Gå til innhold

Hvor mange inngrepspunkter skal bosset/navet ha?


Flo

Anbefalte innlegg

Ser ut som kanskje planen om ny sykkel i år går i vasken pga. leveringsproblemer. Det klør i fingrene etter å oppgradere noe 🤑

Da for å få litt new bike feeling vurderer jeg å bygge nytt hjulsett med flere inngrepspunkter i bosset/navet.

Har Hope pro4 i dag, med 44 inngrepspunkter. Synes det er litt lite, og jeg tror det kunne vært litt å hente i teknisk klatring med litt flere? Eller er det bare kjøpelysten som påvirker meg? 😅

Har vært innom Hydra, men slått det fra meg pga. pris og litt ymse kommentarer på nett. Vil ikke betale premium for noe som må inn på garanti annen hvert år.

Chris King og Onyx blir også for dyrt, og sistnevnte for tungt også.

Vil jeg merke noe forskjell med DT350 med oppgradert ratchet til 54 punkter?

Eller er det noen som har erfaringer med Hope Pro 5? Ser de er oppgradert til 108 punkter. Er jo egentlig veldig fornøyd med kvaliteten på mine Pro4.

Andre alternativer?

 

Endret av Flo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Flo endret tittelen til Hvor mange inngrepspunkter skal bosset/navet ha?
Flo skrev (7 timer siden):

Eller er det noen som har erfaringer med Hope Pro 5? Ser de er oppgradert til 108 punkter. Er jo egentlig veldig fornøyd med kvaliteten på mine Pro4.

Merkbar forskjell i tekniske klatringer når jeg byttet fra dt swiss med 36 poe til hope pro 5. Har bare hatt dem i 3 mnd så vanskelig å si noe fornuftig om holdbarheten, men de har byttet til større lager og oppgradert forseglingene så burde ikke ha blitt noe dårligere i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha 5 grader eller mindre, kjenner dårlig inngrep direkte når jeg er ute på min Ripley eller Ripmo. 

De navene jeg har som jeg trives godt med er RaceFace Vault og ialle i9 sine nav (Hydra, 1:1 og Torch), hadde vært gøy med Chris King, men jeg synes de var uforholdsmessig dyre. 

DT tenker jeg er fint til ren endurosykling hvor det er greit med litt "slækk".  

Jeg har overhodet ingen betenkeligheter med Hydra, null problemer og fremdeles samme lagre på drøyt tre år gamle nav. De er ikke vedlikeholdsfrie, men hvilket nav er egentlig det? Hadde det vært dårlig ville jeg tro at fabrikantene hadde dumpet det til fordel for andre. Var ute å syklet med mine Hydra senest i går under våte forhold og digger lyden fra bosset. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke egentlig noen fasit her. Jo langsommere man sykler og og jo lettere gir man bruker, jo mer får det å bety. Er veldig glad i Chris King med sine 72 inngrep, men på den lette stiraketten/rittsykkelen er 44 helt greit, også til tekniske klatringer fordi den flyr så lett oppover.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på en liten sak angående hydra.

synsemodus på:

De fungerer jo ved at hele navskallet flekser. Først får du ett inngrep, deretter to, og så tre. Og disse veksler med et sett til som fungerer på samme måte. Totalt 6paler.

Så det øyeblikkelige inngrepet genererer jo kanskje ikke så mye framdrift ved kruksing? (harde tråkk) Framdriften kommer gradvis mens man tråkker ut fleksen i navet. Så det er jo i praksis (0,5+0,5+0,5) 1,5 grader før man skyter fart. 

Synsemodus av.

opplever man denne fleksen noe i praksis? 1,5 grader er jo fortsatt veldig bra da. 😅 og det er vel nok av andre deler i systemet som flekser. Men alltid bare lurt litt på hvordan hydra føles…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (58 minutter siden):

Jeg lurer litt på en liten sak angående hydra.

synsemodus på:

De fungerer jo ved at hele navskallet flekser. Først får du ett inngrep, deretter to, og så tre. Og disse veksler med et sett til som fungerer på samme måte. Totalt 6paler.

Så det øyeblikkelige inngrepet genererer jo kanskje ikke så mye framdrift ved kruksing? (harde tråkk) Framdriften kommer gradvis mens man tråkker ut fleksen i navet. Så det er jo i praksis (0,5+0,5+0,5) 1,5 grader før man skyter fart. 

Synsemodus av.

opplever man denne fleksen noe i praksis? 1,5 grader er jo fortsatt veldig bra da. 😅 og det er vel nok av andre deler i systemet som flekser. Men alltid bare lurt litt på hvordan hydra føles…

Hydra-følelsen er umiddelbar respons, det er rett på sak, fleksen er internt i navet, dine ben har ingen følelse med det, du har jo allerede feste på første pale. 
 

