Gå til innhold

Wattmåler


Anbefalte innlegg

På guttungens landeveissykkel står 11 delt Ultegra, og det er på tide å tenke på hvilken wattmåler han skal få. Han trener en del på rulla gjennom høst og vinter, men nå som treningen blir mer systematisk, tenkte jeg å skaffe han wattmåle for utesesongen. Er det pedaler eller 4iii/Stages som er det beste alternativet når nav- eller krankløsninger ikke er aktuelt? Jeg er litt bekymret for at pedaler lett kan ødelegges ved uvøren bruk. 

Endret av Staroh69

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med 4iiii og litt blandet erfaring med diverse wattpedaler.
Hvis man har flere sykler med Shimano krank er det like lett å flytte krankarmen fra sykkel til sykkel som pedaler.

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meget god erfaring med holdbarheten til Favero Assioma pedaler - har bare trengt å bytte lager etter 4 års bruk, de er nå på 5. året (500-900 mil per sesong). Lagersett skiftes enkelt selv, og koster 470 kroner. Til sammenligning måtte jeg sende Powertap-pedalene jeg hadde før det inn til service i England 2 ganger i løpet av 3 år, med mange måneders ventetid.

Ulempen er at de bruker Look cleats, som jeg synes er ørlite grann mer knotete enn Shimano SPD-SL. De har en spindel for Shimano-pedaler, men da får man ganske høy Q-faktor (+65mm). Hvis Shimano pedaler er et must, ville jeg heller kikket på Garmin Rally (+53mm) eller nevnte krankarmløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du mener med liker ikke kulde @loki men alle moderne wattmålere har temperaturkompensjon som tar hensyn til temperaturforandringer. Et par minutter ute og en kalibrering så går det går fint med kaldt vær. Det gjelder både 4iiii og Quarq som jeg er de jeg har nå og har syklet i kulde med. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært god erfaring med pedaler. Favero Assioma Uno er pedaler jeg har hatt i flere år før jeg solgte dem da jeg fikk sykkel med wattmåler i kranken. 
Jeg syns fordelen her var fleksibiliteten. Skulle jeg bruke nr to-/vintersykkel så var det bare å flytte over. Skulle jeg leie sykkel på besøk hos svigers i Spania; flytt over. Faveroene var dønn stabile og null vedlikehold uansett hva slags forhold jeg utsatte dem for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favero Duo her også. 4,5 år gamle nå. Gått over 100.000 km altså! (Brukes inne på vinter til dual recording på Zwift)

Utrolig noe er så holdbart i 2023. Meste elektronikk må jo byttes etter et par år. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her, og jeg er fremdeles i stuss. Jeg helte nok mot krankarm, men ser poenget til @Trond Vidar om behovet for lengre krankarm etter hvert, da guttungen fremdeles vokser. Han har nok en del igjen før han er utvokst. Så da står jeg igjen med wattpedaler. Jeg har stort sett digitale sykkeldingser fra Garmin og sko/pedaler fra Shimano. Er Garmin Rally betydelig dårligere enn Favero Duo, foruten at Duo er tosidig?

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei absolutt ikke, Rally har bedre batteritid og litt flere data det tracker via Cycling dynamics, men jeg ville personlig vektlagt tosidig måling høyere enn de tingene når prisen er nesten lik - med mindre det som nevnt er viktig med Shimano-pedalkropp, da vinner Rally.

Du kan se en grundig sammenligning her https://www.dcrainmaker.com/2022/04/power-meter-pedal-buyers-guide.html

Endret av Gruskverner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd, @Gruskverner. Jeg tror jeg kjøper ensidig måling til poden, og kommer ned i kr 4800 på bikeshop.no for Favero Assioma Uno. Ensidig Garmin Rally koster kr 6300. Kr 1500 mer for Garmin peker mot Favero. Takker og bukker for all hjelp.

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 6.7.2023 den 14.35):

Jeg vet ikke hva du mener med liker ikke kulde @loki men alle moderne wattmålere har temperaturkompensjon som tar hensyn til temperaturforandringer. Et par minutter ute og en kalibrering så går det går fint med kaldt vær. Det gjelder både 4iiii og Quarq som jeg er de jeg har nå og har syklet i kulde med. 


LarsB

Tror min 4iiii tok kvelden etter bruk i minusgrader, 4iii sier også følgende:

Sitat

Operating Temperature     0 - 50°C (32 - 122°F)
Storage Temperature     -20 - 50°C (4 - 122°F)
https://shop.4iiii.com/products/left-side-precision-powermeter-ride-ready

 

Endret av loki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver meg inn i listen over personer med utelukket positiv erfaring med Favero. Jeg har Duo, men hadde valgt Uno om jeg skulle valgt på nytt. 
 

Er også enig i pedaler fremfor krankarm. Pedaler byttes uproblematisk mellom sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (17 timer siden):

Skriver meg inn i listen over personer med utelukket positiv erfaring med Favero. Jeg har Duo, men hadde valgt Uno om jeg skulle valgt på nytt. 

Bifalles. Jeg har også Duo, hadde vært mer enn fornøyd nok med Uno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Bikeshop fått nok et besøk og jeg er noen tusenlapper fattigere. Favero Uno er montert på guttungens sykkel og skal prøves nå. 3x10 min 30/30 står for tur på gamle E18 i Undrumsdal. Jeg får halse etter ham så lengde det holder. 

  • Like 2

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Innser at det er litt sent å svare her, men har blandet erfaring med Favero Assioma Uno. Måtte bytte mitt første par etter kun 1,5 år/ca. 10-12000 km, da lageret i pedalakslingen var fullstendig ødelagt. Pedalene var i bruk året rundt (unntatt om vinteren), og da jeg bor på Vestlandet blir de utsatt for mye regn. Pedalene begynte etterhvert å slure og fuske, og da jeg skrudde dem fra hverandre var lageret helt nedslitt. Etter litt om og men fikk jeg nye pedaler av kundeservice hos Favero, og håper at de nye vil vare litt lenger. 

Selve bruken av pedalene er jeg godt fornøyd med. Batteriet varer lenge mellom hver oppladning, software og app til mobil fungerer godt, pedalene gir presise målinger og det er svært enkelt å byttte dem mellom flere sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet. Pedalene er allerede i bruk, og har fungert som de skal så langt. Skulle samme problem som du har opplevd eller andre, er det kort ned til Bikeshop for en service for oss. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...