Jump to content

Feilparkerte sparkesykler


Recommended Posts

Enormt plagsomt som både fotgjenger og syklist med elsparkesykler som står parkert på fortau, sykkelvei, i veikryss, osv. Stopper aldri å bli imponert over hvor idiotiske parkeringer det er mulig å få til, og hadde det vært biler hadde de blitt tauet sporenstreks.

I dag så jeg en annen medsyklist som klikket på en idiotparkering i sykkelstien. Hva tenker folk på? Han kastet den feilparkerte sparkesykkelen i skauen, og jeg applauderte

Selv har jeg gjort lignende øvelse2-3 ganger i affekt (ikke stolt av det..), men også meldt inn 20-30 feilparkerte sykler «på rette måten» før jeg har gitt opp - det har ingen jo effekt!

Har både meldt fra til selskapene via appene deres (som jeg ikke hadde, og derfor måtte laste ned og registrere meg i).

Har også prøvd å melde fra til kommunen, som har gitt konsesjon til elsparkeutleierne. Det er ikke lett å finne ut hvor man kan rapportere. Defaulten på de store norske kommunene sine nettsider angående feilparkerte sparkesykler stort sett noe ala:

Quote

Meld fra til utleieselskapet hvis du ser feilparkerte sykler

🙄

Her har vi kommersielle aktører som håver inn penger på folk som ikke gidder å parkere skikkelig etter seg, slik at man skaper både irritasjon og farlige situasjoner.

Kommuner som er tafatte, er her det største problemet her, spør du meg

Har foreslått at appene kan legge inn dedikerte soner hvor brukerne ikke kan parkere sparesyklene. Da spesielt soner i kryss, som i det minste er et innlysenede sted hvor man ikke kan parkere.

Hver gang jeg har rapportert i appene til selskapene får jeg en melding tilbake en dag senere hvor det står noe ala: Takk for meldingen, sparkesykkelen har nå blitt flyttet. Jaha? Og så? Skal de gjøre noe med problemet sånn at vi slipper at det blir enda en «neste gang»?

 

Har vurdert å begynne med sivil ulydighet for å få bukt med problemer. Har hatt tanker om å gå rundt og punktere batteri eller dekk på disse jævelskapene som plutselig dukker opp parkert rundt et hjørne på sykkelstien, eller på tvers av fortauet. Men det blir jo kriminelt, og for voldsomt.

Jeg tenker løsningen må være å lage noen klistremerker hvor det står «Jeg parkerer som en idiot», og klistre den over QR-koden på syklene. Da får ikke utleierne inntektene sine, og gjør kanskje endelig noe med problemet?

Har holdt på et år nå med å prøve å få parkeringsforbud i det verste krysset!

Totalt unødvendig at noen må påpeke det, for parkering er jo i utgangpunktet forbudt i kryss.

Edited by York
  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

Utleieselskapene har selvfølgelig null å tjene på at folk IKKE parkerer som idioter. De vet at det skal enormt mye til før de mister konsesjonen og før det så synes de at det bare er topp at det står sparkesykler absolutt overalt. Deres kunder ser ikke heller feilparkering som et problem men som et gode. På den måten finnes det sparkesykler overalt når man trenger dem.

Så den eneste løsningen på problemet er å trekke konsesjonene, uten advarsler, for å innrømme at dette med sparkesykler var en dårlig idé. Antall politikere som innrømmer feil er jo dessverre omvendt proporsjonal med antall feilparkerte sparkesykler, så ingenting kommer til å skje. Tapt sak. 😐

Edited by Dan
  • Like 2
  • Sad 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Link to comment
Share on other sites

Har selv fjernet en god del av disse ved hjelp av godt gammelt manuelt arbeid (hive de til h). Skjønner at elsparkesykkel er praktisk for mange og har av og til benyttet meg av disse i Trondheim sentrum selv, men når man lager et lettvint fremkomstmiddel velegnet for late folk så får man kunder som driter i andre og bare tenker på seg selv. Konsesjonene må inndras og alle får kjøpe sin egen sparkesykkel, eller så må kommunene overta drift på lik linje med bysyklene. Ble vesentlig færre folk på egne sparkesykler etter at forsikringskravet kom, så noe kan jo gjøres.

Problemet er vel egentlig nok en gang bare "folk".

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du trenger starte med sivil ulydighet. Brukerne jobber selv hardt for å ødelegge sparkesyklene.

De kastes i elver/sjøen. Ned fra broer. De kastes rundt av folk som vil se hvor mye de tåler. Vinteren er jo høysesong for å se hvor mye skade brøyting kan gjøre på sparkesykler.

