Gå til innhold

Canyon vs. Dare vs. Orbea vs. Specialized vs. Trek vs?


Anbefalte innlegg

Det går mot nytt landeveissykkelkjøp i vinter, og ønsker gjerne at noen kan snakke meg til fornuft eller dele egne erfaringer. 

Ønsker i utgangspunktet en landeveissykkel, men også at jeg kan sykle enkelte grusturer med den (dvs. helst minimum klaring for 32 mm. dekk).

Begynte først med et tiltenkt budsjett på 20 000, men dette har gradvist økt og økt. Nå vurderer jeg sykler til og med litt i overkant av 50 000.🫣

Har fått prøvesyklet noen sykler innendørs i selve butikklokalene, men dette gir meg ikke så mye. Er det i det hele tatt noen butikker som tilbyr prøvesykling over et par timer utendørs? 

Har sett meg ut følgende sykler: Canyon Grail (2. versjon), Dare VSRu, Orbea Orca Aero, Specialized SL7 Tarmac og Trek Domane SL6. Som jo er vidt forskjellige sykler. Er det for eksempel mulig å ha en aerosykkel som hverdagssykkel, og sitte behagelig i mange timer/uten å slite med smerter overalt i ettertid? Jeg er ikke spesielt myk, men heller ganske stiv overalt generelt. Er stor fan av den interne lagringsmuligheten både Grail og Domane tilbyr, og det er et stort pluss med muligheten for ganske brede dekk. Designet på Orbea'n er veldig lekkert, og den har jo også en lagringsboks, men har ikke forelsket meg i utseendet på akkurat den. Falt også litt for DARE VSRu under årets TdF og Specialized SL7 er jo veldig ren og pen. Ønsker rett og slett noen tanker og innspill fra mer erfarne syklister.😄

 

full_2023_grail_3580_grail-cf-slx-8-etap

B4jitXeuaA2J1pQxXCqDlZSk7dmwioqAIRXiJzD5

N130TTCC-T2-SIDE-ORCA_AERO_M10iLTD_1_973

90623-51_TARMAC-SL7-COMP-DPLAKEMET-PRPOR

DomaneSL6eTap_23_36152_A_Portrait

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor bevisst du var i valg av bilder, men et par av de syklene du har med her pusher jo 70k før du er klar for landeveien. Så mitt innspill får være at du lager deg et oppsett med faktisk pris på syklene du vurderer. Så slipper du å forelske deg i en sykkel du ikke ønsker å ta deg råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Domane SL5 av den forrige generasjonen med Shimano 105.

Bytta hjul til 2 sett carbon - et for landevei med 32mm og et for gravel med 40mm, samt styre til et smalere med litt flare og mindre reach/drop.

Ser ikke for meg at forskjellen opp til de dyrere modellen er stor nok til å fordre økningen i pris.

Trek er dyrt, men stort sett veldig gjennomført.

Skulle jeg kjøpt igjen så tror jeg Grail hadde stått høyt oppe på lista, men Domanen er så bra at jeg har ikke nok grunner til å bytte ennå

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tygster skrev (37 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvor bevisst du var i valg av bilder, men et par av de syklene du har med her pusher jo 70k før du er klar for landeveien. Så mitt innspill får være at du lager deg et oppsett med faktisk pris på syklene du vurderer. Så slipper du å forelske deg i en sykkel du ikke ønsker å ta deg råd til.

Jeg burde absolutt ha presisert innlegget mitt bedre. 

- Dare VSRu - kun aktuelt med bruktkjøp (f.eks. treningssykkel fra UNO-X)

- Canyon Grail CF SLX8 - 60 599,-

- Orbea Orca Aero M20iLTD - 52 500,- (Unaas)

- Specialized SL7 Comp - 53 000,-

- Trek Domane SL6 - 52 099,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (35 minutter siden):

Har Domane SL5 av den forrige generasjonen med Shimano 105.

Bytta hjul til 2 sett carbon - et for landevei med 32mm og et for gravel med 40mm, samt styre til et smalere med litt flare og mindre reach/drop.

Ser ikke for meg at forskjellen opp til de dyrere modellen er stor nok til å fordre økningen i pris.

