Gå til innhold

Hvor har du vært på tur i dag


saktetur

Anbefalte innlegg

Strengt tatt i går men Hallingdal leverte endelig litt sommervær.

 

Sjekket ut en nedkjøring jeg ikke har prøvd før og ikke ante noen ting om siden jeg bare hadde vært i det området på vinteren før. Bare så på OSM at det var en sti der og tenkte at jeg hadde hele dagen på å knote meg bort. Nedkjøringen var morsom. Jeg setter normalt ikke så stor pris på mye stein men det var akkurat nok fall til at jeg kunne begynne å lete etter litt teknisk flyt uten at det var bratt nok til å være skummelt. Turen ut av dalen etterpå var et helvete, men jeg tror det finnes alternativer jeg kan undersøke.

 

https://www.strava.com/activities/9808452624

 

Utsikt over Geilo fra Urundberget

Utsikt over Geilo fra Urundberget

 

"Ny" sti fra toppen av Havsdalshovda retning Vestreim og Budalen

0D925DBD-EABA-45C9-9509-1E1E7E658EC1.JPG.829aa7f329d11bc2a7f7e1824173bd5c.JPG

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (33 minutter siden):

Strengt tatt i går men Hallingdal leverte endelig litt sommervær.

 

Sjekket ut en nedkjøring jeg ikke har prøvd før og ikke ante noen ting om siden jeg bare hadde vært i det området på vinteren før. Bare så på OSM at det var en sti der og tenkte at jeg hadde hele dagen på å knote meg bort. Nedkjøringen var morsom. Jeg setter normalt ikke så stor pris på mye stein men det var akkurat nok fall til at jeg kunne begynne å lete etter litt teknisk flyt uten at det var bratt nok til å være skummelt. Turen ut av dalen etterpå var et helvete, men jeg tror det finnes alternativer jeg kan undersøke.

 

https://www.strava.com/activities/9808452624

 

Utsikt over Geilo fra Urundberget

Utsikt over Geilo fra Urundberget

 

"Ny" sti fra toppen av Havsdalshovda retning Vestreim og Budalen

0D925DBD-EABA-45C9-9509-1E1E7E658EC1.JPG.829aa7f329d11bc2a7f7e1824173bd5c.JPG

Kvalitet!🙌🌟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med Pampeago Enduro ovenfor den lille landsbyen Tesero øst for Trento i dag.  Klarte å komme i gang rett etter ni dat det var meldt regn klokken 11. Regnet begynte 1230 idet vi kom frem til bilen.
 Omtrent en mil lang, endel røtter, hairpins og mye flyt. Veldig bra.

 

IMG_8255.jpeg.e76e49a2d8eba58928a3ce2f244e51a8.jpeg
 

IMG_8252.jpeg.16ff9a8b533634cf415334f80d289be4.jpeg
 

IMG_8247.jpeg.db5ea41a42b8a55712de39a3e918188f.jpeg

 

IMG_8253.jpeg.4651b492410033be46316efb84b4ad44.jpeg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (På 9.9.2023 den 7.13):

Strengt tatt i går men Hallingdal leverte endelig litt sommervær.

 

Sjekket ut en nedkjøring jeg ikke har prøvd før og ikke ante noen ting om siden jeg bare hadde vært i det området på vinteren før. Bare så på OSM at det var en sti der og tenkte at jeg hadde hele dagen på å knote meg bort. Nedkjøringen var morsom. Jeg setter normalt ikke så stor pris på mye stein men det var akkurat nok fall til at jeg kunne begynne å lete etter litt teknisk flyt uten at det var bratt nok til å være skummelt. Turen ut av dalen etterpå var et helvete, men jeg tror det finnes alternativer jeg kan undersøke.

 

https://www.strava.com/activities/9808452624

 

Utsikt over Geilo fra Urundberget

Utsikt over Geilo fra Urundberget

 

"Ny" sti fra toppen av Havsdalshovda retning Vestreim og Budalen

0D925DBD-EABA-45C9-9509-1E1E7E658EC1.JPG.829aa7f329d11bc2a7f7e1824173bd5c.JPG

Fantastisk strøkent!🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nydelig høstdag i trøndelagen, et lass fomo men vi (inkl frue) kom oss ut på en liten tur i alle fal! 🙂

Denne stien er den stien jeg har brukt aller mest tid på, vedlikehold, utbedring og ikke minst sykla på. Det ble hogd for et par år siden, dessverre, men det var heldigvis en fornuftig grunneier som sa nei, og det ble igjen litt. Faktisk det fineste partiet ca! 🙂

Kloppene (2)  begynner bli slitne, men det blir rydda vindfall da. Stien er ikke lenger bakgården min, og minnene jeg har i icloud slettes aldri!

