Gå til innhold

Terrengsykkel til Østmarka


Anbefalte innlegg

Ærede forum, jeg trenger deres råd til valg av terrengsykkel til Østmarka-stier. Jeg flytta til Oppsal i fjor og har etter det fått smaken på stisykling i Østmarka, og etter en sesong på en 2012 mod Niner SIR 9 ser jeg meg nå om etter noe bittelitt grovere og mer moderne.

Nineren hadde mange kvaliteter jeg satte pris på - den var hurtig, smidig, lett og effektiv, men den hadde bare plass til 2.2" dekk og 100mm vandring i gaffelen, noe som tidvis var litt begrensende, samt at geometrien var nokså oldschool. Vil gjerne opp på minst 2.4" dekk og 120mm gaffel, og en mer moderne slakk geometri. Fortsetter helst videre på stål hardtail da jeg er stål-pilled og har en Fairlight Strael i stallen fra før, men er åpne for andre alternativer også. Budsjettet er ikke all verdens, men har håp om å kunne gjøre et bra kjøp nå på høsten. Jeg er åpen for nye og brukte sykler. Tips tas i mot med takk!

Endret av olelovold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Desmo, har tittet litt på Cotic og Pipedream i dag, de ser ut som de oppfyller mange av mine ønsker så det er gode kandidater. Men så er det fin tilbudspris nå på streitere hardtails fra Trek, Cannondale (Scalpel), BMC (Twostroke) og Giant også. 

Endret av olelovold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On one scandal kan kanskje være aktuell på budsjett? Tilbud på en gx utstyrt modell via planet x nå. Kan oppgraderes på nettsiden.

Nordest Britango synes jeg ser lekker ut, stålramme til ok pris.

Litt spent på om canyon gjør endringer på sin grand canyon modell til 2024. 67.5 grader ht og 455 reach i L i år er jo et stykke på vei, men 32mm 120 gaffel er vel litt spedt.

Raketter som focus raven og cannondale scalpel ht har jo geo som ville vært solid plantet i stisegmentet for kort tid siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (10 timer siden):

Takk Desmo, har tittet litt på Cotic og Pipedream i dag, de ser ut som de oppfyller mange av mine ønsker så det er gode kandidater. Men så er det fin tilbudspris nå på streitere hardtails fra Trek, Cannondale (Scalpel), BMC (Twostroke) og Giant også. 

Er nok denne fra Pipedreams som treffer mest rett fra dem.

https://www.pipedreamcycles.com/shop/sirius/

 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ellers si at Cotic SolarisMAX er en helt fantastisk sykkel (ja, jeg har en selv). Den kommer i ny og litt mindre bøs versjon nå snart, kalt kun Solaris, som er laget for 100 - 120 mm gaffel, mot 120 - 140 på MAX. Ellers veldig lik. Men det vil si at Cotic selger ut det de har av SolarisMAX til litt redusert pris nå, om du er heldig og de har størrelsen din på lager. Cotic er forøvrig supertrivelige å handle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (12 timer siden):

Takk Desmo, har tittet litt på Cotic og Pipedream i dag, de ser ut som de oppfyller mange av mine ønsker så det er gode kandidater. Men så er det fin tilbudspris nå på streitere hardtails fra Trek, Cannondale (Scalpel), BMC (Twostroke) og Giant også. 

De syklene du nevner her (Cannondale Scalpel og BMC Twostroke) er XC-konkurranse-hardtails og er IKKE det du skal ha for å kose deg på sti i Østmarka.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag alle sammen. 

For referanse, det jeg har syklet sti på i år: 

346_44108590.jpg.2373c3b2c836ee42a2fe5c54e51ac71d.jpg


Niner'n er jo en rask XC-sykkel, og jeg likte den veldig godt, så vil ikke fryktelig langt bort i den andre retningen. Det bratte styrerøret var det som skapte mest problemer på stien, så bare det å få en mer moderne geometri og hev-senk pinne vil nok gjøre stor forskjell. Litt større dekk og mer vandring i gaffelen hadde vært bonus.

Her er noen av de jeg har sett på til nå.

Specialized Chisel - https://bull-ski-kajakk.no/product/33465 - 100mm gaffel, ålreit dekklaring, kul paintjob, lett, terrengsykkelenes svar på CAAD12?

Giant XTC Advanced Carbon - https://sorensensykler.no/produkt/giant-23-xtc-advanced-carbon-29-1-5-nx-eagle/ - Virker som en cracking god deal, med karbonhjul og alltingen? Maks 2.25" dekk da..

