Gå til innhold

El-sparkesykkel til JR


Anbefalte innlegg

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er noen stor fan, men ser jo også at dette er effektivt transportmiddel for en 14-åring, så jeg er vel i ferd med å gi etter. Men hva er det verdt å tenke på, evnt. hva er anbefalt. 

30-40 km effektiv rekkevidde bør det nok være, under NOK 10k, og det aller meste av kjøring skjer på asfalt. Ingen voldsomt bratte bakker å ta med i betraktning heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det du spør om, men det ville jeg styrt glatt unna. Evnt kjøpt elsykkel til 14 åringen. Bor ved en skole og synes det er nesten ulykker med sparkesykler hele tiden. Sykkel er i mine øyne tryggere, raskere og bedre.

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på elsparkesykler, men ser det har kommet en del kule terreng-sparkesykler som krysser over all slags drit ganske bra, og sikkert reduserer tryninger. Men dette var vel en av de mer standard av de som gjorde det bra i Off-road-testen (nederste link)....men litt dyr (har demper både foran og bak):

NINEBOT BY SEGWAY SEGWAY MAX G2 D EL SPARKESYKKEL MØRKEGRÅ - Power.no

 

5 Best Off-road Electric Scooters - Rider Guide

 

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke 14åringen bruke vanlig sykkel? En sykkel med smale hjul triller superdupert.

Kjipt å starte med shortcuts i den delen av livet hvor kroppen responderer veldig fint på trening og belastning. Elsykkel er fint om man skal erstatte det med bil eller om at man bor i Holmenkollen/Voksenkollen og livet er en nedoverbakke/oppoverbakke.

Tror jeg ukentlig blir nesten-påkjørt av ungdommer på el-sparkesykkel. Gjerne uten hjelm, med en ekstra passasjer og total likegyldighet for andre trafikanter. I irritasjonens øyeblikk minner jeg meg på alle de jeg så ligge forslått på asfalten når jeg bodde i sentrum. Ofte mindre blod og antall tenner enn før de veltet på elsparkesykkel. Selv om de får dekket tannlegeutgiftene, er det ikke spesielt gøy om tannen/tennene faktisk er slått ut (nye tenner må skrus inn). Ofte vet de ikke hva de skal gjøre når de slår seg, og bare griner, så man må ringe ambulansen for dem. Kjører de på andre blir det fort politisak. Også er det folkehelseperspektivet, som man ikke kan snakke om fordi noen kan bli lei seg.

Andreas

- Gammel gubbe som kjefter på skyer

spacer.png

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet helt enig vedr hvorfor ikke sykle i stedet, men dette er en 14-åring som allerede er aktiv på ski & sykkel, avhengig av sesongen, så det handler ikke om inaktivitet.

Egentlig handler det mer om tilhørighet da "alle andre" har det, og da blir det ikke helt det samme å være "den ene" på sykkel, selv om det går vel så fort om ikke raskere. Og selvsagt enkel transport der det faktisk er lettere å låse fast en elsparkesykkel enn en vanlig sykkel.

Så nødvendig onde muligens, og jeg her halvgammal og gretten selv på slikt, men om jeg først må bøye meg for dette så må vi møtes et sted på halvveien hva angår bruksområde, funksjon, kvalitet og ikke minst pris... 😄

Endret av eOpseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå argumentet om tilhørighet, selv om selvstendighet utvikles ofte når en ikke må/kan være som alle andre/flokken. Enkelt å si når man er voksen mann som har lært å forsvare dyre sykkel-/turutstyrkjøp i 20 år. Med god opplæring kan det være nyttig transportmiddel. Utfordringen er da om ungdommen vil være den 1 av 30 som faktisk bruker hjelm og som fremstår som en fornuftig trafikant.

De voksne jeg ser som har med elsparkesykkel på T-banen/tog har ofte Segway og Xiaomi. Vet ikke hvor mye research disse har gjort, men antar menn 30år+ som kjører elsparkesykkel er duppedittnerder. Høy grad av fordommer og generalisering altså. Ser Power selger de merkene, kanskje OK pris når det er DNB Supertilbud. Hadde kanskje handlet hos Power kontra et selskap hvor det på første googlesøk-side kommer opp Tv2 Hjelper Deg.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor 14åringen skal ha dette. Og enda mindre hvorfor foreldrene skal betale for dette. Er ikke sykkel/elsykkel mer enn bra nok? 
 

Om det er egne penger som ungen har tjent selv så er det kanskje ok, forutsatt at sikkerheten blir halvveis tatt hensyn til. Samtidig skal man ikke glemme all den idiotien man selv drev på når man var på samme alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (21 timer siden):

Kan forstå argumentet om tilhørighet, selv om selvstendighet utvikles ofte når en ikke må/kan være som alle andre/flokken. Enkelt å si når man er voksen mann som har lært å forsvare dyre sykkel-/turutstyrkjøp i 20 år. Med god opplæring kan det være nyttig transportmiddel. Utfordringen er da om ungdommen vil være den 1 av 30 som faktisk bruker hjelm og som fremstår som en fornuftig trafikant.

De voksne jeg ser som har med elsparkesykkel på T-banen/tog har ofte Segway og Xiaomi. Vet ikke hvor mye research disse har gjort, men antar menn 30år+ som kjører elsparkesykkel er duppedittnerder. Høy grad av fordommer og generalisering altså. Ser Power selger de merkene, kanskje OK pris når det er DNB Supertilbud. Hadde kanskje handlet hos Power kontra et selskap hvor det på første googlesøk-side kommer opp Tv2 Hjelper Deg.

Ja, den Segway'en jeg linket til lenger oppe (fra Power) er fulldempet, så da har en jo litt mindre sjanse for å havne i grøfta...er jo ufattelig mye kanter og drit i Oslo, så jo større og bredere hjul, og jo bedre demping, jo bedre. Skulle min sønn kjørt rundt med elsparkesykkel i Oslo ville jeg prøvd å finne noe terreng-aktig. Men ikke så mange av de som har 20km/t.... Litt kjipt når de går i 100km/t:

💬1 - Comparative Best All-Terrain Electric Scooter: TOP 8 (wee-bot.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...