Gå til innhold

Garmin 1040: Software update 19.19 har drept gpsen


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Edge 1040 i sommer som jeg har vært veldig fornøyd med, men etter at software update 19.19 ble installert har den rett og slett avgått med døden.

Den lar seg ikke lade og våkner heller ikke hvis jeg kobler den til pcen. 

Ser på nett at 19.19 har ført til masse andre problemer også, men ingen rapporter om den totale død.

Vel, vel, hva gjør jeg nå?  Hva er erfaringene med Garmin ved slike fatale feil?

PS! Hvis du har en 1040 e.l. anbefaler jeg ikke å oppgradere til 19.19...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
runermm skrev (På 19.11.2023 den 17.47):

Fikk min i gang og det ble tur.

Batteri-tappingen er derimot på villspor. Tidligere har en 4 timers tur knapt gjort utslag på kapasitet. Nå gikk det ned fra over 90 % til under 30 %.

Har Garmin-utviklerne blitt erstattet av generativ kode? 

Skal ikke se bort fra at det i så fall hadde gitt et kvalitetsløft om de hadde gått den veien 🙂. Garmin lager fine devicer, men software har de aldri mestret særlig godt, i det minste ikke i de 20+ årene jeg har eid en Garmin. Jeg har en 1040 Solar som ber meg om å installere siste firmware hver gang jeg starter en tur, og det samme når den skal avsluttes. Foreløpig har jeg takket nei. Det sagt så virker det som mye av støyen har lagt seg, og det har heller ikke kommet en quickfix, hvilket ofte har skjedd når det har vært store problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de endra default valg til non-auto på backlight, så ganske enkelt å fikse selv, men irriterende at de gjør slike valg.

Et uløst problem er at det ikke er mulig å velge norsk som språk. Er i dialog med support om det. De mener det kan skyldes kartene tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja et eller annet suger batteri, har vel sikkert ikke mer en 4-5 timer på Indoor Cycling, dvs uten GPS siden sist lading og nå står den på 51%. Vanligvis hadde den stått langt opp på 90 tallet fortsatt. 1040 med 19.19, jeg er i Beta programmet, men tenker jeg må ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (14 timer siden):

Jeg satte på auto og _tror_ den er tilbake til normalen. 

Pussig at de har så svak kvalitetskontroll.

Hvis du ikke liker å leve litt farlig er beta-programmet neppe for deg.

 

Personlig har jeg følelsen at den softwaren som er i produksjon er beta i seg selv. Det de kaller beta er mer i kategorien alfa. Skjønner ikke at det er mulig å være så dårlige som Garmin faktisk er på dette området. Virker ikke som om de har hørt om ordet regresjonstesting og automatiske tester i særlig omfang kan de umulig ha. 

De slipper jo bug etter bug, ting som fungerte før slutter å fungere osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av grunnene til at jeg lett hoppet over på Wahoo når de slapp Elemnt for lenge siden. 
Garmin har lang tradisjon i å lansere nye bugs og ødelegge sine tidligere fikser når de slipper noe nytt. Ille åat de ikke har kommet over det der enda.

LarsB

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blitt minnet på oppdatering før og etter hver tur gjorde jeg det omsider. Sjekket at auto brightness var på før jeg dro på en 2,5 timers tur i minus 12 sånn ca i snitt og i mørke med «always on» på skjermen. Forbrukte 5% batteri hvilket er meget bra under de forholdene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min 1040 Solar er nå på 19.21 - versjon 19.19 ble ganske kortlivet. Ting ser ut til å fungere som forventet og i tråd med hvordan ting har vært tidligere. Hadde 19.19 inne en kort stund og det virker på meg som om den hadde to ulike problemer:

- Autobrightness som noen, men ikke alle opplevde

- Batteristyringssystemet overraporterte forbrukt batteri, noe som gjorde at man kunne få lett panikk uavhengig av autobrightness. Dette gjaldt særlig i kaldt vær hvor rapportert batterikapasitet og faktisk kunne avvike med veldig mye. Det er normalt at kaldt vær påvirker batterikapasitet, men her hadde Garmin tatt altfor mye Møllers tran. Etter å ha ligget inne og varmet seg fikk man lett 30-40 prosentpoeng "tilbake". Med 19.21 ser den ut til å være på riktig nivå igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et baklysproblem med min edge 530 også. Dersom jeg er ute å sykler i minusgrader får jeg meldingen "temperature to low backlight will be limited". Etter dette slår ikke baklyset seg av når gpsen går i dvalemodus etter turen, slik at den blir stående med baklyset på, men skjermen av og tapper batteri til det er tomt.

