Gå til innhold

Feilparkerte sparkesykler


Anbefalte innlegg

I Frankrike har de hatt storaksjoner mot det de beskriver som grønnvasking. Flinke til å demonstrere, franskmennene 😀
 

Quote

Members of the French branch of the international civil disobedience group Extinction Rebellion said they had "put 3,600 electric scooters out of service

..
 

Extinction Rebellion Tweeted a picture pointing to research showing that most electric scooter users are people who otherwise would have used using public transport or walked, not car drivers.

https://www.thelocal.fr/20191209/extinction-rebellion-activists-sabotage-electric-scooters-in-french-cities

Har begynt å gå med strips i lomma i tilfelle jeg ser en idiotparkering som må immobiliseres. 5 om dagen er en ting..

Vi ville aldri godtatt at biler parkerte fritt overalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer litt sent i denne diskusjonen, men vil poengtere at det også er et problem med parkering av de elektriske syklene til Lime, ihvertfall i Oslo. I fjor sommer kom det fler og fler av de i bybildet og jeg begynte å legge merke til at mange av de var plassert i kommunens offentlige sykkelstativer. Jeg sjekket derfor litt rundt i sentrum og så at når Lime plasserte ut syklene så ble de systematisk plassert i sykkelstativene. Og Lime fyllte fort opp hele stativet. Utenfor jobblokalet i sentrum er det sykkelstativ, men det var plutselig helt fullt av Lime sykler. Jeg kontaktet Lime og ba de om å ikke blokkere sykkelstativene. Jeg fikk svar tilbake om at det ikke var ulovlig for Lime å sette de der. Jeg begynte da å true med å lage sak av dette: "Oslo kommune bruker penger på sykkelstativer slik at byens borgere kan få låst fast syklene sine når de er på bytur. Nå har sykkelutleiehaiene fyllt opp stativene med sykler som ikke skal låses fast...." (Nei, jeg er ikke journalist, bare fantaserer.) Etter noen runder med trusler ringte plutselig en kar oppover i systemet og lovte at de skulle slutte å plassere syklene i stativet utenfor jobben min. Og det gjorde de, men praksisen med å okkupere andre stativer fortsatte. Jeg har tenkt på å ta opp tråden igjen og høre om dette er noe kommunen kunne tenkt seg å diskutere med utleieselskapene.

Fysisk har jeg ikke gått lenger enn at hvis jeg kommer til et kommunalt stativ fullt av utleiesykler så flytter jeg et antall av de ut av stativene og plasserer de i nærheten. I utangspunktet i vegbanen (lovlig parkering).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve Er skrev (2 timer siden):

Jeg har tenkt på å ta opp tråden igjen og høre om dette er noe kommunen kunne tenkt seg å diskutere med utleieselskapene.

Dette er jo ikke noe å lure på. Hvis du ikke vet hvor du skal gå i kommunen så er det bare å gi den ballen til media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de syklene jeg har flyttet og stripset, har jeg ofte sett stripsen ligge igjen på bakken dagen etterpå, kuttet rent med skarp kniv. Så det er trygt å anta at brukerne av disse sparkesyklene går ulovlig med kniv  .

Stålstrips neste trekk?

Men hvorfor bare stripse feilparkerte sparkesykler. Når brukerne parkerer tilfeldig er det kanskje ikke så feil at stripsingen også er tilfeldig 🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøvd å stripse, bare flyttet de som er mest i veien. Men det jeg lurer på er om det er mulig å lage klistremerker med nye QR-koder på/tegne en prikk eller ti på QR-koden for å gjøre den uvirksom? Sånn helt teoretisk altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QR-koder tåler litt skade, søkte meg frem til 7-30% avhengig av type.

Bedre måte er kanskje å legge et klistremerke med egen QR-kode oppå, som sender brukeren til en nettside hvor det står «jeg parkerer som en idiot» 😁

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en QR-kode som sender brukeren til hjemmesiden til en konkurrerende sparkesykkelutleier, som så får skylden og så har man krig mellom utleierne til de har spist hverandre.

  • Thanks 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (1 time siden):

Eller en QR-kode som sender brukeren til hjemmesiden til en konkurrerende sparkesykkelutleier, som så får skylden og så har man krig mellom utleierne til de har spist hverandre.

Ahh, klassisk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (8 timer siden):

På de syklene jeg har flyttet og stripset, har jeg ofte sett stripsen ligge igjen på bakken dagen etterpå, kuttet rent med skarp kniv. Så det er trygt å anta at brukerne av disse sparkesyklene går ulovlig med kniv  .

Stålstrips neste trekk?

Men hvorfor bare stripse feilparkerte sparkesykler. Når brukerne parkerer tilfeldig er det kanskje ikke så feil at stripsingen også er tilfeldig 🙁

Litt mindre dramatisk forslag. De som kjører rundt og samler dem har med seg tang eller rett og slett en saks. Vil du gjøre det verre for dem, kjøp ståltråd.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Skogsmatrosen said:

Sparkesyklene er veldig irriterende (har aldri brukt dem), men blir det liggende rester av strips og annet igjen på bakken er jo ikke det spesielt bra, heller. 😉

Sparkesyklistene burde plukke opp etter seg 😛

Så forresten er sparkesykkel som lå i sjøen i dag. Men den blinket tydelig under vannskorpa, så de tåler visst litt vann

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Må si det har vært en glede å bruke appen så langt. Rapporterte 7 feilparkerte sparkesykker bare på vei hjem fra jobb i dag. Føles mye bedre enn å klippe bremseslangen. Man unngår å drive herverk, og forvaltningen får se hvor plagsomt dette kaoset er. Håper at det over tid kan føre til varig endring.

Appen var meget enkel å bruke, hver rapportering tok mindre tid enn det ville gjort å parkere sparkesykkelen i et ladestativ 😊

Endret av York
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være noe i veien for å bruke appen til det, men akkurat nå er den markedsført mot elsparkesykler spesifikt. Du kan jo prøve å bruke den på biler, og bare skippe steget med QR-koden. Nivel vil få bildene, men kanskje ikke alle dataene.

Meget godt forslag forresten, kunne du tenkt deg å sende det til nivel? Naturlig videreutvikling av appen kunne vært at trinnet med QR-skann også håndterer bilskilt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...