontimer får man ut av en slik velodrom i året og hva blir kostnaden per time ?
hvor mye blir hver treningstime subsidiert med ?
kunne man brukt pengene bedre ?
hadde det vært bedre å bygge en rullskibane, ballbinge, skateboardrampe, pumptrack, kunstsnøanlegg på Solli osv

ble innendørsvelodromen i Asker bare ett prestisjeprosjekt ?

 

 

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å gjøre slike analyser, men samtidig må man huske at hvis man skulle gå utelukkende for kost/nytte så hadde det blitt et jævla ensformig tilbud som hadde bomma helt på store brukergrupper.

Mangfold (av tilbud)er viktig slik at man totalt når bredest mulig del av befolkningen med diverse tilbud.

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (14 timer siden):

i disse dager så kunne det vært innteresant å sett den nytte/kost analysen politikerene la til grunn for at de skulle bygge innendørsvelodrom i Asker, den ble jo ikke akkurat billig. 300.000.000 kroner har budstikka nevnt
hvor mange persontimer får man ut av en slik velodrom i året og hva blir kostnaden per time ?
hvor mye blir hver treningstime subsidiert med ?
kunne man brukt pengene bedre ?
hadde det vært bedre å bygge en rullskibane, ballbinge, skateboardrampe, pumptrack, kunstsnøanlegg på Solli osv

ble innendørsvelodromen i Asker bare ett prestisjeprosjekt ?

 

 

140 mill. ble regningen
Det er lagt opp til at banen er åpen hver dag fra 6 - 22 (med noen avbrekk midt på dagen når innerkretsen skal brukes av annen idrett)
Asker kommune bidrar med et årlig beløp, resten av finansieringsmodellen holder vi på med nå
Om Sykkelnorge ønsker mer suksess i fremtiden (Det går jæv. dårlig for tiden om du spør i utlandet) så trengs det mer rekrutering og det vil en bane i hovedstadsområdet bidra med
Vi har allerede en del ballbinger, fotballanlegg med varme, rulleskibaner, inline skatebane, ny ishall, klatrehall, 2 nyere svømmehaller, snart nytt fotball stadion, osv. osv. i Asker
Tror ikke Asker Kommnue anser dette for et prestisjeprosjekt nei. Samtidig som det ble anlagt velodrom her så ble det også bygget skole (NTG). Barnehave, kontorer samt ikke minst en masse leiligheter i samme område (= penger i kassen for Asker Kommune)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (17 timer siden):

Isolert sett så er det bra for sykkelsporten at det bygges en velodrom
når man ser på kostnadsbildet så er jeg mer usikker, det blir litt som å bygge ny hoppbakke med kunstdekke  på Holmen

Leste du i det hele tatt posten til Panda? Han beskrev at estimatet ditt var dobbelt av reell kost. Vær nå såpass at du i det minste kan innrømme det framfor å bare ture på som ingenting.

Vi tok begge opp punkter du kunne ta med i din evaluering, men hvis du vil nå fram til noen må du i det minste gjøre et forsøk på å svare ut disse. Ellers tilfører du ingenting.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (3 timer siden):

Leste du i det hele tatt posten til Panda? Han beskrev at estimatet ditt var dobbelt av reell kost. Vær nå såpass at du i det minste kan innrømme det framfor å bare ture på som ingenting.

Vi tok begge opp punkter du kunne ta med i din evaluering, men hvis du vil nå fram til noen må du i det minste gjøre et forsøk på å svare ut disse. Ellers tilfører du ingenting.

OK
jeg leste 300mill i budstikka, hvis det reelle tallet er 140mill så er det fortsatt mye penger, det kan bygges mange hoppbakker for det beløpet også.
Det er fortsatt fint for sykkelsporten at det bygges velodrom, men om det er Asker kommune sin jobb å bruke så mye penger på det skal det være lov å kommentere.

Til sammenligning ut fra gamle tall jeg husker løst; for 140mill kan man bygge:
70 ballbinger
eller
35 11er kunsgressbaner (beroende på grunnforhold, om man skal ha lys, varmekabler mm)
eller
7-12km med asfaltert rulleskiløype (her har jeg tvilsomt tallgrunnlag, igjen grunnforhold styrer mye)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbudet på alternative idretter er alt for lite. Det nærmest forventes at alle skal drive med fotball og ski. Var selv aktiv når jeg var ung med an smal idrett, vi hadde ett anlegg innendørs i hele norge! Er vel fortsatt ikke kommet noe nytt der. Når det kommer til fotball finner jeg det mer interessant å se maling tørke en å se på en kamp, og ønsker alle anlegg som ikke er fotball velkommen. Ja det koster, men det koster å ha ett tilbud til alle. Bor selv i Asker og venter i spenning på at det åpner.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (2 timer siden):

OK
jeg leste 300mill i budstikka, hvis det reelle tallet er 140mill så er det fortsatt mye penger, det kan bygges mange hoppbakker for det beløpet også.
Det er fortsatt fint for sykkelsporten at det bygges velodrom, men om det er Asker kommune sin jobb å bruke så mye penger på det skal det være lov å kommentere.

