Gå til innhold

 Wolf Tooth hendel til setepinne - noen erfaring med treg/fryst wire?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Bikeyoke Revive setepinne med Wolf Tooth ReMote Light Action hendel. Jeg er stort sett veldig fornøyd med den hendelen, men synes at jeg må skifte wire ganske ofte og nå som det er kaldt så fryser wiren fast - selv om at det har vært veldig tørt. På samme sykkel fungerer girskifter prikkfritt. Nå lurer jeg altså på om noen andre har gjort seg noen erfaring med Wolf Tooth sin hendel sammenlignet med alternativene som for eksempel BikeYoke sin Triggy hendel eller OneUp sin Remote V3. Jeg har en Triggy på hardtailen, men mht holdbarhet på wiren så er det vanskelig å sammenligne de to pga ulik bruk. 

Jeg må jo innrømme at jeg ikke helt ser hvordan hendelen påvirker hvor raskt wiren slites ut og hvor fort den fryser fast, men synes liksom det skjer litt for ofte på mitt oppsett. Jeg har hel strømpe frem til setepinnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (2 minutter siden):

tror dette er mer issue med wire enn bryter. Jeg bytter wire + fyller strømpa med wd40 og blåser den så med trykkluft. Deretter så mye gris du klarer. 

Ja, jeg er jo egentlig enig i det. Bruker omtrent samme prosedyre når jeg monterer nytt. Har prøvd å suge inn slickoleum 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, erikskon said:

En annen ting som plutselig ga meg veldig lyst på en OneUp Remote V3 er muligheten til å finjuster lengden på wiren fra hendelen. Det eneste jeg ikke liker med BikeYoke pinnen er jo strulet med å kutte wire/strømpe slik at den blir akkurat riktig lengde. 

Du kan jo gjøre det samme med BikeYoke Triggy. Det blir bare null kule

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 stk Woolftooth Remote (ikke light, vanlig) i stallen, og jeg har ingen problemer med frost og kulde. Bruker Goodridge strømper og har fram til nå brukt RnR Cable Magic i strømpene. Jeg har hatt den samme komboen med like pinner, like strømper og lik trigger siste ~5 årene tror jeg, aldri opplevd nevneverdig problemer med frost.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

En annen ting som plutselig ga meg veldig lyst på en OneUp Remote V3 er muligheten til å finjuster lengden på wiren fra hendelen. Det eneste jeg ikke liker med BikeYoke pinnen er jo strulet med å kutte wire/strømpe slik at den blir akkurat riktig lengde. 

Hvilken pinne har du? På min Review 2.0 med bike yoke trigger er ikke dette nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel første generasjon BikeYoke Revive der du må sette på denne slik at det blir riktig lengde på wiren ift strømpa. Og så er hendelen mine også beregnet for at man der fester med kula. Så da har bikeyoke altså gjort om på sin hendel, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor de ikke fester "klumpen" i pinnen. 

 

 

image.png.20bfdee1d98a4c6ecb0272b9c10129da.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (4 timer siden):

Hvor finner du goodridge girstrømpe? 

Jeg kjøpte verkstedpakke på 50 meter eller så for typ 800 kr for maaaange år siden. Spolen er sikkert halvfull fortsatt.  Holdbarheten er veldig, veldig bra, men de er veldig stive, og diameteren er litt større enn vanlige, så de har egne endestykker. Så selv om kvaliten på strømpa er veldig bra, så er det noen nedsider også.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (20 timer siden):

En annen ting som plutselig ga meg veldig lyst på en OneUp Remote V3 er muligheten til å finjuster lengden på wiren fra hendelen. Det eneste jeg ikke liker med BikeYoke pinnen er jo strulet med å kutte wire/strømpe slik at den blir akkurat riktig lengde. 

Jeg har OneUp på en sykkel og BikeYoke på en annen, og jeg liker ikke ergonomien på OneUp spesielt godt sammenlignet med BikeYoke. Mye justeringer og vinkler etc, men blir ikke venn med OneUp der. Bikeyoke har jeg kjørt på flere pinner på flere sykler, liten, enkel, fin ergonomi og tar lite plass.

Jeg har ellers ikke tro på at ditt problem handler om hendel, men wire/strømpe. 
Er jo en del fiffige vinkler og bøyer på setepinne-wire, og vann renner jo helt nedi der det er dypest, og fryser. Hadde samme problem på en mekanisk skivebrems for noen år side. Men der var det åpenbart hvor vann kom inn... skal jo ikke være lett på en setepinne liksom.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er inne i tredje sesong med BikeYoke og WT. For første gang var kabelen faktisk litt treig da jeg var ute forrige helg. Jeg har ikke gjort noen full diagnose, men så lenge sykkelen står inne er det null problem, så det er nok fukt / vann i strømpa som er problemet og ikke hendelen. Jeg har bytta wire, men ikke strømpe på tre år, så det er nok synderen. Samt det vannvitte gjørmebadet Offroad Valdres som ikke etterlot noe som helst tørt eller uberørt. 

WT-hendelen er for øvrig veldig fornøyd, klart bedre enn BikeYokes egen hendel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da denne tråden har vridd seg over til å kun vurdere forskjellige hendler så kan jeg legge til PNW på lista over hendler som fungerer veldig bra og virker å ha bra byggekvalitet. 

Jeg har brukt den vanlige WT hendelen i 5-6 år og den har funger veldig bra, men på slutten ble den litt treg. Det store kulelageret gikk ujevnt og var tydelig slitt, jeg smurte opp og endte med å bytte sykkel før behovet ble prekært. 

Den nye sykkelen har PNW hendel og denne fungerer også supert. Får se om den holder 5 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at jeg har standardisert på WT hendler så hadde jeg nok vært i markedet for PNW hendlene. De ser deilig og myke ut med den silikondelen på midten. En av mine WT hendler har litt dårlig finish fra fabrikken (ironisk nok den som er limited edition i gull...) og jeg har nesten vurdert å ta en runde med Dremel for å få litt større radius på kanten av den.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da kan jeg komme med en oppdatering: Jeg er nok dement. 

 

 

Jeg tok en titt på WT hendelen nå og den har jo skrue for å feste wire. Det jeg savnet, og vurderte å kjøpe en OneUp, for å få. Dette leder meg til å anta at jeg sikkert ikke har byttet wire og strømpe så ofte som jeg tror. Jeg blander nok sykler og gir/pinne. Jeg tror det er blitt litt mye støv på hjernen etter et år med oppussing. 

 

Men takk likevel for alle gode innspill! Det blir nok ikke siste gangen jeg tøver det til her 🙂

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en oppdatering. I tillegg til surr med hva som er skiftet når, så er nok også den tappen som skal dra wiren tilbake litt treg. Så pinnen trenger en service. Så det var nok kombo av mye på en gang. Wire og strømpe som stod på var helt åpenbart moden for skifte, samtidig med at aktuator begynte å gå trått. Flaks da at jeg på en god dag kunne ta en enkel service på Bikeyoke i løpet av en liten halvtime. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...