Roy Sigurd Karlsbakk Posted August 30 Share Posted August 30 Hei Ei venninne bor langt til skogs - ikke oslo - og har en liten ecoride hu gjerne vil fjerne fartssperra på. Det er omtrent ikke trafikk der og hu er klar over at det ikke er heeeeeelt lov, men er et noen som veit hvordan jeg kan gå fram for å tjuvkoble den? roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chalshus Posted August 30 Share Posted August 30 Dette får du ikke svar på vettu. 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted August 30 Share Posted August 30 Det er ikke bare "ikke heeeeelt lov", det er ikke lov. Det blir en moped, ferdig snakka. 1 Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roy Sigurd Karlsbakk Posted August 30 Author Share Posted August 30 Hadde det vært for bruk i en by, hadde jeg aldri spurt… 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chalshus Posted August 30 Share Posted August 30 Jeg skal bare bruke den på privat vei ned til postkassa. Er det OK å kjøre fort på bygda? Fartsgrensen er vel den samme. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roy Sigurd Karlsbakk Posted August 30 Author Share Posted August 30 Spør rånere som lærte å kjøre bil i 12-årsalderen på bøgda. Det jeg prøver å si, er bare dét at det er forskjell på å bryte litt regler når det ikke er trafikk enn å gjøre det f.eks. i majorstuekrysset. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simenf Posted August 30 Share Posted August 30 Jeg forstår spørsmålet. Google er din venn. 1 Quote Simen NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜 Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted September 12 Share Posted September 12 Roy Sigurd Karlsbakk skrev (På 30.8.2023 den 19.14): Spør rånere som lærte å kjøre bil i 12-årsalderen på bøgda. Det jeg prøver å si, er bare dét at det er forskjell på å bryte litt regler når det ikke er trafikk enn å gjøre det f.eks. i majorstuekrysset. Ok, så det er alltid å stjæle naboens avis fordi ingen tar deg? Eller snyte på skatten fordi ingen tar deg eller merker "noe negativt"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted September 19 Share Posted September 19 Sikker på at "venninne" ikke er kodeord for "jeg vil trimme sykkelen"? 😄 Det er lov å si det, jeg vil trimme sykkelen 😁 Blir forbikjørt i morgenrushet inniblant av mistenksomt raske elsykler. Jeg sykler da i 30 km/t, og de fly forbi med et par kilometer i timen, aka ulovlig raske. Har vurdet å få meg elsykkel og trimme den selv, ser ufattelig moro ut å gruse eldre menn med kondomdress og karbonhjul, iført vanlige klær på en damesykke med kurv. Men så begynte jeg å tenke konsekvens hvis/når noe skjer, og ønsker egentlig de som tar denne sjansen dit pepperen gror. Det er ikke bare det at sykkelen er trimmet, jeg vil tro at de som trimmer er de som absolutt ikke burde gjøre det. Typisk den samme personen som sykler på rødt, bryter vikeplikten, sykler forbi i uoversiktlig sving eller rett før bakketopp. Folk som har mindre grad av konsvekvenstenking. Trimmingen gjør det bare mer fristende å gjøre alle disse dumme tingene. Jeg ville bare kjøpt en moped i dette tilfellet, så slipper ihvertfall de på GS / sykkelveier problemet. Er straff for trimmet sykkel og moped uten lappen den samme forresten? Det er jo sammenlignbare forseelser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted October 1 Share Posted October 1 York skrev (På 19.9.2023 den 20.00): Sikker på at "venninne" ikke er kodeord for "jeg vil trimme sykkelen"? 