Gå til innhold

Puls langrenn


Anbefalte innlegg

Regner med at en del her inne også går på ski så jeg prøver meg med et spm om intensitet.

Jeg har kjøpt meg nye felleski og gått mer på ski siden nyttår enn jeg har gjort de siste 6-7 årene til sammen. Selv om jeg aldri har vært en langrennsløper så er det likevel moro å sette i gang igjen. Det blir stort sett hyggeturer i marka på typisk 15 -20 km med lave skuldre, men har satt meg et mål om å komme igjennom den 10km lange lokale lysløypa i nabolaget på 45 til 50 min. Det er vel sånn omtrent en pace på nivå med merket i Birken og bør være mulig å gjøre i en snau time i veldig lett terreng. Jeg tok en test i dag og med ok glid så ser jeg på Strava at jeg kom inn rett under timen. Noe som er ok siden jeg regner med at jeg har ihvertfall seks uker til på meg med ok forhold. 

Ser på pulsen min at jeg ligger 20 til 30 slag under det jeg ville hatt om jeg hadde gjort akkurat det samme på sykkelen. Har snitt i dag på rundt 120 og terskel ligger egentlig på 154. Noe som forøvrig går fint på sykkel. 

Det må jo bety at jeg har veldig mye mer å gå på(selv om det ikke føles sånn) 

Er det det samme her som med syklinga at det er frekvensen/kadensen det må jobbes med? 

Takk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du føler du går på terskel selv om pulsen er mye lavere? I så fall tror jeg det rett og slett er fordi du er ny til å trene mye på ski, så hjertet/kondisjonen din er bedre enn musklene du bruker. At du får syra fordi kapillærer o.l. ikke er utviklet nok til å frakte oksygen og håndtere melkesyre i disse muskelgruppene, selv om hjertepumpa har mere å gå på. Flaskehalsen er altså tilvenning i nye muskelgrupper.

  • Like 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (1 time siden):

Og du føler du går på terskel selv om pulsen er mye lavere? I så fall tror jeg det rett og slett er fordi du er ny til å trene mye på ski, så hjertet/kondisjonen din er bedre enn musklene du bruker. At du får syra fordi kapillærer o.l. ikke er utviklet nok til å frakte oksygen og håndtere melkesyre i disse muskelgruppene, selv om hjertepumpa har mere å gå på. Flaskehalsen er altså tilvenning i nye muskelgrupper.

Ja er omtrent der jeg ville vært etter en time på terskel på sykkel. Ser jeg bla fikk pulsen opp i 160 i en motbakke jeg hadde bestemt meg for å teste (maks pulsen er 185). Det er en bratt kneik også ca 200 m slakt opp etter kneika. Her er det full stopp allerede i fiskebeinstarten, men tar meg sammen på toppen av kneika og veksler over til rask frekvens de siste 200m. Helt skutt på toppen, men kan fortsette. Det er et langt flatt parti på nesten 2 km etter denne. Der fikk jeg los på en rygg og gikk såpass at jeg satt PR, men snittpulsen er lusne 122. Her ville jeg jo lett holdt 160/170 på sykkelen. 

Du har sikkert rett i at det bare må trenes. har jo som nevnt knapt gått på ski på veldig lenge. 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler du puls med pulsmåler rundt brystkassa eller med klokke på håndleddet? Håndleddspuls er som regel ganske til veldig lav i kaldt vær. 

Om du måler med ordentlig måler,  er jeg rimelig enig med Sykkelmafiaen, at muskler blir pumpa før hjerte og lunger. Har relativt lav puls på ski selv.

  • Like 1
  • Thanks 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere, pulsmåling på håndleddet er kun villedende. Bruk brystreim.

 

Jeg har definitivt ikke problemer med å få opp pulsen når jeg går på ski, snarere tvert i mot. Jeg finner det utfordrende å holde sone en eller to, unntatt i lange slake utforkjøringer. Bare jeg ser en motbakke blir det sone fire. Normalt så er 15-20% av turen i sone fire og jeg er som regel innom sone fem.
På en normal vinter blir det 50+ mil i mosjonist tempo

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte tidligere belte rundt brystkassen, men ble lei av at det sklei ned innimellom. Nå har jeg kuttet pulsmåling helt ut på ski (skøyte).
Som allerede nevnt er det muskler, teknikk, balanse som begrenser meg ikke pulsen (hjerte/lunger).
Når jeg stivner til i hoftepartiet og merker at teknikken/balansen blir dårligere, går jeg inn/tilbake til hytta. Typisk rundt 2-3 timer for min del, litt etter hvor hardt/mye oppover jeg har gått. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (57 minutter siden):

Måler du puls med pulsmåler rundt brystkassa eller med klokke på håndleddet? Håndleddspuls er som regel ganske til veldig lav i kaldt vær. 

