Gå til innhold

Hvilken havkajakk?


Anbefalte innlegg

Kona fyller snart rundt tall, og jeg vurderer å gi en kajakk. Hun har tatt våttkort gjennom jobben, men har ikke padlet veldig mye i kajakk før. Jeg tenker umiddelbart at glassfiber er ut, siden kajakken må tåle å bli dradd opp på steiner/svaberg der den skal brukes. Bør jeg gå for ABS eller er Polyetylen ok? 

Jeg ser for meg at bruken blir små rekreasjonsturer, ikke turer for treningens skyld. Heller ikke langturer hvor det er viktig med mye lagringsplass. 

Er det noe galt med denne på tilbud hos XXL?

Endret av mralfred
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (1 time siden):

Kona fyller snart rundt tall, og jeg vurderer å gi en kajakk.

Er det noe galt med denne på tilbud hos XXL?

Tanken er god, men den kajakken veier 28 kg, ganske mye...
Helst bør hun prøve noen ulike kajakker for å finne en som passer og hun trives i. Kajakklubber har gjerne kajakker til utlån, jeg ville begynt der. Det finnes mindre kajakker som er mer beregnet på damer også. Hør med en butikk som er bedre på kajakk enn XXL.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt råd over. Jeg har løftet rundt på kajakk, og de er ikke spesielt håndterlige. Spesielt ikke om den er 5 meter lang, 25 kilo og man skal ta den av taket på en bil.

Kan ikke mye om kajakk, men det er forskjellige typer og bruk, dermed er det ekstra viktig å velge riktig. En sportsbutikk som har fokus på kajakk, og erfarne padlere som selgere, vil  kunne gi gode råd. De spesialiserte butikkene i Oslo har gode rabatter nå, gjelder sikkert hos de fleste i landet, siden sesongen er vel for de aller fleste.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (9 timer siden):

Tanken er god, men den kajakken veier 28 kg, ganske mye...
Helst bør hun prøve noen ulike kajakker for å finne en som passer og hun trives i. Kajakklubber har gjerne kajakker til utlån, jeg ville begynt der. Det finnes mindre kajakker som er mer beregnet på damer også. Hør med en butikk som er bedre på kajakk enn XXL.

Så vidt jeg kan se er 26-33 kg helt vanlig for kajakker i Polyetylen. Men hvis det er helt uhåndterlig så må jeg nok kikke på ABS/thermoplast..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (7 timer siden):

Det var nå en veldig høy maks brukervekt på den hos xxl i første innlegg.

Er gjerne en anbefalt minimum og maksimum vekt på kajakker.

disclaimer: jeg kjenner ikke trådstarters kone.

Godt poeng, det hadde jeg ikke sjekket. 60 kg bør holde. Litt usikker på om en person på 158 kg faktisk hadde fått plass oppi der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (23 minutter siden):

Så vidt jeg kan se er 26-33 kg helt vanlig for kajakker i Polyetylen. Men hvis det er helt uhåndterlig så må jeg nok kikke på ABS/thermoplast..

Det kommer jo helt ann på kona og hvor sterk hun er, men den blir gjerne litt uhåndterlig opp på biltaket. Er tanken å padle fra nå av og utover? Da bør hun i så fall ha tørrdrakt og helst padle sammen med andre som har erfaring.

Kanskje tørrdrakt og medlemsskap i lokal kajakklubb kunne være noe?

Litt enklere å pakke inn. enn kajakken også 😏

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke padlet mye, men har prøvd en del forskjellig. Sånne tunge/billige kajakker er ikke mye gøy å padle rundt med. Selv synes jeg Steller S18(R) var en god kajakk å padle, men denne er ikke plast og en helt annet prisklasse. 
 

Så sant du ikke skal ha med masse baggasje hadde jeg gått for surfski da jeg synes det er mye mer gøy. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting er å løfte en kajakk opp på biltaket, med fare for å skade bilen - en annen ting er å håndtere elendigheten fra bilen og ut i vannet og tilbake.
som i  en del andre sammenhenger kan det være lurt å sjekke ut bruktmarkedet.

så er det en del klubber som låner ut kajakker, mulig ett medlemsskap er en bedre løsning innledningsvis. så kan du heller kjøpe en bra tørrdrakt eller annet utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er til sommerbruk så ville jeg også vurdert surfski. Det er morsommere enn kajakk. Ulempen er at man blir våt på beina.