😄 Det er lov å si det, jeg vil trimme sykkelen 😁 Blir forbikjørt i morgenrushet inniblant av mistenksomt raske elsykler. Jeg sykler da i 30 km/t, og de fly forbi med et par kilometer i timen, aka ulovlig raske. Har vurdet å få meg elsykkel og trimme den selv, ser ufattelig moro ut å gruse eldre menn med kondomdress og karbonhjul, iført vanlige klær på en damesykke med kurv. Men så begynte jeg å tenke konsekvens hvis/når noe skjer, og ønsker egentlig de som tar denne sjansen dit pepperen gror. Det er ikke bare det at sykkelen er trimmet, jeg vil tro at de som trimmer er de som absolutt ikke burde gjøre det. Typisk den samme personen som sykler på rødt, bryter vikeplikten, sykler forbi i uoversiktlig sving eller rett før bakketopp. Folk som har mindre grad av konsvekvenstenking. Trimmingen gjør det bare mer fristende å gjøre alle disse dumme tingene. Jeg ville bare kjøpt en moped i dette tilfellet, så slipper ihvertfall de på GS / sykkelveier problemet. Er straff for trimmet sykkel og moped uten lappen den samme forresten? Det er jo sammenlignbare forseelser. Sykler som gir assistanse over 25 km/t eller mer enn 250W nominelt er ganske enkelt ulovlige å bruke uten at en tegner ansvarsforsikring og registrerer den og så bruker den på veien. Konsekvensene av en ulykke er det samme som en uforsikret bil som volder skade, dvs at en får regress og mulig fengselsstraff. Regressen kan være mange millioner kr, ja endog titalls millioner kr. Gjør man det i tillegg på sykkelvei eller fortau er det særs skjerpende. Jeg skjønner ikke at folk hverken bagatelliserer dette eller tar sjansen. Har selv jobbet som konsulent for Trafikkforsikringsforeningen, dvs de som på vegne av skadelidt sørger for at de får erstatning og skadevolder må betale. Gjennom der har jeg observert tunge skjebner blant skadevoldere som medfører ødelagt liv. Selskaper som gjør disse lovbruddene mulig og som åpent selger produkter synes jeg er parasitter. Heier når jeg f.eks ser en Momas som beslaglegges ved kontroll, hvilket skjer uregelmessig innerst i Frognerkilen på mobile testestasjoner. 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted October 1 Share Posted October 1 Skjønner ikke hvordan slike sykler er lov å selge, uten at de er registrert med nummerskilt i det kjøper går ut av butikken. Spesielt ikke når omfanget er kjent for myndighetene. Kontrollene er få og omfanget av problemet er stort. Mye mer effektivt å fokusere innsatsen på butikkene. Ser nevnte merke selges med mulighet for "Motoroptimalisering". Sliter litt med å forstå lovligheten. Jeg som har lagt til underline. NYHET! Motor optimalisering Der en vanlig motor øyeblikkelig kutter ved 25 km/t, vil optimalisering gi en sømløs effektreduksjon i tillegg til en lovlig hastighetsøkning på 10%. Optimeringen gjør på samme tid motoren opptil 20% mer energibesparende og gir med det økt rekkevidde. Annet sted: NYHET! Motoroptimering! Motoroptimering forhindrer at motoren kutter øyeblikkelig ved toppfart. Uten denne tjenesten kutter motoren 100% av kraften ved 25 km/t. Ved optimering gjøres denne overgangen enkelt forklart mye mykere. Du vil dermed kunne holde topphastighet uten å irritere deg over at motoren kutter. Overstiges 25 km/t vil motoren naturlig redusere effekten uten å koble ut, før effekten gradvis øker igjen så snart motoren oppfatter at du er på vei ned igjen mot 25 km/t. 1 Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Nilsen Posted October 1 Share Posted October 1 Man får kjøpt en 125cc scooter til omtrent samme prisen som en el-sykkel, den kan kjøres med A1 eller B førerkort OG det er lovlig. Skjønner at det i praksis kan bli dyrere dersom man allerede har el-sykkelen men blir man tatt med en trimma el-sykkel, eller gud forby havner i en ulykke, ser regnestykket plutselig veldig mye bedre ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.