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, rosandholm said:

Problemet er vel egentlig nok en gang bare "folk".

Jeg har et prinsipp om at må gjøre det enkelt for folk å gjøre rett. «Systemet» må oppfordre til rett oppførsel.

Utvalgte parkeringssoner kunne vært en ok løsning. Det finnes jo allerede soner i appene for hvor man kan parkere (som dessverre per i dag er stort sett overalt). Dette må snevres inn, og kan gjøres med et enkelt pennestrøk av kommunen.

Ett forslag kan være å se på heatmapet fra Strava, og si at der det det er mye gang- og sykkeltrafikk skal det ikke være parkeringssone. Der det er kryss skal det ikke være parkeringssone. Fortau forbudt, osv. 

Det kan tenkes at butikker er interesserte i å ha parkeringssoner utenfor sine inngangspartier?

 

Å rapportere dårlige parkeringer inn til selskapene er jo helt molbo. Skal det monne å rapportere noe må det jo gå til kommunen, og de må kunne utstede bøter eller gebyrer i grove tilfeller. Eller i det minste publisere en statistikk som viser hvor mange som klager, sånn at selskapene får litt negativ PR i det minste 😅

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre lite tro på at kommunene som er presset på ressurser og ansatte, skal måtte ansette egne til å regulere og følge opp dette. Rapporteringsrutiner, tilsyn og fakturering krever egne rutiner, fagsystemer og ansatte. Jeg mener også at det er feil at kommunebudsjettene skal gå til å finansiere dette framfor andre kommunale tjenester.

Vi må begynne hakket tidligere: For at selskapene får lov, må de vise til at de har systemer for å hindre denne typen adferd, de må selv drifte et fungerende varslingssystem for feilparkering og oppfølging, etc, som også må lage grunnlag for en troverdig rapport til kommunen i forkant av ny løyve. Og om dette viser seg ikke å bli levert på, får de ikke innvilget ny kontrakt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Pant kunne fungert. Kunne jo hatt en pant på 200 kr som brukeren ikke fikk tilbake med mindre de parkerte innenfor en godkjent sone.
 

Easy peasy? Det burde vel bare være for kommunene å kreve en sånn funksjonalitet av selskapene?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på det samme, men tror det fort ville blitt misbrukt kreativt, og derfor ville fungert dårlig. En «pant» derimot er jo 100% selvbetjent av brukeren 😀 Ingen andre trengee involveres 😀

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

Hva er sparkesyklenes akileshæl? Hvor setter man bokstavelig talt inn støtet/sylen når man er lei av å lempe dem rundt. Ja, hvordan ødelegger man raskt og effektivt en sparkesykkel? Gi meg oppskriften. Selskapene har hatt flere år på seg og gjør null fremskritt. Sivil ulydighet er noen ganger en plikt. 

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke nevne navn men noen i veldig nær slekt på morssiden snakket om å ha med noen hvite strips i lomma og bruke de til å låse fast bremsehåndtaket på feilparkerte sparkesykler. For meg blir det for mye planlegging så jeg bare lemper dem bort fra fortauet.

Den blir jo ikke ødelagt av det men det blir heller ingen inntekt til selskapet før noen kommer forbi med en saks.

Men flytt den helst bort fra der den står i veien først...

Link to comment
Share on other sites

 

 

1 hour ago, erikskon said:

Hva er sparkesyklenes akileshæl? Hvor setter man bokstavelig talt inn støtet/sylen når man er lei av å lempe dem rundt. Ja, hvordan ødelegger man raskt og effektivt en sparkesykkel? Gi meg oppskriften. Selskapene har hatt flere år på seg og gjør null fremskritt. Sivil ulydighet er noen ganger en plikt. 

Vet ikke svaret men har innimellom lurt på om noen dråper superlim/gorillalim er nok til å hindre at "gassen" er bevegelig.

Disclaimer: Ingen personer har kommet til skade av denne tanken og ville heller ikke tatt skade av om det fungerte. Noen ville i verste fall kanskje blitt forsinka. Andre trafikanter hadde kanskje blitt en promille tryggere.

Link to comment
Share on other sites

Det må være noe som koster å reparere. Eneste måten de tar ansvar og finner løsninger som ikke er til fare for andre. 

Når små barn blir presset ut av fortauet og ut i trafikkert vei pga sparkesykler så erklærer jeg krig. Da er kun kostbar og permanent skade godt nok. 