De er ikke laget for å være vedlikeholdsfrie, men foran vedlikeholdet skal være enkelt, bare for å si det også. Enkel konstruksjon vs CK som er noe helt annet. Begge deler er meget bra på hvert sitt vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kjøper du WRP CentreHub og låser navet. Sprag clutch (stavkløtsj?) i kranken og giring mens du triller. Gir også mindre kjedeslag, siden kjedet hele tiden beveger seg. Dermed vil bevegelsen av hvert ledd bli fanget av krankdrevet på vei rundt heller enn å få lov til å slå helt ned mot kjedestaget. Fysikk er gøy! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (8 minutter siden):

Alternativt kjøper du WRP CentreHub og låser navet. Sprag clutch (stavkløtsj?) i kranken og giring mens du triller. Gir også mindre kjedeslag, siden kjedet hele tiden beveger seg. Dermed vil bevegelsen av hvert ledd bli fanget av krankdrevet på vei rundt heller enn å få lov til å slå helt ned mot kjedestaget. Fysikk er gøy! 

Jeg hørte noen i bakgrunn her rope ÆVVVÆÆÆ men så snudde jeg meg og så at det var lommeboka. Puh.

Fin video som viser hvordan det ser ut i aksjon.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste variant er enda fetere!

Usikker på om den er i salg eller bare en prototype.

Det kommer også ombygging til DT240 EXP med samme type mekanisme, men ser sleit han med motstand i systemet, så det måtte få en mod. Mick har sagt både i kommentar og på podcast at det kommer. Fyren er dog skikkelig Reodor Felgen og finner opp mye lurt. Sjekk ut Trinity MTB. 

U

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer mest er da man sprinter bortover ujevnt underlag med mye røtter og stein. Da hender det pga timing at navet "ruller ifra" tråkket når man må pause tråkkingen i et millisekund for å tilpasse seg underlaget. Eller når man skal oppover og tråkket får en liten pause i bunn mens sykkelen ruller i fra. Altså at man ikke har hundre prosent framdrift i pedalene alltid på sti. Så får man den kjipe klunkelyden idet bosset griper inn igjen. Hater det. 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (22 timer siden):

Det som irriterer mest er da man sprinter bortover ujevnt underlag med mye røtter og stein. Da hender det pga timing at navet "ruller ifra" tråkket når man må pause tråkkingen i et millisekund for å tilpasse seg underlaget. Eller når man skal oppover og tråkket får en liten pause i bunn mens sykkelen ruller i fra. Altså at man ikke har hundre prosent framdrift i pedalene alltid på sti. Så får man den kjipe klunkelyden idet bosset griper inn igjen. Hater det. 🥲

Da må du ha Torch, Pro 5, Hydra, Onyx, noen Bontrager eller CentreHub

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det plutselig kjøp av ny sykkel likevel! Men det ble en annen enn jeg først hadde tenkt. Så planen om å bygge hjulsett får vente litt til.

Men om/ når jeg skal bygge noe til den nye sykkelen så er jeg litt fristet til å prøve Hydra. Må bare bli trygg på at holdbarhet ikke er et problem.

Bilde av sykkelen som er på vei 😄

IMC_0348.webp.418a97b5483e6d6bc624747841983b35.webp

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (22 timer siden):

Men om/ når jeg skal bygge noe til den nye sykkelen så er jeg litt fristet til å prøve Hydra. Må bare bli trygg på at holdbarhet ikke er et problem

Det blir ikke et problem så lenge du gjør det lille vedlikeholdet som kreves. Konseptet til i9 legger opp til det, samtidig er det veldig enkelt å utføre, trenger ingen sære verktøy

 

Gratulerer med nyinnkjøp! 

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 27.9.2023 den 21.31):

Hydra-følelsen er umiddelbar respons, det er rett på sak, fleksen er internt i navet, dine ben har ingen følelse med det, du har jo allerede feste på første pale. 
 

 

Fleksen i navet vil jo forplante seg via kjedet og til kranken. Men sidan det er så lite så er det ikkje sikkert du vil kjenne det. Det går kanskje an å teste? Sett framhjulet mot ein vegg, legg bittelitt trykk på pedalen slik at kranken stopper i første pal. Trøkk så for full kraft i pedalen. Vil kranken flytte seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JanS skrev (9 timer siden):

Fleksen i navet vil jo forplante seg via kjedet og til kranken. Men sidan det er så lite så er det ikkje sikkert du vil kjenne det. Det går kanskje an å teste? Sett framhjulet mot ein vegg, legg bittelitt trykk på pedalen slik at kranken stopper i første pal. Trøkk så for full kraft i pedalen. Vil kranken flytte seg? 

Vi snakker da teoretisk et sted mellom 0.5 til 1.0 grader kombinert med at det er strekk i kjedelinja samt begevelse i baktriangelet/demperen uavhengig av bosset. Det tror jeg ikke man klarer å se med det blotte øye. Etter mer enn tre års bruk med Hydra så kjenner ikke jeg noe som helst annet enn umiddelbar respons. Jeg har ikke sett spesielt etter det skal sies, men jeg har aldri sett noe skrevet om at de 0,5 gradene med inngrep er "juks" noe sted heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rednaskela skrev (På 6.10.2023 den 16.09):

Med hydra slipper man i alle fall ringeklokke. Skal prøve å huske hørselvern når vi sykler sammen!

Ikke noe problem å få en dempet og behagelig lyd i Hydra, det er  bare å putte  inn litt fett (selvsagt riktig type).
 

 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...