Colliens første forsøk som traildog uten bånd, det gikk unna! 👍

IMG_0614.jpeg

IMG_0613.jpeg

IMG_7293.jpeg

  • Like 4

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (På 9.9.2023 den 7.13):

Sjekket ut en nedkjøring jeg ikke har prøvd før og ikke ante noen ting om siden jeg bare hadde vært i det området på vinteren før.

Ah, nydelig, kanskje jeg må prøve ut denne mens jeg er her!

Hallingdal leverte også fint vær i går! Til fots, da det ikke er syklebart inn til Birgithovda (om du ikke er verdensmester i terrengsykling ala Nina, I guess).

image.jpeg.c6ae8aff4faf428dacdac402a383fdac.jpeg

20230917_115053_05.jpg.d82341597cf31fb18cd8ffdf71c351db.jpg

  • Like 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (10 minutter siden):

Hallingdal leverte også fint vær i går! Til fots, da det ikke er syklebart inn til Birgithovda (om du ikke er verdensmester i terrengsykling ala Nina, I guess).

Det er masse fine turer rundt Havsdalen så det vil jeg absolutt anbefale. Nina kjenner nok stiene enda bedre enn meg men det er stort sett bare å kikke på Trailguide og la seg inspirere. Å følge ryggen fra rundt Skarvrandshytta tilbake mot Gullsteinhovda gir mye fin utsikt over både Geilo og Ustedalsfjorden og nordover oppe mot Havsdalshovda er det fin utsikt mot Budalen, Hemsedal og ikke minst Hallingskarvet. Stiene er stort sett ganske enkle med noen innslag av rock gardens.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14c og ca fønvind, så det bare måtte bli en tur i lokalmarka med stisykkelen. Magisk bra forhold, noe slitne bein ettee 2 spinnøkter på jobb først.. Så det ble nesten på alle oppovercrux, men du verden så morO.

det siste bildet er hvordan dette rotcruxet IKKE skal forseres… Hjalp ikke at det var knallfeste, også på røttene. Det tror jeg er siste gang i høst, gitt 🙂

IMG_7297.jpeg

IMG_7299.jpeg

IMG_7309.jpeg

  • Like 2
  • Haha 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de dagligdagse og nære turene som gir oftest glede. Slike drypp er helt topp. Når så ungene blir eldre, blir det tid til egentid og jeg får til å sykle på fredager. Heldigvis slutter jeg tidlig på jobb og får lagt inn en 3-4 timers tur på vei hjem med terrengsykkelen. Forhåpentligvis blir høsten lang, og jeg får en rekke stiturer framover.

I går gikk turen opp i åsene dere ser fra E18 når dere kjører mellom Hanekleiva og avkjøring Holmestrand i Vestfold. Startet med å sykle langs et av de mange vannene i Hof før så ferden gikk rett opp lia nordover. Fulgte stravaspor og manøvrerte meg inn i ukjente skoger og åser. Strava Heatmap er gull, men uheldigvis spiser aktiv bruk av gps og map-funksjonen i Stravaappen batteri. Så lenge man går inn, ser hvor man er og hvor man skal, for så gå ut, går det greit, men å ha den opp hele tiden er lite lurt. 
 

image.png.f11261c2e5fd1befa834d8b65d8db276.png

 

Det fine med disse turene er at målet er å sykle helt uten tanke på trening, bare være ute i naturen og kose meg på sykkelen. Så langt har jeg fått til tre turer, og alle turene har vært i godvær. Jeg hadde planer om å sykle via Nøtnesåsen, et nydelig utkikkspunkt i Hof, men valgte litt feil og tok meg ikke tid til omveien. Den får jeg ta en annen gang. Åsene nord for Hof er bakkete, skikkelig bakkete. Det ble noe sykkeldytting, men etter hvert som jeg kom opp i høyden, ble det mer syklebart til tross for en del trefall.

20230922_141627.jpg.cc2e422d8ee988db6086c598da461d3f.jpg20230922_143507.jpg.319c0ea41ee99fa5f6b1ae00af152d16.jpg

 

Kom så ut i Hillestad i Holmestrand, krysset Odderudveien og syklet under E18 rett vest for Hvittingen, for så sykle inn i Botnemarka på blåsti. Botnemarka er Holmestrands ukjente sommer- og vinterparadis. Utallige veier, stier og utsiktspunkter over Oslofjorden med utsikt til Hurumlandet, øyene mellom Sande og Holmestrand og Jeløya. I Botnemarka  ble det igjen en del høydemeter, og jeg kjente at det var fredag ettermiddag. Litt dytting ble det, men stort sett syklebart. Men stoppet en del ganger for å lytte på trafikkstøyen. Selv om jeg ikke så motorveien nede i lia, så hørtes den! Jo lengre opp i Botnemarka jeg kom, jo mindre støy ble det. Været var topp for sykling, 15-16 grader og sol. Stiene og skogsbilveiene var ofte lange vannrenner. Et sted ble det vading også, hvor jeg valgte å ta av skoene for å unngå å bli våt. Det klarte jeg, men var forgjeves. Jeg ble senere dyktig våt likevel.

