Gå til innhold

Skøyteski til nybegynner på 50+


Anbefalte innlegg

Har lyst til å prøve meg på skøyteski. Så langt har jeg kun gått klassisk. Bruken er ‘ut på tur’ med treningseffekt som bonus.

Kunne tenke meg å prøve noen fra bruktmarkedet i disse dyrtider, men er helt blank på hva jeg skal lete etter.

Er 182 cm og (dessverre…) litt over 90 kg.

Kan noen hjelpe meg med å peke i noen retninger etter hva jeg skal ha?

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at vekten er viktig med tanke på å få ski med rett spenn. Men det er kanskje viktigst på klassiskski?

Jeg bruker iallfall skøyteskiene fra ungdommen. Er minst 20 kg for tung for de, men det funker greit 😄 Vinner ikke renn. Har du mulighet for å få ski for rett vekt gir det antagelig bedre gli.

Sko må passe med binding. De fleste bindinger passer NNN-sko, men Salomon SNS krever egne bindinger. Litt avstivning i anklene er greit for skøyting 

Stavlengde bør være noenlunde passelig, cirka 20 cm under kroppshøyde for skøyting og 30 cm for klassisk

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er viktigst. Husk også lange nok staver.

Sett deg inn i hva de ulike lineupsene til madshus, fischer, atomic heter og så går du frierferd på finn. Tipser er å kjøpe noe gammalt, men high end. Be om å få se sålen. Men folk som har Fischer Speedmax kjører ikke på stein med dem, om de da ikke har en rik pappa. 

 

Staver kan du kjøpe for lange og så kutte ned. Er en skipappa så gjør dette jevnlig. Varmluftspistol på grep til det løsner, baufil for rett lengde og så lim på alt igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se et par videoer, det er utrolig mye småtriks man kan gjøre med teknikken som er fin å ha i bakhodet mens man går for å terpe. En lang veldig slak strekke er også perfekt for å øve på om du kan finne det. Kos deg, det blir (og er) kjempegøy!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bøygen er å skaffe utstyr. Teknikken sliper jeg på etter å ha testet litt.
Det er nok det med vekt, som gjør meg mest usikker. 

@Jomar Henriksen sier vekt er viktigst. Jeg er 100% enig for en god opplevelse på klassisk, men blir usikker for skøyting.

@York går på ski som er 20kg for lette og opplever det som helt greit.

Hvor viktig er det egentlig med vekt for meg som bare skal prøve om det er noe for meg?

Endret av Furu

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på vekt tror jeg det er spennet som er nøkkelordet. Vet ikke om ski pleier være merket med idealvekt? Ellers er det kanskje vanskelig å kjøpe rett ski brukt uten å måle, eller stole på at selger husker rett.. Står eksempler  på noen målemetoder man kan prøve hjemme her: https://no.wikipedia.org/wiki/Langrenn#Riktig_spenn

 

Har ikke tall på hvor mye senere det går med feil spenn. Men jeg som kan gå på ski gruser kona uansett hva slags ski jeg og hun får (skal ikke prøve å kalle det snikskryt en gang 😃, men en skiteknikklærer kanskje ville sagt jeg fremdeles har mye å lære... 😇 ).

Jeg skøyter til og med på klassiske ski (med eller uten slitt smørning) hvis jeg ikke gidder å smøre.

 

Hvis det bare er for moro og treningens del ville jeg fått tak i hva som helst, og heller lagt energien i lange nok staver og passelige sko. Altså hvis du kan få en ski med riktig spenn er det bonus, men et ellers veldig godt kjøp på en ski med litt feil spenn hadde jeg kanskje svelget?

Det er på utforkjøringer du ser forskjellen på hvor langt du glir sammenlignet med de du går sammen med.

Skulle jeg gått renn ville jeg prøvd å optimere litt mer. Da taper man sikkert sekunder i hele løypa 🙂 

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du 182, er 160 utgangspunktet ditt for stavlengde. evt. 162,5 hvis du kjøper racingstaver som selges i "halvlengder". Kan som sagt over kappes, så heller litt langt enn litt kort.

