Gå til innhold

Kald på henda!!


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lange pendlinga, så rekker ikke å få opp varmen i kroppen. Det er jo heller ikke meninga - vil jo ikke skifte/dusje etc. Da går vinninga opp i spinninga. Har klart meg fint i 7 år med helårspendling, men nå om dagen er det trøblete for fingrene. Har prøvd votter, votter med ullhansker inni, hummerhansker, andre vinterhansker, men det går ok i 5-6 min før det begynner å gjøre vondt. Forrige uke kom slalåmbrillene og finlandshetta på, i dag var første med styremuffer (kjøpt for ca 7 år siden tiltenkt fatbike, men aldri brukt). Ble skuffa - det var ikke noe varmere enn hummer.

Må jeg ha ladbare varmehansker? Vil helst ikke handle noe som jeg bruker ekstremt sjelden. Neste forsøk blir vinterhansker med overtrekkshansker. Men etter dagens erfaring lurer jeg på om det rett og slett er at styret og hendlene er så kalde at det blir en slags kuldebro. Sykkelen oppbevares i garasje som nå om dagen har et par minusgrader, minst.

Til skikkelig sykling har jeg ikke noe prob med å få varmen, men rolig pendling...urk.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg har hørt som ikke får det varmere med styremuffer.

 

Jeg hadde noen holker med varme i for noen år siden, det + styremuffe brukte jeg greit opp til rundt -20 og da uten spesielt tykke hansker.

Jeg har også hansker med varme. Fungerer ok, men skulle jeg kjøpt på nytt hadde det blitt Hestra sinde votter med varme. De kjennes utrolig deilige ut.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke god erfaring med styremuffer. Har prøvd noen svære fra Biltema tiltenkt snøskuter, og 45NRTH sine, ikke imponert. Jeg tror problemet med 45NRTH sine er at jeg får gjennomtrekk, burde prøve å finne en løsning som hindrer det.

Det som fungerer best for meg er ullhansker med veldig store polvotter utenpå. Jeg har disse fra Buffalo i XXL, men det fungerer sikkert like godt med norske polvotter. Poenget er å kjøpe de så store at de går utenpå hansker med god margin, da kan jeg bruke en finger på bremsen uten av votten hindrer det. Den kombinasjonen er varmere enn hansker + 45NRTH styremuffer, og varmere enn Hestra Army Leather Heli Ski vott med tynne Hestra ullinere inni.

Et annet alternativ er å bruke engangs håndvarmere på de kaldeste dagene. De inneholder ikke noe miljøfiendtlig guffe, og jeg tror du skal bruke temmelig mange før det blir dyrere eller mer miljøfiendtlig enn batterioppvarmede votter.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, NjuK said:

Hvilke styremuffer? Jeg har billige fra XXL i neopren, de funker i alle temperaturer jeg har syklet i. 

Billige i neopren fra Bikeshop.

Det kan være at det er gjennomtrekk, ja. Løsning med glidelås + borelås. Var værre på venstre lanke enn høyre. Har et parti på et par km med relativt høy fart.

En annen ting som slo meg var at det kjentes litt ukomfortabelt innimellom. Er sykt glatt på enkelte steder, med kjørespor og dumper i isen som ivrer etter å få meg av sykkelen. Følte meg litt "låst" fast siden jeg må dra hånda ut av muffen ved evt fall.

Mulig engangs-varmere kan funke, men det er tuppene/fingrene som fryser, ikke selve hånda. Prøver med andre hansker inni i morgen, mulig de jeg bruker i dag er litt trange i tuppene (også billige men tjukke hansker fra XXL som har funket ned til -5)

Endret av Knutspeed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (1 time siden):

Billige i neopren fra Bikeshop.

Det kan være at det er gjennomtrekk, ja. Løsning med glidelås + borelås. Var værre på venstre lanke enn høyre. Har et parti på et par km med relativt høy fart.

En annen ting som slo meg var at det kjentes litt ukomfortabelt innimellom. Er sykt glatt på enkelte steder, med kjørespor og dumper i isen som ivrer etter å få meg av sykkelen. Følte meg litt "låst" fast siden jeg må dra hånda ut av muffen ved evt fall.

Mulig engangs-varmere kan funke, men det er tuppene/fingrene som fryser, ikke selve hånda. Prøver med andre hansker inni i morgen, mulig de jeg bruker i dag er litt trange i tuppene (også billige men tjukke hansker fra XXL som har funket ned til -5)

Det er mulig jeg har de samme billige muffene fra Bikeshop. Tryna på vei til jobb på mildt sagt utfordrende føre i januar i fjor (blank is med én cm lett snødryss på toppen). Fikk ikke ut arma fra muffa og det endte med kragebeinsbrudd. Har ikke brukt de muffene siden. Ei heller nå som det er vesentlig kaldere.

Usikker på om muffa var skyld i at det gikk som det gikk, men det jeg husker best fra hendelsen er følelsen av å ikke få ut hånda.

