saktetur Posted July 8, 2023 Posted July 8, 2023 This post was recognized by Sepeda! "Saktetur er belønnet for å starte turtråd med Imponerende Innhold" saktetur was awarded the badge 'Imponerende Innhold' and 50 points. Dagens tur fulgte Urskog-Hølands banen trasse fra Finstadbru til Løken i Høland. Åpnet med å sykle til Aurskog og Finstadbru for der å slå inn på Tertittlinna og følge den sydover til løken. Urskog-Hølandsbanen ble lagt ned i 1960 og noe av banen, fra Sørumsand til Fossum har blitt museumsjerbane. Fra Fossum er det mulig å følge traseen til Tertitten, som den ble kalt på folkemunne, sånn mer, eller mindre helt fram til endestasjonen på Skulerud. Dagens bilde er fra Finstadbru på vei sydover. 2 1 Quote
baroudeur Posted July 8, 2023 Posted July 8, 2023 Fikk satt av 4 mil til en håndfull langintervaller langs solfylte jærstrender. 2 Quote Vive le forum!
saktetur Posted July 8, 2023 Author Posted July 8, 2023 Nja, har ikke noe GPX, men på Mapy.cz er den tegnet inn, selv om sporet ikke er 100% tro til original trasse. Det er vel ikke mulig siden deler av traseen ligger under kultivert jord. Quote
saktetur Posted July 14, 2023 Author Posted July 14, 2023 Ikke i dag, men før regnet strømmet ned: Fulgte Urskog-Hølandsbanen, Tertittens trassé fra Løken til Skulerud. Dette er fortsettelsen fra posten ovenfor og vi er i Aurskog-Høland kommune. Fra Bjørkelangen til Løken og videre mot Hemnes er "Linna" asfaltert. Fra Hjellbøl kan man velge å følge grus, eller asfalt mot Hemnes hvor det kun er fin grus som gjelder videre. Og da ser det ut som dette: Det er sykling på fin grus, nesten ikke langt unna asfalt. Etter en stund krysser man på den gamle, lett modifiserte jerbanebrua over Hølandselva. Og nå nærmer du deg endestasjon for Urskog-Hølandsbanen som her ved Lokstallen på Skulerud. I tidligere tider kunne man gå fra toget over til båt for videre transport nedover vassdraget mot Halden. Langs avlange sjøer og trange, høye sluseanlegg transporterte dampbåtene gods og personer. På sykkel gjør du i dag samme reise langs fv125 som etterhvert blir til fv21 Villmarksveien, eller NS9 som den heter for oss syklister, men det blir en annen dag. 3 Quote
Ivar Elverum Posted August 6, 2023 Posted August 6, 2023 Med gravel skal det gravles, og først til steder nært men likevel fjernt, samt steder jeg har vært før, men altfor lenge siden Første tur gikk til nærmeste grusbakke og en noe furet og værbitt gård tur 2 til stjørdals drikkevannkilde og så til utsiktspunkt over stjørdal, sett sørfra (17km og 520hm!) fotnote: 40t er noe meget i 20%… 4 Quote Om itj ainna så på trass
andersar Posted August 6, 2023 Posted August 6, 2023 Den fargen var 🔥 1 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
baroudeur Posted August 6, 2023 Posted August 6, 2023 andersar skrev (1 minutt siden): Den fargen var 🔥 Enig! 1 Quote Vive le forum!