Vær obs på at Swix har endret på sine lengdebetegnelser, så nye 155 er 1 cm kortere enn gamle 160. Har du klassiskstaver du liker, finn skøytestaver som er ca. 10 cm. lengre (mål dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pbk1 skrev (1 time siden):

Vær obs på at Swix har endret på sine lengdebetegnelser, så nye 155 er 1 cm kortere enn gamle 160.

Måler de nå lengde på samme måte som andre, eller gjorde de det før og har nå sitt eget system?

Etter å ha sjekket hele to kilder på internett (Swix og Braasport) så ser det ut som Swix sin nye målemetode avviker fra de andre, og at man dermed ikke kan bruke tabeller man finner andre steder for å velge lengre på Swix-staver.

Det som gjør denne endringen ekstra frustrerende er at det fortsatt er en miks av staver i hht. gammel og ny standard å få kjøpt. Slev på Swix sine egne sider oppgir de ikke alltid dette (sist jeg sjekket).

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (11 minutter siden):

Måler de nå lengde på samme måte som andre, eller gjorde de det før og har nå sitt eget system?

Etter å ha sjekket hele to kilder på internett (Swix og Braasport) så ser det ut som Swix sin nye målemetode avviker fra de andre, og at man dermed ikke kan bruke tabeller man finner andre steder for å velge lengre på Swix-staver.

Det som gjør denne endringen ekstra frustrerende er at det fortsatt er en miks av staver i hht. gammel og ny standard å få kjøpt. Slev på Swix sine egne sider oppgir de ikke alltid dette (sist jeg sjekket).

Swix bruker vel nå FIS sin målemetode og i mine øyne den metoden som gir mest mening.

Først skal kjøpe ski ville jeg ha kjøpt ski som passer til vekt og bruk. Kan likegodt kjøpe noe som er rett. Skulle du like det er det kjedelig å måtte kjøpe på nytt.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Olechr skriver over.

Og går du mest i gode, faste løyper vil jeg mene at slip er vel så viktig som spenn (forutsatt at ikke spennet ikke er helt borti natta mot din vekt). 

  • Like 1

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slip, er det sålens tilstand? Jøss, ser at det fås ulike slipinger avhengig av føre: https://www.milslukern.no/kunnskapssenter/langrenn/slip-prepp

Quote

Universalslip, og vår mest brukte slip. Brukes på forhold rundt -5 grader, men som også fungerer bra mot både kaldere og varmere temperaturer før det blir for vått. 

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (15 minutter siden):

Slip, er det sålens tilstand? Jøss, ser at det fås ulike slipinger avhengig av føre: https://www.milslukern.no/kunnskapssenter/langrenn/slip-prepp

 

Det er strukturen i sålen. Kort fortalt jo våtere snø du går på jo grovere struktur vil du ha for å «lede» vannet vekk/hindre sug. Kjøper du feks et skøytepar fra en tidligere aktiv som har slip for pluss grader vil de føles fryktelig tunge ut på vanlige vinterdager. (Er noen av disse til salg på Finn nå).

Når du skal velge ski er det i utgangspunktet 5 ting som er «avgjørende»: Spenn i forhold til vekten din, trykksoner/spenn, slip, manuell struktur og glider. Det meste her trenger ikke du å tenke på. Kjøper du ett par som passer vekta di, som ikke har en grov slip så blir du happy. Selv ville jeg nok ha gått til en butikk å fått hjelp når man er helt blank. Veldig mange skibutikker har modeller fra tidligere år de selger til en hyggelig pris.

Folk som trener på ski og ikke går renn har ikke forskjellige slip til forskjellige fører. De fleste har en kald allorund slip.

Når det gjelder plukk av skøyteski har jeg inntrykk av at det er flere meninger på hva som er bra. Klassisk er det en litt mer satt standard hva man leiter etter. Da jeg jobbet med ski så synes jeg folk plukket skøyteski på «forskjellige» måter.