Om du måler med ordentlig måler,  er jeg rimelig enig med Sykkelmafiaen, at muskler blir pumpa før hjerte og lunger. Har relativt lav puls på ski selv.

Aha, her er det nok en kombo med klokka jeg ikke visste om. 

At håndleddspuls har sine begrensninger har jeg erfaring med etter et par tre år, men vært lite ute med den på vinteren. Jeg har tenkt at svakhetene med klokka ikke spiller noen rolle så lenge sammenlikningen er lik mot lik. Det er den da altså ikke hvis den måler lavere når kaldt. Det stemmer sikkert for, som nevnt, alt føles som om pumpa går for fullt. 

Da er det bare å henge i stroppen med de mellomlange koseturene i marka og i kulturlandskapet på høydedragene i nabolaget som base, noen kortintervaller i lysløypa og teste igjen om et par uker. Jeg gikk nesten 5 min raskere nå siden forrige gang. Gliden var/føltes som omtrent den samme.

Takk til alle som har svart. 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, knuthaug said:

Om du måler med ordentlig måler,  er jeg rimelig enig med Sykkelmafiaen, at muskler blir pumpa før hjerte og lunger. Har relativt lav puls på ski selv.


Dette støttes fullt ut, og noe jeg erfarer selv. Pulsen på ski i gjennomsnitt STIGER jo mer jeg har gått på ski denne sesongen, som kan virke kontraintuitivt helt til jeg ser på farten og korrigerer for følelse. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (På 12.2.2024 den 11.08):

Optisk pulsmåling sin verste fiende: Aktiviteter der armene er i mye bevegelse, og luften er kald og tørr.

Med andre ord; langrenn.

Selv pulsmåling ned pulsbelte kan være en utfordring her, så veldig viktig å fukte det, eller bruke gel.

Du er jo en ekspert på området.

Har du tips til å få pulsbelte til å holde seg, evt hvilke pulsbelter som sitter bedre enn andre? Har "normal" kroppsbygning, men erfarer iblant at beltet først sklir ned litt på ryggen og så kan det tendere til å skli ned også forran. Har Garmin HRM run i dag, og vil nødig stramme det enda mer.

  • Thanks 1

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (4 minutter siden):

Du er jo en ekspert på området.

Har du tips til å få pulsbelte til å holde seg, evt hvilke pulsbelter som sitter bedre enn andre? Har "normal" kroppsbygning, men erfarer iblant at beltet først sklir ned litt på ryggen og så kan det tendere til å skli ned også forran. Har Garmin HRM run i dag, og vil nødig stramme det enda mer.

Først og fremst tusen takk 🙂.

Litt vanskelig dette, og litt individuelt. GRM-Run kan oppleves litt stivt, og Polar H10 er noe mykere. Du mister jo den avanserte ytelsemålingen som kraft dersom du bryr deg om det. Et alternativ er Polar Verity Sense eller COROS Heart Rate monitor som du fester på overarmen.

Min erfaring er relativt lik din, at bryststroppen sklir det. Skjer også på sykling... Her har jeg stort sett gått over til måling på overarmen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også med at pulsbeltet skled sakte men sikkert ned under langrenn, og umulig å få opp igjen gjennom mange lag klær. Det løste jeg ved å feste en elastisk justerbar stropp foran og bak over skulderen. Her nydelig illustrert. Det gjorde at det ble oppe helt greit.

image.png.fec3a3cd7d5586cb637393ceb3ba7663.png

Men siden har jeg byttet fra HRM Dual til HRM-Tri, og der har jeg aldri behøvd feste min løsning, sklir ikke ned uten å være ubehagelig stramt på min kropp.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/13/2024 at 1:18 PM, Teknor said:

Har du tips til å få pulsbelte til å holde seg, evt hvilke pulsbelter som sitter bedre enn andre? Har "normal" kroppsbygning, men erfarer iblant at beltet først sklir ned litt på ryggen og så kan det tendere til å skli ned også forran. Har Garmin HRM run i dag, og vil nødig stramme det enda mer.

Jeg byttet fra Garmin HRM run til Polar H10 av samme grunn (beltet sklei ned) og da var problemet løst 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...