Gå til innhold

Lett pendlersykkel m/motor


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg får snart litt større avstand til jobb og innser at det kan være greit med LITT hjelp.

Så nå kikker jeg litt på lette hybridsykler/pendlersykler m/motor. Og muligheten har blitt mange.

Har sett mye på Canyon Commute:ON, som er lett, har liten og avtagbar motor/batteri, ser bra ut, mulighet for sidevesker og skjermer/lys.

Etter et par vintere i saltlake og dårlige vaskemuligheter hjemme, er jeg dog veldig klar for å teste beltedrift. Det har ikke Commute:ON.

Alternativet er da Riese Müller UBN Five, men den er stivt priset synes jeg.

Noen som har tips til andre alternativer til Commute og UBN Five? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relevante tråder er kanskje; Min neste pendlersykkel?, Billig Bafang eller dyr Bosch? og  Rekkevidde Elsykkel.

Canyon Precede:ON 7 har belte og er på tilbud for tiden. Kraftig motor, driftsikker, nok rekkevidde. Har en lignende sykkel, med vanlig kjede. Det er ganske rustent etter vinteren.

Valg av sykkel kommer kanskje ann på hvor langt du skal sykle og om det krever at du bærer den. Hvis du ikke må bære sykkelen, faller litt av vektstraffen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt grønn på området, men dersom det er ganske flatt terreng på denne større avstanden til jobb så hjelper gjerne ikke en sykkel som kun hjelper opp til 25 km/t særlig mye? Men dersom veien til jobb inkluderer lange oppoverbakker så er den sikkert fin.

Noen som har kjøpt elsykler som går i 25km/t har valgt å selge den for å kjøpe Pedelec i stedet. Disse hjelper opp til 45 km/t. Dersom en velger å få den med skilt (som det er meningen at du skal) så slipper du merverdiavgift, og kan i tillegg muligens høste noen kroner fra Enova siden det er per definisjon en el-moped. På den annen side kan det jo fort bli kaldt å tråkke lite i stor fart, om en tenker kalde dager. Egentlig skal en kun kjøre på veien med slike sykler, men de jeg vet om bruker den og på sykkelfelt....og med vanlig sykkelhjelm.

I 40.000-kroners klassen er det vel og sykt bra Gravel-landeveissykler med plass til bagasjebrett/sidetasker, hvor en fort kan holde 25 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier, avhenger veldig av høydeprofil og treningsapetitt/tidsklemme. Hvis profilen ikke er for jævli, og formen eller tiden/lysten er grei så ville jeg definitivt gått for en knallbra gravelsykkel. Men hvis ikke, så ville jeg gått for el, også kunne man heller solgt/bytta når formen/iveren er på plass 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kommer vel ann på hvor svett trådstarter vil dukke opp på jobb.

Skal sies at skal en sykle i 25km/t på elsykkel så må en jobbe for det, da motoren krever innsats. 15-20km/t krever ikke spesielt stor innsats, i Auto/Turbo(Bosch).

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) § 4.Bruk av kjørebane:

1. Kjørende skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg.

Andre kjørende enn syklende må ikke bruke sykkelveg eller sykkelfelt. Syklende må bare bruke sykkelfelt på høyre side av vegen.

Liten elektrisk motorvogn kan likevel bruke sykkelveg og sykkelfelt. Liten elektrisk motorvogn må bare bruke sykkelfelt på høyre side av vegen.

Denne tilsier vel at "Liten elektrisk motorvogn" er noe ala el-moped.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for korreksjon @Supermann.

Jeg tok et slapt Google-søk på Liten elektrisk motorvogn, uten å undersøke nøye. Funderte for meg selv hvordan hastighetsforskjellene i sykkelfeltet ble løst siden det måtte være problematisk.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 47 km til jobb hver vei (600 hm) og sykler hovedsakelig med en Specialized Turbo Vado. Dette er en oppreist pendlersykkel med rett styre, ikke spesielt sporty. Spesielt på starten av sesongen er dette et fint treningshjelpemiddel som gjør det mulig å ikke gå for mye i kjelleren på hjemveien (godt litt hjelp i bakkene). Til sammenlikning sykler jeg like fort med racer, men blir merkbart mer sliten. Alternativet fra Specialized er Turbo Vado SL (som trolig kommer i ny utgave med oppdatert motor snart) som vil være lettere og ha mindre motstand.

  • Like 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og link til gode tråder.
Når det gjelder mitt utgangspunkt, så er pendleravstanden på 14 km stort sett flat foruten Kongsveien. Men jeg vet med meg selv at med tidsklemma og en irrasjonell innstilling om at jeg MÅ ta igjen alle andre, så blir jeg sliten og svett uansett. Og erfaringen etter noen år med vintersykling er at jeg ikke orker å sykle mer enn i snitt to dager i uken når det blir mye langrenn i tillegg, selv om jeg er i bra sykkelform.

Det er også viktig for meg at sykkelen er relativt grei å tråkke i 30 km/t slik at jeg ikke taper for mye tid på 10 km flatt, og fordi jeg blir rett og slett litt småirritert av å surre rundt på 25 km/t fordi el-sykkelen blir for tung å tråkke når motoren kobler ut.

Så var det selvfølgelig dette med minst mulig vedlikehold, pent utseende, ikke altfor dyr osv.

Jeg bruker i dag grusracer og kommer fortsatt til å bruke den når jeg har lyst til å trøkke litt ekstra på til/fra jobb og når jeg skal sykle lengre turer i marka osv. 

Så jeg trenger egentlig bare en el-sykkel med lav rekkevidde og kanskje 40-50 Nm for å sikre at Kongsveien kan forseres uten nevneverdig innsats?

Er det håp, eller må jeg prioritere bort noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en el-racer kan være tingen for deg. Disse er generelt greie å tråkke over 25 km/t (selv om det kan kjennes tungt pga at motoren kutter støtten). Normalt er det kun 3-5W tap i de beste motorene når du tråkker over 25 km/t. Vurderte Specialized Creo, som nå har kommet i ny utgave med sterkere motor.

  • Like 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lignende erfaring @Wien, spesielt etter jeg kjøpte en fin grussykkel til pendlinga så ble tempoet økt såpass mye at jeg etterhvert merket at jeg var seig i lårene på lørdag eller søndagsturen, selv om fredag var en hviledag. Den erfaringa har gjort at jeg skrudde tempoet masse ned på pendlinga, slik at jeg kunne kose meg ekstra på helgeturene. For meg var ikke det mentale skiftet så hardt, og jeg tar fortsatt et drag eller to til når jeg føler for det, så går det helt fint fordi jeg kjører så rolig ellers.

Jeg ville iaf testa om et slikt mentalt skifte var mulig, kanskje hjulpet av en interessant pratepodcast eller noe. Hvis ikke høres jo Simens forslag veldig bra ut. Utrolig hvor fort utviklinga går, tapet var vel fort 20-50x på de første elmotorene 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips, Ndreas! Jeg skal ta med meg det og forsøke å finne litt zen-mode i pendlingen.

Valget endte til slutt på en Roadlite:ON 5 på salg til 30k. Da ble det ikke beltedrift, men med et kjøp godt under budsjett får jeg byttet ut et par drivverk for de pengene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...