andersar Posted August 6, 2023 Posted August 6, 2023 Fikk sneket inn et lite klipp fra dagens kveldsrunde. IMG_6943.MOV 2 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Avdem Posted August 7, 2023 Posted August 7, 2023 Ikkje akkurat idag men fekk meg ein grustur i heimtraktene (Lierne) på lånt sykkel før helga. Meir grus å ta av i grensetraktene enn i Sunnfjord... 3 Quote
Avdem Posted August 21, 2023 Posted August 21, 2023 Finn jo sorten i Sunnfjord og..... Men horisonten er mykje nærmare..... 4 Quote
Knutspeed Posted August 21, 2023 Posted August 21, 2023 The Great Nearby. Sasjbårr. Bakkedrag og stidrag iverksatt slik at vi topper formen medio januar, som alltid. Alltid 10 sekunder pause her for dokumentasjonens skyld. 5 Quote
Emtb Posted August 23, 2023 Posted August 23, 2023 (edited) songsvann! er virkelig oversvømt overalt, myrer render over og bekkene har blitt mini elver Edited August 23, 2023 by Emtb 3 Quote
Ivar Elverum Posted August 23, 2023 Posted August 23, 2023 (edited) Mer lokal grus, tror faktisk ikke jeg har vært akkurat her og litt borti der, før. Bodd i kommunen bare ca 50 år…. Gir muligheter denne sykkelen, den gjør jo det! 😀 Edited August 23, 2023 by Ivar Elverum 4 Quote Om itj ainna så på trass
Emtb Posted August 31, 2023 Posted August 31, 2023 (edited) Røverkollen så direkte til legevakten med revnet pung….. 5 cm rift med innsyn dirkete inn til godsakene. Edited August 31, 2023 by Emtb 4 Quote
torbjornhb Posted August 31, 2023 Posted August 31, 2023 Emtb skrev (19 minutter siden): Røverkollen så direkte til legevakten med revnet pung….. 5 cm rift med innsyn dirkete inn til godsakene. Dette er bare vondt å høre. Ønsker deg så urolig mye god bedring 🙌 Quote https://pulssonen.no
Emtb Posted August 31, 2023 Posted August 31, 2023 torbjornhb skrev (1 time siden): Dette er bare vondt å høre. Ønsker deg så urolig mye god bedring 🙌 Takk takk, fryktet det værste men alt er intakt, måtte sy og det var det, men vill ikke anbefale å sy i det område generelt. Men fy faen det gjør vondt 3 Quote
Ndreas Posted August 31, 2023 Posted August 31, 2023 Shiiiit! Bra det gikk bra, du får kjøpe sete med hull i midten så du kan recovery-sykle 😄 1 Quote
Emtb Posted August 31, 2023 Posted August 31, 2023 Ndreas skrev (2 timer siden): Shiiiit! Bra det gikk bra, du får kjøpe sete med hull i midten så du kan recovery-sykle 😄 neh han sa faktisk om 11 dager skal stingene ut så er jeg good to go, jeg har vært syyyyyyyykt heldig, tror styre fanget pungen min når jeg falt og røsket den fremfor at jeg slo ballene inn i den, ballene er såre men langt fra ødelagt fy faen for en dag ass 1 Quote
saktetur Posted September 1, 2023 Author Posted September 1, 2023 Benytter finværet til en knasende fin tur fra øst mot vest der jeg følger Karl XIIs vei gjennom deler av Høland. Veien har har vært kirkevei i uminnelige tider, men har fått sitt navn etter at en av Europas største kjendiser på 1700 tallet brukte veien i et forsøk på å innta Akershus festning. Det ble også tid til et forfriskende bad. 4 Quote
saktetur Posted September 6, 2023 Author Posted September 6, 2023 Det ble tur sydover idag. Rulla ca 50km nedover i Østfold før jeg satte kursen nordover igjen. 80% asfalt, 20 på fine grusveier. Rett før fylkesgrensa passerer jeg Hæra naturreservat som vanligvis er en viktig rasteplass for Traner. I dag manglet Tranene, men det var hundrevis av fugl som på litt avstand lignet mest på Canadagås. 3 Quote
Ivar Elverum Posted September 6, 2023 Posted September 6, 2023 Skatval, trønderriket på onsdagsfelles. Skulle være rolig, ble fire pr. Bizniz as usual 3 Quote Om itj ainna så på trass
Ivar Elverum Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 Sønnens kommentar da jeg tømte oboyglasset: har du trent i dag, da?? fikk meg ut på lokalgrusen. Ikke langt men noen høydemetere ble det. 3 Quote Om itj ainna så på trass
Avdem Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 Når ein bur i Sunnfjord må ein benytte sjansen når vegane er tørre tempen over 15°. Iallefall i september..... Beklager på forhånd for styretapen, mi unnskyldning er at eg innerst inne er terrengsyklist.... 4 Quote
Ivar Elverum Posted September 7, 2023 Posted September 7, 2023 (edited) Vi er alle mye, inst inne... 🙂 Den tapen der! Forøvrig ganske grei natur du har! Fin sykkelvei, også! Edited September 7, 2023 by Ivar Elverum Quote Om itj ainna så på trass
Recommended Posts