Trek er dyrt, men stort sett veldig gjennomført.

Skulle jeg kjøpt igjen så tror jeg Grail hadde stått høyt oppe på lista, men Domanen er så bra at jeg har ikke nok grunner til å bytte ennå

Domane har som sagt mye av det jeg ser etter, men har lest at noen påpeker at den er litt "treg". Hvordan kan den sammenlignes med en dedikert landeveissykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet nettopp den Orbea`n selv. Unaas skriver at den tar 32mm dekk, men Orbea selv skriver 30mm på sine nettsider... Det sagt så er den overraskende komfortabel og kommer med en haug med spacere over styret i tillegg til å være ganske kort, så kan settes opp ganske "oppreist". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (1 time siden):

Jeg har en Orbea Orca Aero M20i og den tar 32mm Panaracer Gravelking men så er det ikke mye plass. Spørs jo litt hva hjulet har av dimensjon og.

Det høres jo positivt ut. Kanskje jeg rett og slett har kjøpt meg en universalsykkel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (8 timer siden):

Specialized SL7 Comp - 53 000,-

Med R470-hjul som gir en ganske kjip følelse sammenlignet med bare litt bedre hjul. Så er styret litt kjipt, setepinnen har en del offset som kanskje må byttes (dyrt), kranksettet er tungt osv. Og så har du det gående. Når det gjelder komfort synes jeg den er ganske behagelig, selv med slammet stem, men jeg er noenlunde myk. Med kjipe hjul og alle spacere synes jeg heller ikke den er spesielt pen, men det gjelder vel de fleste sykler.

Her er min stock på første tur:

image.jpeg.16c83133663e67962c04ffdfc4425121.jpeg

Og her er den nå-ish, fortsatt med "billig" gruppe, hjulsett og kranksett, men en del dyrere enn den opprinnelig var:

image.jpeg.17a6b9f30575e387eb703cd44296fd78.jpeg

Det er en strålende sykkel, men den er ikke fullt så strålende stock.

Når det gjelder dekk vil jeg si at den har plass til opp til 32mm målt, men ikke noe særlig mer. Her med 32mm Panaracer som er målt til 34,5mm:

image.jpeg.5865a921647854d8b4a8ea8b82d3fddf.jpeg

Jeg syklet ikke med denne konfigurasjonen i frykt av at dekkene kunne deformeres nok til å ta borti gaffel og baktriangel.

Hadde jeg kommet over et av de mange gode Dare-tilbudene på Finn hadde det kanskje blitt en proffkjørt Dare i stedet. Vet heller ikke om VSRu er modellen jeg personlig hadde gått for gitt hvor ulik den er SL7:

image.png.b02e0d5cc6566fdc58c655bc01b5619d.png

Jeg er ingen geometriekspert, men ser for meg at den relativt lange akselavstanden ikke vil passe meg så godt. MA-AFO er kanskje mer lik SL7 sånn sett.

Du skriver noe om å ha "aerosykkel som hverdagssykkel" og om det tenker jeg at det nok for mange er mer aero å ha en relativt høy stack fordi man da lettere kan legge underarmene parallelt med underlaget. Grussykkelen min har nesten 4cm høyere stack enn SL7 og den er veldig komfortabel å sitte aerodynamisk på, selv om sykkelen i seg selv er mindre aero - det er fortsatt posisjonen min som er viktigst.

Sånn sett er kanskje Domane et godt valg?

image.png.cacc221458f029d0cbb34873a706138f.png

Særlig Domane SL5 kan man fort gjøre gode bruktkjøp på, godt under halvparten av det en ny SL6 koster.

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To innspill herfra:

- Hvis du er litt stiv i kroppen (som meg), så ville jeg absolutt unngått aero som hverdagssykkel. Ikke undervurder verdien av komfort på lengre turer, og som noen var innom med litt andre ord over her: Jeg mener det er enklere å oppnå tilnærmet aerostilling på en komfortabel sykkel, enn komfort på en aerosykkel.

