Gå til innhold

Suomi Tyres ... bortevekk?


Anbefalte innlegg

Fikk nyss/rykte om at Suomi Tyres som lagde de beste, men noe ujevne, piggdekkene for vintersykling, Piikkisikka... er konkurs.
Lokalsjappe får ikke dekk hvertfall. 
Facebook er borte, hjemmeside er borte.

Andre som har hørt noe?

Er forsåvidt ikke spesielt overaske gitt de relativt store kvalitetsproblemene de hadde første produksjonsår etter det kom nye eiere... 

  • Sad 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akaly skrev (9 timer siden):

Piikkisika var overlegent de andre piggdekkene på markedet, så dette var veldig synd. De hadde jo utrolig mye problemer med kast i dekka, så jeg tipper det også ødela litt for lønnsomheten. 

Det kan det ikke være noen tvil om. Halvannen sesong med høy prosent feil, så rett inn i markant høyere kost på alt... 

Sjit, så får vi se om noen plukker opp restene...

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten skrev (19 minutter siden):

Har noen målt faktisk bredde på 29x2.8?

Leste noe en plass om at disse var merket som 2.6 bredde før?

 

Første generasjon 2.6 var så brede at de på andre generasjon ble merka som 2.8

Jeg noterte meg følgende på 30mm innvendig felg. Øyemål og tommestokk(ikke skyvelær)
2,8(1. gen 2.6)
Bredde: 70mm
Høyde: 68mm

2. gen 2.6
Bredde: 65mm

Høyde: 65mm

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lektoren skrev (På 5.10.2023 den 21.59):

Da blir jeg vel nødt til å kjøpe et par Piikkisika og ha i reserve. Finnes ikke gode alternativer om en vil ha 2,8. Er det noen som vet om de ble kvitt problemene med kast i foldedekka? Jeg vurderer å gå for wire, men gruer litt for monteringa.

De reduserte kastene veldig. Jeg har montert både folding og wire, ikke hatt noen problem med montering. Droppet tubeless da jeg opplevde dem som "løse" flere ganger(ja, flere ganger, returnerte 2-3 stk gjennom et par år)

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (På 12.10.2023 den 11.59):

De reduserte kastene veldig. Jeg har montert både folding og wire, ikke hatt noen problem med montering. Droppet tubeless da jeg opplevde dem som "løse" flere ganger(ja, flere ganger, returnerte 2-3 stk gjennom et par år)

Takk for svar! Da blei det folding. Jeg gikk også bort fra slangeløst forrige vinter. Brukte Tubolito det meste av tida, men dem går det hull i etter noen måneder, så nå er det tilbake til gammeldagse butylslanger. Og det fungerer jo egentlig helt fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten skrev (22 minutter siden):

Kast!

Har montert 29x2.6 foldbare Suomidekk og har 0.5-1 cm kast i begge dekka. Ble montert med litt zalovann og poppet på plass med trykk opp til ~3.5 bar.

 Hvor mye er akseptabelt, og hvor god vil det egentlig merkes? 

 

 

I praksis i skogen, lite, men det skal ikke være sånn. Det er helt klart igjen fra først batch dette.

Jeg hadde reklamert.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (22 minutter siden):

I praksis i skogen, lite, men det skal ikke være sånn. Det er helt klart igjen fra først batch dette.

Jeg hadde reklamert.

Det er magefølelsen min også, men det er ikke så mange alternativer unntatt Wratchild som mister pigger.

Setter på de gamle ISP 29x2.25 og venter på ISP 29x2.6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten skrev (10 minutter siden):

Det er magefølelsen min også, men det er ikke så mange alternativer unntatt Wratchild som mister pigger.

Setter på de gamle ISP 29x2.25 og venter på ISP 29x2.6. 

Får du et annet par Pikkisikka så kan de fint være uten wobbel også, verd å få et par til i bytte for å teste.

Dette er det som er/har vært kjipt med dem. 

Krysser fingre for nye eiere og bedre QA for neste batch.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (På 12.10.2023 den 11.57):

Jeg noterte meg følgende på 30mm innvendig felg. Øyemål og tommestokk(ikke skyvelær)
2,8(1. gen 2.6)
Bredde: 70mm
Høyde: 68mm

2. gen 2.6
Bredde: 65mm
Høyde: 65mm

Husker du hva slags trykk du hadde i dekkene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (1 time siden):

Husker du hva slags trykk du hadde i dekkene da?

Antar 20-23psi på min pumpe, altså trykket jeg normalt sykler med.

Men jeg husker ikke dette 100%, men det var ikke når dekkene var ubrukte heller, så de hadde nok strukket seg litt.

Det som generelt har vært utfordringa med dem er ikke bredden, men høyden. Sammenligna med feks Maxxis eller Michelin-dell i samme "størrelse" er de vesentlig "høyere" etter min erfaring.

  • Thanks 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte mine nye Piikkisika 2.8 på 30 mm (indre bredde) felg i går, og har gjort meg noen tanker.

Det første som slår meg, er at disse dekkene ville jeg ikke satt på bredere felg enn 30 mm! 1. generasjon 2.6 passa fint på 35 mm, men disse virker mindre. Jeg vil tro at 35 mm felg på disse er å be om bulker, i alle fall om du kjører uten dekkinnlegg.

Slangeløsegenskapene ser ut til å være mye bedre. På Hope-felg holder de lufta noen minutter uten guffe, og de er ikke for slakke, selv om de fremdeles popper greit ved rundt 1 bar. 1. generasjon poppet jo også enkelt, men å få dem tette var en annen historie. Jeg kommer til å kjøre slangeløst med dekkinnlegg om dette fortsetter å være like bra.

Dekkene har fremdeles noe kast, men for lite til at jeg gidder bry meg med det. De er veldig mye bedre enn 1. generasjon, og mye bedre enn dekkene @nesten viser oss. De ville jeg reklamert på.

Det er viktig å være helt, helt sikker på at du setter opp dekkene i den retningen du vil sette dem opp, særlig når du slåss med andre dekkinnlegg enn de du pleier å bruke, og klokka ble langt over sengetid. Nå kommer jeg til å kjøre bakdekket i feil retning og påstå at jeg gjør det for å få lavere rullemotstand og bedre bremseegenskaper. I det minste står dekalene over ventilen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...