Det er ikke noen av dere som har opplevd det på andre modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Låner denne tråden. Skal sykle langt i sommer og uklart hvordan det blir lading. Digger min Wahoo Bolt v2, lett å bruke og lett nok å navigere etter (var et helvete på Offroad Valdres men tar selv skylden for på måten jeg la inn sporet). Men den har ca batterikapasitet på 15-16 timer, men antar det ikke er med naviagasjon. Og det blir viktig her. Lade med powerbank mens en sykler funker jo, men hadde vært digg å hatt mye bedre batterikapasitet. 

Har ikke sett på andre alternativ en Garmin. Og da Garmin Solar. De har 3 modeller slik jeg forstår det. 540, 840 og 1040. Kjenner noen som har den siste og virker som de fornøyd med den. Prisen varierer på Bikeshop fra 5000 (540) til 7400 (1040).  Dere som vet noe om disse tre. Er batterikapasitet og solar"effekt" like bra på de ? står ulike ting på Bikeshop men virker som det er ulike måter å beskrive kapasiteten på så ble usikker. Hvordan er kartnavigasjonen og skjerm på 540 ? ca som Bolt'n eller mindre/større. 1040 er jo enorm synes jeg så det er egentlig ikke noe pluss. 

Det aller beste hadde jo vært om Wahoo hadde kommet med en vol 3, om ikke solcelle så allefall en 30 + timers- batterikapasitet. Noen som vet om noe er på vei fra den kanten ? Såfall hadde jeg kanskje ventet. Obs at jeg ikke bruker pulsbelte, wattmåler som stjeler batteri og dermed kan "utnytte" kapasiteten ekstra. 

Finnes det noen andre gps'ere som ca prestere som disse to merkene både på kapasitet, fungering og bruksvennlig ? antar ikke for tror ikke kjenner noen som har andre merker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om dette er svar på spørsmålet, men:

1/ Batteritida på 1040 er insane. På JR etter 17 stiver timer hadde jeg fremdeles over 80 % igjen. 

2/ Gpsen er ikke stor, den veldig lett og superdigg å se og bruke.  Jeg brukte den på OV og det var nok en viktig grunn til at jeg holdt ut med 11 timer gjørmebad. Hadde ikke vurdert det med en skranglete gps. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt argument for 1040 det Rune. Er jo litt slik jeg tenker, at jeg kan sykle store deler av en dag uten å føle ett kappløp for lading. Noen erfaring med med solareffekten når en sykler i Norge på middels solrike dager. Vet det funker godt i syden. Men gjerne kom med innspill på 540 vs 840 vs 1040 (alle Solar). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (1 time siden):

Godt argument for 1040 det Rune. Er jo litt slik jeg tenker, at jeg kan sykle store deler av en dag uten å føle ett kappløp for lading. Noen erfaring med med solareffekten når en sykler i Norge på middels solrike dager. Vet det funker godt i syden. Men gjerne kom med innspill på 540 vs 840 vs 1040 (alle Solar). 

Jeg har hatt 1040 Solar siden den kom på markedet, det vil si omtrent 1,5 år. På sommeren så har solcellene en reell betydning, det er ingen vidundermedisin, men kombinert med ca. 40 timers batteritid i utgangspunktet så kan man for alle praktiske formål glemme levetid så sant du ikke har tenkt deg på en ukes tur med 8 timer sykling om dagen og striregn og null lademuligheter underveis. 

Nå om vinteren gir ikke solcellene noen gevinst i det hele tatt. 

Jeg er stisyklist og setter veldig pris på størrelsen på skjermen, kunne heller tenke meg en som var enda større enn motsatt, oppfatter ikke at den er stor i det hele tatt. Når jeg ikke ser på kart har jeg ni felter framme samtidig og de er godt lesbare. I kartmodus har jeg 6 felter i redusert størrelse tilgjengelig helt nederst på feltet via et IQ-felt uten at det går på bekostning av lesbarheten som gjør at jeg holder rede på tid, temperatur, distanse. hvilket gir jeg har sykkelen i osv. hele tiden. 

Når jeg navigerer setter jeg bare ruta opp på skjermen, bruker ikke "turn-by-turn" instruksjoner, det er det som fungerer best for meg så jeg slipper at den blir hysterisk hvis jeg har lyst til å snu om litt, eller ta andre alternativer underveis. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (2 timer siden):

I kartmodus har jeg 6 felter i redusert størrelse tilgjengelig helt nederst på feltet via et IQ-felt uten at det går på bekostning av lesbarheten som gjør at jeg holder rede på tid, temperatur, distanse. hvilket gir jeg har sykkelen i osv. hele tiden. 