- Har du sett på Fara (primært All-Road)? Har selv kun prøvesyklet den, men syntes den både er lekker og godt gjennomført. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perolavmk skrev (1 time siden):

Dare VSRU tar vel ikke mer enn 28 mm dekk, avhengig av årsmodell. Kikka på en sånn i fjor da de solgte ut proffsykler, og da var det 28 mm. Årets modeller fikk jeg opplyst tar 30 mm. Kan være verdt å spørre Dare om hva hver enkelt modell tar. 

30 mm på VSRu (Anbefalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet nylig et sykkelritt på 165 km + 2800 hm med en ny Trek Domane SL7 og jeg har aldri vært mer fornøyd med en sykkel (Selvsagt syklet mer enn kun det rittet på den.)

Domane er rett og slett ekstremt komfortabelt, 32 mm på den i tillegg gjør jo alt til en drøm. Nedfartene fra bratte stigninger føltes plutselig trygt og stabilt. Det er rett og slett en sykkel du kan bruke til hva som helst og den føles genial uansett hva det er. Må være den mest undervurderte sykkelen på markedet, uten tvil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner "problemet" du sliter med. Er litt i samme båd selv 😛 Egentlig lyst på en sjukt aero sykkel som tar 34 mm dekk og er høy i front. Seigt å få til den komboen der.

Vet ikke hvor høy du er, men det selges Cervelo Soloist nye til ca 55 på Finn.no. Det er en sykkel jeg selv ville vurdert hadde den vært i min størrelse.

I år har jeg hatt Scott Addict Gravel og vanlig Addict. Vanlig Addict tar lett 34 mm dekk. Er nok det jeg ender på neste år hvis jeg ikke . Blir en del kvikkere med racer vs gravel.

Av de du har linket til ville jeg gått for Orbeaen. Ser ikke noe grunn til å gå for brukt Dare foran Orbea. Tarmacen er jo aldri feil, men hjulene på Comp blir litt seigt.

Er jo så utrolig mye flott om dagen på gravel, racer, aero fronten. Selv om for min del det er lite som slår en moderne aero, skulle bare ønske de tok litt større dekk.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (14 timer siden):

Jeg burde absolutt ha presisert innlegget mitt bedre. 

- Dare VSRu - kun aktuelt med bruktkjøp (f.eks. treningssykkel fra UNO-X)

- Canyon Grail CF SLX8 - 60 599,-

- Orbea Orca Aero M20iLTD - 52 500,- (Unaas)

- Specialized SL7 Comp - 53 000,-

- Trek Domane SL6 - 52 099,-

Hva med Specialized Roubaix? Du får kanskje enda mer ut av komboen landevei og grus enn Tarmac. Alternativt Specialized Crux, som sykkelØyvind tidligere har snakket om i en gravel tråd. 
Skulle man se for seg at man kommer til å like lengre turer på grus, ville jeg sett på sykler med minimum plass til 35mm, og kanskje nærmere 40.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (12 timer siden):

Med R470-hjul som gir en ganske kjip følelse sammenlignet med bare litt bedre hjul. Så er styret litt kjipt, setepinnen har en del offset som kanskje må byttes (dyrt), kranksettet er tungt osv. Og så har du det gående. Når det gjelder komfort synes jeg den er ganske behagelig, selv med slammet stem, men jeg er noenlunde myk. Med kjipe hjul og alle spacere synes jeg heller ikke den er spesielt pen, men det gjelder vel de fleste sykler.

Her er min stock på første tur:

image.jpeg.16c83133663e67962c04ffdfc4425121.jpeg

Og her er den nå-ish, fortsatt med "billig" gruppe, hjulsett og kranksett, men en del dyrere enn den opprinnelig var:

image.jpeg.17a6b9f30575e387eb703cd44296fd78.jpeg

Det er en strålende sykkel, men den er ikke fullt så strålende stock.

Når det gjelder dekk vil jeg si at den har plass til opp til 32mm målt, men ikke noe særlig mer. Her med 32mm Panaracer som er målt til 34,5mm:

image.jpeg.5865a921647854d8b4a8ea8b82d3fddf.jpeg

Jeg syklet ikke med denne konfigurasjonen i frykt av at dekkene kunne deformeres nok til å ta borti gaffel og baktriangel.