Har vel omtrent sluttet å bruke kajakk etter jeg kjøpte surfski.

Endret av Esc
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang skal vi ha kajakk igjen og da for langturer sammen med samboer, men frem til den dagen valgte jeg å kjøpe et godt padlebrett fremfor en billig kajakk. Padlebrett er slettes ikke det samme som en kajakk, men når vekt og mulighet til å ha med seg spiller en rolle, så konkluderte jeg med at padlebrett var det beste alternativet. Vi har bare hatt padlebrettet en sommer, men samboeren, som er glad i kajakk, mente at det var et godt valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at selv en billig kajakk er noe annet enn et padlebrett.

 

Jeg er på kajakk nummer 2 nå, startet med en Hasle Excursion som jeg aldri fysisk fant meg ordentlig til rette på med bein som sovnet. Nå har jeg en Seabird Åfjord Pro 368 og det er kjekk sak, tror ikke jeg taper mye hastighet selv om den er vesentlig kortere enn den typiske kajakken og så er den veldig enkel å håndtere med sine 368cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekreasjonsturer kan være så mangt, kan du si noe mer om bruken av kajakken?

Kajakk er litt som ski eller sykkel, det finnes et utall av varianter der ute for å tilfredsstille forskjellige behov. 

Jeg har hatt flere kajakker i forskjellige finisher, men jeg ser nå etter en polyethylene kajakk for å få nødvendig beskyttelse mot stein og slikt. (Jeg ble vasket opp på et skjær med en glassfiberkajakk i sommer og fikk litt angst for at den skulle gå i tusen knas ...) Dette blir en kajakk i 20-25 000 kroners klassen og vil være en allrounder. Jeg kan trygt anbefale kajakken jeg leter etter til en nybegynner også (NDK Sportive). Ingen av mine kajakker er ekspedisjonskajakker og har begrenset lagringsplass.

Denne kajakken vil ikke være like rask som min Rebel GT og heller ikke like god å rulle med, men vil ha et knepp mer i primærstabilitet.

Kajakken du ser på fra Riot kan være god til å surre rundt i fjæra, men jeg tror ikke den gir deg noe særlig gnist om du ønsker å ha litt følelse med kanting, fart eller andre ting som har med manøvrerbarhet å gjøre. Jeg er også redd for finishen på den (hvor tette lukene er etc.).

Endret av Garpen
Mer kjøtt på beinet ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (48 minutter siden):

Vil anbefale å styre unna Seabird Designs. En venn har betalt for kajakk derfra. Har ikke fått kajakk, får ikke svar fra kundeservice.

Det høres ikke bra ut. Eneste jeg reagerte på var det at det tok veldig lang tid å få varen og at det ikke var noen form for sporing. Fikk telefon fra en utenlandsk mann med varebil noen timer før levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rimeligere plastkajakkene ville jeg sett på Boreal Baffin i P1. (Jeg har hatt en i P2)

Denne kajakken krever at du er litt aktiv med kroppen ettersom den er ganske flatbunnet, men den gir mye mer padleglede enn de rimeligste kajakkene du finner der ute. Fin på kant, gode luker, grei støp og smart skegløsning.

Jeg lærte å rulle i en Baffin P2.

Her ser du hvordan den ligger i vannet uten oppakning. God rocker og lavt bakdekk: 

image.png.86762cb4688bf0476611b42947ecccd6.png

Foto: Fredrik Lindland. I forgrunnen ser du Fredriks gamle Rebel GT.

Endret av Garpen
Mer Info og et bilde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (På 20.11.2023 den 14.20):

Rekreasjonsturer kan være så mangt, kan du si noe mer om bruken av kajakken?

Kajakk er litt som ski eller sykkel, det finnes et utall av varianter der ute for å tilfredsstille forskjellige behov. 