Dere som hiver sykler ned i grøfter etc skal ikke skjemmes, men være stolte over at dere tar ansvar. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vi bor i et kryss ved en bratt bakke. Tydeligvis orker ikke sparkesyklene å kjøre opp her, så de blir "parkert" på vår tomt slik at de sperrer innkjøringen, samt at de stenger fortauet for fotgjengere. I fjor sommer hadde vi som regel 5-10 av de stående til enhver tid. Har tygget på om det finnes noen passiv-agressiv måte å tilnærme seg dette på uten å ødelegge eller skape fare.

Når det gjelder de som står på tvers på G/S eller fortau anser jeg de som fritt vilt. Så alle som ønsker må gjerne sparke sykkel for min del.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommunen bestemmer parkeringssoner og hvis de ikke er innafor så fortsetter bare taksameteret å løpe? Kjørte en sånn Ryde fra jobb inn til legetime i fjor høst og da er jeg ganske sikker på at jeg måtte sette den fra meg innenfor en GPS-merka sone før jeg fikk avslutte reisen altså. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

eldo472 skrev (3 timer siden):

Hva med premie for å melde inn feilparkert sykkel, som den som parkerte blir fakturert for?

I app ta bilde av sykkel og registrer qr kode og send inn. Motta 250 kr.

Burde laget en app som funker for biler også. Eller, typ bare en egen greie i Bymeldings-appen der man blir belønnet for å rapportere. Kommunen bøtelegger i snitt ca 8 bilister om dagen for å parkere i sykkelfelt i Oslo. Jeg ser flere på en kort sykkeltur enn det, og setter flere stickers på biler enn 110 bybetjenter klarer feste gule lapper. Hadde blitt rik!

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Link to comment
Share on other sites

Andreas skrev (9 timer siden):

Tror ikke du trenger starte med sivil ulydighet. Brukerne jobber selv hardt for å ødelegge sparkesyklene.

De kastes i elver/sjøen. Ned fra broer. De kastes rundt av folk som vil se hvor mye de tåler. Vinteren er jo høysesong for å se hvor mye skade brøyting kan gjøre på sparkesykler.

Tallet jeg så dog var ca 3k i kost pr sykkel (om så mye en gang), så det tjenes inn ganske raskt og veies sikkert opp for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de er dyrere. Det følger også med data infrastruktur med apper og administrasjons portaler.

Hærværk på syklene hjelper ikke, det fører bare til at de blir enda styggere og folk behandler dem enda mer lemfeldig og uten respekt for lover og verdier.

Mer nøyaktig geofencing på parkering og gebyr kan hjelpe noe.

Angående lovlighet på selskapene, har jeg sett sykler som er oppgitt til 25 km/t på spec merket. Vanlig trafikanter får ikke lov til å endre fart i app eller lignende.

I forhold til nye regler som krever forsikring, så var det i fjor sommer bare et par titusen av den halve millionen med solgte sparkesykkel som var forsikret. Barn kan ikke få sparkesykkel for barn lenger, så det er fortsatt svakheter ved lovverket.

Link to comment
Share on other sites

De har hatt lang tid på seg til å løse problemene med teknologi som soner etc. De har ikke fått det til eller de gidder ikke. Når så regulerende myndigheter ikke tar ansvar er det jungelloven som står igjen. Dersom nok folk bare gadd å ta ansvar og herpe syklene, så er jeg sikker på at selskapene ville ta ansvar. Ansvar i form av å finne gode løsninger eller slå seg konkurs. Jeg gir f bare de ikke sperrer fortauet for meg og mine. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

...det neste problemet med sparkesyklene er jo når de er i bruk. Som sykkelpendler har jeg ikke opplevd så mange skumle situasjoner med biler eller fotgjengere. Men jeg har opplevd mange ekle med sparkesyklister som plutselig svinger ut foran meg uten å se seg for eller til og med vingler over i kollisjonskurs imot... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

eldo472 skrev (12 timer siden):

Jeg tror de er dyrere. Det følger også med data infrastruktur med apper og administrasjons portaler.

 

Et annet tall jeg syntes å huske fra den artikkelen var at gjennomsnittlig levetid på de jævlene var vel på en måned eller to...

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en lite miljøvennlig eller økonomisk bærekraftig løsning.

Hyppig skade og utskifting = høyere driftskostnader = høyere pris for kundene. Fornuftige kunder må mao. betale en solid merkostnad/forsikringskosntad fordi firmaet ikke straffer kundene som skaper merkostnaden.

Bruk og kast mentalitet. Dårlig for folkehelsen. Mange unge vinner Darwin Award der de flyr av gårde uten hjelm, 3 stk på en sparkesykkel og i motgående kjørefelt. Sier ikke at 2000-tallet vil endre evolusjonen, men kanskje.

0*w6_G3DVn0rAqdUk7.jpg

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...