Hadde jeg kommet over et av de mange gode Dare-tilbudene på Finn hadde det kanskje blitt en proffkjørt Dare i stedet. Vet heller ikke om VSRu er modellen jeg personlig hadde gått for gitt hvor ulik den er SL7:

image.png.b02e0d5cc6566fdc58c655bc01b5619d.png

Jeg er ingen geometriekspert, men ser for meg at den relativt lange akselavstanden ikke vil passe meg så godt. MA-AFO er kanskje mer lik SL7 sånn sett.

Du skriver noe om å ha "aerosykkel som hverdagssykkel" og om det tenker jeg at det nok for mange er mer aero å ha en relativt høy stack fordi man da lettere kan legge underarmene parallelt med underlaget. Grussykkelen min har nesten 4cm høyere stack enn SL7 og den er veldig komfortabel å sitte aerodynamisk på, selv om sykkelen i seg selv er mindre aero - det er fortsatt posisjonen min som er viktigst.

Sånn sett er kanskje Domane et godt valg?

image.png.cacc221458f029d0cbb34873a706138f.png

Særlig Domane SL5 kan man fort gjøre gode bruktkjøp på, godt under halvparten av det en ny SL6 koster.

Pen sykkel du har! Den gjør seg virkelig med de "små" oppgraderingene. Kanskje optimalt å betale bare 35 000,- for sykkelen og legge resten i diverse oppgraderinger som hjul, dekk, integrert aerostyre osv. 

Angående VSRu liker jeg looken, men geometrimessig er den nok heller ikke optimal for meg. 

Veldig godt innspill om heller å ha en komfortabel sykkel, men sitte aerodynamisk! Domane er absolutt en av favorittene. Virker dessverre som at det er særdeles få av nyeste utgave til salgs da, både i butikk og brukt. 

Digger SLR 7, men da er jo prisen mer enn det dobbelte av SL6.

DomaneSLR7_23_37059_B_Primary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (9 timer siden):

To innspill herfra:

- Hvis du er litt stiv i kroppen (som meg), så ville jeg absolutt unngått aero som hverdagssykkel. Ikke undervurder verdien av komfort på lengre turer, og som noen var innom med litt andre ord over her: Jeg mener det er enklere å oppnå tilnærmet aerostilling på en komfortabel sykkel, enn komfort på en aerosykkel.

- Har du sett på Fara (primært All-Road)? Har selv kun prøvesyklet den, men syntes den både er lekker og godt gjennomført. 

Jeg gjør vel lurt i å la fornuften vinne, selv om jeg sikkert kunne levd med litt vondter for å ha en småsint aerosykkel.

Fara All-Road var ikke dum! Skal undersøke nærmere, men ikke umiddelbart tilhenger av den spisse setesnuten.😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenpåhjul skrev (9 timer siden):

Jeg syklet nylig et sykkelritt på 165 km + 2800 hm med en ny Trek Domane SL7 og jeg har aldri vært mer fornøyd med en sykkel (Selvsagt syklet mer enn kun det rittet på den.)

Domane er rett og slett ekstremt komfortabelt, 32 mm på den i tillegg gjør jo alt til en drøm. Nedfartene fra bratte stigninger føltes plutselig trygt og stabilt. Det er rett og slett en sykkel du kan bruke til hva som helst og den føles genial uansett hva det er. Må være den mest undervurderte sykkelen på markedet, uten tvil.

Veldig gode kjøpsargumenter for Domane, det! Synes som sagt designet på den er veldig snasent også.😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (8 timer siden):

Skjønner "problemet" du sliter med. Er litt i samme båd selv 😛 Egentlig lyst på en sjukt aero sykkel som tar 34 mm dekk og er høy i front. Seigt å få til den komboen der.

Vet ikke hvor høy du er, men det selges Cervelo Soloist nye til ca 55 på Finn.no. Det er en sykkel jeg selv ville vurdert hadde den vært i min størrelse.