Endret av Olechr
  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre par skøyteski. 

Et eldre, arvet par som jeg er 20 kg over vektspennet på. Startet med disse og de er nå grusski.

Et par middelprisede ski fra Fischer. Fungerer som ruskeski hvis det fortsatt er fare for en ripe i sålen.

Et par dyre Madshus fra toppserien. Brukes når det er garantert nok med snø.

Det jeg kan si er at det er bedre glid med ski som passer kroppsvekt.

Men jeg merker vel ærlig talt ikke forskjell mellom de dyre og middels prisede skiene. Kanskje pga teknikk, kanskje ikke? Begge er fra samme fagbutikk. I alle fall, riktig plukkede ski vil jeg si er viktigere enn pris.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (12 timer siden):

Jeg har tre par skøyteski. 

Et eldre, arvet par som jeg er 20 kg over vektspennet på. Startet med disse og de er nå grusski.

Et par middelprisede ski fra Fischer. Fungerer som ruskeski hvis det fortsatt er fare for en ripe i sålen.

Et par dyre Madshus fra toppserien. Brukes når det er garantert nok med snø.

Det jeg kan si er at det er bedre glid med ski som passer kroppsvekt.

Men jeg merker vel ærlig talt ikke forskjell mellom de dyre og middels prisede skiene. Kanskje pga teknikk, kanskje ikke? Begge er fra samme fagbutikk. I alle fall, riktig plukkede ski vil jeg si er viktigere enn pris.

Enig. Skulle jeg ha kjøpt meg skøyteski nå (HELT nybegynner på skøyting) hadde jeg gått i butikk å kjøpt ett knepp eller 2 ned fra toppen. Feks RCS skate i Fischer verden eller mest sannsynlig sjekket ut Salomon sine S/Max. (synes ofte Salomon gir mye for pengene i de fleste idretter de er i)

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perolavmk skrev (8 minutter siden):

Hva med Atomic Redster S8 Gen S, finnes i en lengde for alle vektklasser. Har sett på skøyteski selv, synes det er vanskelig å finne noe for vekt på rundt 85 kg og en høyde på 176. 

Helt sikkert en god ski hvis den blir plukket til deg. Ville ikke vært redd for å kjøpe Atomic. Atomic, Madshus, Rossignol, Fischer, Salomon er alle merker jeg selv kunne ha valgt. (Har ski fra alle de merkene også, men da klassisk)

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips!

Jeg har ingen bråhast, så ser litt på Finn i en periode.

Men må jo ha støvel også. Det er nok litt enklere, men nei… 

NNN, SNS, IFP, prolink, turnamic, Salomon, Rottefella, Rossignol… og så videre.

Hva er hva, og passer noe om hverandre? 
Er det enkelt å bytte binding på skiene, hvis jeg finner den perfekte sko til mine litt rare føtter?

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (2 minutter siden):

Takker for gode tips!

Jeg har ingen bråhast, så ser litt på Finn i en periode.

Men må jo ha støvel også. Det er nok litt enklere, men nei… 

NNN, SNS, IFP, prolink, turnamic, Salomon, Rottefella, Rossignol… og så videre.

Hva er hva, og passer noe om hverandre? 
Er det enkelt å bytte binding på skiene, hvis jeg finner den perfekte sko til mine litt rare føtter?

Det meste går omhvmerandre. Styr unna SNS så bør det være good.

  • Like 1
  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombistøvel er vel best til staking, med god støtte rundt ankel men myk såle. Hvis du har klassiskstøvler fra før hadde jeg gått for en ren skate-støvel. Du får Race Pro-modellen til Madshus til 1999kr, evt Race Speed til 2499kr, på Braasport nå. 

EDIT: Race Pro er vel strengt talt et hakk over Race Speed, så litt rar prising hos Braasport akkurat nå ser jeg.

Endret av Maggan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...