Gå til innhold

Reklamasjon på sofa


Anbefalte innlegg

Sofaen vår har fått en stygg revne i den ene puten i ryggen, samt en liten revne i selve baksiden (se bilder). For å svare på det alle tenker; nei, vi har ikke katt.

Vi klager til Skeidar og de svarer dette:

Denne skaden kommer av at sofaen har vært utsatt for direkte sollys over tid.
Tekstiler falmer og forringer seg når de står i direkte sollys, og skader som dette kan oppstå.
Dette er ikke en produksjonsfeil eller mangel, og vi kan dessverre ikke godta dette som reklamasjon.
 
OK, sofaen står mot et vindu. Selv om vi har et overbygg over terrassen på utsiden så vil det jo ved lav sol komme solskinn på sofaen, helt korrekt.
Så, greit nok, vi bør bare godta dette og bruke pledd over sofaryggen eller ommøblere slik at sofaen ikke er ved vinduet - men det som gjør oss irritert er at sofaen bare er 3,5 år gammel! Det må jo være et helt elendig stoff som er valgt hvis den ikke tåler mer enn dette?
 
Er det noen som har et konstruktivt forslag til hva vi kan komme med som motsvar til Skeidar sitt svar?
 

IMG_64011.JPG

IMG_64021.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasserer ikke de fleste sofaer i nærheten av vindu/glassdører og dermed utsettes for direkte sollys? Det går vel under normal bruk.

Vet ikke hvor konstruktivt det er, men dere kan etterspørre at det burde stått en advarsel om at sofaen ikke tåler sol. Forbrukerrådet kan sikkert gi bedre svar, da det høres ut som klassisk førstegangsavvisning hvor de håper forbruker godtar svaret.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes nå rimelig dårlig ut hvertfall. Min forrige sofa var nå noe av det rimeligste jeg fant hos Bohus, og den sto nå ti år i rimelig direkte sol uten å ha særlig problem, og ble gitt bort i prima stand da jeg flytta på meg.

Har du tilgang til spesifikasjonene den gangen du kjøpte den vil det kanskje være mulig å se på hva som er oppgitt av lysekthet på stoffet? Er den oppgitt med bra evne til å motstå sollys ville jeg hvertfall ikke godtatt dette svaret.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet vindu er jo rimelig vanlig på stuer. Selv min sofa som nå står midt på gulvet får jo timer med sol hver dag fra vindu på flere sider. Ser jo endel tremøbler og sånt og helst ikke skal se sola, men det er litt vanskelig å kjøpe spisestuebord som overhodet ikke skal se nærheten av et vindu…

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjanseløst, 3,5 år er jo ingenting for en sofa. Den der hadde jeg ikke gått med på. @erikskons forslag er perfekt i så måte.

Har forøvrig en sofa som ser helt lik ut, fra Bolia, med det jeg tror var 100.000 i Martindale-rating,  siden vi har 2 barn og  jeg hadde et frempek til våre 2 katter.

Den har nå stått ca 8år i en stue som får MYE sol, og uten noen tiltak og alle luker igjen har vi hatt opp i 40 grader der midt på sommeren. Alle møbler lever fortsatt, jeg har kun registrtert en søm på en av putene som kunne trengt en oppstrammer.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg ikke gitt meg, dette går under normal bruk, og det skal en sofa tåle! De må i så fall kunne vise til noe informasjon/fakta om at du er informert om at produktet ikke kan stå ved vindu i kjøpsprosessen.

Om dere ikke blir enige hadde jeg informert Skeidar om at det tas videre med Forbrukerrådet. Har god erfaring med det selv, etter en lang "krangel" med en leverandør, vi ble ikke enige, jeg var helt sikker på at produktet ikke var ødelagt av uvøren bruk slik butikken hevdet. Meldte dette til forbrukerrådet. Måtte vente noen måneder, men når de først tok saken ble den løst på en dag, og jeg fikk nytt produkt! 

https://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Dette tok litt tid, men Skeidar har nå gitt oss et gavekort på komplett sum som sofaen kostet oss ny (den er utgått, så de kunne ikke erstatte den med en tilsvarende). Så kudos til dem for det.
Nå kommer den vanskeligste jobben, overbevise kona om at drømmesofaen hennes til 40k utgår.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var gjennom akkurat det samme med en sofa innkjøpt hos Skeidar. Svaret du fikk er akkurat det samme som jeg fikk, når jeg klaget på at trekket falmet. Kom ingen vei med Skeidar, så jeg kontaktet Forbrukerrådet. Det tok litt tid, men endte opp med at Skeidar måtte gi meg nye trekk til sofaen. Så, klag til Forbrukerrådet, de var veldig hjelpsomme også, i motsetning til Skeidar. Skeidar står på min liste over butikker jeg aldri mer skal handle i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...