Til sammenligning ut fra gamle tall jeg husker løst; for 140mill kan man bygge:
70 ballbinger
eller
35 11er kunsgressbaner (beroende på grunnforhold, om man skal ha lys, varmekabler mm)
eller
7-12km med asfaltert rulleskiløype (her har jeg tvilsomt tallgrunnlag, igjen grunnforhold styrer mye)
 

 

Det er ikke bare fint for sykkelsporten, det er fint for alle de som ikke passer inn/trives i fotball/ski, men trives på sykkel!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jokr skrev (8 timer siden):

Tilbudet på alternative idretter er alt for lite. Det nærmest forventes at alle skal drive med fotball og ski. Var selv aktiv når jeg var ung med an smal idrett, vi hadde ett anlegg innendørs i hele norge! Er vel fortsatt ikke kommet noe nytt der. Når det kommer til fotball finner jeg det mer interessant å se maling tørke en å se på en kamp, og ønsker alle anlegg som ikke er fotball velkommen. Ja det koster, men det koster å ha ett tilbud til alle. Bor selv i Asker og venter i spenning på at det åpner.

Nesten helt enig ! det er veldig viktig at flest mulig får ett best mulig tilbud og tilbudet for alternative idretter er for dårlig. det perfekte for meg er at komunene tilbyr lavterskel tilbud som flest mulig kan bruke. stolpejakt, fine turveier, pumptrack, anlegg for skteboard - lista er lang. velodrom er fint, men dyrrrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
baroudeur skrev (På 31.8.2023 den 9.02):

Ny arenaleder i Askervelodromen er tilsatt. Truls Veslum er vel ikke å se på dette forumet, men ny leder er han.
https://www.landevei.no/velodrom/fra-gjorme-til-parkett-for-super-veslum

 

  • Like 2

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

140 millioner er ikke riktig tall, Panda, hvor har du det i fra? Da har de i såfall spart 40 millioner fra første estimat som kom i 2016, pålydende 182 millioner. 

Samtlige involverte jeg har snakket med - fra ncf-ansatte til politikere og kommuneansatte bekrefter totalsummen på over 300 millioner kroner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (7 timer siden):


Så fint at sykkelsporten endelig blir satset på, tenker jeg. 
Kunne tenkt meg å begynne å sykle der selv. 

Helt enig. I den store sammenhengen er dette småpenger. Det kastes milliarder ut i inn og utland hele tiden til helt håpløse prosjekter og korrupte regimer.

Endelig ett prosjekt som generere positiv aktivitet, god folkehelse ++ 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bruke 300mill på en så marginal idrett som å sykle på velodrom fremstår som underlig prioritering for meg, forsiktig sagt.

Dersom man ønsker å fremme sykkelsporten så er det mange andre måter å bruke 300mil på. Kapitalkostnaden alene er 15mill i året pluss avskrivninger og vedlikehold av annlegget. Skal vi si at dette annlegget koster 30mill i året og drifte. Ser ikke helt for meg at det er så mange sykkelklubber, eller andre amatøridrettslag, som har ett slikt budsjett eller blir subsidiert på samme måten.
 

Hva hadde Asker CK klart å få gjort med disse pengene ?
Kanskje bygd ett par pumptracks for ungdommen - og holdt sykler.
Fikset på en del av stiene rundt Drengsrud og merket dem for "ungdomsgruppa til Asker CK"
Betalte trenere for ungdomsgruppa og hatt nok lånesykler tilgjengelige
Arrangert ukentlige lokale korte ritt, med premie penger som er store nok til å garantere oppmøte. For 30mill i året så kan man jo betale folk greie summer bare for å møte opp
Oppgraderrt hele trasseen til Vestmarkrittet og kjørt med seriøs omtale og premiering. Med seriøs premiering mener jeg 100' fordelt på de ti beste. For 30mill i året har man penger nor til å betale betydelig større summer også....
Hatt en heltidsansatt i klubben
Kjørt med seriøs omtale og premiering i Askerrittet. se kommentar over

Hvis det er noen som sitter i ledelsen for lokale sykkelklubber, fortell oss gjerne om dere hadde klart å bruke 30mill i året på lokale fornuftige tiltak


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...