Flo Posted September 26, 2023 Posted September 26, 2023 (edited) Ser ut som kanskje planen om ny sykkel i år går i vasken pga. leveringsproblemer. Det klør i fingrene etter å oppgradere noe 🤑 Da for å få litt new bike feeling vurderer jeg å bygge nytt hjulsett med flere inngrepspunkter i bosset/navet. Har Hope pro4 i dag, med 44 inngrepspunkter. Synes det er litt lite, og jeg tror det kunne vært litt å hente i teknisk klatring med litt flere? Eller er det bare kjøpelysten som påvirker meg? 😅 Har vært innom Hydra, men slått det fra meg pga. pris og litt ymse kommentarer på nett. Vil ikke betale premium for noe som må inn på garanti annen hvert år. Chris King og Onyx blir også for dyrt, og sistnevnte for tungt også. Vil jeg merke noe forskjell med DT350 med oppgradert ratchet til 54 punkter? Eller er det noen som har erfaringer med Hope Pro 5? Ser de er oppgradert til 108 punkter. Er jo egentlig veldig fornøyd med kvaliteten på mine Pro4. Andre alternativer? Edited September 26, 2023 by Flo Quote
baronKanon Posted September 26, 2023 Posted September 26, 2023 Jeg har Onyx, i9 Torch og DT 240 EXP med 54 inngrep. Pro 2 Evo med 44 knepp var ikke nok, men jeg savner ingenting med DT240 EXP med 54 knepp,og kan bytte om uten at jeg savner noe npr jeg går tilbake til 54 knepp. Min konklusjon er at 54 er nok. 🙂 1 Quote
Raoul Duke Posted September 26, 2023 Posted September 26, 2023 Flo skrev (7 timer siden): Eller er det noen som har erfaringer med Hope Pro 5? Ser de er oppgradert til 108 punkter. Er jo egentlig veldig fornøyd med kvaliteten på mine Pro4. Merkbar forskjell i tekniske klatringer når jeg byttet fra dt swiss med 36 poe til hope pro 5. Har bare hatt dem i 3 mnd så vanskelig å si noe fornuftig om holdbarheten, men de har byttet til større lager og oppgradert forseglingene så burde ikke ha blitt noe dårligere i alle fall. Quote
JanS Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Bitex: https://bitexhubs.co.uk/product/bx211r-boost-rear/ Eller Spank Hex. Quote
Lars-Erik Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Jeg vil ha 5 grader eller mindre, kjenner dårlig inngrep direkte når jeg er ute på min Ripley eller Ripmo. De navene jeg har som jeg trives godt med er RaceFace Vault og ialle i9 sine nav (Hydra, 1:1 og Torch), hadde vært gøy med Chris King, men jeg synes de var uforholdsmessig dyre. DT tenker jeg er fint til ren endurosykling hvor det er greit med litt "slækk". Jeg har overhodet ingen betenkeligheter med Hydra, null problemer og fremdeles samme lagre på drøyt tre år gamle nav. De er ikke vedlikeholdsfrie, men hvilket nav er egentlig det? Hadde det vært dårlig ville jeg tro at fabrikantene hadde dumpet det til fordel for andre. Var ute å syklet med mine Hydra senest i går under våte forhold og digger lyden fra bosset. Quote
Ole Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Det er jo ikke egentlig noen fasit her. Jo langsommere man sykler og og jo lettere gir man bruker, jo mer får det å bety. Er veldig glad i Chris King med sine 72 inngrep, men på den lette stiraketten/rittsykkelen er 44 helt greit, også til tekniske klatringer fordi den flyr så lett oppover. 2 Quote
Flo Posted September 27, 2023 Author Posted September 27, 2023 Jeg lurer litt på en liten sak angående hydra. synsemodus på: De fungerer jo ved at hele navskallet flekser. Først får du ett inngrep, deretter to, og så tre. Og disse veksler med et sett til som fungerer på samme måte. Totalt 6paler. Så det øyeblikkelige inngrepet genererer jo kanskje ikke så mye framdrift ved kruksing? (harde tråkk) Framdriften kommer gradvis mens man tråkker ut fleksen i navet. Så det er jo i praksis (0,5+0,5+0,5) 1,5 grader før man skyter fart. Synsemodus av. opplever man denne fleksen noe i praksis? 1,5 grader er jo fortsatt veldig bra da. 😅 og det er vel nok av andre deler i systemet som flekser. Men alltid bare lurt litt på hvordan hydra føles… Quote
