Jump to content

Recommended Posts

Posted

Her får du sikkert 1000 svar. "skal"? Nei. Kan? ja. Må? Nei.

Men nei, du trenger ikke noe inni der. Hvis du vil ha noe, ta tynneste du finnes som ikke er vannbasert... eller noe litt tykkere.

Jeg har aldri noe inni, og holder ganske lenge, før jeg skifter igjen annethvert år eller når jeg må pga bakgir-vrak ellerno

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Posted

Følger.

Har prøvd diverse lurium. Opplever kun problemer med wire/strømpe på vinteren, og så langt er erfaringen at det eneste som virkelig hjelper er å bytte begge, uten lurium. En midlertidig fiks har vært å sylte strømpa med WD40 e.l og blåse igjennom med trykkluft før ny wire. Har uansett da byttet strømpe ved første anledning.

Posted

Marginalt med olje du får inni der, og nye wirer/strømper skal være innsatt med det som trengs. Kan kanskje funke som nødløsning på kortere strekk med strømper, men jeg har aldri gjort sånt på egne sykler. Heltrukken strømpe og periodisk bytte av wirer og strømper holder normalt ganske lenge.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Posted

Jeg fyller altid utpå-strømpa med Rock'n'roll kjedesmøring, før montering, dvs voksbasert greie. Sånn at ikke kabler fryser og blir trege i frost.  Virker finfint i min verden. 

Posted

De fleste vaierstrømper av litt kvalitet er laget for å brukes UTEN noe som helst inni. Jeg smører aldri, og har heller ikke problemer på de syklene vi har i heimen. Er du redd for vann inni, finnes det endehylser med pakninger som holder mesteparten av vann og drit ute.

Posted

Jeg pleier å mette med fett. Om det faktisk holder fukt ute vet jeg ikke, men jeg har aldri opplevd vaier som fryser i frost. På andre sykler med dårlig vedlikehold har jeg sett vaiere som er både knusktørre og rustne inni strømpen. 

Posted

Jeg har forøvrig heller aldri opplevd frosne wire på sykler som brukes hele året. Enten det er en longtail som ble minimalt vedlikeholdt eller fatbikes som brukes i -20.

Har inntrykk av at det er et problem som først og fremst rammer en hvis man er litt slepphendt med å bytte ting regelmessig. Den siste som spurte meg om problemløsning hadde hvertfall ikke engang tenkt tanken på at dette er noe som bør byttes på en sykkel som hadde vært i bruk i mange år.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Posted

Spesielt fett virker mot sin hensikt, da det tilfører ekstra motstand, når man helst vil ha lavest mulig motstand. Og smøring kan reagere med belegget inni strømpen og skape mer friksjon.