Endret av Jørgen H.
Biltema --> Bikeshop
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (5 timer siden):

Første jeg har hørt som ikke får det varmere med styremuffer.

 

Jeg hadde noen holker med varme i for noen år siden, det + styremuffe brukte jeg greit opp til rundt -20 og da uten spesielt tykke hansker.

Jeg har også hansker med varme. Fungerer ok, men skulle jeg kjøpt på nytt hadde det blitt Hestra sinde votter med varme. De kjennes utrolig deilige ut.

Har hestra sine votter. Helt avsindig gode! Ikke syklet med, dog. Vet de har hansker, også. De har jeg ikke prøvd.

men ikke varmt neddi muffer? Ha på no ull-linere neddi der da? Jeg er norges kaldeste, men har det digg neddi muffene. Skal sies at 45nrth sine på tjukkas er betraktelig varmere enn barmitts sine på bukkestyre

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en lite utfordrende vei er votter en fin løsning. Votter er gjerne varmere enn hansker, men reduserer fingerferdighetene endel. Har selv Outdoor Research MT. baker modular mitt. Vindtett er et must, ellers blir man bare iskald uansett. Har vurdert å kjøpe et par lignende hansker fra Ortovox(med merinoull), men har til nå klart meg med votter. Er det virkelig kaldt bruker jeg en tynntynn merino linerhanske inni(tror jeg har icebreaker eller brynje). Fordelen med linerhansker er at de gjerne går et stykke opp på albuen, og dermed øker isolasjonen rundt blodårene i håndleddet, der hvor jakken stopper og skaper et litt dårlig isolert område. Håndleddsvarmere kan kanskje også hjelpe. Har selv tittet litt på Woolpower sine.

96720000.640.jpeg

45Nrth Sturmfist 4 Vinterhansker virker fine om man ønsker dedikerte sykkelhansker. Egentlig ikke så ille pris om sammenligner med lignende (alpine) hansker.

ny45n030-17.640.jpeg

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 45Nrth  Sturmfist 5, som har litt lavere R-verdi enn de som er vist til over. De holder ned til -7 eller -8 før det begynner å gjøre vondt på fingrene. Når det er kaldere enn det bruker jeg Hestra ull-liners som gir et ekstra isolasjonslag. Sjelden jeg fryser på hendene/fingrene.

Endret av Espen
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som hjelper i kuldegrader er å unngå å holde fast i metall, alu leder kulde veldig godt så et karbonstyre kan gjøre mye, i alle fall om det er i rolig fart eller uten trekk på hendene. 
bremsehendler i plast hjelper også, og jeg synes silikonholker også hjelper litt når det er veldig kaldt. 

Et lag ull til på armene hjelper også til å holde blodet som skal ut i fingertuppene varmere. 

  • Like 3

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Roy said:

En ting som hjelper i kuldegrader er å unngå å holde fast i metall, alu leder kulde veldig godt så et karbonstyre kan gjøre mye, i alle fall om det er i rolig fart eller uten trekk på hendene. 
bremsehendler i plast hjelper også, og jeg synes silikonholker også hjelper litt når det er veldig kaldt. 

Et lag ull til på armene hjelper også til å holde blodet som skal ut i fingertuppene varmere. 

Er allerede karbonstyre på doningen jeg bruker i disse dager, godt poeng. Etter mange gode råd her tror jeg problemet kanskje er at jeg har ikke har nok luft rundt fingertuppene, være seg i votter eller i muffene. At fingrene rett og slett butter i hanskene som igjen butter i muffene. Skal prøve ny dobbel-kombo i morgen, uten muffer/barmitts da jeg syntes det var litt skummelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det er litt skummelt. Men hva er egentlig tanken, altså den refleksen med å ta seg for…?

Det ender med håndleddsbrudd/fingerknekk osv. 

Komfort trumfer frykten her! 
 

edit. På ingen måte ment å være tøff i trynet, altså! Jeg har gått rundt et par ganger på tjukkasen, og det er next level otb når henda er neddi muffene. 
men innimellom litt snodig refleks.

Fadern kjørte mye semiåpen traktor. Tok seg selv i å ta hånda ut foran sidestolpe for å holde unna ei tverr or. 
"ka f e d æ heill på me" tenkte han etterpå, sa’n. 

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (9 timer siden):

Mulig engangs-varmere kan funke, men det er tuppene/fingrene som fryser, ikke selve hånda. 

Jeg tror det bidrar til bedre blodtilførsel til hele hånda om man har håndvarmer.

Andreas skrev (5 timer siden):

Håndleddsvarmere kan kanskje også hjelpe. Har selv tittet litt på Woolpower sine.

45Nrth Sturmfist 4 Vinterhansker virker fine om man ønsker dedikerte sykkelhansker. Egentlig ikke så ille pris om sammenligner med lignende (alpine) hansker.