Lars-Erik Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Flo skrev (58 minutter siden): Jeg lurer litt på en liten sak angående hydra. synsemodus på: De fungerer jo ved at hele navskallet flekser. Først får du ett inngrep, deretter to, og så tre. Og disse veksler med et sett til som fungerer på samme måte. Totalt 6paler. Så det øyeblikkelige inngrepet genererer jo kanskje ikke så mye framdrift ved kruksing? (harde tråkk) Framdriften kommer gradvis mens man tråkker ut fleksen i navet. Så det er jo i praksis (0,5+0,5+0,5) 1,5 grader før man skyter fart. Synsemodus av. opplever man denne fleksen noe i praksis? 1,5 grader er jo fortsatt veldig bra da. 😅 og det er vel nok av andre deler i systemet som flekser. Men alltid bare lurt litt på hvordan hydra føles… Hydra-følelsen er umiddelbar respons, det er rett på sak, fleksen er internt i navet, dine ben har ingen følelse med det, du har jo allerede feste på første pale. De er ikke laget for å være vedlikeholdsfrie, men foran vedlikeholdet skal være enkelt, bare for å si det også. Enkel konstruksjon vs CK som er noe helt annet. Begge deler er meget bra på hvert sitt vis Quote
Olechr Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Tror det kommer an på hvor glad man er i knote rundt. Selv har jeg aldri tenkt noe på dette. 2 Quote Ole Christian Fagerli Scott ambassadør.
LarsB Posted September 27, 2023 Posted September 27, 2023 Jeg merker ikke noe til inngrepspunkter når jeg sykler. Bare når jeg koser med navene mine. LarsB Quote
baronKanon Posted September 28, 2023 Posted September 28, 2023 Alternativt kjøper du WRP CentreHub og låser navet. Sprag clutch (stavkløtsj?) i kranken og giring mens du triller. Gir også mindre kjedeslag, siden kjedet hele tiden beveger seg. Dermed vil bevegelsen av hvert ledd bli fanget av krankdrevet på vei rundt heller enn å få lov til å slå helt ned mot kjedestaget. Fysikk er gøy! Quote
andersar Posted September 28, 2023 Posted September 28, 2023 baronKanon skrev (8 minutter siden): Alternativt kjøper du WRP CentreHub og låser navet. Sprag clutch (stavkløtsj?) i kranken og giring mens du triller. Gir også mindre kjedeslag, siden kjedet hele tiden beveger seg. Dermed vil bevegelsen av hvert ledd bli fanget av krankdrevet på vei rundt heller enn å få lov til å slå helt ned mot kjedestaget. Fysikk er gøy! Jeg hørte noen i bakgrunn her rope ÆVVVÆÆÆ men så snudde jeg meg og så at det var lommeboka. Puh. Fin video som viser hvordan det ser ut i aksjon. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
baronKanon Posted September 28, 2023 Posted September 28, 2023 Neste variant er enda fetere! Usikker på om den er i salg eller bare en prototype. Det kommer også ombygging til DT240 EXP med samme type mekanisme, men ser sleit han med motstand i systemet, så det måtte få en mod. Mick har sagt både i kommentar og på podcast at det kommer. Fyren er dog skikkelig Reodor Felgen og finner opp mye lurt. Sjekk ut Trinity MTB. U Quote
HenrikG Posted September 28, 2023 Posted September 28, 2023 baronKanon skrev (5 minutter siden): Neste variant er enda fetere! En omvei til chainless 😉 Quote
baronKanon Posted September 28, 2023 Posted September 28, 2023 Men du kan fortsatt tråkke. Blir som en freecoaster, brukt av jibbere og BMX-ere Quote
HenrikG Posted September 28, 2023 Posted September 28, 2023 Aha🤔 Trodde dette var en tullevideo, men etter litt googling av freecoaster tror jeg at jeg forstår hvordan dette funker. Jeg sykler forøvrig på DT350 med 36T ratchet og kjenner ikke på noe behov for enda raskere inngrep. 1 Quote
Flo Posted September 28, 2023 Author Posted September 28, 2023 Det som irriterer mest er da man sprinter bortover ujevnt underlag med mye røtter og stein. Da hender det pga timing at navet "ruller ifra" tråkket når man må pause tråkkingen i et millisekund for å tilpasse seg underlaget. Eller når man skal oppover og tråkket får en liten pause i bunn mens sykkelen ruller i fra. Altså at man ikke har hundre prosent framdrift i pedalene alltid på sti. Så får man den kjipe klunkelyden idet bosset griper inn igjen. Hater det. 🥲 Quote
