Gå til innhold

Oppgradering gaffel


Anbefalte innlegg

Foxen du har er identisk med toppmodellen unntatt fargen på beina. Stepcast er hakket mindre stivt enn ikke-stepcast så ved å bytte til en Pike vil du ende med en stivere og potensielt mer stabil gaffel med lengre vandring. Du forlater en lett og smidig typisk xc-downcountrygaffel til fordel for en ganske lett stigaffel. 

Om det er det du vil er det greit. Om du vil ha en "bedre" gaffel er jeg ikke sikker på om du oppnår så mye. 
"It depends" på hvilken sykkel du har og hvilken sykling du driver mest med. 

LarsB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (5 minutter siden):

Foxen du har er identisk med toppmodellen unntatt fargen på beina. Stepcast er hakket mindre stivt enn ikke-stepcast så ved å bytte til en Pike vil du ende med en stivere og potensielt mer stabil gaffel med lengre vandring. Du forlater en lett og smidig typisk xc-downcountrygaffel til fordel for en ganske lett stigaffel. 

Om det er det du vil er det greit. Om du vil ha en "bedre" gaffel er jeg ikke sikker på om du oppnår så mye. 
"It depends" på hvilken sykkel du har og hvilken sykling du driver mest med. 

LarsB

 

Joda, han får en bedre gaffel, og litt "mer" gaffel. Eneste negative er litt høyere vekt, og om sykkel geometrimessig blir bedre/dårligere med 10mm mer vandring vites ikke, ellers er alt bedre på den Pike´n.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (På 26.12.2023 den 13.18):

Hola forumfolk

Har en Fox 34 Step Cast Performance, men har nå mulighet til å oppgradere

Kan være interessert i Fox-gaffelen hvisnår du oppgraderer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (8 timer siden):

Foxen du har er identisk med toppmodellen unntatt fargen på beina. Stepcast er hakket mindre stivt enn ikke-stepcast så ved å bytte til en Pike vil du ende med en stivere og potensielt mer stabil gaffel med lengre vandring. Du forlater en lett og smidig typisk xc-downcountrygaffel til fordel for en ganske lett stigaffel. 

Om det er det du vil er det greit. Om du vil ha en "bedre" gaffel er jeg ikke sikker på om du oppnår så mye. 
"It depends" på hvilken sykkel du har og hvilken sykling du driver mest med. 

LarsB

 

Det var det jeg mistenkte og endte derfor opp med å kjøpe en Pike. Det er på en Ripley AF, så vekthoreri har aldri vært noe jeg har sett meninga med. I tillegg kjører jeg ganske så grove HOPE-hjul med 35mm-bredde, og jeg ønsker noe som er stivt.  

I tillegg har jeg alltid ønska meg en Pike og XC er bare for gamlinger som savner birken. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (12 timer siden):

Det var det jeg mistenkte og endte derfor opp med å kjøpe en Pike. Det er på en Ripley AF, så vekthoreri har aldri vært noe jeg har sett meninga med. I tillegg kjører jeg ganske så grove HOPE-hjul med 35mm-bredde, og jeg ønsker noe som er stivt.  

I tillegg har jeg alltid ønska meg en Pike og XC er bare for gamlinger som savner birken. 

 

På en Ripley AF er jeg helt enig i at en Pike med alt er en bedre gaffel. 

Men du tar feil, feil og feil! XC er det nye "Sti Sykkling". 
Raskt og smidig i terrenget, klarer alt Stisykkel gjør. Og vi sutrer ikke i motbakker.
Ikke får vi utslett under pæddingen av å transportere oss på grus mellom de fine stiene heller! 

LarsB

  • Like 3
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er litt eplekjekk, men mitt ankepunkt mot xc er at vektkravet gjør disse syklene steindyre og litt snevre i bruksområdet. 

 

Hvilken fornuftig sjel blåser 90'000 på en Scott Spark/Cdale Scalpel nårfortida? Hele greia oser advokat som skal imponere nykona. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel performance elite som er = factory minus kashima, @LarsB, eller er det noe tynnbeins-hekseri for de mindre gaflene?

Var vel noen som også nevnte at tjukkere bein/mer gods også var bedre mtp slitasje. Noe som kan være en faktor hvis man kjører hardt/vektlegger nedover tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (17 minutter siden):

Det er vel performance elite som er = factory minus kashima, @LarsB, eller er det noe tynnbeins-hekseri for de mindre gaflene?

Var vel noen som også nevnte at tjukkere bein/mer gods også var bedre mtp slitasje. Noe som kan være en faktor hvis man kjører hardt/vektlegger nedover tungt.

 

Fillern. Du har rett. jeg trodde jeg hadde Fox-hierarkiet i hodet så jeg googlet ikke. Men må innse at hodet er for fullt av lettvekts-xc-gamlis-tanker. 
Enda en bedre grunn til oppgradering. 

Men det er jo rart at sykkelen til Jomar har en Stepcast gaffel i utgangspunktet. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Jomar Henriksen said:

mulig jeg er litt eplekjekk, men mitt ankepunkt mot xc er at vektkravet gjør disse syklene steindyre og litt snevre i bruksområdet. 

 

Hvilken fornuftig sjel blåser 90'000 på en Scott Spark/Cdale Scalpel nårfortida? Hele greia oser advokat som skal imponere nykona. 

men...du kjøper jo en Pike. Det er jo downcountry, og alle vet at det egentlig er XC med badeshorts og t-skjorte. Minimum Zeb om du ikke er advokat med ny kone!

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (8 timer siden):

Raskt og smidig i terrenget, klarer alt Stisykkel gjør. Og vi sutrer ikke i motbakker.
Ikke får vi utslett under pæddingen av å transportere oss på grus mellom de fine stiene heller! 

 

Jeg vurderer å misbruke mine administrator-rettigheter til å bruke dette som autokorrekt på en rekke diskusjonerer som involverer #enduro og dets like.

  • Haha 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (19 minutter siden):

Ripleyen kom med step cast siden jeg er kommunalt ansatt og kjøpte en lavt spekka sykkel. Men nå er vi på oppgraderingstoget si! Pike blir bra det.

Ripley kler 10mm ekstra og "mer" gaffel veldig godt om man tenderer litt mer mot rufsesti over rundbane.
Blir bra det der!

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...