I år har jeg hatt Scott Addict Gravel og vanlig Addict. Vanlig Addict tar lett 34 mm dekk. Er nok det jeg ender på neste år hvis jeg ikke . Blir en del kvikkere med racer vs gravel.

Av de du har linket til ville jeg gått for Orbeaen. Ser ikke noe grunn til å gå for brukt Dare foran Orbea. Tarmacen er jo aldri feil, men hjulene på Comp blir litt seigt.

Er jo så utrolig mye flott om dagen på gravel, racer, aero fronten. Selv om for min del det er lite som slår en moderne aero, skulle bare ønske de tok litt større dekk.

Hehe! Det hadde vært drømmen. 

Jeg er 185. Skal sjekke Cervéloen nærmere. Fornøyd med Addict-ene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (8 timer siden):

Hva med Specialized Roubaix? Du får kanskje enda mer ut av komboen landevei og grus enn Tarmac. Alternativt Specialized Crux, som sykkelØyvind tidligere har snakket om i en gravel tråd. 
Skulle man se for seg at man kommer til å like lengre turer på grus, ville jeg sett på sykler med minimum plass til 35mm, og kanskje nærmere 40.

Har en gammel Roubaix allerede, så vil prøve noe nytt og annerledes. Crux-en synes jeg blir litt for simpel i designet uten større oppgraderinger, men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært i samme situasjon som deg.
Jeg hadde en Scott Addict Disc (ikke RC) med to hjulsett (landevei og grus). sykkelen var grei den, men litt «kjedelig». Etter å ha syklet den i to sesonger, tok jeg min gamle, gode Canyon Ultimate fra 2014 ut på veien en tur… og den var 10x mer gøyal å sykle på! 
Resultatet ble at jeg kjøpte en ny Canyon Ultimate, den har jo masse klaring til store dekk og ble vel også brukt med hell i gravel-vm i fjor.

Jeg havnet midt mellom to str på Canyon, og valgte str ned. Det var tabbe for min del da jeg gjerne skulle hatt litt mer å gå på i cockpit mtp grussyklingen. 
Da Canyon var kjiipe og ikke ville selge meg en lengre cockpit, valgte jeg å selge og kjøpe Giant TCR i en størrelse opp i stedet. TCR er veldig lik Ultimate i geometrien og jeg digger den! Den har også grei klaring til dekk og tror jeg greit får plass til 33 og kanskje 34 mm. 
Uansett, jeg ville lagt til Ultimate på lista di over kandidater, og kanskje TCR også, om du klarer deg med litt mindre dekklaring. 

Endret av Howard
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør ikke valget akkurat enklere ved å komme med enda flere aktuelle kandidater! Tror løsningen på sikt må være å kjøpe flere sykler.😄

Howard skrev (19 timer siden):

Jeg har nettopp vært i samme situasjon som deg.
Jeg hadde en Scott Addict Disc (ikke RC) med to hjulsett (landevei og grus). sykkelen var grei den, men litt «kjedelig». Etter å ha syklet den i to sesonger, tok jeg min gamle, gode Canyon Ultimate fra 2014 ut på veien en tur… og den var 10x mer gøyal å sykle på! 
Resultatet ble at jeg kjøpte en ny Canyon Ultimate, den har jo masse klaring til store dekk og ble vel også brukt med hell i gravel-vm i fjor.

Jeg havnet midt mellom to str på Canyon, og valgte str ned. Det var tabbe for min del da jeg gjerne skulle hatt litt mer å gå på i cockpit mtp grussyklingen. 
Da Canyon var kjiipe og ikke ville selge meg en lengre cockpit, valgte jeg å selge og kjøpe Giant TCR i en størrelse opp i stedet. TCR er veldig lik Ultimate i geometrien og jeg digger den! Den har også grei klaring til dekk og tror jeg greit får plass til 33 og kanskje 34 mm. 
Uansett, jeg ville lagt til Ultimate på lista di over kandidater, og kanskje TCR også, om du klarer deg med litt mindre dekklaring. 

Jeg har den samme utfordringen med Canyon sine størrelser, men det sies jo at det er enklere å gjøre en liten sykkel større, enn motsatt. Giant TCR ser jo ikke så verst ut den heller.🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...