baronKanon Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 Flo skrev (22 timer siden): Det som irriterer mest er da man sprinter bortover ujevnt underlag med mye røtter og stein. Da hender det pga timing at navet "ruller ifra" tråkket når man må pause tråkkingen i et millisekund for å tilpasse seg underlaget. Eller når man skal oppover og tråkket får en liten pause i bunn mens sykkelen ruller i fra. Altså at man ikke har hundre prosent framdrift i pedalene alltid på sti. Så får man den kjipe klunkelyden idet bosset griper inn igjen. Hater det. 🥲 Da må du ha Torch, Pro 5, Hydra, Onyx, noen Bontrager eller CentreHub Quote
Flo Posted September 29, 2023 Author Posted September 29, 2023 Nå ble det plutselig kjøp av ny sykkel likevel! Men det ble en annen enn jeg først hadde tenkt. Så planen om å bygge hjulsett får vente litt til. Men om/ når jeg skal bygge noe til den nye sykkelen så er jeg litt fristet til å prøve Hydra. Må bare bli trygg på at holdbarhet ikke er et problem. Bilde av sykkelen som er på vei 😄 6 Quote
Lars-Erik Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 (edited) Flo skrev (22 timer siden): Men om/ når jeg skal bygge noe til den nye sykkelen så er jeg litt fristet til å prøve Hydra. Må bare bli trygg på at holdbarhet ikke er et problem Det blir ikke et problem så lenge du gjør det lille vedlikeholdet som kreves. Konseptet til i9 legger opp til det, samtidig er det veldig enkelt å utføre, trenger ingen sære verktøy Gratulerer med nyinnkjøp! Edited September 30, 2023 by Lars-Erik Quote
jrm Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 Bakakselen har en lei tendens å knekke på Hydra, men I9 sender gratis til og med etter garantitiden…jeg ble overrasket når det skjedde til meg da jeg pleier sjelden å ødelegge sykkelkomponenter. Quote
JanS Posted October 5, 2023 Posted October 5, 2023 Lars-Erik skrev (På 27.9.2023 den 21.31): Hydra-følelsen er umiddelbar respons, det er rett på sak, fleksen er internt i navet, dine ben har ingen følelse med det, du har jo allerede feste på første pale. Fleksen i navet vil jo forplante seg via kjedet og til kranken. Men sidan det er så lite så er det ikkje sikkert du vil kjenne det. Det går kanskje an å teste? Sett framhjulet mot ein vegg, legg bittelitt trykk på pedalen slik at kranken stopper i første pal. Trøkk så for full kraft i pedalen. Vil kranken flytte seg? Quote
Lars-Erik Posted October 6, 2023 Posted October 6, 2023 JanS skrev (9 timer siden): Fleksen i navet vil jo forplante seg via kjedet og til kranken. Men sidan det er så lite så er det ikkje sikkert du vil kjenne det. Det går kanskje an å teste? Sett framhjulet mot ein vegg, legg bittelitt trykk på pedalen slik at kranken stopper i første pal. Trøkk så for full kraft i pedalen. Vil kranken flytte seg? Vi snakker da teoretisk et sted mellom 0.5 til 1.0 grader kombinert med at det er strekk i kjedelinja samt begevelse i baktriangelet/demperen uavhengig av bosset. Det tror jeg ikke man klarer å se med det blotte øye. Etter mer enn tre års bruk med Hydra så kjenner ikke jeg noe som helst annet enn umiddelbar respons. Jeg har ikke sett spesielt etter det skal sies, men jeg har aldri sett noe skrevet om at de 0,5 gradene med inngrep er "juks" noe sted heller. Quote
rednaskela Posted October 6, 2023 Posted October 6, 2023 Flo skrev (På 29.9.2023 den 15.58): Men om/ når jeg skal bygge noe til den nye sykkelen så er jeg litt fristet til å prøve Hydra. Med hydra slipper man i alle fall ringeklokke. Skal prøve å huske hørselvern når vi sykler sammen! Quote
Roy Posted October 10, 2023 Posted October 10, 2023 rednaskela skrev (På 6.10.2023 den 16.09): Med hydra slipper man i alle fall ringeklokke. Skal prøve å huske hørselvern når vi sykler sammen! Ikke noe problem å få en dempet og behagelig lyd i Hydra, det er bare å putte inn litt fett (selvsagt riktig type). Quote NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.