Denne ConnectIQ-appen? https://apps.garmin.com/en-US/apps/97f56207-1d78-4b5a-8bd7-59a573fbd587

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (5 timer siden):

Godt argument for 1040 det Rune. Er jo litt slik jeg tenker, at jeg kan sykle store deler av en dag uten å føle ett kappløp for lading. Noen erfaring med med solareffekten når en sykler i Norge på middels solrike dager. Vet det funker godt i syden. Men gjerne kom med innspill på 540 vs 840 vs 1040 (alle Solar). 

Solar gir minimalt med effekt ved bruk i skog i alle fall. Dette er etter avlesning av hvor mye ekstra en kompis med den modellen har fått. Det ligger på en 3-4 minutter på fire timers stitur på en normal sommerdag. 

I sol på åpen landevei sies det å være veldig mye bedre. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (14 timer siden):

 

Det aller beste hadde jo vært om Wahoo hadde kommet med en vol 3, om ikke solcelle så allefall en 30 + timers- batterikapasitet. Noen som vet om noe er på vei fra den kanten ? Såfall hadde jeg kanskje ventet. Obs at jeg ikke bruker pulsbelte, wattmåler som stjeler batteri og dermed kan "utnytte" kapasiteten ekstra. 

 

Ingenting jeg har funnet på nettet tyder på at det er en Bolt v3 på vei. Dessverre, siden jeg er uten computer nå. I tillegg har wahoo hatt en trøblete tid med kjøp og tibakekjøp og oppsigelser og rettsaker. Så jeg tror ikke vi skal holde pusten. Det eneste som tyder på kanskje er at det er så godt som tomt for Boltv2 hos Birk, der den Stein Magnus Olafsrud jobber. Han var importør før han gikk inn i Birk-jobb

Du kan ta en titt på Roam v2 som en større Bolt. Men liker du Bolt v2ville jeg heller kjørt med en batteripakke og ladet underveis enn å brenne av 7500 på en ny Garmin som blir umoderne etter et par år.  

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (54 minutter siden):

Solar gir minimalt med effekt ved bruk i skog i alle fall. Dette er etter avlesning av hvor mye ekstra en kompis med den modellen har fått. Det ligger på en 3-4 minutter på fire timers stitur på en normal sommerdag. 

I sol på åpen landevei sies det å være veldig mye bedre. 

LarsB

Å si at den gir minimal effekt på en normal sommerdag kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg har som jeg har skrevet over eid 1040 Solar siden den ble lansert på markedet. At det svinger ift. vær og sesong er helt riktig, og det er bare om sommeren den har en signifikant effekt - Nå til dags er effekten lik null. Garmin lagrer soldriftstid oppnådd, og etter en rask sjekk av sommeren i fjor ser  jeg at jeg kan få opptil 10 minutter ekstra pr. time om sommeren, synes ikke det er så galt og det harmonerer ikke med det du melder. Den er på ingen måte kapabel til å erstatte batteri, men i praksis så lader jeg enheten svært sjelden om sommeren. 

Mitt terreng er hardcore stier i  Østmarka i Oslo og Gressvik-marka (Sprinklet) i Fredrikstad med klar overvekt av førstnevnte område, og jeg oppsøker mest mulige singletracks 

Solar er et supplement som forlenger intervallene mellom hvor ofte en 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (2 timer siden):

Ingenting jeg har funnet på nettet tyder på at det er en Bolt v3 på vei. Dessverre, siden jeg er uten computer nå. I tillegg har wahoo hatt en trøblete tid med kjøp og tibakekjøp og oppsigelser og rettsaker. Så jeg tror ikke vi skal holde pusten. Det eneste som tyder på kanskje er at det er så godt som tomt for Boltv2 hos Birk, der den Stein Magnus Olafsrud jobber. Han var importør før han gikk inn i Birk-jobb

Du kan ta en titt på Roam v2 som en større Bolt. Men liker du Bolt v2ville jeg heller kjørt med en batteripakke og ladet underveis enn å brenne av 7500 på en ny Garmin som blir umoderne etter et par år.  

LarsB

Ja, det har jo funket godt før så mulig jeg beholder nok den inntil videre. Var en som la ut en lite brukt 1040 solar ut på Finn i går til god pris (ca 5500) og derfor jeg tenkte kanskje jeg skal vurdere den og skrev i denne tråden. Som sagt tror jeg det var god pris for er borte nå. Ellers har jeg funnet ut at Bryton har noen gps som virker å ha bra kart og veldig god batterikapasitet. Tenker da på den som heter 750SE. Men det er ingen som (jeg har sett) selger denne i Norge. Vet ikke om noen har erfaring med den eller kjenner noen som har den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...