Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny PC.

Den gamle ligger nesten alltid på 100% bruk av cpu med mindre den ikke har gjort noe på en stund.

Den klarer heller ikke IKEA sitt tegneprogram til kjøkken.

Jeg bytter ikke ofte og bruker den heller ikke veldig mye men når jeg først bruker den må den fungere.

Har ikke veldig store krav men kjapp oppstart, nummertastatur på siden og passe stor skjerm er viktig.

Den må også fungere i mange år fremover.

Budsjettet er helst under 8000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ærlig talt ut som at det er noe feil med operativsystemet og at en reinstallasjon/reset kunne vært på sin plass. Alternativt at den er full av støv, overoppheter seg og klokker ned prosessoren som en følge.

Det skal ikke være noe problem for 7 år gamle laptoper å kjøre en nettleser i Windows 10.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 GB harddisk, eller er det en SSD? Hvis det er en harddisk, så har du grunnen til at den er treg der 🙂
Mulig man og bør ha 16 GB minne?

Men dette er en AMD prosessor fra tiden AMD var dårlig i forhold til Intel (det er motsatt nå), så mulig det er en lost case
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-IdeaPad-500-15ACZ-Notebook-Review.160723.0.html

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (6 timer siden):

200 GB harddisk, eller er det en SSD? Hvis det er en harddisk, så har du grunnen til at den er treg der 🙂
Mulig man og bør ha 16 GB minne?

Men dette er en AMD prosessor fra tiden AMD var dårlig i forhold til Intel (det er motsatt nå), så mulig det er en lost case
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-IdeaPad-500-15ACZ-Notebook-Review.160723.0.html

Den har SSD harddisk.

Har kjørt en tilbakestilling nå så får se om det hjelper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berget skrev (7 timer siden):

Du har ikke tilfeldigvis antivirusprogrammet McAfee installert? Dette er etter min mening et virus i seg selv. Gjør eldre PCer trege både i oppstart og drift.

Ved tilbakestilling har den kommet tilbake.

Den trekker veldig mye kapasitet, blir nok muligens avinnstallert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakestilling er ikke det samme som gode gamle reformat.

Det er også grunnen til at du får med Mcafee, den kommer ikke med W men med all den andre søppla produsenten prakker på deg. 

Last ned W10 fra microsoft og start med en ren windows for å gjøre en ny vurdering av PC.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lastet inn på nytt og det hjalp mye.

Men ser at CPUen ligger på 100% med en gang den må gjøre noe som helst.

Har også åpnet den opp for å se etter om den var full av støv. Der var det helt reint.

Jeg kunne egentlig hatt stasjonær pc, men det blir vel ikke egentlig noe billigere enn en bærbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (3 timer siden):

Har lastet inn på nytt og det hjalp mye.

Men ser at CPUen ligger på 100% med en gang den må gjøre noe som helst.

Har også åpnet den opp for å se etter om den var full av støv. Der var det helt reint.

Jeg kunne egentlig hatt stasjonær pc, men det blir vel ikke egentlig noe billigere enn en bærbar?

Er pc'en veldig varm selv om du ikke bruker no spess program? Last ned hw info og sjekk temperaturen på cpu feks. Kan være dårlig termalpast. Ellers hadde jeg bare kjøpt en ny i 13-14" størrelse i 8-10k området vis du har tenkt å ha den en stund.

https://www.komplett.no/product/1253044/demovarer/pc-nettbrett/demo-baerbar-pc/hp-pavilion-15-eh3004no-156-fhd-fog-blue-b-grade

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innstaller crapcleaner eller lignende program som kan hjelpe deg med å rydde litt på pc'n og styre oppstarten av program du trenger og ikke trenger. det kan hende at det ligger ett program i bakgrunnen som krever mye. harddisken bør ha minst 20% ledig kapasitet

nytt er er alltid fint, flott og dyrt, men ikke nødvendigvis noe du trenger

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (13 timer siden):

Har lastet inn på nytt og det hjalp mye.

Men ser at CPUen ligger på 100% med en gang den må gjøre noe som helst.

Har også åpnet den opp for å se etter om den var full av støv. Der var det helt reint.

Jeg kunne egentlig hatt stasjonær pc, men det blir vel ikke egentlig noe billigere enn en bærbar?

Hvis du har skjerm, så kan jo en NUC av et slag være mulig. Evt noe sånn her:
https://www.komplett.no/product/1206855/pc-nettbrett/stasjonaer-pc/acer-veriton-n-vn4680gt-mini-pc

Merk, bare en 5min google, er sikkert masse tester og slik du bør se på før du evt kjøper mtp valuta for penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rive av plasteret først som sist:

8000 er VELDIG LITE PENGER for en PC som skal vare i mange år 🙂

Ting har blitt sykt dyrt, ikke minst pga svak norsk krone og inflasjon i USA.

Støtter det de sier om antivirus-programmer. De stjeler så sykt mye ressurser. Kjøpte en tidligere til kona med det for "word-bruk", og den klarte ikke engang å scrolle VG. Ble retur. 

Kjøpte en nedsatt "gaming-laptop", som var ferdig rensket fra butikken....var 10 ganger bedre.

Sikkert lurt å vente til black friday og kjøpe en nedsatt gaming-pc uten drit på. Windows har jo noe Defender-greier som luker vekk det verste av virus, så er ikke obligatorisk med antivirusprogram lenger.

Hvis jeg skal anbefale noe er jeg veldig glad i Komplett-PC....altså de som de bygger selv. Er uten drit. Men billigste koster 10.000 med skjerm: Kommer an på bruken om den er god nok, men mange er fornøyde:

Komplett-PC Entry Gaming Pack - Gaming-PC stasjonær - Komplett.no

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En clean install av Windows hjelper mange pcer.

Microsoft Support - Reinstall Windows ->Clean install of Windows 10 using installation media -> Create the installation media. Aldri fulgt fremgangsmåten som beskrives i Use the installation media to perform a clean install. Følger som regel bare fremgangsmåten som beskrives her hos Techradar, og lagrer på en USB minnepinne.

Har en Thinkpad X220 fra 2012ish, som enda fungerer bra. Jeg aner ikke hvor Windowskoden ligger, men behøver aldri taste den inn når jeg tar en clean install. Aner ikke hvorfor.

Husk å lagre alt som er viktig på en ekstern disk og alt det der.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...