Cannondale Scalpel 2 SE - https://www.antonsport.no/cannondale-64-scalpel-carbon-se-2-p23487/20-black-magic-s-v160465 - Fulldemper og kanskje ikke helt det jeg så for meg. Og Scalpel 4 hardtail - https://www.antonsport.no/cannondale-64-scalpel-ht-carbon-4-p23858/20-bpl-m-v163751

Men om jeg bare skal kjøpe med hjertet og ikke tenke penger hadde det fort blitt..

Fairlight Holt - https://fairlightcycles.com/product/holt-frameset-deposit/

Ritchey Ultra - https://www.bike24.com/p2765865.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=765865&queryId=b675c526818e14f34bee916759240b31&userToken=afe7afb6-7cf4-4998-a20b-01b862039523&sku=2618032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd en helt vanvittig utvikling på geometrien til stisykler siden Ninern din ble laget i 2012. Så når du i 2023 skal ha ny sykkel så velger du å ignorere utviklingen og se etter noe som ligner veldig på din gamle sykkel? Jeg synes det er en merkelig strategi.

Jeg synes du i det minste skal prøvekjøre en moderne sti-hardtail først. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Excuse me? Jeg skriver jo bokstavelig talt at jeg ønsker en mer moderne geometri, men at Niner'n hadde visse kvaliteter som jeg satte pris på og gjerne vil ha med i en ny sykkel også. Så jo, jeg vil absolutt ha oppdatert geometri, men jeg vil fremdeles ha en sykkel som føles forholdsvis rask og smidig, ikke et slagskip av en stisykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen sykler jo stier på XCO-hardtail lenger, hele den kategorien sykler er utdatert for vanlig stisykling siden det har kommet alternativer som er så mye bedre.

Det er noen av oss (meg inkludert) som sykler i Østmarka på hardtail. Men da er det ganske lang reach, bratt seterør og slakk gaffel, det oppleves ikke som slagskip i det hele tatt.

Her er f.eks. geometrien for min sykkel, og jeg tenker at jeg gjerne kunne hatt enda lengre reach/brattere seterør. Gaffelvinkel er helt OK. (Jeg er 183 cm høy og har Large ramme):

image.png.3eb217447b64ada6383b178110e4b11b.png

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (16 minutter siden):

Det er noen av oss (meg inkludert) som sykler i Østmarka på hardtail. Men da er det ganske lang reach, bratt seterør og slakk gaffel, det oppleves ikke som slagskip i det hele tatt.

Ja, og dette er jeg jo ikke i mot heller? Vet ikke hvor du har det fra at jeg vil "ignorere utviklingen" som du sier. Jeg er åpen for å prøve det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner trådstarters ønske om å unngå slagskip. Kjører selv en 140mm HT med 65 grader styrevinkel på sti - Rose Bonero - hvor jeg prioriterer egenskaper for å kunne bevege meg raskt i terrenget. Jeg ser dog ingen hensikt i en HT med 100mm vandring og 68- 70 grader styrevinkel. De er i mine øyne ikke bedre på noe annet enn at de kan bygges med lavere front, men det er for de for de fleste voksne menn ikke noe problem uansett. For å beholde snerten i sykkelen så er det dekkvalg,  dekktrykk og felgbredde som er avgjørende. For brede dekk med for lavt trykk samt høy rullemotstand montert på for smale felger gir en myk og treg følelse både rett fram og i svinger. Om du monterer for brede dekk på typiske XC-sykler som er levert med smale felger så blir ikke resultatet bra.  Ikke gjør denne feilen og du vil få en kvikk og kapabel sykkel. Men velg noe moderne…  

SolarisMAX er nevnt. Den er fin! 

jeg nevner følgende:

Rose Bonero 

On-one / Planet X  Vandal / Big Dog / Huntsman

Radon Cragger

Canyon Stoic 

Alle disse kan bli raske stisykler som heller ikke gjør seg bort på grus, om man er våken når oppsettet gjøres 


 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (32 minutter siden):

Men ingen sykler jo stier på XCO-hardtail lenger, hele den kategorien sykler er utdatert for vanlig stisykling siden det har kommet alternativer som er så mye bedre.

Det er noen av oss (meg inkludert) som sykler i Østmarka på hardtail. Men da er det ganske lang reach, bratt seterør og slakk gaffel, det oppleves ikke som slagskip i det hele tatt.

Her er f.eks. geometrien for min sykkel, og jeg tenker at jeg gjerne kunne hatt enda lengre reach/brattere seterør. Gaffelvinkel er helt OK. (Jeg er 183 cm høy og har Large ramme):

image.png.3eb217447b64ada6383b178110e4b11b.png

Jeg tror at nettop xco hardtailen kan være i ferd med å få en rennesanse fordi den utvikler seg nettopp i retning av de «gode gamle» stihardtailene. 120mm fox34 eller SID i fronten, dropper og lettrullende voluminøse dekk må være allsidige rigger..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (2 minutter siden):

Medium!