Jeg har hatt flere kajakker i forskjellige finisher, men jeg ser nå etter en polyethylene kajakk for å få nødvendig beskyttelse mot stein og slikt. (Jeg ble vasket opp på et skjær med en glassfiberkajakk i sommer og fikk litt angst for at den skulle gå i tusen knas ...) Dette blir en kajakk i 20-25 000 kroners klassen og vil være en allrounder. Jeg kan trygt anbefale kajakken jeg leter etter til en nybegynner også (NDK Sportive). Ingen av mine kajakker er ekspedisjonskajakker og har begrenset lagringsplass.

Denne kajakken vil ikke være like rask som min Rebel GT og heller ikke like god å rulle med, men vil ha et knepp mer i primærstabilitet.

Kajakken du ser på fra Riot kan være god til å surre rundt i fjæra, men jeg tror ikke den gir deg noe særlig gnist om du ønsker å ha litt følelse med kanting, fart eller andre ting som har med manøvrerbarhet å gjøre. Jeg er også redd for finishen på den (hvor tette lukene er etc.).

Skal jeg tippe blir det turer på 1-2 timer maks, typisk morgentur når det er stille og sol. Det kommer nok til å gå ganske rolig hvor fokuset er å nyte naturen. At kajakken er rask er ikke viktig, men den bør nok være litt stabil.

Vil ikke ABS være like  beskyttet som Polyetylen? Da får man jo isåfall i pose og sekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (7 timer siden):

Av de rimeligere plastkajakkene ville jeg sett på Boreal Baffin i P1. (Jeg har hatt en i P2)

Denne kajakken krever at du er litt aktiv med kroppen ettersom den er ganske flatbunnet, men den gir mye mer padleglede enn de rimeligste kajakkene du finner der ute. Fin på kant, gode luker, grei støp og smart skegløsning.

Jeg lærte å rulle i en Baffin P2.

Her ser du hvordan den ligger i vannet uten oppakning. God rocker og lavt bakdekk: 

image.png.86762cb4688bf0476611b42947ecccd6.png

Foto: Fredrik Lindland. I forgrunnen ser du Fredriks gamle Rebel GT.

Den skal jeg sjekke! Har du hatt problemer med håndtering alene opp/ned på biltak osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (1 time siden):

Kona er 175 høy foressten, hvis det har noe å si på valg av kajakk

Skostørrelse betyr mer enn høyde (innenfor normalen) - har du skostørrelse over 43 derimot kan du få problemer med strake føtter i en trang cockpit. Baffin kan sikkert prøvesittes på Westsystem (Alnabru).

mralfred skrev (1 time siden):

Den skal jeg sjekke! Har du hatt problemer med håndtering alene opp/ned på biltak osv?

Nei, men det er litt voldsomt med disse kajakkene. For å håndtere en kajakk alene kan det være lurt å dytte den opp på biltaket bakfra med et liggeunderlag mot biltaket. Jeg har alltid løftet mine opp, men jeg har også dratt på meg en ryggskade når jeg har håndtert kajakk opp fra sjøen. (Litt lat og sliten, bare løftet den rett opp uten å bruke hofter eller knær ... )

Endret av Garpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (4 timer siden):

Skostørrelse betyr mer enn høyde (innenfor normalen) - har du skostørrelse over 43 derimot kan du få problemer med strake føtter i en trang cockpit. Baffin kan sikkert prøvesittes på Westsystem (Alnabru).

Nei, men det er litt voldsomt med disse kajakkene. For å håndtere en kajakk alene kan det være lurt å dytte den opp på biltaket bakfra med et liggeunderlag mot biltaket. Jeg har alltid løftet mine opp, men jeg har også dratt på meg en ryggskade når jeg har håndtert kajakk opp fra sjøen. (Litt lat og sliten, bare løftet den rett opp uten å bruke hofter eller knær ... )

Noe erfaring med Vega Designs? Har ikke lyst til å bruke en formue på kajakk. Hva risikerer jeg med å kjøpe en kajakk til, si, 6-7000 kr vs 12-14.000 som fx Baffin som du viste til tidligere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

SeaBird har veldig varierende kvalitet på sine kajakker, støp og luker kan noen ganger være litt så som så. Men om du har fått den til en fin pris så er det bare å padle løs! Om dere ikke er fornøyd etter å ha prøvd den (om noen måneder?), så er det vel mer selgers marked om våren uansett. Gratulerer med ny farkost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...