Jeg har Woolpower håndleddsvarmere, og jeg har helt klart inntrykk av at de hjelper.

Jeg har Sturmfist 4 vinterhansker, de funker ned til ca 0 grader for meg, men jeg har blitt veldig frossen på fingrene de siste årene. Andre synes jo de er for varme ned til -5 grader... Mine er størrelse 9 og jeg burde nok hatt størrelse 8. Det er bra at hanskene ikke er trange, men mine er så store at jeg tror det gjør dem mindre varme. (Hvis noen er i motsatt situasjon så si fra så kan vi vurdere å bytte).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen H. skrev (11 timer siden):

Fikk ikke ut arma fra muffa og det endte med kragebeinsbrudd. Har ikke brukt de muffene siden. 

Usikker på om muffa var skyld i at det gikk som det gikk, men det jeg husker best fra hendelsen er følelsen av å ikke få ut hånda.

(Hoi, folkens - min første kommentar her inne. Mange kjente navn, ser jeg. 😊)

Altså, der har du grunnen til at jeg aldri engang har prøvd sånne muffer. Er sikker på at jeg ville fått helt noia av mangelen på bevegelsesfrihet. 

Nå er jeg velsigna med hender som ikke fryser så lett, og kan fint bruke relativt tynne høsthansker ned mot -10 grader. Altså ingen grunn til å høre på meg. Har selv brukt Gore Infinium Thermo Split Gloves til pendling og helgesykling de siste dagene, i rundt -25. Nuvel. Men altså, jeg så Carl Fredrik Hagen tidligere i vinter (på Strava) skryte veldig av Hestra sine hansker med varme, etter en tretimers langtur på landeveien i rundt -15, minns jeg. Sånne turer er jo aldri jeg på, men da er det jo fort gjort å bli kald - litt annet enn stisykling, for å si det sånn. Det var poenget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag droppet jeg bar mitts, og testet mine varmeste sykkelhansker. Grip Grab winter, lobster, forrige gen som har fingrene samlet 2+2. Disse har vært for varme til nesten alt av stisykling, så sjelden brukt, men selv med tynne fleece-hansker inni holdt det ikke. Mye bedre enn i går, men så var det også et par grader varmere (ca -15)

Skal gå igjennom skuffene hjemme og se om ikke jeg finner noen vindtette alpin-votter til neste forsøk. Tenker litt på at mange votter ikke er spesielt egnet for sykling - slitasje etc, men mulig jeg tar feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange votter er beregnet for litt "røffe" alpine forhold, og tåler dermed litt juling. De @arne_and nevner har vel relativt solid geiteskinn. Når det var minus 10-15 måtte jeg ha merino innerliner i mine OR. Det er en fordel å ha de som har innerhanske i merino, da jeg synes vanlige "fleece" innerhansker har en tendens til å miste varmeeffekten etter endel bruk. Tror stoffet komprimeres over tid, der det utsettes det for press. Heldigvis er det mange votter som egentlig bare er et skall, så en kan nesten bruke hva som helst inni. Ortovox har et par type merinoullhansker som bare ser digge ut, som man kanskje kan ha inni.

51504-90001-CLASSIC_WOOL_GLOVE_LEATHER_g

Jeg har hatt et par episoder med forfrysninger på fingrene. Aner ikke om det ble kuldeskade eller bare veldig kalde fingre. Merker at de fingrene blir raskere frosne enn andre. Merker det spesielt når jeg sykler på elsykkel, da det kroppen blir på langt nær like varm som på vanlig sykkel. Ser for tiden etter et par ekstra hansker, siden jeg allerede har gode dekkende votter. Har tittet litt på Ortovox Alpine Pro og Hestra Vertical Cut. Dyre hansker. Til iskald sykling tror jeg at jeg ville savnet den beskyttelsen lange hansker og votter gir. Dog, med håndleddsvarmere eller tynne merinolinere for å beskytte/varme pulsårene, siden det partiet gjerne blir et kolisjonsområde for klesplagg. Ikke så merkbart rundt 0, merkbart i minus 10-15.

56404-70601-ALPINE_PRO_GLOVE_sly_fox-D-0

qfsfv3qf80gfis5c5h5l.avif

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Det er en fordel å ha de som har innerhanske i merino, da jeg synes vanlige "fleece" innerhansker har en tendens til å miste varmeeffekten etter endel bruk. Tror stoffet komprimeres over tid, der det utsettes det for press.

Mine Hestra-votter har inerhansker i fleece. De blir overraskende mye varmere med tynn linerhanske i merino, jeg lurer på om det skyldes at fleecefôret blir klamt når det er fuktig, noe man unngår med merinoliner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også min tanke. Fleece holder dårlig på varme når det blir utsatt for f.eks. kondens. Lovnadene om hvor fantastisk ull er når det blir fuktig og det er skikkelig kaldt, er litt overdrevet. Dog, med et par lag fungerer det overraskende godt, så lenge ikke vinden slipper til. 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...