 20230922_151529.jpg.ce90797c2e214f757ab47b538a59bedf.jpg


I Botnamarka syklet jeg forbi Holmestrand sykkelklubbs millioninvestering i sykkelløyper rett innenofr Botnestua, og gledet meg over at de er på gang igjen. Terrengsporten trenger aktive miljøer.

Fra Gullhaug i Holmestrand gikk turen innom Bergskogen, en fantastisk nærmark med nydelige stier hvor man lett kan glemme at det ikke er fri fart så lenge du møter på turgåere rundt hver sving. Ut fra Bergskogen, forbi Botne kirke på grusvei i retning Våle i Re. Her forandret landskapet seg, åsene ble færre og vide jorder og varmekjære treslag overtok. Under E18 igjen, på god grusvei for så avslutte turen med smil på grove stisykkeldekk på nydelige landeveier.

 20230922_163352.jpg.490266701f7c8c921b6a2f052290d408.jpg20230922_163334.jpg.6499e64d96e578ee7f9370e9d64d2950.jpg

 

 

  • Like 8

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (55 minutter siden):

Første tur i dag på ny (for meg, 2020 modell) sykkel i flott vær, men ganske bløtt i skogen opp mot Solemsvåttan.
 

Kommer fra en Ibis Ripmo AF, så både Ripley og karbon var uvant, men lovende 🤞

IMG_8980.jpeg

Tuning down altså? Kjøpte min ripley v4 i 19’, makan farge! Er supernøgd, blir nok å ha den, leeeeeenge!

ripmo har jeg lyst å prøve, sammenligne på egna sti. Føler jeg er hjemme på rip, har økt gaffellengde til 140, uten at jeg merka helt stor forskjell på farten. Blitt eldre… 🙂

35mm rise påstyret og steiklysten på ny shock, men den står veldig langt bak i kjøpekøa…

 

flott sykkel! Solemsvåttån har mye bratt da 🙂 arti

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (På 18.9.2023 den 9.46):

Det er masse fine turer rundt Havsdalen så det vil jeg absolutt anbefale.

Basert på tips fra Ivar Nilsen og titting på hans Strava-rute lenket tidligere, syklet jeg i dag opp ved Havsdalen, litt inn mot Vestreim før jeg tok av mot Skarvrandhytta og der videre til Urundberge, Gullsteinhovda og så ned skiløypene / Pilvegen. Men siden jeg startet på Kikut ble det opp skibakken her først, og opp igjen til Kikut etterpå. Nok høydemetere på meg i dag, for å si det slik.

Men verdt det. Enormt fint i fjellet her nå! Stiene var passe for meg som er fersk på det her. En del steiner til tider, men kom meg greit over det.

20230924_134022_01.jpg.dc81f370b5992c3b911522f8ddc5da2a.jpg

Screenshot2023-09-24183833.png.bcfebec8ee681839bec297c694c97a12.png

  • Like 5

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (På 23.9.2023 den 20.59):

Tuning down altså? Kjøpte min ripley v4 i 19’, makan farge! Er supernøgd, blir nok å ha den, leeeeeenge!

ripmo har jeg lyst å prøve, sammenligne på egna sti. Føler jeg er hjemme på rip, har økt gaffellengde til 140, uten at jeg merka helt stor forskjell på farten. Blitt eldre… 🙂

35mm rise påstyret og steiklysten på ny shock, men den står veldig langt bak i kjøpekøa…

 

flott sykkel! Solemsvåttån har mye bratt da 🙂 arti

Takk 😊 Veldig fornøyd!

Var også veldig fornøyd med Ripmo. Er en sykkel som føles utrolig kapabel og gir mye selvtillit! Men føles litt tung til tider også, så herlig med en litt mer poppy sykkel! 
 

35mm rise og 140mm vandring kunne jeg også tenkt meg!  
 

Solemsvåttan er både flott og bratt! Hvor sykler du mest? Noen anbefalinger som er i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (16 minutter siden):

Takk 😊 Veldig fornøyd!

Var også veldig fornøyd med Ripmo. Er en sykkel som føles utrolig kapabel og gir mye selvtillit! Men føles litt tung til tider også, så herlig med en litt mer poppy sykkel! 
 

35mm rise og 140mm vandring kunne jeg også tenkt meg!  
 

Solemsvåttan er både flott og bratt! Hvor sykler du mest? Noen anbefalinger som er i nærheten?

Poppy er egentlig ordet, ja 🙂

sykler mest rundt stjørdal for tiden. Remarka som den heter. Oppdelt i snutter, moro nok for en 90min+ en efta. 🙂

Edit: 140 trenger du ikke stresse med imo, rise var et veldig løft for min del…

Endret av Ivar Elverum
  • Thanks 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...