Jeg sitter selv på en Santacruz Chameleon som jeg ikke får brukt så mye som jeg skulle ønsker. 29" x 2.4" dekk og splitter ny Fox 34x120mm dempegaffel. Om du kan være interessert i denne, så ta gjerne kontakt.

  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser på hva som ble syklet for få år siden og hva som er "in" å sykle i Østmarka i dag så erd et veldig forskjellige type stier. Men de "gamle" stiene ligger jo der fortsatt. Det er sikkert flere grunner til at moten endrer seg, folk blir lei, stifinnere leter etter gull og sauene følger etter, etc. Men noe handler kanskje om hva som var gøy å sykle med andre sykler enn det som er mest moderne akkurat nå? Blåbærstien er kanskje ikke en superheftig sti med 160mm boing foran og bak, men muligens artig med en rittsykkel? 

Man MÅ ikke nødvendigvis ha den mest moderne geometrien. Inntil det motsatte er bevist vil en sykkel med noe brattere vinkler og xc-aktig geometri virke kvikkere og artigere oppover og bortover. Har du uberschön teknikk vil også stier som for eksempel trulsen og omkringliggende herligheter bli morsommere med en sånn sykkel enn noe hæsjtægg-enduro-aktig.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (42 minutter siden):

Ja, og dette er jeg jo ikke i mot heller? Vet ikke hvor du har det fra at jeg vil "ignorere utviklingen" som du sier. Jeg er åpen for å prøve det meste.

Fordi folk foreslår skikkelige sti-hardtails, og så kommer du tilbake og spør om hva forumet synes om noen sykler der (nesten) alle er i XCO-kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (1 time siden):

Jeg skjønner trådstarters ønske om å unngå slagskip. Kjører selv en 140mm HT med 65 grader styrevinkel på sti - Rose Bonero - hvor jeg prioriterer egenskaper for å kunne bevege meg raskt i terrenget. Jeg ser dog ingen hensikt i en HT med 100mm vandring og 68- 70 grader styrevinkel. De er i mine øyne ikke bedre på noe annet enn at de kan bygges med lavere front, men det er for de for de fleste voksne menn ikke noe problem uansett. For å beholde snerten i sykkelen så er det dekkvalg,  dekktrykk og felgbredde som er avgjørende. For brede dekk med for lavt trykk samt høy rullemotstand montert på for smale felger gir en myk og treg følelse både rett fram og i svinger. Om du monterer for brede dekk på typiske XC-sykler som er levert med smale felger så blir ikke resultatet bra.  Ikke gjør denne feilen og du vil få en kvikk og kapabel sykkel. Men velg noe moderne…  

SolarisMAX er nevnt. Den er fin! 

jeg nevner følgende:

...

 

Takk for konstruktiv tilbakemelding! Det ligger en SolarisMAX ute som frister, men noe over budsjett.. På Niner'n hadde jeg 2.2" dekk på smal felg og det var nokså sketchy, så dekk/felgvalg er absolutt på radaren som viktig del av regnestykket. 

Som @stislask er inne på, så er det moro å takle stier på en XC-racer med sine begrensinger. Det var i høyeste grad tilfelle med min SIR 9, som satte ekstra krav til teknikk når stien ble grov. Men ja, noe litt mer kapabelt og moderne er på ønskelista denne gangen. 

@DesmoSkier Jeg tar alle forslag til etterretning, og så titter jeg litt rundt selv basert på preferanser, budsjett og hva som er tilgjengelig. Behøver ikke å ta det ille opp. Gianten blir nok for XC selv for meg, selv om det virker som en god deal. Men et par av de andre kunne vel funket. 

Endret av olelovold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et behov for noe "enklere" som kan avlaste emtb-en, og fant ut at det skulle bli en Rocky Mountain Growler 50, bestilt på vpg.no, og mottatt og montert i dag. Har ikke hatt en HT på 8-9 år, og da var det selvsagt en XC - dette er jo noe helt annet.

Har ikke fått testet den ut ordentlig enda, men virker ekstremt lovende. Har til og med montert plattformpedaler - det har jeg ikke brukt på en sykkel i voksen alder før. Blir lekesykkelen, dette. Googlet og youtubet i forkant, og fant at dette er en sykkel folk er fornøyd med, så kan tenkes at den kan være noe for trådstarter også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...